[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:38

Ik denk ook aan jullie. Heel veel sterkte vanmiddag.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 09:55

Je doet het goed yanaa!!
En 1 troost: hij weet t niet..hou je daar aan vast!
Sterkte!!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23458
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 10:05

Heel veel sterkte vandaag, ik hoop dat je net zo'n mooi afscheid mag hebben als wij hadden.
Je bent sterker dan je denkt en je bent een superbaasje!!!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:55

Voor iedereen die het nodig heeft ..
Voor gisteren, voor vandaag, voor morgen ..

Afbeelding

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 12:59

Sterkte vandaag Yana.

judithM
Berichten: 1498
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:14

Sterkte...

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 13:41

Yanaa en Blacky..ik denk aan jullie..

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:14

Ook van mij heel veel sterkte vandaag Yanaa. Weet dat je het goed gedaan hebt, vanavond heeft Blacky geen pijn meer...

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 14:59

Heel veel sterkte Yanaa…zo moeilijk en zo oneerlijk. Je hebt meer dan je best gedaan. Wat is dit toch een vervelende xxxziekte.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 16:36

Heel veel sterkte vandaag Yanaa, mijn gedachte zijn bij jou..... zo naar maar zo knap om deze beslissing te maken!

Heeft iemand tips wat voor liksteen ik kan kopen voor mijn hb gevoelige shet? Ik had een 2 kg zoute liksteen (volgensmij zout hij was wit net als die zouten hieronder) in de stal hangen, maar die is nu na 3 maanden al op. Waarschijnlijk zal ze het dan wel nodig hebben..?!
Ik dacht zelf om nu deze:
https://www.agradi.nl/knz-liksteen-met- ... en-2kg.htm
of deze:
https://www.agradi.nl/br-liksteen-zout-wit-2kg.htm
te kopen.
Wat is wijsheid?

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:08

Sterkte Yanaa!!! Dappere beslissing, je doet hier goed aan.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 17:33


Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:03

Yanaa |( hoe is het verlopen?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 18:10

Manadeluca schreef:
Ik heb er eentje van paard natuurlijk, deze bevat ook magnesium en andere mineralen.
http://www.paardnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm

Heb ik ook, doen ze dus helemaal niks mee hier.
Die rode likstenen bevatten toegevoegd ijzer, geen goed idee.
Gewone witte weet ik niet, maar zou ik wel even onderzoeken.
Degene waar ze hier het meest mee doen is een Himalaya-liksteen. Laatst kwam ik een 'Karpaten'liksteen tegen, net zo iets maar dan grijs... die wil ik graag een keer bestellen voor Raya.. Die komt nl. uit de Karpaten... ben benieuwd of zij dan wel wat meer met die liksteen doet (nu is het vooral Pippa die er gebruik van maakt).

Yanaa is ook hier continu in gedachten...

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 19:54

Even een berichtje van deze kant:

Wilde Blacky vandaag lekker de wei op doen, maar kreeg hem er niet eens meer op. Hij was zo slecht.
Vanmiddag voordat de DA kwam weer een koliekaanval gehad. Daarna met een vriendin (die ook foto's kwam maken nog) Blacky naar de weide toegebracht met veel pijn en moeite. Daar heeft hij nog even samen met zijn maatje heerlijk kunnen genieten.

Inslapen zelf was echt vreselijk! DA had ervoor gekozen om hem in 1x te laten gaan ipv de manier met 2 spuiten. Dit zou sneller gaan en konden ze minder tegen vechten.
Hij ging al bijna direct liggen, maar daarna bleek dat aan de kant waar het injecteerd was er iets mis was met zijn bloedvaten en het dus niet genoeg circuleerde en het middel dus niet goed op plek van bestemming kwam. Hij kwam weer half bij en begon helemaal wild rond te slaan. Hebben hem plat moeten houden om hem nog een keer te injecteren aan de andere kant. Hierna is hij wel direct rustig gegaan.
Waar mijn merrie heel rustig was in het begin, brak de paniek uit bij haar toen ze Blacky zo zag spartelen. Vriendin van me heeft haar vast moeten houden, die stond te steigeren en te doen om bij Blacky te mogen komen.
DA zelf vond het verschrikkelijk dat het zo heeft moeten gaan, dit had ze juist willen voorkomen. :(
Mijn merrie staat nu nog in de wei waar Blacky ook ligt, ze staat rustig te grazen maar terug naar stal wilt ze nog niet. Laat haar daar nu ook maar.

Afbeelding
Rust zacht mijn kleine grote vriend, je hebt nu geen pijn meer! Y;(

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:06

Lieve Yanaa,

Moet ook huilen bij je bericht. Ik moest vorig jaar oktober mijn Dizzy laten gaan PPID en de hoefbevangheid ging daardoor niet weg.
3x dosis pijnstillers hielpen even. Heb hem smorgens ook de wei in gedaan, lekker genieten op zijn laatste dag. Dat heb ik hem beloofd....


Blijft moeilijk, maar je wil ze geen pijn zien hebben... Yanaa hele dappere beslissing en hij zal het allemaal zo niet meegekregen hebben. Nu heeft hij geen pijn meer, maar het gemis blijft groot ;(

Heel veel sterkte. Heeft je andere paard afscheid kunnen nemen?



Voor anderen die deze stap moeten doen. Dizzy had eerst een lichte verdoving (zoals bij da, tanden veilen), toen een operatie/narcose spuit. Daarna de dodelijke spuit, dan zakken ze langzaam weg. Toen hij dood was kreeg hij wel lichte spasmen in zn benen, maar dat komt doordat ze zoveel pijn hadden. Dan slaan ze iets op in de spieren wat dan vrij komt.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:10

Mijn andere paard heeft nu sinds 2 weken breakover beslag. Hij loopt nu goed en over 2 weken mag ik weer rijden.

Moet hem wel de cortico-puffer weer geven, daar twijfel ik aan omdat ik steeds denk dat die de oorxaak was van de HB links....

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:28

Ach Yana, wat verschrikkelijk dat het op deze manier gegaan is. Dat is jullie beide niet gegund.
Ik hoop dat je merrie gauw kalmeert en je dit zelf ook kan gaan verwerken.
Ergens hoop ik dat je er rust in vindt dat Blacky en jij niet meer hoeven te vechten.

mysa

Berichten: 10496
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 20:28

Heel veel sterkte met het gemis, Yanaa. Blacky was toch echt duidelijk 'op'. Bij mijn eerste pony was 't inslapen ook zo'n drama. Troost je met de gedachte dat ze dan al vrij ver heen zijn en het niet bewust meemaken. Vaarwel kleine zwarte pony.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 21:59

Ow wat een pech yanaa!!!
Dat doet pijn dat het dan zo moet gaan!
Wel echt de juiste beslissing!
Sterkte!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:11

sorry ... kan een vloek niet onderdrukken ...
Zo had het dus níet hoeven te gaan .. niet mógen gaan |(

Het spijt mij nu dat we hier zo'n beetje alles besproken hebben behalve dat allerlaatste moment ... er vanuit gaande dat de dierenarts wel wist hoe te handelen ... NIET dus :\
Het spijt me voor Blacky, jou en je merrie Yanaa dat jullie dit hebben moeten meemaken ... daar valt niets goed aan te praten :n

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Voor de mensen die hier ooit mee te maken krijgen : laat je niets wijsmaken, EIS een goede en volledige verdoving voordat het uiteindelijke inslaapmiddel ingespoten wordt.
Laat de dierenarts vooral ook de tijd en rust nemen en als hij/zij er anders over denkt, zoek dan een ander.
Vooral belangrijk : praat hier met je dierenarts over vóórdat het zover is, op het moment zelf is het moeilijk zo niet onmogelijk om nog andere keuze's te maken ... oriënteer je goed voordat het moment daar is.

Dit is echt een volstrekt foute inschatting geweest, élk dier is rustig onder narcose (daar gaat het nml. over en om) te brengen ... direct afspuiten doet men wel vaker, zgn. om een eventueel gevecht tegen te gaan, lees : om het dier in 1x te laten vallen.
Maar ook nu blijkt weer dat het effect op het direct inspuiten van het euthanasie middel vele malen heftiger, en vooral ook niet controleerbaar/corrigeerbaar, is dan op de meest gangbare manier.

Imo is de manier die Dizzy al aangaf de enige juiste : eerst het kan-me-niet-verdomme prikje die zorgt voor algehele rust, dan het narcose middel en pas als het dier volledig onder narcose is het uiteindelijke inslaapmiddel.

Bedenk sowieso altijd : als een dier goed en rustig te verdoven is voor een operatie, dan is dat natuurlijk ook mogelijk voor het inslapen .. het dier weet en kent het verschil namelijk niet!

Dat verhaal van bloedvaten en slechte circulatie ?
JA, dat klopt helemaal 100% voor ouderen en/of zieke dieren ...
En met dát alom, toch zeker bij behandelaars ?, bekende gegeven dient een dierenarts juist ernstig rekening te houden bij de keuzes die hij/zij maakt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sorry Blacky .. Sorry Yanaa ... ik hoop dat je merrie snel haar rust weer terug vindt ..

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:19

Hier wil ik wel even op inhaken, ik vind het niet netjes dat de dierenarts hier zo neer gezet wordt. Er vanuit gaande dat de DA gehandeld heeft zoals die op dat moment dacht dat goed was, wij zijn er niet bij geweest en kunnen hier niet over oordelen.

Ik heb meer dan een paar paarden laten inslapen, en ook bij eerst verdoven en vervolgens afspuiten gaat dat zeker niet altijd vlekkenloos. Ik heb hier een keer een pony gehad, zelfde verhaal. Alleen die kreeg wel eerst verdoving, ging niet neer door slechte bloedsomloop, moest bij verdoofd worden een aantal keer. Pony raakt vervolgens in shock, lag te spartelen en was vervolgens niet af te spuiten,was ook een heel gedoe. Echter heeft de DA ook toen gehandeld waar nodig was en sommige situaties zijn niet te voorspellen.

Overigens denk ik dat bovenstaande berichtjes niet bepaald leuk zijn voor yana om te lezen. Ze zal het er al moeilijk genoeg mee hebben.

Sorry voor mijn felle reactie.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:48

Lieve Yanaa
Allereerst heel veel sterkte met het verlies van je kleine maar oh zo grote vriend..
Je hebt de juiste keuzes gemaakt want je hebt altijd gehandeld vanuit je liefde voor Blacky..
Dat het inslapen zo is verlopen is jammer,maar helaas is niet alles vooraf te voorspellen
Voel je daar ook niet schuldig over
Ik hoop dat je merrie snel weer de oude is..
Heel veel sterkte..Blacky heeft geen pijn meer en dat is voor nu het enige belangrijke..

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:53

Yep Aukelizzy .. ik besef me dat dit voor Yanaa zwaar kl*** is, dacht dat ik daar wel duidelijk in geweest ben en sorry voor míjn felle, maar wel oprechte en niet uit de lucht vallende reactie, te vaak te veel meegemaakt en dan knapt er wel eens wat ja ..

Ik reageer echter zoals ik reageer in de hoop dat anderen lering uit deze gang van zaken kunnen leren, want ook ík heb veel, heel veel dieren bijgestaan en weet .. ach, laat ook maar ... ik hoef me hier niet te verantwoorden, ik zal een ieder én mezelf de rust gunnen door me uit deze discussie te trekken zodat alles en iedereen weer terug on topic kan gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-18 23:54

Yana veel sterkte nu... Wat een moeilijke dag.

Het is vaak juist bij zwakke dieren heel moeilijk om ze netjes in te slapen. Ik hoop dat je dit een plekje kunt geven. Je hebt gedaan wat je kon.