[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:37

;( Ohh yanaa :(:)

Hoe gaat het nu met hem?

Mistral begint weer iets te lopen maar ik zie het nog niet goedkomen met haar ik ben echt heel hard me hoofd aan het breken wat voor stappen te zetten nu voor haar.
-toch weer fotos
-misschien een ijzer dan
-mest laten onderzoeken laarakkers

Ik heb ander hooi nu dat heb ik net opgestuurd om te laten analyseren..

Zo liep ze vandaag:
https://youtu.be/yAv0dfJSAqE

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:43

Ik denk dat er genoeg adviezen zijn gegeven Yanaa, de beslissing is aan jou en ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 18:50

Daphne1988 schreef:
Zo liep ze vandaag:
https://youtu.be/yAv0dfJSAqE

Ik vind dit echt niet slecht hoor... gaat misschien niet hard maar ze loopt op blote voeten en zet haar voeten ontspannen neer, maakt ruime passen... Dit komt wel goed. Hoe lang ben je nu 'onderweg'?

Dit was Raya vandaag op blote voeten en daar was ik héél erg blij mee, zo goed heeft ze nog niet gelopen. Vandaag exact 2 maanden 'onderweg'.
https://youtu.be/mRt-0GVWb5k

Op 8 maart heb ik ook een blote voeten filmpje geplaatst van hoe ze toen liep, kun je 't verschil zien. Toen stond ze buiten even luchten om nog op schoenen, inmiddels staat ze sinds een aantal dagen overdag op schoenen en 's nachts niet. Vandaag heb ik ze overdag ook uit gelaten (had ik eerder vandeweek ook een keer gedaan, toen was dat nog wat te veel van het goede en ging ze weer wat slechter lopen, ik bekijk het nu dus ook per dag of ze uit blijven of niet)

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:08

Blacky heeft een 2e koliekaanval gekregen.
DA er direct weer bij. Hij heeft aan een kant niks geen darm geluiden en aan de andere kant extreem veel.
Ze heeft een rectale touchering gedaan en het vocht drukt dus op de darmen bij Blacky, waardoor ze als het ware dicht gedrukt worden. Hij heeft nu darmontspanners, extra pijnstilling en Colosan gehad. Het moet nu zo gaan verbeteren, zo niet moet de DA weer komen en moet hij verlost worden van al zijn klachten. DA vond hem in een paar dagen weer behoorlijk wat afgevallen, wat dus ook te snel gaat.

Verder heel goed gesprek met mijn schoonmoeder gehad.. even rustig aan de koffie alles op een rijtje gezet. Samen naar Blacky geweest en zij vind Blacky er erg slecht uit zien.
Gezien zijn leeftijd, verdere lichamelijke klachten die zich nu op aan het stapelen zijn en de achteruitgang in de hb heb ik besloten hem uit zijn lijden te gaan verlossen. Kan met hem de hele medische molen doorgaan, want de DA vermoed dus dat er vanalles in zijn lichaam speelt. Maar ik ga hem dit niet meer aan doen. Hij is van een sterke pony waar nooit iets aan mankeerde naar een oude klungelende opa met pijn gegaan.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:16

Hoe k-- ook, ik denk dat dat de eerlijkste beslissing voor hem is Yanaa, zeker nu met twee koliek aanvallen kort na elkaar. Dit wordt te zwaar voor je mannetje. Gooi hem vol met pijnstiller, zet hem nog even lekker op het gras en stop 'm vol met heerlijke hapjes en heel veel liefde en laat hem dan gaan...
Heel veel sterkte meis.. jullie hebben gevochten en je hebt gedaan wat je kon.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:27

Wat een verdrietige ontwikkeling..
Maar idd..als er nu ook steeds koliek bij komt dan houdt het op
Je hebt je best gedaan..
Knuffel hem..geef hem alle lekkers wat je kunt vinden en laat hem maar gaan..
Wees trots op hem..en op jezelf
Heel veel sterkte.....

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:37

Oh Yana wat vreselijk verdrietig ;( Ik heb de afgelopen 2 pagina's met tranen in mijn ogen gelezen. Ik denk dat het een hele eerlijke beslissing is om hem te laten gaan. Je hebt er echt álles aan gedaan.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23537
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:40

Heel veel sterkte, wat mag Blacky trots zijn op zo'n dapper baasje

mysa

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:40

Heel naar maar klinkt inderdaad nogal onvermijdelijk,vooral door die kolieken. Houd je taai.

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:43

Hoe moeilijk ook, het is een goede keuze.....
Even vol pompen met pijnstillers en lekkers en plannen hoe en wat.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:47

Het is erg moeilijk, maar zie in dat het een na het ander zich opstapelt en vind dit niet eerlijk meer tegenover hem.
Hoop dat hij de avond door komt en hij nog even kan genieten straks.
Heb donderdag avond mijn avonddienst aan een collega over kunnen dragen.. ben dan van donderdag middag tm zondag vrij. Wil hem donderdag middag laten gaan.

Nu aan het regelen dat er een maatje bij komt voor mijn KWPN'er, zodat zij ook niet gaat flippen als Blacky gaat.
Hij gaat straks lekker de weide op en al het lekkers krijgen wat hij nu niet hebben mocht. Het is goed zo.

Dankjulliewel allemaal!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:50

Yanaa, heel veel sterkte. 2 koliekaanvallen is inderdaad te zwaar voor je ventje. Ik hoop dat de dierenarts hem nog kan oplappen maar als hij niet snel opknapt (binnen een uur) zou ik hem snel laten gaan.
Koliek is ook erg pijnlijk.

assebassie
Berichten: 1251
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 19:53

Heel verdrietig, ik wens je veel sterkte Yanaa, houden van is ook loslaten |( .

We denken aan jullie ;( .

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:21

Heel veel sterkte Yana! Denk dat dit de grootste angst is van ons allemaal. Maar je hebt alles uit de kast getrokken om hem er doorheen te krijgen maar het mocht niet baten. Dit is de enigste goede en eerlijke beslissing die je voor Blacky kan maken. Heel veel sterkte!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 20:41

Heel veel sterkte Yana! Ik hoop dat Blacky nog een fijne tijd met je mag hebben. Bah :(:)

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:47

Dankjulliewel!

Voor nu is het gelukkig rustig, hij gaat niet meer liggen gelukkig. Hij heeft verder nog geen pas verzet in zijn stal, staat alleen maar zijn voetjes op te tillen en te wiegen.

Kan me nu alleen nog niet richten op een afscheid. Moet een maatje regelen voor mijn KWPN'er voor als het daadwerkelijke moment voor Blacky daar is.
Ga zo iig even heerlijk bij hem in de stal zitten en knuffelen met hem.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:43

Ga door met wat je altijd al gedaan hebt Yanaa : laat Blacky al je liefde die je voor hem voelt voelen ..

Geef hem wat hij lekker vindt en nodig heeft om zich nog even weer het dier te kunnen voelen dat hij altijd geweest is .. geef hem ( indien mogelijk..) een stukje wei/grasland, laat hem doen wat hij wil doen en laat hem omringd door liefde gaan op het moment dat hij er klaar voor en aan toe is ...

Jouw verdriet is niet tegen te houden Yanaa : dat ís er al, daar komt nog meer van en dat blijft er ( naast ook de berusting!) voorlopig ... maar áls inslapen inderdaad de enige juiste optie blijkt te zijn, wacht daar dan alsjeblieft niet te lang mee.
Dat is niet goed voor je dier ... maar ook niet voor jouzelf ..

Voor wat betreft Black's stalmaatje : uiteraard ken jij je eigen dieren beter dan wie dan ook, maar heb je nog Tranquigel ?
Als je nu 1 streepje geeft en dat 1-2 x per dag doet om bodempje van rust te leggen voor het moment van afscheid en daarna?

Mijn ervaring is nml. dat dieren die afscheid moeten nemen en dieren die achter moeten blijven eea. rustiger ervaren .. áánvaarden als ze de ruimte en mogelijkheid krijgen om het hele proces met elkaar mee te maken.
Maar dat moet dan uiteraard wel in alle rust kunnen gebeuren, rust die voornamelijk van jou, het baasje, en de dierenarts zal moeten komen .. maar ook van de omgeving.
Een nieuw stalmaatje erbij vóór het afscheid zou juist voor meer onrust kunnen zorgen, net zoals het weghalen/houden van huidig stalmaatje van Blacky ... maar wederom: jíj kent je dieren uiteraard het best en zal zelf het beste weten hoe je de benodigde rust kunt creëren en behouden.

Geef wel ook na afloop de kans aan je KWPN'er om aan Blacky te snuffelen, om afscheid te kunnen nemen ... de ene wil daar niets van weten maar anderen kunnen daar juist wel veel aan hebben, laat ze dat zelf beslissen.

Weer een heel verhaal, niet uit bemoeienis maar in de hoop dat je er iets aan kunt hebben, in de hoop dat het op een rijtje zetten van het een en ander je de rust kunt brengen die je nodig hebt..

Enorm veel sterkte Yanaa ... enorm veel sterkte, kracht, (be)rust(ing) en wijsheid ...
Ik denk dat alle volgers van dit topic in gedachten nu vooral bij jou en jouw Blacky zullen zijn ;(

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23537
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:47

De tip om afscheid te laten nemen is een hele goede. Ik had mijn andere pony ook mee, hij heeft gesnuffeld en op een gegeven moment wou hij weg, hij heeft ook geen moment geroepen terwijl hij normaal het hele land omploegt als hij alleen was

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:54

Dat afscheid nemen van paarden is idd wel belangrijk en Wanderers heeft een punt wat betreft een nieuwe pony. Regel die maar haal die pas op als je merrie tijd gehad heeft om afscheid van Blacky te nemen. En mocht je merrie toch erg van slag raken dan wil ik je nu al best een middel toe sturen om haar daar homeopatisch mee te helpen. Als je dat wilt moet je maar even een PBtje sturen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 22:58

Dankje Wanderers voor de tips en adviezen.

Net heerlijk bij hem gezeten, terwijl hij lekker aan zijn hooi aan het knabbelen was. Daarna even uitgebreid geknuffeld.

Ze gaan hier lekker samen vanaf morgen de wei op, even lekker paard zijn en de laatste momenten samen doorbrengen op de manier waar ze het meest van genieten.

Wil hem ook in die wei laten inslapen, deze ligt ook aan de weg dus met afvoeren straks kan hij op dezelfde plek blijven dan.
De tranquigel heb ik niet meer helaas.
Wil met het inslapen ook gewoon mijn KWPN'er in dezelfde wei laten lopen en daarna haar de tijd geven om even in alle rust nog met haar maatje te kunnen zijn en afscheid te kunnen nemen.
Wil proberen haar in dezelfde wei te houden terwijl Blacky gaat.
Heb inmiddels van mijn hoefsmid een a Welshje die ik bij mijn KWPN'er mag zetten als Blacky gegaan is. Die zal ook pas komen als Blacky gegaan is en mijn KWPN'er eraan toe is. Die staat in het dorp naast ons dus die kan met 15min hier staan. Vind het wel een fijn idee dat ik dat achter de hand heb stel dat mijn KWPN'er niet alleen kan zijn.

Het voelt allemaal heel dubbel. Zolang ik niet op stal ben of foto's oid van hem zie dan heb ik vrede met mijn besluit. Zodra ik bij hem ben dan heb ik het er erg moeilijk mee met het idee al dat dit zijn laatste dagen zullen zijn. Je ziet dat hij pijn heeft, staat terwijl hij staat te eten continu zijn voetjes op te tillen en te schrapen.

Mijn vaste DA wilt er iig voor zorgen dat zij degene is die hem zal laten gaan.
Meisje van de pensionstalling hier achter, die een fotografie opleiding doet, wilt donderdag eind vd dag proberen om bij mij te komen om nog wat laatste foto's te maken en mij bij te staan.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:33

Yanaa, hoe is Blacky de nacht doorgekomen?

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:34

Damian was me voor yanaa. Hoe gaat het nu?

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:48

Ik ben ook benieuwd hoe Blacky ( en jij zelf) de nacht door zijn gekomen?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:50

Ik moest vanmorgen gelijk aan Blacky denken en hoop zo dat hij goed de nacht is doorgekomen van vandaag lekker met zijn vriendin op de wei kan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 08:53

damian23 schreef:
Ik moest vanmorgen gelijk aan Blacky denken en hoop zo dat hij goed de nacht is doorgekomen van vandaag lekker met zijn vriendin op de wei kan.


Hier hetzelfde inderdaad, het is heel dubbel maar ik hoop zo dat als het dan echt niet meer gaat jullie het mooi af kunnen sluiten.