[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 10:51

mn merrie is nog steeds stokkreupel, als bij een hoefzweer eigenlijk iets minder dan bij een hoefzweer, maar komt echt in de buurt. had er nu 2x2 zakjes buut (merrie is 1.75) gegeven, maar dat helpt echt maar ietsje. had de dierenarts gebeld voor buut en het verhaal verteld, die zei toch zooltjes wat je deed eronder doen, maar.... ik weet het niet. Bij die zooltjes van 3x 0.5 dikte yogamat, zakt ze in, geeft tegendruk wat ze erg prettig vond dat ze bevangen was. Maar nu, zooltje drukt tegen de zool aan die erg pijnlijk is, kan haar zool deels met mn nagel indrukken nog. dus zou dan toch niet fijn zijn voor haar. heb ze er gisteren onder gedaan, maar had er geen goed gevoel bij, ze liep er ook niet beter mee helaas. dus twijfel twijfel... jeetje voel je je machteloos om je paard zo te zien! ze is en blijft vrolijk, altijd oren naar voren, eet goed ook, kijkt helder uit haar ogen. Hoefsmid die vorige week haar bekapt heeft zei dat hij wel een wat dikker geworden stukje van haar hoefzool had gehaald, zal hier mee te maken hebben, al liep ze die middag na het bekappen heel goed. iemand raad/ een idee?

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:00

Ik wou ook niks onder mijn merrie haar voetjes. Ze moeten gewoon goed uitharden. En dat duurt helaas lang. Al zat er maar een beetje nat zand in haar voetje,liep ze er slecht op. Na het uitkrabben een heel stuk beter. Ik liet ze wat rondstruinen in de gangen,ook beton,maar daarvan kon alles goed uitharden. En teer erop smeren!

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:00

pretty schreef:
Ik heb ze ook laten testen tegelijkertijd met de andere maar hier komt alleen uit dat de insuline iets verhoogd is dus dringend afvallen en dan komt het weer goed.
Ijzertjes zou kunnen,het is wel een minipaardje.
Hoefbevangen erbij is helemaal vreselijk,hopelijk ook snel beter met jouw paardje.
En ja,die zorgen,om helemaal gek van te worden.
Pijnstillers deden zo goed als niks,eigenlijk wiedes als je het dan bedenkt allemaal.


oh aha een mini paardje leuk! misschien voor de periode dat ze gevoelig wordt/is hoefschoenen? hebben veel paarden/pony's baat bij als ik het zo lees, zijn wel erg duur, denk er zelf ook aan om ze toch maar te gaan kopen. Als je de post van Francis leest op vorige blz...die heeft er vilten/ondertapijt van de Kwantum ook nog in zodat de hoeven niet zo snel week worden. ik vind het vreemd dat de pijnstillers niet veel doen, bij de bevangenheid hielp dat heel erg goed, maar nu...haast niets dus helaas. begrijp eigenlijk niet waarom niet.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:03

pretty schreef:
Ik wou ook niks onder mijn merrie haar voetjes. Ze moeten gewoon goed uitharden. En dat duurt helaas lang. Al zat er maar een beetje nat zand in haar voetje,liep ze er slecht op. Na het uitkrabben een heel stuk beter. Ik liet ze wat rondstruinen in de gangen,ook beton,maar daarvan kon alles goed uitharden. En teer erop smeren!


ha :) gelijk aan het tikken geweest, oh okee die van jou dus ook nix eronder. hoelang duurde het bij die van jou? of had je dat al gezegd. ik smeer inderdaad ook steeds, hoop dat het werkt, spuit ze ook in met dat hoof & sole hardner (tip van mn hoefsmid). worden echt harder al, maar juist het stukje bij de toon zeg maar nog niet echt.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:06

lique68 schreef:
mn merrie is nog steeds stokkreupel, als bij een hoefzweer eigenlijk iets minder dan bij een hoefzweer, maar komt echt in de buurt. had er nu 2x2 zakjes buut (merrie is 1.75) gegeven, maar dat helpt echt maar ietsje. had de dierenarts gebeld voor buut en het verhaal verteld, die zei toch zooltjes wat je deed eronder doen, maar.... ik weet het niet. Bij die zooltjes van 3x 0.5 dikte yogamat, zakt ze in, geeft tegendruk wat ze erg prettig vond dat ze bevangen was. Maar nu, zooltje drukt tegen de zool aan die erg pijnlijk is, kan haar zool deels met mn nagel indrukken nog. dus zou dan toch niet fijn zijn voor haar. heb ze er gisteren onder gedaan, maar had er geen goed gevoel bij, ze liep er ook niet beter mee helaas. dus twijfel twijfel... jeetje voel je je machteloos om je paard zo te zien! ze is en blijft vrolijk, altijd oren naar voren, eet goed ook, kijkt helder uit haar ogen. Hoefsmid die vorige week haar bekapt heeft zei dat hij wel een wat dikker geworden stukje van haar hoefzool had gehaald, zal hier mee te maken hebben, al liep ze die middag na het bekappen heel goed. iemand raad/ een idee?


Misschien is dit iets ?
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... TMX6jAf6yb

Enkel onder de straal te bevestigen. Gemakkelijk op zijn plek te houden met ducttape.

Off the record : mijn merrie had ook van die zachte zolen na de hb. Enige wat haar comfort gaf, waren ijzers eronder. Sindsdien nooit meer onbeslagen laten lopen en het gaat nog steeds heel erg goed.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:11

Lique ik kan wel zeggen dat het bijna 5 maanden geduurd heeft helaas voor het echt weer goed kwam.
Hoefschoenen ben ik toch een beetje huiver voor omdat ze dus al erg zacht waren. Ik wil ze net harder.

Het zal bij haar echt een kwestie zijn van vooral goed en voorzichtig te bekappen (er komt speciaal een andere smid voor haar) en liefst niet vlak voor de winter,én haar voeten droog te houden tijdens natte periodes.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:16

Pandora, ik ga het lezen je link, ik ken het niet verder.
Ja is ook mijn idee op een ijzer, maar probleem is dat dat nu niet kan, ze kan niet op dr ene voet zolang staan dat de andere voorvoet ook beslagen kan helaas. Maar idd als het beter gaat ga ik het met de smid overleggen om haar op ijzers te zetten, heeft jouw paard ook een zooltje ertussen nog?

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:21

Jee Pretty, echt vijf maanden oh..dat is echt lang, had je haar al die tijd ook op bute of metacam of iets ?
het blijft inderdaad oppassen dat haar hoeven hard blijven, wat een gedoe he! moet wel zeggen dat die hoof&sole hardener heel snel werkt is van Excellent, kan je 1x per week gebruiken ervoor. Mijn hoefsmid had het erover omdat er formaldehyde in zit dat het snel werkt, chemisch goedje is het. Maar misschien dat teer net zo goed werkt hoor.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:29

Ja,in het begin waren we nog bang voor hoefbevangenheid omdat je zoiets niet altijd direct kunt zien.
Maar de witte lijn is perfect en nergens iets van terug te vinden. Anders had ze echt een probleem gehad.

Haar manier van lopen was ook niet zoals bij mijn wél hoefbevangen paardje.
Ze kreeg de pijnstiller Equioxx,elke dag een halfje. (bute ben ik geen voorstander van voor de maag) Het deed zo weinig,maar als je nu bvb een steentje of doorn hebt die duwt in jouw voet ,dan mag je denk ik ook een pijnstiller pakken,dan helpt dat niks. Daarmee vergelijk ik het dan maar.
Nu onze paddock weer mooi droog is,is ze in sneltempo opgekikkerd. Dat én aangepast bekapt en veel geduld helaas.. Zolen groeien traag. O ja ik ben ook psytonics Hoof Comp gaan bijgeven de laatste 2 weken voor ze spectaculair opkikkerde. Toeval of niet. Dat én vitamine E/selenium en wat magnesium.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 11:40

Equioxx ken ik niet, zal er eens wat over lezen. zo had ik het nog niet bekeken, de vergelijking met een steentje of doorn, gelukkig dat ze zo is opgeknapt, ik ga ook uitzoeken wat ik haar erbij kan gaan geven, goede tips dank je!
en gefeliciteerd met je veulentje, vandaag geboren zie ik in je onderschrift, gaaf, alles goed gegaan en helemaal goed met moeder en kind?

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:06

lique68 schreef:
Pandora, ik ga het lezen je link, ik ken het niet verder.
Ja is ook mijn idee op een ijzer, maar probleem is dat dat nu niet kan, ze kan niet op dr ene voet zolang staan dat de andere voorvoet ook beslagen kan helaas. Maar idd als het beter gaat ga ik het met de smid overleggen om haar op ijzers te zetten, heeft jouw paard ook een zooltje ertussen nog?


De eerste paar keer dat ze beslagen werd, ging er idd een lederen zooltje tussen. Om te vermijden dat er door aarde in de hoef teveel druk op de zool kwam.

Is idd een probleem als ze niet lang genoeg op de ene voet kan staan. Ik heb het eerste jaar na de hb altijd een stuk rubber mat en een dikke wollen deken onder de steunvoet gelegd. Gaf echt wel een verschil en zo kon ze net lang genoeg staan om het ijzer eronder te zetten.

Ik las iets van Equioxx... heb dit ook gegeven in plaats van de buut. Buut deed bijna niets voor haar en bij Equioxx zag je een heel duidelijke verbetering.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:07

Roos gaat extreem wisselend.
Vanmorgen weer beroerd, schuivelen Enzo na het opstaan. Ze heeft vannacht wel weer buiten gelopen in de hoop dat ze minder stram zou zijn.
Gister avond was ze juist heel flot en blij, zo dat mijn man na een weekeindje weg er positief verrast over was.

Morgen red ik niet niet, maar denk er over om haar donderdag maar weer op te laden voor een rondje kliniek.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:21

Dennis schreef:
Roos gaat extreem wisselend.
Vanmorgen weer beroerd, schuivelen Enzo na het opstaan. Ze heeft vannacht wel weer buiten gelopen in de hoop dat ze minder stram zou zijn.
Gister avond was ze juist heel flot en blij, zo dat mijn man na een weekeindje weg er positief verrast over was.

Morgen red ik niet niet, maar denk er over om haar donderdag maar weer op te laden voor een rondje kliniek.


wat enorm balen, heb je enig idee hoe het komt dat het zo wisselend is? is er dan iets verandert bijvoorbeeld aan voer of haar hoeven? Denk zelf dat Cushing een rol daarin speelt in het wisselende beeld. heb jij dat idee ook? met of mede door de temperatuur regulatie die slechter is met Cushing en het veranderen van het weer bijvoorbeeld? zou bijvoorbeeld Neutradex (weet niet of daar teveel suiker in zit) niet wat zijn voor het stramme? Ik geef zelf mijn merrie haar prascend nu in tweeën, elke 12 uur, hoop dat dat stabieler is voor haar, zij krijgt 1.5 tablet nu.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:25

Pandora2 schreef:
lique68 schreef:
Pandora, ik ga het lezen je link, ik ken het niet verder.
Ja is ook mijn idee op een ijzer, maar probleem is dat dat nu niet kan, ze kan niet op dr ene voet zolang staan dat de andere voorvoet ook beslagen kan helaas. Maar idd als het beter gaat ga ik het met de smid overleggen om haar op ijzers te zetten, heeft jouw paard ook een zooltje ertussen nog?


De eerste paar keer dat ze beslagen werd, ging er idd een lederen zooltje tussen. Om te vermijden dat er door aarde in de hoef teveel druk op de zool kwam.

Is idd een probleem als ze niet lang genoeg op de ene voet kan staan. Ik heb het eerste jaar na de hb altijd een stuk rubber mat en een dikke wollen deken onder de steunvoet gelegd. Gaf echt wel een verschil en zo kon ze net lang genoeg staan om het ijzer eronder te zetten.

Ik las iets van Equioxx... heb dit ook gegeven in plaats van de buut. Buut deed bijna niets voor haar en bij Equioxx zag je een heel duidelijke verbetering.


okee, heeft mijn merrie ook gehad een lederen zool ertussen, maar de hoefsmid die ik voor haar speciaal heb, (is via Den Hoek) zei weer dat leer krimpt en uitzet met droge cq natte ondergrond en dat dat weer niet fijn is, geen idee hoor, mijn reguliere smid had haar toen op leer met ijzers gezet. vaker gedaan als ze gevoelige zolen had, hielp altijd erg goed.
vrees dat ik met een mat en dergelijke onder haar zere voet haar nog niet kan laten beslaan. denk niet dat ze dat redt. ben aan het lezen over Equioxx.. heb mijn dierenarts er nooit over gehoord, ga het eens vragen aan hem.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 12:59

Ze heeft cushing, is insuline resistent (niet getest, maar alle uiterlijke kenmerken), vorig jaar peesblessure, klein haakje artrose in haar linker kogel, dampig en zomer eczeem (heeft alleen met het hele warme weer een deken op gehad, jeukt nog niet!). Wat een ellende zou je denken, maar ze heeft vorig jaar gewoon nog kampioenschappen gelopen (als enige wedstrijd na haar peesblessure).
Stil staan is niet goed voor haar artrose, maar bewegen nu (nog) niet voor haar voeten.
Met die echte kou was ze slechter op haar voeten. Ik heb nu het idee dat het in de rest van haar lijf zit.

Voer is al maanden het zelfde, zo weinig mogelijk. Niet afgewogen, is niet haalbaar in de groep.
's ochtends paar uurtjes voordroog uit een slowfeeder. Dat is rond de middag op, dan paar uurtjes niets, dan klein plukje voordroog. Als dat op is gaan de andere het land op en gaat zij op stal met 50 gram bietenpulp(ivm duivelsklauw, groene klei en gluco balance, droog door de luzerne gaat het er niet in) en een handje luzerne (van subli, zonder melasse). En dan voor ik naar bed ga nog een plukje voordroog in een slowfeeder. Op dit dieet valt ze een heel klein beetje af (mag meer, maar kan haar ook niet uithongeren).
Nu ze 's nachts buiten loopt krijgt ze iets meer voordroog met de groep mee. En staat ze met haar pulp en luzerne op stal als de rest op het land staat. Ik heb er al over gedacht om haar haar korf om te geven in de paddock zodat ze haar hooi ook met korf moet eten, dan kan ik gewoon weer onbeperkt gaan voeren aan de rest.

Ik ben heel benieuwd hoe ze vanmiddag is, als ze hopelijk weer wat gescharreld heeft.
Gister avond was ze echt blij en goed, zondag avond galopeerde ze (niet zuiver, maar wel blij) nog het land op in een stoute bui toen ik ff niet oplette. De ochtenden van stal leken het slechtst, maar vanmorgen was ze ook gewoon slecht ondanks dat ze buiten gelopen had.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:42

Wat balen Dennis. Hier is de HB merrie ook IR,geen cushing,en volgens mijn DA duurt het gewoon langer bij hun,die weg naar herstel. Het heeft ook 6 maanden geduurd en eigenlijk was het zelfs een tweede aanval kort na de eerste het jaar ervoor.

Lique dank je! Ja,alles goed gegaan en we zijn er echt super blij mee.
Equioxx is duur,maar vriendelijker voor de maag. Omdat ik maar kleintjes heb,zijn ze met een half tabletje per dag al zoet.

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:49

Je hebt paarden met een wisselend beeld en paarden met een wisselend beeld......
Roos gister avond. Links voor is ook haar artrose voetje, rechts om is ze zuiverder. Maar ben hier prima tevreden mee voor nu.

12 uur later is ze (na het op staan) zo..... Om te huilen dus. Uurtje later lag ze weer, net als gister. Halverwege de middag scharrelde ze weer wat rond.


Het kan dus best zijn dat ze, als ik straks thuis kom, best weer goed is. Ze heeft nu 2 nachten buiten geslapen, ze is dan s ochtends het zelfde dan wanneer ik haar s nachts binnen heb.
Morgen ochtend kliniek. In overleg met de dierenartsen en de smid daar.
Het is zo frustrerend dat ik echt al flink wat pony's er goed boven op gekregen heb, maar dat het bij de mijne niet lukt.....

janouk
Blogger

Berichten: 17881
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:12

:(:) ach nee, arme Roos en arme jij, het wil maar niet lukken. Het duurt al zolang.
Ppppffffg kom op Roos

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:46

Jeetje, zo'n extreem verschil heb ik nooit gezien binnen zo'n korte tijd. Maar wel ups en downs, de eerste keer negen lange maanden. Hoop dat ze wat te bieden hebben op de kliniek. Sterkte.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:53

Oh bah Dennis, wat ontzettend naar om te zien...... Hopelijk kunnen ze iets doen. Als ik het verloop van Roos een beetje goed gevolgd heb is het wel ontzettend hardnekkig in haar geval.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:00

Snap je zorgen Dennis!
Maar van het laatste filmpje schrik ik toch wel heel erg!!

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:05

Net stapte ze weer zo goed als gister avond. Dus wie het weet mag het zeggen.
We zijn 6,5 maand onder weg

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:07

Het komt dus echt in een soort "aanvallen", lijkt het wel. Heel vreemd. Ga je naar Hollands Kroon?

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:21

Ja, naar Middenmeer.
Ik dacht eerst dat het door het op stal staan kwam. Maar buiten is het net zo.

pretty

Berichten: 4110
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: België,West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:49

Jeetje Dennis wat moet je daar moedeloos van worden. :(:)
Mijn merrie is nu net zoals op jouw eerste filmpje na 6 maanden aanmodderen,ik huil me te pletter als ze ook zo een terugval krijgt.
Bizar dan dat het een halve dag later weer beter oogt. Succes op de kliniek. :(:)