[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 21:49

Toen die van mij bevangen raakte voerde ik juist Nature's Best, dat was toen net nieuw

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:09

Jaja, onze Pavovrienden weten het altijd mooi te brengen. Maar in Nature's Best zit 26% suiker+koolhydraten.
Zoals je in de OP kunt lezen is voor gevoelige paarden de norm 10-12%.. dat verschilt dus nogal wat hé?

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:13

De dierenarts raadde mij toendertijd idd ook Nature's Best af, de voerleverancier raadde me het aan (door de gladde babbel van Pavo) ik heb die fabel toendertijd ook bij de voerleverancier recht gezet, en op mijn aandringen issie toen Safe and Sound in z'n assortiment gaan opnemen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 22:13

mysa schreef:
Goede openingspost! Toen er een tijdje geleden sprake was van een jubileummagazine ofzo, werd er gevraagd naar foto's van paarden in de typische hoefbevangen stand. Ik heb toen een mailtje aan de betreffende mod gestuurd, met de opmerking dat lang niet alle hoefbevangen paarden die stand vertonen. En dat het wel handig was dat erbij te zetten, omdat mensen anders misschien op het verkeerde been worden gezet (om maar eens een uitdrukking te gebruiken ;)). Misschien kan dat in de openingspost ook erbij gezet worden?


Als een paard licht bevangen is zal hij niet zo snel in die stand gaan staan. Maar een paard dat erg veel pijn heeft en ernstig bevangen is, zal dat wel doen. In de OP staat als bijschrift dan ook "ernstig bevangen". Ik zal het wel even verduidelijken in de Op maar omdat ik nu zelf geen wijzigingen meer kan aanbrengen, moet ik het even via de mod doen. Okay?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-11-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 22:20

Mooie openingspost! +:)+

ik lees ook weer mee hier! :j
al ben ik niet altijd heel erg actief aanwezig, blijf het een interessant topic vinden...

24% zetmeel vind ik behoorlijk aan de hoge kant voor een bevangen paard trouwens bij de Nature's best...

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 03:51

_/-\o_ wat een prachtig werk is de openingspost geworden _/-\o_ TOP

Zeker als je voor het eerst met hoefbevangenheid geconfronteerd wordt, heb je bergen vragen. Je beseft je dan meteen hoe weinig van deze ziekte weet. Je zuigt alle informatie op als een spons.
Maar later zou je willen dat je minder kennis had :o want echt onbevangen paarden eigenaar word je nooit meer.

Ik ben soms echt jaloers :o als ik al die paarden lekker op de wei zie lopen. Zo jammer dat Image echt niet langer dan een half uurtje op de wei kan lopen. :(:) Een kwartiertje langer en je ziet haar manenkam hard en dik worden.

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:19

Kymalin schreef:
Hoezo Wuswa? Heb jij die ervaring ook? Ik heb namelijk heel lang de kogels op pulseren gecontroleerd, en na ontwormen met dat spul gingen ze weer pulseren.


Nee maar ik ontworm obv mestonderzoek. Bij dit paard is de uitslag al twee jaar negatief en wil ik (voor de zekerheid) nu toch een keertje ontwormen. Zeker omdat de mest wat slap blijft. Equimax heb ik in huis en zou ik gebruiken..... Doe ik dus (nog) maar niet!
Hoe zou dat komen??

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:10

Misschien aan 1 van de stoffen die er in zit? Dat die het kan triggeren? Dat lijkt me de enige logische verklaring. Met Equest heb ik goede ervaringen, daar geeft ie geen enkele reactie op.

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:11

Janouk, ook als je een half uurtje geeft onder de meest ideale omstandigheden? Dus bewolkt weer, 's nachts de temperatuur niet beneden de 10 graden geweest?

mariska32

Berichten: 5765
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:14

*leest weer mee*

wuswa
Berichten: 2172
Geregistreerd: 04-03-05
Woonplaats: arnhem-noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:34

Kymalin schreef:
Misschien aan 1 van de stoffen die er in zit? Dat die het kan triggeren? Dat lijkt me de enige logische verklaring. Met Equest heb ik goede ervaringen, daar geeft ie geen enkele reactie op.


Ok, ik zal me er weer eens in verdiepen. Ik dacht dat Equimax de meeste wormen 'pakte'. Als ik ontworm gebruik ik Equimax en evt. 1x per jaar Equest. Nu ik wormonderzoek laat doen, ontworm ik dus de laatste twee jaar niet meer.

Zijn er mensen met dezelfde ervaringen mbt ontwormen?

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 10:59

Kymalin schreef:
Janouk, ook als je een half uurtje geeft onder de meest ideale omstandigheden? Dus bewolkt weer, 's nachts de temperatuur niet beneden de 10 graden geweest?

Ja, een half uur onder die omstandigheden gaat goed. Kwartiertje erbij en het is bingo.

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:14

Ook ik meldt mij in het nieuwe topic, ik blijf zo af en toe nog steeds meelezen hier. Ondanks ik geen hoefbevangenpaard meer heb :o

Wel kan ik jullie mededelen dat ik momenteel weer fanatiek aan het rijden ben, ik rij sinds een poosje op een jachtstal en rij meerdere jachtpaarden daar, dus erg leerzaam enz. Heb het erg naar mijn zin op stal. En ben blij dat ik alsnog door alle ellende weer ben gaan rijden.

Afbeelding

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 11:33

Leuk Dynamiek! Je bent en blijft welkom hoor! :) Fijn weer aan 't rijden, dat houdt de moed erin. Rij je soms de paarden van Madeleine?

Wat wormkuren betreft: ik hoor ook wisselende berichten - in de ECIR groep wordt er ook af en toe over geschreven en als ik het 'diagonaal' doorlees, lijkt Ivermectine vooralsnog de meest veilige ontwormer als we het over reacties zoals hb hebben. Maar keiharde cijfers zijn daar niet voor hoor.
En mestonderzoek? Ik weet 't niet hoor.. er zijn sowieso wormen die niet in de mest gevonden kunnen worden, alleen dmv bloedonderzoek. Die vraag heb ik laboratorium 't Woud voorgelegd en kreeg geen antwoord.. tja..

Kymalin

Berichten: 3055
Geregistreerd: 13-03-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:44

janouk schreef:
Kymalin schreef:
Janouk, ook als je een half uurtje geeft onder de meest ideale omstandigheden? Dus bewolkt weer, 's nachts de temperatuur niet beneden de 10 graden geweest?

Ja, een half uur onder die omstandigheden gaat goed. Kwartiertje erbij en het is bingo.

Jeetje wat naar! Het is toch ook alweer een paar jaar geleden dat Image (dat was 'm toch?) bevangen is geweest? Jij was toch degene met het "paard met het gouden voetje"?

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:44

ik heb ook sterk mijn twijfels bij mest onderzoek...ik lees te vaak van paarden die 'schoon' waren bevonden en daarna met een knots van een bloedworminfectie staan.
Ik ontworm wel 6x per jaar...ook met moxidectine en moet eerlijk zeggen dat ik niets merk.
Bij de jaarlijkse bloedproef wordt ook gekeken naar parasieten...eosinofielen,als dat hoog is kan er een worminfectie zijn.
Gelukkig vind ik nooit wormen.
(dat was wel anders bij de nieuwe merrie van mijn vriendin....helemaal vol de poep :7 )

dynamiek

Berichten: 3282
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Harskamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:58

Jannepauli schreef:
Leuk Dynamiek! Je bent en blijft welkom hoor! :) Fijn weer aan 't rijden, dat houdt de moed erin. Rij je soms de paarden van Madeleine?



Nee ik rij bij Monique Hazeleger

spikkeltje
Berichten: 172
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:58

hier ook een stille meelezer, ik heb een hoefbevangen shetlandertje, het gekke is re achter, niet voor :?

luve_rozes

Berichten: 988
Geregistreerd: 27-06-07

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 12:36

Mooie openingspost!!!

*leest weer mee*

Marcella

Berichten: 36739
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:09

spikkeltje schreef:
hier ook een stille meelezer, ik heb een hoefbevangen shetlandertje, het gekke is re achter, niet voor :?

Dit kan heel goed helaas sterkte.

janouk
Blogger

Berichten: 17877
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:36

Kymalin schreef:
Jeetje wat naar! Het is toch ook alweer een paar jaar geleden dat Image (dat was 'm toch?) bevangen is geweest? Jij was toch degene met het "paard met het gouden voetje"?


Inmiddels heeft Image een Platina Hoefje :D Het is nu precies 4 jaar terug. November 2007. Maar ze daarna altijd gevoelig gebleven voor gras/fructanen/suiker. Ondanks dat zij hoefbevangen is geraakt na een ontstoken hoefbeen / kanteling/ overbelasting andere hoef en niet door een stofwisselingsprobleem.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:15

FF doorzeuren: echt niet alleen licht bevangen paarden staan niet zo, want Tyra was heel erg bevangen, en die van een vriendin van me ook, en ik heb er nog wel meer gezien. Dus ik zou gewoon erbij zetten: deze stand komt niet altijd voor.

Jannepauli schreef:
mysa schreef:
Goede openingspost! Toen er een tijdje geleden sprake was van een jubileummagazine ofzo, werd er gevraagd naar foto's van paarden in de typische hoefbevangen stand. Ik heb toen een mailtje aan de betreffende mod gestuurd, met de opmerking dat lang niet alle hoefbevangen paarden die stand vertonen. En dat het wel handig was dat erbij te zetten, omdat mensen anders misschien op het verkeerde been worden gezet (om maar eens een uitdrukking te gebruiken ;)). Misschien kan dat in de openingspost ook erbij gezet worden?


Als een paard licht bevangen is zal hij niet zo snel in die stand gaan staan. Maar een paard dat erg veel pijn heeft en ernstig bevangen is, zal dat wel doen. In de OP staat als bijschrift dan ook "ernstig bevangen". Ik zal het wel even verduidelijken in de Op maar omdat ik nu zelf geen wijzigingen meer kan aanbrengen, moet ik het even via de mod doen. Okay?

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:26

mooie openings post jp :)
ik ga ook weer meelezen :)

Smickey2011
Berichten: 622
Geregistreerd: 13-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:51

Hoi Mysa, helaas ben ik het helemaal met je eens: mijn pony toonde ook helemaal niet bevangen, op af en toe een momentje na... maar de DA dacht 8 dagen lang dat het niet HB was, want geen warme hoeven, geen pulsatie en geen typische houding op de momenten dat DA hem zag... en hij bleek volledig gekanteld en gezakt en is overleden...


mysa schreef:
FF doorzeuren: echt niet alleen licht bevangen paarden staan niet zo, want Tyra was heel erg bevangen, en die van een vriendin van me ook, en ik heb er nog wel meer gezien. Dus ik zou gewoon erbij zetten: deze stand komt niet altijd voor.

mysa

Berichten: 10491
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:55

Ik heb het meegelezen ja, van jouw paard. En ook het droevige einde. En idd, hier werd ook hevig getwijfeld door vooral de diverse hoefsmeden, maar ook een d.a. begreep er niet veel van, wat er aan de hand was. De witte lijn werd pas na vijf maanden zichtbaar breder, ook dat nog.