[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:52

Een hooibuik kan wel, maar niet van 7 kg, lijkt mij.
Ik vind dat namelijk niet veel. En zo van de foto lijkt het niet alleen hooi te zijn.
Ik weet niet hoeveel kg droge stof die van mij krijgen, maar die 7kg per pony halen ze makkelijk.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 22:58

Ash_ schreef:
Nog een vraag. Heb ook wel eens gehoord dat een paard een hooibuik kan hebben. Deze word veroorzaakt doordat er meer hooi word gegeten dan overige dingen. Als ik dan ook voel bij mijn paard voel ik ook zijn ribben. Is dit waar? Heeft iemand hier wel eens van gehoord?



hooibuik komt voornamelijk omdat de darmen het met hooi vrij 'druk' hebben...ik heb weleens begrepen dat de spieren om de darmen heen zich meer en beter ontwikkelen dus vandaar de dikke buik.
Geldt ook voor gras.

Maar dat komt alleen bij paarden voor die onbeperkt hooi/gras of kuil tot hun beschikking hebben.
Niet als ze kleine hoeveelheden krijgen.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 23:21

Maar hoe is het dan mogelijk dat hij dik is maar zijn ribben wel goed te voelen zijn?
Groetjes

NatasjaM74
Berichten: 261
Geregistreerd: 20-10-09
Woonplaats: Zevenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 02:50

Er is ergens op You tubete vinden hoe je je paard zijn gewicht kan beoordelen. Er zijn paarden die het vet opslaan op hun ribben, maar ook paarden die juist hele dikke nek en billen krijgen. De combi maakt dan of je een dik paard hebt of niet, alleen ribben voelen is dus niet genoeg.

Ik vind 7kg hooi ook niet veel, hoeveen brok geef je dan bij? Vet gaat er ook sneller bij dan dat het er af gaat dus das ook lastig. En misschien toch moeite met insuline huishouding, soms werkt extra magnesium dan.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 07:52

Extra magnesium heb ik hem ook gegeven een jaar lang maar hier mee kreeg ik geen verschil te zien.

Hij kreeg 1 hand s&S maar dit bleek te weinig (was op aanraden van die man waar ik het kocht) hij krijgt nu volgens de verpakking het voer. ongeveer 1 kg op een dag.

janouk
Blogger

Berichten: 17901
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 08:23

Zijn jullie paarden ook zo druk? Die van mij staan geregeld op hun achterbenen, bokken en maf doen. Ook Image met haar 21 jaar. :j onder leiding van de grootste mafkees natuurlijk; de Haflinger.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 09:09

Het filmpje over gewicht bepalen staat in de openingspost.
Het kan inderdaad dat een paard vooral op hals, schoft en billen vet opslaat, en niet persé op de ribben. Het filmpje maakt dan ook duidelijk hoe je in zo'n geval tot een gemiddelde body score komt.

Wat beweging betreft: om af te vallen moet je 'duurtraining' doen: een uur stevig stappen ( dus niet slenteren, maar echt hoog tempo doorstappen) werkt beter dan 10 minuten galopperen of afwisselend stap-draf-galop.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 09:52

Zodra de quarantaine is afgelopen ga ik ook weer wandelen met hem. Lees 30 minuten over de weg naar buitenrijbebied en daar 1 uur wandelen en daarna 30 minuten terug. Allemaal aan de hand. Ook goed voor mijn conditie.
Ga het filmpje zo dadelijk kijken als ik thuis ben.

Qua voer kan ik dus niet veel veranderen toch?

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 11:39

Janouk en Geerke, thnx voor de reacties in mijn andere topic !
Verder hier ook gestoorde paarden!!! die oude gaat op zijn manier uit zijn stekker en bij hem komt het puur door de vorst. Vroeger was hij in de winter bijna onberijdbaar.....haha.
Nu is het een enorme haarbal die door de bak stuitert met zijn kromme pootjes...
'
En hooibuik....tja, die van mij krijgen onbeperkt hooi en hebben wel een buikje maar niet enorm. Nu iets meer omdat ik niet rij maar verder valt het enorm mee.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 12:22

Even mopperen! Ik belde gisteren met de hooileverancier voor graszaadhooi... ja hoor: 7 euro voor een kleine baal van circa 20 kg !!!!!! Mijn vorige baal was om en nabij de 400 kg voor 87,50 (Veldbeemd) - over prijsstijgingen gesproken.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 12:59

OOOHHHH...da's normaal hier!!!! te gek voor woorden maar mijn buurtjes hebben al €8.50 betaald voor een los baaltje hooi!!!! Wat een pak geld he..... gelukkig heb ik hier mijn eigen hooitjes

DubbelFun

Berichten: 88792
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:30

Ik betaalde laatst ook al 7 euro voor een licht baaltje hooi (15 kilo) en hij had ook iets zwaardere baaltjes van 8 euro liggen (notabene met stof er in ;( )

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:35

Hooi is echt achterlijk duur nu, ben blij dat ik tot het nieuwe hooi seizoen genoeg gzh heb en dat ik straks mijn eigen voordroog kan gaan voeren. Prijzen zijn hier gewoon verdubbeld. Begon met 2,50 inclusief bezorgen, vriendin van me moest met zelf halen al 5 euro voor een baal weidehooi betalen. Dadelijk even die blgg man bellen om een afspraak te maken. Zit nog te twijfelen of ik een volledige analyse laat doen of alleen voor de suikers.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:36

Die prijzen zijn hier ook heel normaal hoor, helaas.
Gelukkig kunnen we verderop in het land aan balen voor 5 euro komen :)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:43

Ho, het gaat niet om gewoon hooi want daar zou die prijs bijna 'normaal' voor zijn.. nee het gaat om graszaadhooi!!! En zou een grote baal gzh nu echt zo duur geworden zijn?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:46

capopjekop schreef:
Hooi is echt achterlijk duur nu, ben blij dat ik tot het nieuwe hooi seizoen genoeg gzh heb en dat ik straks mijn eigen voordroog kan gaan voeren. Prijzen zijn hier gewoon verdubbeld. Begon met 2,50 inclusief bezorgen, vriendin van me moest met zelf halen al 5 euro voor een baal weidehooi betalen. Dadelijk even die blgg man bellen om een afspraak te maken. Zit nog te twijfelen of ik een volledige analyse laat doen of alleen voor de suikers.


De BLGG kan wel op suikers analyseren, maar dan krijg je een soort van totaal: WSC ( en dat is dus niet gesplitst in suikers ESC + zetmeel) - je kan beter een totaalplaatje hebben want ook de nadere elementen in het hooi zijn belangrijk. De manier waarop de BLGG suikers meet is niet goed voor IR+Cushingpaarden, daar moet je alleen het ESC+Zetmeel voor hebben.

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:47

Maar gzh is schaarster toch, zeker in kleine balen? Voor een baal van 500 kg betaal ik 100 euro. Dat is vrij normaal hier, dat betaalde ik vorig jaar ook al.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:49

Ik wil helemaal geen kleine balen, ik wil juist grote! 100 euro vind ik een goede prijs voor 500 kg GZH. Dat kom ik zo ophalen!
Zeg maar waar!!!

capopjekop

Berichten: 30674
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:56

Ik heb ze bij Stouten besteld. 200 euro de ton, moest wel minimaal 9 ton afnemen.

@ Jp: Als het fout is voor ir paarden heeft het dan uberhaupt zin om te analyseren?

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:31

een goede slowfeeder doet wonderen. wij hebben nu twee haflingers aan onze nieuwe slowfeeder, en met één baaltje (tussen 20 en 25 kilo) doen zij bijna twee dagen. het is in de testfase sinds maandag, dus het kan maar zo dat er nog eea aan veranderd moet worden maar tot dusver lijkt het te werken.

mijn ponies gebruiken dit systeem al langer, en zij kregen eerder 1,5 plak voor een hele nacht. ik heb er vandaag voor het eerst 4 hele plakken in gegooid (pakweg 8 kilo, ponies wegen samen 550, ongeveer), benieuwd hoe lang ze daarmee doen.

onze systemen bestaan uit een bak met een (fijnmazig) net erover.

@ ash_, hij is idd nog veel te dik. voor afvallen hou je 1 tot 1,25 % aan van het eigen gewicht aan ruwvoer (droog hooi, uiteraard. als het nat is weegt t ook meer). wat dat betreft zou je dus nog kunnen minderen met het hooi. als hij alleen graszaadhooi niet eet heeft hij pech. gooi het erin, hij gaat echt vanzelf eten. als hij het met 95% doet doet hij het ook wel met 100%. verder zou je een deel van het voer kunnen vervangen door stro.
wij hebben zelf goede ervaringen met magnesium, onze haf wilde ook maar niet afvallen en toen hebben we haar aan een kuur gehad van Mg van paardnatuurlijk, en eindelijk begon ze af te vallen. zo'n kuur is zes weken, en het is van belang dat je alle 'regels' die erbij horen goed opvolgt, anders kan je Mg voeren tot je een ons weegt en zal het niet helpen. even een bloedje laten trekken om te controleren op een Mg tekort kan sowieso nooit kwaad.

hooibuik klopt, dit heeft te maken met de passagesnelheid van het voer. grof, vezelrijk voer zoals hooi doet er gemiddeld 36 uur over van mond tot kont, zeg maar. het eten van het hooi zonder beperking gaat dus sneller dan het door het systeem kan. doordat de darmen steeds wat voller raken ontstaat de zgn hooi- of grasbuik. dit is helemaal niet erg en ook natuurlijk voor een paard (een volle blindedarm kan wel 100 kilo wegen! ook iets om rekening mee te houden als je je paard weegt), maar het is niet zo mooi en kan met rijden in de weg zitten. muesli's en brokken worden door andere bacteriën verteerd, en dit gaat ook veel sneller dan vezels. daarom hebben paarden die weinig ruwvoer en veel krachtvoer krijgen ook geen hooibuikjes. ik heb gemerkt dat het gebruik van een GOEDE slowfeeder aanzienlijk scheelt in de buikigheid. een goede slowfeeder voorkomt dat het paard zoveel kan eten dat het systeem vol raakt, zeg maar.

overigens kan dit bij vreetzakken wél problemen geven, aangezien die blijven proppen terwijl het systeem eigenlijk een uitbuikpauze nodig heeft. een gewoon hooibuikje is niet ongezond, een opgeblazen volgestouwde ton wel. overigens komt het ook veel voor (bijv. bij verandering van voer etc. ) dat het paard vol lucht zit, daarvan worden ze ook enorm buikig.

een hooibuik is echter geen graadmeter voor vetheid! een gewone hooibuik geeft alleen maar aan dat er vezelrijk voer onderweg is in het lijf.

@ janouk, nou en of! niet te houden zijn ze, heerlijk hoor!

@ JP, wij hebben van de zomer ingekocht voor 5,50 per baaltje. een maand later kostten ze daar 6,50. ik ben erg benieuwd wat we gaan krijgen als we weer wat bij moeten hebben...

waar halen jullie je hooi vandaan?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 16:06

En wat voor slow feeder heb jij merrieveulen? Foto?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30660
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 18:50

Merrieveulen, ik ben ook benieuwd naar meer informatie over de slowfeeder. Hoe groot zijn de mazen, hoe heb je het ney vastzitten?

Ik had graszaadhooi, maar dit was bijna dubbel zo duur als mijn weidehooi...
Ik heb nu nog 2,5 baal, maar ik stop ermee als het op is. Dan moeten ze maar stro eten als extra naast het voordroog.

_Elaine_
Berichten: 2164
Geregistreerd: 19-07-04

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 19:43

fijn dat jullie paarden/pony's allemaal lekker aan het vliegen zijn, is altijd wel een leuk gezicht en mij maakt dat altijd erg blij.
en over hooi gesproken, tja het is indd enorm duur, ik ben erg blij dat de mijne zo klein is en dus minder hoeft dat een groot paard.
(en mocht het helemaal onbetaalbaar worden kan hij altijd terug op het voordroog dat de stalhouder voert aan alle paarden)

vandaag de DA langs gehad,
hart en longen klonken goed, hij loopt perfect.
dus heeft ze bloed getrokken om te kijken of daar wat uit komt
hoop het eigenlijk wel een beetje zodat er een verklaring is voor zn sloomheid.

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:53

@ merrie veulen. Slowfeeder heb ik indd ook. Met 3 bij 3 cm openingen. Werkt opzich goed.
Aan welke regels moet je je houden bij een magnesiumkuur?

Ash_

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-01-06
Woonplaats: Rijswijk

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:59

Weet iemand een hooi handel omgeving den haag?