[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:04

Goed nieuws Jotoma !

Ik snap en begrijp je voorzichtigheid maar al te goed hoor ..
Ik kan je alleen weer adviseren om vooral goed naar je paard te blijven kijken en tja, is ook maar wat je onder beweging geven verstaat hé ?

Toen Noah op z'n slechts was en periodes had dat hij echt niet kon lopen heb ik zijn doorbloeding gestimuleerd door dagelijks te borstelen en vooral zijn benen te masseren (doe ik overigens nog steeds regelmatig).

Vanaf dat hij aangaf weer te kunnen lopen ben ik stapje voor stapje ( letterlijk ..) met hem aan de hand gaan lopen, in het begin echt niet meer dan een paar meter .. met elke (schuivel)stap was ik al blij .. en rechtuit met héle grote wending om weer terug naar stal te kunnen gaan.

Inmiddels loop ik nog steeds regelmatig met hem aan de hand en doe daarbij oefeningen als halve & hele ophoudingen en achterwaarts gaan .. beide om vooral de achterhand nog altijd sterker te maken én te houden : gevolgen HB uiten zich vooral in de voorvoeten maar het hele lijf krijgt een forse tik mee en zeker ook de achterhand.

Je dierenarts heeft absoluut gelijk dat beweging goed is voor de doorbloeding van het hele lijf : een goede doorbloeding bevordert de afvoer van afvalstoffen en de aanmaak van nieuw weefsel, echter ..
Zo lang je paard pijn aangeeft zou ik niet op voltes werken en zéker niet op het harde draven ... vind het eigenlijk een beetje 'jammer' dat onderzoek/check op deze manier is gedaan vanwege extra/onnodig pijn voor je dier :\
Weet niet hoe hij er nu bij staat, maar mogelijk heeft hij nu juist wel weer buut (in combi met maagsupport ) nodig ?
Maar misschien interpreteer ik je woorden wel verkeerd hoor en valt het wel mee ..

Duivelsklauw blijf ik tricky vinden; in het verleden ooit aan ander paard gegeven maar geen goed gevoel over en bij ( zie eerdere reactie van mij ) .. is imo echt niet een onschuldig kruidenmiddeltje of goede vervanging van buut, dus hier geen Duivelsklauw zéker niet als een 'echte' ( sorry ..) pijnstiller/ontstekingsremmer nodig is.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:09

@wanderes: fijn dat je zo uitgebreid reageert. Het blijft zo zoeken bij dit en je schrijft hele herkenbare dingen op! Ik wil gewoon voorkomen dat ons dit nog een keer gebeurd en uit hoe jii schrijft kan ik een mooie vertaling naar onze situatie maken.

Ik reageer even op een aantal punten:
- op t zachte in de paddock zie je met geen mogelijkheid dat mn paard nog gevoelig loopt. Gaat geen confrontatie of gekkenuurtje uit de weg. Er zijn ook delen verhard, zo lang hij daar voorzichtig op loopt gaan de hoefschoenen om. Daar heb ik dikke zolen in gedaan en rond het hoefbeen een halve maan gesneden om te ontlasten.
Ik ga ook eerst zo beginnen: hoefschoenen aan en eerst kijken hoe ver we op t erf komen. En in de bak wandelen en kijken hoe ver we komen. Gewoon alleen maar stappen eerst.
En wat hiervoor ook getipt werd: eerst maar pijnvrij zonder bute en dan verder opbouwen.

- Ook herken ik de pijn ik het hele lijf. Bij beide hoefbevangenheden had mijn paard achter meer last dan voor en dat hele lijf zat muurvast.

- De volte op de verharding twijfelde we beide aan. Omdat hij ook een blessure in de kogel had vóór de bevangenheid wilden we kijken hoe het daarmee zat. Als dat nog zichtbaar was, was revalideren op t zachte geen optie. Dan moesten we juist het harde op.
Ik heb hem een half uur daarna gecheckt en toen gaf hij nog wel iets pijn aan, maar minimaal.

- Je ervaring met duivelsklauw staat me zeker bij, daarom ben ik er ook nog niet mee begonnen.
Ik geef eerst maar gewoon helemaal niets en kijken wat dat doet.

Andere reacties zijn ook welkom, maar voor nu heb ik weer even iets meer vertrouwen in hoe we verder gaan. Het schema van de da was 5 min stappen, 1,5 min linksom en 1,5 min rechtsom draven en die combinatie drie keer doen. Mijn onderbuikgevoel was denk ik dat dit een stap te ver was en dat wordt hier bevestigd. We hebben geen haast, we gaan mini stapje voor mini stapje :j

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:56

Overigens nog wel een vraag. Ik heb een natuurlijk bekapper (jaime jackson) en mijn paard zn hoeven zijn nog nooit zo goed geweest. Maar, met die bevangenheid kregen de hoeven een groeispurt en kwam hij enorm stijl op linksvoor te staan. Na vier weken de smid laten komen en die heeft niet anders dan normaal bekapt, toch was dat weer een moment waarop hij opnieuw ‘accuut’ bevangen stond. Zeg maar net als na dat sprintje die hij trok toen het net wat beter ging..
Nu wordt hij vrijdag weer bekapt, kan ik nog tips meegeven aan mn smid om herhaling te voorkomen?
Ze zal het vast zelf ook weten, maar iets waar ik in het bijzonder op kan letten?

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 19:59

Citaat:
- op t zachte in de paddock zie je met geen mogelijkheid dat mn paard nog gevoelig loopt. Gaat geen confrontatie of gekkenuurtje uit de weg. Er zijn ook delen verhard, zo lang hij daar voorzichtig op loopt gaan de hoefschoenen om. Daar heb ik dikke zolen in gedaan en rond het hoefbeen een halve maan gesneden om te ontlasten.
Ik ga ook eerst zo beginnen: hoefschoenen aan en eerst kijken hoe ver we op t erf komen. En in de bak wandelen en kijken hoe ver we komen. Gewoon alleen maar stappen eerst.
En wat hiervoor ook getipt werd: eerst maar pijnvrij zonder bute en dan verder opbouwen.

Je hebt nu wel duidelijk aan je paard kunnen merken dat de onderzoeken nog te veel waren voor je paard en daar kan je dan de conclusie uittrekken dat de HB dus nog niet helemaal weg is. Voor mij zou dat een duidelijk teken zijn dat (gedwongen) beweging geven nu nog geen optie is. Als je gaat kijken hoever je kan komen op het erf of in de bak, dan ben je eigenlijk al te ver gegaan. Je paard moet nog net zo goed lopen aan het begin als aan het einde. Krijg je signalen van ongemak dan weet je dat je een stapje terug moet doen qua duur/afstand.

Misschien heb je aan deze website nog iets, wat betreft het gaan geven van beweging na HB:
https://www.ecirhorse.org/DDT+E-exercise.php

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:09

@meert: klopt, dat staat ook aan begin van mn post. De hb is voor 90% genezen, maar we zijn er idd nog niet.
Ik heb dus verder nog niet over het erf gestapt op blote voeten, alleen met hoefschoenen en dat gaat dan wel goed. En dan nu voor de dierenarts dus even, maar dat lijkt me vanzelfsprekend dat hij daarop reageert. Ik volg je even niet met dat je zegt dat ik al te ver ben gegaan gezien ik verder nog niets aan opbouw heb gedaan?
Mijn plan is na jullie reacties juist om mini stap voor mini stap op te bouwen en als hij pijn vrij blijft ga ik pas in de bak bezig.
Thnx voor je link, die ga ik even bekijken!

edit: nuttige link, wederom erg herkenbaar en een goede basis om mee te starten!
Laatst bijgewerkt door Marvel op 25-09-17 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:16

Dat van te ver gaan was voornamelijk gericht op wat je van plan bent te gaan doen: Ik ga ook eerst zo beginnen: hoefschoenen aan en eerst kijken hoe ver we op t erf komen. Als je het bewegen gaat opbouwen zou ik niet gaan kijken hoe ver je komt, want dan ga je vaak te ver. Maar zoals wanderers zegt, het stapje voor stapje gaan opbouwen.

Van de ECIR-website en hun groep (soort forum), kan je echt heel veel informatie halen. En ook je eigen verhaal plaatsen en goede tips krijgen.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:26

Jotoma: waarom zet je je paard niet op ijzers?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:36

Ah zo! Ja, snap ik. Ik ben nu een schema aan het maken dat ik per week 2 minuten erbij pak. Dus week 1: 2 min ad hand stappen met hoefschoenen, week 2: 4 min. En dan moet ik toch kijken hoe het gaat om in te schatten of we verder kunnen gaan of niet. Gaat het niet, dan gaan we weer terug naar de vorige stap.
Dat wil ik opbouwen tot 30 minuten en als dat goed gaat, dan eens kijken naar een drafje erbij. Alles dus wel op het zachte en zoveel mogelijk rechtdoor.
Ik ontloop het erf zoveel mogelijk voor nu denk ik. Want gezien zijn stijfheid, denk ik toch dat iets beweging hem wel goed gaat doen.

@pol1: in het verleden werkten ijzers bij hem averechts (hallo eerste hoefbevangenheid) en als het nu op t zachte goed gaat en met hoefschoenen op t harde ook, zie ik daar nog geen reden voor.. Daarnaast is er van accute bevangenheid geen sprake meer.. we zitten op 90% met minimale pijn..
Hij loopt zelf ook gewoon over t harde in de paddock, er zijn meerdere paden die hij kan kiezen, maar hij kiest er zelf regelmatig voor om het pad met de verharding te nemen. Gevoelig hoeft nog niet altijd pijn te betekenen en nu zn hoeven weer zo goed zijn, heeft het niet mijn eerste voorkeur om dit met ijzers te verpesten.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:38

Tja ijzers kunnen juist ook een enorme verlichting zijn met hb!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 20:45

zeker, alleen met waar we nu zijn + zijn verleden zie ik er geen meerwaarde in voor mijn paard :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:04

Het voorlopige blije gevoel is weer weg. Vanmiddag kwam ik op stal en stond de PH net op het punt om me te bellen dat hij stokkreupel liep. Er was net een ander paard bij in gezet en of ze gespeeld hebben of dat hij weggejaagd is, we hebben het niet gezien, maar ineens liep hij heel slecht.
Beide voorvoeten pulsatie, lv boven de kroonrand iets warm, maar ik had zelf het idee dat het uit de schouder kwam. Met name toen ik de filmpjes terugzag, zag ik bulten op zn linkerschouder die ik rechts niet zag.
Filmpjes doorgestuurd naar Da en die dacht in eerste instantie dat het door gister kwam van het draven op t harde, dus aan bevangenheid. Of dat er een zweer zit. Schouder vond hij lastig te beoordelen vanaf film en kan ik eventueel morgen zelf even bij voelen.
Hij twijfelde wel/geen bute, want als t een zweer is onderdruk je het juist wat je niet wil. Maar als t toch die bevangenheid is, dan wil je juist wel bute.
We doen nu vanavond en morgenochtend twee zakjes, morgenavond en donderdagochtend 1 zakje en dan vrijdag komt mijn smid en laat ik die het eerst beoordelen. En dan bel ik daarna nog met de dierenarts om af te stemmen.

Voor mijn gevoel is het schouder en niet hb. Met name omdat hij tot vanmorgen 12 uur helemaal goed liep. Anderzijds is het twee weken geleden nog gebeurd dat hij na een sprintje ook weer accuut bevangen stond.
Super lastig. Maar vooral super sneu voor mn paard :(

Meert
Berichten: 3415
Geregistreerd: 25-06-07

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:18

Jeetje wat balen zeg! ;(
Heb je de pols gevoeld vlak na het spelen/wegjagen of was het er al een tijdje na? Verhoogde pols kan komen door activiteit of door een beperking in bloedtoevoer hoef (HB, hoefzweer enz).

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 20:08

Nee, gelijk erna. PH zei ook al hetzelfde wat jij zei Meert. Het is gelukkig niet erger geworden, morgenochtend gelijk weer heen!

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:29

Zou ik hier heel asociaal even mogen binnen vallen en mijn verhaal mogen doen? :o

Ik hoor graag jullie mening en evt advies/tips.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 21:33

Ow jotoma wat een ellende weer!! Bah!!
Ook hier weer wat schrik.. dacht dat mijn paard weer niet goed liep maar lijkt iets mee te vallen! Wat een zorgenkindjes he!!

mysa

Berichten: 10520
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 22:11

@ Jotoma, mijn dierenarts zegt dat een zweer heus wel doorzet, ook al geef je Bute.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 23:18

Ik denk dat die van mij bedoelde dat je liever wil dat hij zo snel mogelijk doorbreekt en niet dat het vertraagd wordt.
Ik vind het erg spannend hoe hij er morgen bij staat.

@pol1: hoe is het nu met die van jou? Met een hko-paard ook niet meer onbevangen door het leven?

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 06:30

Geen hko.. lage overhoef! Maar ook dan niet onbevangen meer!

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 07:45

Ayla schreef:
Zou ik hier heel asociaal even mogen binnen vallen en mijn verhaal mogen doen? :o

Ik hoor graag jullie mening en evt advies/tips.


:j Waarom niet :D

Iedereen sterkte bij wie het niet zo lekker gaat! :(:)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 08:18

Ayla schreef:
Zou ik hier heel asociaal even mogen binnen vallen en mijn verhaal mogen doen? :o

Ik hoor graag jullie mening en evt advies/tips.

Ja natuurlijk. Het is wel fijn als je eerst even de OP leest omdat daar al heel veel info in staat, maar dat heb je waarschijnlijk al gedaan.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:37

Jeetje Jotoma, het herstel gaat ook bij jou dus echt "volgens het boekje ": met vallen & opstaan en 1 stap voorwaarts 2 stappen terug.
De pest is dat alles natuurlijk 'gewoon' doorgaat , zaken die anders kunnen gebeuren gebeuren nu ook : een misstap, een verdraaiing, ziekte ( zo ik was vooral in de heftigste fase als de dood voor een koliek aanval :( ) .. je kunt ze er niet altijd voor behoeden maar komt nu bij dier maar vooral ook mens dubbel aan omdat je zó gefocust bent op alles vanwege de angst voor terugval :(

Het kan natuurlijk dat er nu sprake is van een verrekking/overbelasting ofzo, vanwege stijfheid is die kans nu echt wel groter dan normaal.
Ikzelf zou niet te bang zijn dat buut de doorbraak van zweer zou tegenhouden : bij Noah brak zweer ondanks hoge buut gift toch door ; een ander verhaal is het met anti-biotica, buut werkt ook wel ontstekingsremmend maar niet zo heftig als AB .. buut werkt toch vooral pijnstillend.
Niet vergeten om ook weer maagsupport te geven, maakt(e) hier echt het verschil in welbevinden.
Sterkte en succes weer !

En ja, inderdaad Pol ... het onbevangen genieten is tamelijk begrensd als je eenmaal met sluipende ziektes/blessures te maken hebt gekregen , maar van de goede tijden waarin je ziet dat je paard geniet van het paard zijn wordt dan wel weer extra genoten !

@ Ayla : uiteraard 'mag' en kan ook jij je verhaal hier doen ... vaak kan alleen al het delen van je verhaal met mensen die weten wat je doormaakt je ook al wat meer 'lucht' geven.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 09:53

@wanderes: dank opnieuw voor je reactie. Je omschrijft echt precies de flarden die door mn hoofd heen gaan, maar maakt er een logisch verhaal van. Dat helpt mij het op een rijtje te zetten en te relativeren. Dat sleept mij weer een beetje door de periode heen, want het is exact zoals je omschrijft. Het is ook een bevestiging dat de stijfheid normaal is, dat hij eerder iets kan verrekken door de stijfheid en het kan ook een zweer zijn. Hoe dan ook, note to self: relativeer en niet constant zelf hoog in de stress blijven zitten.

Afgelopen nacht heb ik ontzettend veel nachtmerries over het paardenbeest gehad. We geven nu vijf weken bute en ik ben zo bang dat ook dat zn tol van dat lijf gaat eisen. De cocktail supplementen maak ik in het weekend voor de hele week klaar, dus hij heeft nog niet zonder maagsupport gezeten. Het leek mij niet onverstandig om dit nog iets langer te geven na het stoppen met de bute.

Over 5 min ga ik weer heen. Ik vind het erg spannend. Met name de schouder en de in mijn ogen gekke plek. Hoe loopt mijn paard, is het iets beter, zijn er nu wel zwellingen, pulsatie, warmte en hoe is die schouder.. kortom: spannend!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 10:18

Oké ... omdat je zelf aangeeft wel iets te hebben aan (mijn) reacties even nog een tip waar je misschien iets mee kunt :
TraumeelGEL op stijve ledematen zachtjes op stijve ledematen inmasseren .. zéker nu op 'gekke' plek schouder .. is goed voor de doorbloeding ter plaatse.

Vóór de HB aanval hier was ik een groot voorstander van Traumeeldruppels, maar mijn gevoel zegt me dat juist die druppels de HB hebben geactiveerd/in stand gehouden (werken ontgiftend en ik denk dat dat nét te veel was voor de organen ..) dus persoonlijk zou ik die NIET adviseren voor HB paarden.

Mocht je geen Traumeelgel in huis hebben ( oa. De paardendrogist levert binnen 24 uur, goede drogisten hebben wel menselijke versie maar is kleinere verpakking) dan zou je voor de schouder nu eerst Massagebalsem van Action kunnen gebruiken.
Zachtjes masseren wordt hier door alle drie gewaardeerd maar zéker als ze wat minder lekker in hun vel zitten.

En toch nog maar weer even niet bij andere paarden, maar ik neem aan dat je dat zelf ook al bedacht had .. Is er niet een mogelijkheid om draadje tussen jouw paard en andere(n) te zetten, standing apart together ?

Nb., vwb. de duur van buut-gift .. ook ik ben en was zeer huiverig om daar mee door te gaan, ben daardoor ook meerdere malen (ook op advies van anderen maar tja ik neem uiteindelijk zelf telkens de beslissing) te snel / vroeg gaan minderen en stoppen.
Door schade & schande geleerd dat dat iig. in Noah's geval niet slim was :n
Uiteindelijk heeft hij in totaal zo'n 7 maanden aan de buut ( ook Metacam, maar daar reageerde hij nog minder op dan op buut) gestaan .. afwisselend wel/niet en van 4 tot 0,5 en alles daar tussenin per dag.
En neen, hiermee wil ik absoluut en zeker niet zeggen dat buut een risicoloos middel is maar het doet over het algemeen wel het beste wat het moet doen als het nodig is.


(en je hoeft me nergens voor te bedanken hoor. Ik (her)ken die spanning, angst en onzekerheid maar al te goed !)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 13:36

Ik heb een tijd terug traumeeldruppels gegeven. Maar ik had niet de indruk dat het hielp. Dat was ook voor de overgang bute naar zonder. De traumeelgel heb ik niet, goeie tip.
Ik ben zelf erg fan van keramisch textiel (stimuleert doorbloeding, waardoor pijn afneemt en je beter ontspant) en heb een onderdeken daarvan klaarliggen. Daarvoor is het nu helaas nog te warm. Dus die gel is een goeie tip!

Ph heeft hem gister gelijk apart gezet. Met pijnstilling loopt hij nu een stuk beter tov gister. Ze heeft hem nu wel samen gezet met het paard waar hij nu een week of twee steeds samen mee staat omdat ze beide steeds gestressd voor t draad gingen drentelen. Vandaag stonden ze beide weer rustig, te dutten of wat te scharrelen. Dus dat vind ik prima.

Ondanks dat bute pijnstillend is, vond ik het bij mijn paard maar matig helpen. Hij ging sinds gisteravond stukken beter lopen en meer lopen, dus mijn gevoel zegt om t nog wel te blijven geven. Lopen lijkt mij in dit geval toch het meest gunstige.
Vandaag waren de achtervoeten rustig, linksvoor warm en pulsatie, rechts iets warm en iets pulsatie. Maar links duidelijk erger. Maar dat is steeds zn probleemkant.
Ph denkt toch dat het uit de voeten komt en niet de schouder. Ik heb vandaag schouder gevoeld en het bot links wijkt af van rechts, maar door hoe hij nu loopt en hoe de voeten voelen neig ik toch ook naar een zweer of restje hb.

@wanderes: mag ik je een filmpje sturen van gister en vandaag?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-17 16:21

Om met het laatste te beginnen Jotoma : uiteraard mag je mij een filmpje sturen als je dat prettig vind om met me te delen, maar ... ik ben geen dierenarts of anderszins deskundige beoordelaar; ik deel slechts mijn eigen ervaringen en met die ervaringen probeer ik met anderen mee te denken, maar daarmee kan ik uiteraard geen diagnose stellen en de illusie dat ik dat wel zou kunnen wil ik ook absoluut niet geven.

Maar de buut/bute helpt nu iig. wel ?
Dan zou ik zeggen : gevoel blijven volgen .. blijven geven zolang dat nodig is en iig. ook net zo lang lekker met vertrouwd maatje laten staan.

Buut hielp bij Noah eerst ook net zo wisselend/grillig als dat het hele HB proces verliep: meestal voor mijn gevoel weinig tot niets .. pas na eindelijk de juiste hulp gevonden te hebben sloeg ook de pijnstilling aan, dus denk dat het positief op te vatten is dat je paard er nu iig. wél duidelijk goed/beter op reageert.

Frappant ... ook bij Noah is links voor nu nog zijn probleemkant.
Wel mal, want op foto vond 'men' juist dat rechts voor er ernstiger aan toe was maar de gevolgen van de HB zijn links voor duidelijk groter :(
Daar op 3-12 ook kroonrand zweer gehad en ik heb zo'n gevoel dat eea. daar nog niet uitgewerkt is ..
Uiteraard smid al mening over laten geven maar hij denkt ( en hoopt ..) kwestie van tijd.