[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:24

Lijkt inderdaad op een naar buiten komen van een hoefzweer. Wat Francis al aangeeft, PPID krijgen vaak hoefzweren als complicatie bij hoefbevangenheid. Ik zou zo snel mogelijk een hoefsmid er naar laten kijken. Wie weet dat Blacky zo slecht ging door een hoefzweer.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:28

Yanaa schreef:
Blacky staat sinds vorige week op 1/8e Prascend op aanraden van de DA. DA wilt even zien hoe dit uitpakt.

Ik zou zelf naar 1/4 gaan voor een shetlander. 1/8 doet waarschijnlijk te weinig.
Bennie staat nu op een halve pil.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:31

1/8e lieg ik trouwens! Ik moet tablet 3x doorbreken.. door de breedte en dan die 2 halfjes weer door de helft. Hij krijgt dus 1/4e! Advies van de DA was een halve maar dat vond ik iets te in een keer.

Ben in afwachting op contact met de smid :Z

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:45

Zou kunnen dat het een naar buiten gekomen zweer is, maar gezien hoe hij loopt zou het ook zomaar ontschoening kunnen zijn... Ik wil je niet ongerust maken maar zou hier wel zsm iemand naar laten kijken. Heel veel sterkte in ieder geval

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23537
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:47

Heel eerlijk... De mijne was beter toen ik haar liet gaan, ik zou dit niet meer aankijken (en zou dat ook niet kunnen geloof ik)

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:51

@ Aukelizzy:
Dat idee had ik ook. Bij een zweer zou je toch vaak een verlichting verwachten, maar hij loopt sinds vandaag echt heel slecht weer.

@ Polly:
Dat vind ik nu dus ook zo moeilijk, hoe ver ga ik nog en ondanks dat hij telkens vrolijk blijft hem nog laten lijden. Heb na het filmen van Blacky op het zand ook echt weer behoorlijk staan huilen en doen. En dan nog komt de goedzak naar mij toe en knuffelen en doen alsof hij zoiets heeft van ik moet jou troosten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:51

Of toch door de schoenen, Modena had na 10 dagen permanent schoenen aan exact zo'n zelfde plekje, ze had er geen pijn aan, en het leek niet diep. Heb het aan de lucht laten drogen, verder niks aan gedaan, is helemaal goedgekomen. Ik hoop dat het er bij jou ook enger uiziet dan het daadwerkelijk is..

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 14:55

Blacky heeft er wel echt pijn aan, mag er amper aan komen. Hij zit ook telkens met zijn hoofd bij zijn hoeven.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:00

Dat viel mij inderdaad ook op yana. Dat hij constant met z'n hoofd bij z'n hoeven zit. Uiteindelijk ben jij degene die de beslissing moet maken, maar persoonlijk was dit voor mij al over de grens geweest. Gezien dat hij in die 12 weken nauwelijks verbeterd is, gezien zijn andere problemen, gezien zijn leeftijd... Houden van is ook loslaten en hou altijd in je achterhoofd dat je nu al alles voor hem hebt gedaan wat binnen jou macht ligt. Onthou ook dat als je hem laat gaan Blacky hier niks van meekrijgt. Die leeft in het Nu en Nu heeft hij heel veel pijn. Hij kan niet denken misschien is het over een paar weken beter, dat is een gedachte wat als mens logisch is, maar voor een dier niet. Persoonlijk had ik hem laten gaan.

Ik wil je in ieder geval, wat je ook beslist, heel erg veel sterkte wensen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:04

Yanaa schreef:
Blacky heeft er wel echt pijn aan, mag er amper aan komen. Hij zit ook telkens met zijn hoofd bij zijn hoeven.


Ik zag het ja. Pfff nu zit ik met tranen in mijn ogen, ik voel je machteloosheid door de tekst heen. Wat een poedersuiker situatie.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:09

Ik weet dat ik de knoop door moet gaan hakken wat ik nu ga doen. Zit er helemaal doorheen, ben al een uur aan het huilen ondertussen. Gewoon tot hyperventileren aan toe, dus ga zo mijn schoonmoeder even opzoeken om met haar te praten enzo. Kan nu even niet alleen zijn meer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:12

Goed idee, ik hoop dat je een beetje kunt kalmeren. Veel sterkte. :(:)

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:15

Polly schreef:
Heel eerlijk... De mijne was beter toen ik haar liet gaan, ik zou dit niet meer aankijken (en zou dat ook niet kunnen geloof ik)


Bennie heeft er ook zo bij gestaan. Ik had het vrijdag ook over inslapen. Maar die lijkt nu wel weer op te krabbelen. Hoe lang moet je doorgaan? Ja, die keuze is voor iedereen verschillend. Zolang Bennie vrolijk is en er nog zin in heeft gaan we door.

MAAR.. mocht hij ooit nog een keer zo erg bevangen raken, laat ik hem gaan. Zeker gezien zijn cushing blijft het altijd gissen naar de oorzaak en hoe je die onder controle krijgt.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:33

Yanaa, goed dat je niet alleen bent! Heel veel sterkte en een hele dikke knuffel. Ik weet hoe je je voelt.

judithM
Berichten: 1501
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:39

Ben een stille meelezer. Maar Yanaa ik wil je heel veel sterkte wensen met wat je besluit ook mag zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23537
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:50

damian23 schreef:
MAAR.. mocht hij ooit nog een keer zo erg bevangen raken, laat ik hem gaan.


Dit heb ik 8jr geleden gezegd, vandaar dat ik haar nu misschien relatief vroeg heb laten gaan.
Hoewel de foto's echt zwaar verrot waren (kanteling en sinker beide voeten)

Dennis

Berichten: 31491
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 15:57

Jij hebt Polly niets te vroeg laten gaan. Als Roos haar foto's zo geweest waren was het ook klaar geweest. 'Helaas' zit ik met een ziek paard met relatief goede foto's waardoor we nog niet opgeven.

Was er maar gewoon een goed antwoord. Als ze een poot breken weet je wat je moet doen.
Maar bij HB is het zo moeilijk. Sommige zijn zo slecht geweest en doen het later weer super. Andere zijn nooit zo extreem slecht geweest en worden nooit meer goed.

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:03

Yanaa : allereerst ... probeer zelf eerst rustiger te worden, we herkennen allemaal je wanhopige gevoel, maar helpen doet dat jou en jouw Blacky niet ... integendeel :(

Probeer emotioneel even wat afstand te nemen, yep ik weet het .. een haast onmogelijke opgave, been there, done that .. maar écht voor jullie alle twee noodzakelijk als je dit gevecht door wil blijven zetten !

Tip 1
Bij elke behandeling/verzorgen van voeten de standvoeten op dikke tempex/piepschuim platen zetten.
Zijn deze niet voorhanden, dan voor nood bv. een paar opgevouwen handen onder standvoeten .. maar bedenk dat dat minder stabiel ( dus minder comfortabel) is dan tempex plaat.

Tip 2
Alle verdachte plekken schoonmaken met Soda oplossing; in heet water soda oplossen, goed roeren, af laten koelen tot hand-lauw en plekken met oplossing deppen of eventueel met bv. spuit zonder naald in kleine openingen spuiten ( zie ergens mijn eerdere tip, 'waterpik' is hierbij prima hulpmiddel) ; droogdeppen en vervolgens insmeren met rauwe/zuivere imker honing.
Dit herhalen tot plekken droog en fris zijn, als het een zweer is dan is openbreken een pré en behandel je het net zoals het hierboven staat.
Vele behandelaars zullen adviseren om hele voet te weken ... ik zou dat zéker niet doen omdat dan ook de hele zool week wordt en dát willen we nu juist níet bij HB paarden :(
'Gewoon' plaatselijk en daar waar nodig behandelen ..

Tip 3
Stél dat er inderdaad sprake is van een sincker en/of zoolbreuk bij Blacky dan is élke druk aan onderkant zool vreselijk pijnlijk .. óók of eigenlijk júist ook (opgehoopt) nat zand en/of modder.
Zie mijn eerdere opmerkingen en nu ook die van amoebje : al contact over Blacky met de gebroeders van Nassau gehad ?
Zij zijn 's avonds telefonisch te bereiken voor overleg en zijn bereidt jouw eigen smid op weg te helpen ... ingebouwd advies : vervoer is niet nodig en zou ik je ivm. belasting van het dier ook afraden.
Heb je de dikke tempex noodzolen al geprobeerd Yanaa?
Als Blacky hier wél mee kan/wil lopen of bewegen, dan is het zeer waarschijnlijk dat hij baat zou kunnen hebben bij ijzertjes .. hoe naar en zuur dan ook, maar hoefschoenen vallen dus af en noodschoenen zijn echt alleen voor nood en zéér tijdelijk te gebruiken.

Nog even voor de goede orde : Noah heeft 6 maanden ( = maar liefst 24 weken :( ), in een neerwaartse spiraal zittende, op de enige en voor HEM juiste hulp moeten wachten ...
Absoluut niet iets om trots op of blij mee te zijn (niet dat ík daar iets aan kon doen, diverse 'behandelaars' en 'deskundigen' lieten het óf afweten óf maakten fout op fout ..), maar om aan te geven dat de juiste hulp vinden en krijgen van essentieel belang is en dat deze ook nog in een later stadium uitkomst kan bieden.
De buut gift bij Noah heb ik binnen een maand na het juiste beslag/bekapping kunnen afbouwen van 4 per dag naar 0 ..

Maar ... mocht je om welke reden dan ook niet meer verder kunnen of willen, .. níet dat traject van verder behandelen, beslaan en weer hoopvol maar gestrest afwachten in willen of kunnen gaan, wees dan eerlijk tegenover jezelf en je dier en gun hem en jouzelf dan de rust.
Denk hier goed over na Yanaa, .. die laatste beslissing is een beslissing zonder weg terug .. maar misschien zijn jullie daar beiden aan toe, daar kun jij en jij alleen over beslissen ..

Wat ík zou doen ?
Mijn smid vragen of hij/zij eventueel bereidt is om iom. R. v. Nassau ( hij heeft ons geholpen en doet dat nog indien gewenst) Blacky te helpen.
Daarna vanavond nog telefonisch contact met v. Nassau opnemen voor overleg en info over mogelijkheden zodat daarna contact gelegd zou kunnen worden tussen hem en de eigen smid.
Van Nassau's eerste vraag zal daarbij overigens zijn : "Kan jouw smid smeden ?"... want dát moet hij of zij wel kunnen
En oja, mócht je R.v. Nassau bellen ... neem eerst een hartversterkertje want hij kan uhhhhh nogal direct zijn.

Wat je ook beslist of wel of niet doet Yanaa, ik wens je heel veel sterkte .. en echt, probeer vóór maar ook ná de te nemen beslissingen even wat afstand en rust te nemen, voor jouzelf maar ook voor Blacky .. ze voelen je eigen angst en onrust feilloos aan.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:23

ben ook een stille meelezer, heb lang geleden ook een pony bevangen gehad die ik ook had opgegeven op een gegeven moment, het is vreselijk om aan te zien, de dag dat ik zei nu is het genoeg ik laat hem gaan stond hij op en liep zo achter me aan. Toen besloten door te zetten, ik heb Laarakkers er bij gehad toen, dat maakte toen het verschil voor hem, was iets met zijn darmen, hij is toen snel opgeknapt en helemaal beter geworden.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:33

heb nu helaas ook een 19 jarige merrie bevangen staan door Cushing
wat bij haar heel goed werkt is lopen over een dikke laag mest en daarop oud hooi, daar loopt zij beter op dan op zand in de bak vreemd genoeg. op harde ondergrond komt ze niet meer.

zij heeft blijkbaar graag druk van zooltjes onder haar hoeven, ik maak van yogamatten, 3 lagen van 0.5mm (bv van de Lidl) een zool en doe die met duct tape onder haar hoeven, veel demping geeft het niet, maar als ik ze er een paar uur af laat is ze beduidend slechter. ik had een mat gekocht van 1cm met hogere dichtheid en daar zolen van gemaakt, maar met 2 uur was ze echt stukken slechter opeens, zakte blijkbaar niet genoeg in

Misschien een idee voor Blacky ipv de hoefschoenen? misschien vindt hij die druk ook prettiger? misschien heb je het allang geprobeerd hoor, maar las je verhaal en heb het zo met je te doen, ik dacht ik schrijf het toch hier op, helaas herken ik radeloze hoe je verder moet maar al te goed.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:39

Ik reageer straks even wat uitgebreider.

Was bij mijn schoonmoeder tot mijn schoonvader binnen kwam met dat hij gekreun op stal hoorde. Samen naar stal toe.. blacky met koliek. Hij lag er heel naar bij en mocht zelfs bij hem zitten terwijl hij lag. Wat ik normaal nooit kan.

Afbeelding

DA gebeld en toen die hier was had hij met moeite alweer wat gemest en stond hij weer wat hooi te eten.
Nu staat hij met een wat lege blik in zijn ogen op stal.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:48

Wanderes...heel mooi verwoord
Tempex of traagschuim werd mij ook aanbevolen

Yanaa idd..probeer rustig te worden..in deze staat kun je geen goede beslissing maken..welke beslissing dan ook
:(:)

mysa

Berichten: 10549
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 16:54

Sluit ik me bij aan.

Charaz

Berichten: 24355
Geregistreerd: 12-04-02

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:19

Wat naar Yanaa, heel veel sterkte met je beslissing, het is inderdaad heel moeilijk. Valentijn is ook lang ziek geweest, maar ik bleef wel steeds kleine verbetering zien. Hij was toen 22 geloof ik, nu is hij (bijna) 27 en mocht de bevangenheid weer terug komen en het net zo heftig worden als toen laat ik hem gaan.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 17:22

Ach Yana, wat heftig, ook nog weer koliek erbij. Ik denk ook dat niemand hier kan zeggen in slapen of door gaan. Ik denk dat niemand dat ook moet willen. Jouw paard, jouw situatie en jouw gevoel. Dat is niet te beoordelen vanaf een beeldscherm. Ik zag dat eerder een advies voor Laarakkers wordt gegeven en normaliter zou ik dat ook doen, maar ik denk dat je daar in deze acute situatie niet gelijk wat aan hebt. Tenzij je er naast woont. Je zou wellicht nog mest door ze kunnen laten onderzoeken en op basis daarvan behandelen.

Heb ontzettend met jullie te doen en met deze hele emotionele situatie. :(