[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 08:04

Dat extreem wisselende heeft ze niet al 6 maanden hoor. Ze is ook 2x van de buut af geweest. Ze was 1,5 week geleden nog stabiel. Dus heb dit eerst een paar dagen aan gekeken, toen haar s nachts buiten gezet.
Hoe lang ze gelegen heeft als ik s ochtends buiten kom weet ik natuurlijk niet. Even laten staan en dan bewegen maakt het niet heel veel beter, maar wou het gister gewoon op de film hebben voor de dierenarts. Ook gedurende de dag ligt ze regelmatig even (al mijn slaapkoppen trouwens ;) ), dan lijkt ze minder moeite te hebben.
Voeten zijn niet warm, geen pulsatie. Dus ga niet meteen van een actieve ontsteking uit.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:05

Ik heb serieus ook geinformeerd over inslapen e.d. omdat ik ook dacht bij Kikkie dat er geen einde aan kwam. Maar ineens is het pijlsnel bergop gegaan en je moet ze zien,hoe blij ze is.
Het zat in haar hoofd al veel langer weer goed,en dat was voor mij de reden om nog door te zetten.
Dat is bij Roos volgens mij ook zo. Ik hoop dat ze op de kliniek goed nieuws hebben voor jou,sterkte en succes! :(:)

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 10:35

Dennis. Ik zag dat je groene klei geeft aan je pony. Ik heb dat opgezocht omdat ik met inwendig gebruik er totaal niet mee bekend ben. In de beschrijving staat dat ht medicijn/antibotica etc uit ht lichaam verwijdert. Gechipte paarden kan ( de 1 zegt kan wel. Andere zegt niet) gebruiken. Zou ht gebruik hiervan wel ht beoogde cq juiste effect hebben ? Of miss juist de andere toevoegingen/ medicijnen te niet doen? Geen idee verder maar zou ht zlf er nooit durven bijgeven na erover te hebben gelezen, by een paard wat op medicijnen staat. Sterkte & succes vandaag.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:30

Dat ben ik gaan geven (in kuurtjes, 3 dagen wel, 2 dagen niet) op aanraden van een holistisch therapeut die al hele goede dingen bij mijn pony's gedaan heeft in het verleden. Idd ontgiftend enzo. Ik zit wel te denken of ik gewoon weer even alles zal schrappen en echt alleen pergolide, buut en hooi te doen. Maar wil niet te veel tegelijk veranderen. Dus misschien na het weekeind dingen 1 voor 1 weg laten.

Roos was zo blij vanmorgen, eindelijk weer met de trailer mee! Rende naar binnen, gooide het voordeurtje open om naar buiten te kijken. Maar helaas, weer naar de kliniek ipv op wedstrijd of naar het bos.

Dierenarts en smid van de kliniek zijn beide van mening dat er geen nieuwe actieve ontsteking in zit. Wel dat ik last heb van eigen-paard-syndroom :') .
Bekappen kan veel rigoureuzer, wat ik doe is goed, maar kan veel meer. Dus de smid is even flink te keer gegaan op haar voeten. Mijn man schrok er van, zeker toen er wat rood tevoorschijn kwam. Daarna liep ze zeker niet slechter, hopelijk vanmiddag nog zo. Hij raad wel aan om weer naar een halfje buut te gaan. Ivm haar extreem wisselende beeld maak ik hier 2x een kwartje van ipv 1x een halfje.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:55

Maar wat is de verklaring van de dierenarts voor het extreem wisselende beeld?
Van een kwart naar een half zakje voor een paard in die toestand soms, terwijl er geen actieve ontsteking is, zou voor mij niet het eerst gezochte antwoord zijn.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 11:58

super dat er geen nieuwe actieve ontsteking zit! dat is goed nieuws :)
ah..ze dacht ook he he we gaan weer wat leuks doen, goed teken, als ze zich echt zo slecht zou voelen zou ze niet zo reageren

oh okee vandaar dat je het geeft, wist niet eens dat het bestond voor inwendig gebruik :)
zou het zelf denk toch weglaten tot ze echt helemaal beter is en stabiel, misschien heeft het wel invloed op de pergolide werking bijvoorbeeld. Wel eens aan het geven van brandnetel gedacht ook ivm haar artrose en bevangenheid? mijn andere paard die erge artrose heeft (al jaar of 6 ook met pensioen erdoor), krijgt het, doet het er beter op dan op de andere dure toevoegingen speciaal voor artrose die ik heb gegeven in het verleden. ik geef het mn merrie ook.
Hoop dat het bekappen goed gaat helpen.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:15

Ze denken stramheid van het liggen, maar wel een extreem geval. Maar waarom het dan net toevallig iedere ochtend is en niet gedurende de dag. Misschien omdat ze dan korter achter elkaar ligt. Waarom het zo extreem is hebben ze niet echt een verklaring voor. Misschien blijft ze op iets meer buut meer staan en scharrelen waardoor je de cirkel doorbreek. Voor haar artrose zou ze meer moeten bewegen, maar ja, voor haar voeten weer niet.

Ik denk dat ik eerst volgende week weer dingen weg ga laten, en vanuit daar weer verder kijk.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:24

Ok. Nou ja, lopen is voor haar voeten toch juist goed mbt doorbloeding? Of ben je bang dat ze dan gelijk uit haar plaat gaat als ze zich iets beter voelt?

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 12:30

Het is lastig om haar lopend te houden, maar niet uit haar plaat te laten gaan. Er zit nog voldoende power in ;) . Zodra het ff kan gaat ze spoken.
Van dagelijks op ZZ nivo getraind worden en daar heel veel lol in hebben naar echt helemaal niets is nog steeds een overgang waar ze zich niet echt bij neer kan leggen :+ . Ze is ook altijd de gene (geweest) die de hele groep in beweging zet omdat er gespeeld moet worden (en wel nu, anders mept ze je gewoon de paddock door ;) ).

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:06

Top dat er geen nieuwe ontsteking was! Ik heb dat ook eens een poosje gedaan hoor,alle poedertjes geschrapt en back to basic. Maar nu ben ik er toch weer mee begonnen om de IR verder mee te ondersteunen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:31

Moeilijk Dennis! Ze doet me aan mezelf denken. Ik heb 2,5 jaar geleden een zware aanrijding gehad waar ik behoorlijk (hersen)letsel aan over heb gehouden. Ik ben ook van actief persoon (6:00 op, werken, paard trainen en om 20u thuis eens koken) naar bedrust gegaan (21u per dag op bed) en ondanks medicatie nog steeds misselijk vd pijn. Van 10 naar nul is moeilijk, ik snap je pony wel ;)

Ik ben bij mijn paard twee maanden druppels en aangepast voerbeleid van mn natuurgeneeskundige en terugkerende hb ook gestopt om weer terug naar niets te gaan. Toen bij Den Hoek in behandeling gegaan die ook bevestigde dat de huidige supplementen niet helpen doordat de boel intern zo in de war was. Toen gericht gaan behandelen en nu gaat hij als een zonnetje. En er kwam toch andere medicatie uit dan ik verwacht had.
Nu is hij weer zo opgeknapt dat de supplementen weer wel kunnen werken.
Toch niet een idee om eens met Den Hoek te sparren?

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:40

De groene klei, gluco, duivelsklauw, podo en hormone (laatste 2 druppels op een broodje met buut en pergolide er tussen) zijn op advies van een holistisch therapeut die haar opleiding bij Den Hoek gedaan heeft. Dus zit al in die hoek als extra ondersteuning ;) .

Ik snap Roos ook helemaal hoor. Maar daarom geef ik haar minder buut dan ik zou willen, omdat ik weet dat ze niet normaal kan ;) .
Vorig jaar mijn kruisband stuk. Van 50/60 uur uur werk, pony's enz enz enz naar pootje omhoog. En na m'n operatie weer..... Er stond een week of 4 om weer kantoor werk te kunnen doen, ik ben een uurtje thuis geweest toen ik uit het ziekenhuis kwam toen ik weer op kantoor zat O:) (en na 11 dagen reed ik mijn eerste menwedstrijd weer, incl vaardigheid en marathon hindernissen). Niet zeuren, gewoon door gaan, gang is alles.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 13:52

Fijn dat het in ieder geval geen actieve acute HB is, dat scheelt. En ik snap wat Pol zegt, puur van het ene filmpje zou ik het er mee eens zijn, maar zo simpel is het (helaas) niet... Je wordt zó heen en weer geslingerd... Wat ik zelf het allerbelangrijkste criterium vindt is de mentale gesteldheid van het paard... een paard kan met minder zichtbare fysieke symptomen er mentaal veel slechter aan toe zijn en dát zou bij mij eerder de doorslag geven (en dat is lastig kan ik je zeggen, Raya was op zo'n punt, maar dan moet je dus in gaan tegen wat sec medisch gezien nog zát haalbaar is... Dat met je eigen geweten en gevoel rijmen valt niet mee).
Maar als je Roos d'r mentale gesteldheid mee neemt denk ik dat het zeker gerechtvaardigd is om door te zetten. Die kleine powerhouse denkt nog lang niet aan opgeven.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 14:14

Mentaal is Roos nog lang niet klaar hoor!
En als ze altijd zo slecht was was het al lang klaar geweest, maar het is pas 1,5 week weer zo extreem wisselend.
Vanmorgen was ze zo blij dat ze weer met de trailer mee mocht! De groep gaat nog steeds keurig voor haar aan de kant omdat ze gewoon nog steeds de basis van mijn kudde is. Ze geeft rust en duidelijkheid. De dagen dat ze echt slecht geweest is was mijn hele groep meteen helemaal de weg kwijt (wat niet zo is als ik haar een dagje mee op wedstrijd heb).
Ik heb groepen pony's zien buiten sluiten als het genoeg was, dat is hier zeker nog niet aan de hand.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 23:38

Wat naar dat het zo lang duurt bij haar Dennis. Je zou er moedeloos van worden. Dat extreme wisselen is ook wel apart, heb dat eigenlijk nooit eerder gehoord. Dat tweede filmpje schrik ik wel van, wat loopt ze daar slecht zeg...

Ivy loopt inmiddels weer helemaal goed. Niet meer gevoelig, ook niet op harde ondergrond of steentjes. Ze vertrok in volle draf de paddock in toen ik haar net bij de rest zette. Toch maar ietsje minder Metacam gegeven vandaag, ik wil ook niet dat ze zich overbelast.
Ik heb nu de bergwieser mash gehaald en die valt gelukkig goed in de smaak. Met een heel klein handje heb ik genoeg om alle poeders te geven.

Ik wil ook graag biergist gaan voeren, om de suikerbalans in het lichaam te verbeteren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Biergist
Bij mijn oude pony heeft het wonderen gedaan tegen de zomereczeem, kan in ieder geval weinig kwaad om te proberen.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 06:51

Petra_O schreef:
Ik wil ook graag biergist gaan voeren, om de suikerbalans in het lichaam te verbeteren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Biergist
Bij mijn oude pony heeft het wonderen gedaan tegen de zomereczeem, kan in ieder geval weinig kwaad om te proberen.


Ik voer sinds 3 weken biergist aan de hoefbevangen merrie ( en aan m’n paard met zonerexceem ) en had het al veel eerder moeten doen! Zhuf gaat zoveel beter op dat spul. Echt een aanrader!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 06:53

Nee dat het niet simpel is, is een feit! Hier ook ooit ervaring met hb en t is een verschrikking!
Maar wat ik zie van roos op t 2e filmpje vind ik wel shocking. Het is idd lastig dat ze zo'n wisselend beeld geeft!
De keuze blijft altijd bij de baas maar zonder rot over te komen want begrijp dat het heel moeilijk is maar filmpje 2 zou voor mij afdoende zijn om verder lijden te besparen! Zeker ook omdat er " niks" gevonden is op kliniek..en je dus geen idee hebt waar dit zo vandaan komt!
Tis gewoon zón rotziekte!
Sterkte iedereen maar weer!

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:44

Hoeveel biergist geef je dan en waar haal je het?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:53


tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:15

Ok dank je zal eens kijken

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:37

Aukelizzy schreef:
tylando schreef:
Hoeveel biergist geef je dan en waar haal je het?


Ik geef deze:
https://www.horsefitshop.nl/hfs-biergis ... OS0xLDVLRw



Eet jouw paard het goed? En geef je het in 1 keer over de dag.
Op emmer staat 1 maatschepje is 25 gram en in tekst staat 15 gram.
Neem aan dat info op emmer volstaat :+ :+

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 12:50

Roos was afgelopen 1,5 week maar een paar uur per dag zo slecht.
Bekappen heeft haar (nog) geen goed gedaan, maar ze scharrelt nog. Dus kijken sowieso het weekend nog even aan en hoop dat ze dan weer de goede kant op gaat.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:08

Is natuurlijk ook een behoorlijke verandering he die ze nu heeft doorgemaakt en zal best wel even gevoelig zijn

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 13:54

Daarom ga ik zeker dit weekeind nog niets beslissen, eerst even de tijd geven op iets meer buut.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 15:36

tylando schreef:
Eet jouw paard het goed? En geef je het in 1 keer over de dag.
Op emmer staat 1 maatschepje is 25 gram en in tekst staat 15 gram.
Neem aan dat info op emmer volstaat :+ :+


Ze moest er wel even aan wennen maar eet het nu gewoon goed! Ik geef het verdeeld over twee x per dag, op 100 gram pavo vital. ( dat week ik in water zodat het een soort slobber wordt )