zonder zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Natalija

zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 17:44

Ik weet niet of het hier goed staat, zo niet sorry daarvoor!

Ik hoor verschillende meningen over zonder zadel rijden, de een zegt dat het verlichtend is voor een paard. De ander zegt juist dat je een paard belemmerd in zijn beweging en dat het slecht voor de rug is..

Mijn vraag is nu dan ook: Is zonder zadel rijden beter of slechter voor de rug van je paard?

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:16

Ik denk niet dat het hier goed staat, maar ik wil toch een reactie geven ;)
Ik rijd heel af en toe zonder zadel, simpelweg omdat mijn paardje niet lekker zit zonder zadel. Maar als ik zonder zadel rijd, merk ik dat ze veel gespannener is dan normaal met zadel, hoewel dat ook kan komen doordat ik niet lekker zit natuurlijk :o Maar of het echt slecht is...

Michellette

Re: zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:19

Alles wat we op of aan het paard maken is voor het gemak van de ruiter, zo simpel is het eigenlijk. Slecht is het niet om te rijden zonder zadel, maar het kan niet prettig zijn als je niet lekker met de beweging van het paard mee kunt gaan.

Tosko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:23

Zonder zadel rijden is niet slecht voor een paard, maar je moet natuurlijk wel een goede zit hebben. Ik bedoel dat je niet in draf heel hard heen en weer zit te hobbelen want dat is natuurlijk niet goed...

Dat je paard gespannen is als je rijd zonder zadel kan misschien komen dat hij het niet gewent is omdat je het niet vaak doet. Of misschien zit je zelf gespannen omdat je zonder zadel rijd en is je paard vanzelf ook gespannen. Ik zou gewoon wat vaker zonder zadel rijden en dan kijken of het beter gaat :-)

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:24

niet beter , maar ook niet slechter als je een goede zit hebt :)
barebackpad is ook tof!

Natalija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:39

Wat is het verschil met een barebackpad en zonder? Barebackpad is meet een kussentje achtig ertussen ofzo?

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:41

mijn paard is juist meer ontspannen zonder zadel, ik kan dan veel beter op mijn zit rijden
maar volgens mij zijn je zitbeenknobbels die in je paard's rug drukken toch niet zo fijn (heb niet zo veel zitvlees ook), barebackpad maakt dat je wat steviger zit en dat je zitbeenknobbels je paard minder prikken.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:43

barebackpad dempt de boel een beetje. Zonder zadel rijden is inderdaad niet erg en kan ook wel goed voor je paard zijn, mits je een goede onafhankelijke, stabiele houding hebt :)

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:47

zodra je gaat hobbelen kan het in ieder geval niet fijn meer zijn

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:49

EllaBellaah schreef:
barebackpad dempt de boel een beetje. Zonder zadel rijden is inderdaad niet erg en kan ook wel goed voor je paard zijn, mits je een goede onafhankelijke, stabiele houding hebt :)

zo ze hebben al antwoord gegeven! :j

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:36

BBP dempt en geeft ook wel wat steun doordat het vaak wat stugger is dan het haar waar je op zit. Ook vaak uitgevoerd met een 'handvat' aan de voorkant. En inderdaad, wordt aangeraden bij ruiters die een onafhankelijke zit hebben, ofwel in evenwicht zijn.
Ben je nieuwsgierig naar een BBP, zie onderschrift.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:58

Meeste barepads hebben geen ruggengraatvrijheid (op de hele duur +€300,- na). Ik kan dat zeker niet aan raden. Je zit dan met je bekken op zijn ruggengraat te drukken (lijk me echt niet goed voor zijn rug. Oplossing is een pad er onder met inlages.

Afbeelding
Afbeelding
(boomloos zadelpad)

Maar als je die dan toch al zo pad op rug hebt liggen, waarom dan nog een barepad over heen?
Afbeelding
Afbeelding
Echter heb nu wel dubbel inlage in zitten in plaats van enkel.
Als singel gebruik ik singel met elastiek (zodat singel niet strak hoeft) met daar aan 2 oude beugel riemen waar gespen van af geknipt zijn en gaatje bij zijn gemaakt.

Zonder pad zit je zo __-__, terwijl met zo pad zo zit ---_--- op paard waardoor geweldig goed contact heb met je zitbeenknoppels zonder dat het in paard rug prikt dankzij stevige inlages en ruggen graat mooi vrij.
Paard loopt hij zo veel beter onder dan onder zadel (zadel gaat dus ook niet meer op tot dat langs zadelmaker ben geweest).

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 09:42

ja idd ik rij soms zonder zadel maar wel met een dekje er bijv. onder ivm met de schokken onder het draven bijv. gaan ook door je paard/pony zn rug.

Natalija

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 16:35

Okee! Dat wat jij in elkaar gezet hebt is ook een leuk idee!
In ieder geval bedankt voor het antwoord allemaal :D

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:48

ik rij soms wel eens met barebackpad, mijn paardje is zonder zadel niet fijn te rijden ivm ruggegraat en hoge schoft.
ik moet zeggen dat dit best fijn rijdt en aardig goed voor mijn balans is.
als ik met BB rij dan loopt mijn paardje eerst wat onwennig en stug, maar naar een minuut of 10 ontspant hij, gaat dat koppie naar beneden en gaat hij langere verende passen maken en zit dat best lekker.
ik moet er wel bij zeggen dat als ik met BB rij, rij ik ook met touwhalster en dat rijd ook een stuk anders dan met hoofdstel met een bit, maar het is wel een geweldig gevoel om dan even helemaal bit en boomloos te zijn zonder tussenoplossing van boomloos zadel en bitloos hoofdstel.

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 00:01

@ Joram, goed idee zeg!
Ik ga dat van de week een keer proberen. Ben nog aan het sparen voor een barebackpad namelijk. Maar ben in het bezig van een barefootdekje+inlages+extra beugelriemen+goede singel. Stond eigenlijk in de planning om te verkopen, maar dit lijkt me wel een goede manier van recycling en scheelt me weer een barebackpad kopen (die misschien wel slechter is dan een barefootdek - want ik wilde een vrij goedkope aanschaffen).

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 14:51

Ik rijd soms zonder zadel maar ik denk niet dat het extra belastend is allee als je goed zit tenminste. Want een paard heeft denk ik liever geen zadel dan wel een zadel, zelf gebruik ik gewoon dekje met een voltige singel als ik zonder zadel rijd.