[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:11

Ach weet je .... er zijn net zo veel meningen, adviezen, ervaringen als ( mogelijke ..) oorzaken.
Dé kunst voor mensen die met HB te maken krijgen is het filteren van hetgeen voor hun en hun dier van belang & nut kan zijn ..

Zo onderschrijf wel de mening dat het (drastisch) beperken van ruwvoer geen optie zou moeten zijn, levert imo alleen maar meer problemen op.
Maar de benadering van Fibra Voeders vind ik niet vernieuwend, eerder tamelijk kort door de bocht en onvolledig.

@Jotoma : misschien ( nog meer ...) om over na te denken: geen van mijn huidige paarden verdragen groene leem op hun huid.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:25

@wanderes: whaha nee he, weer iets om over na te denken. Ik heb nog niet de indruk dat hij t niet verdraagt, maar ja, paddock is ook nat + veel regen, dus of t heel lang blijft zitten..
Door t erge broeien (ik denk dat dat t heet wordne is?) durf ik hem in elk geval echt niet een nat met zuurkool of lijnzaad weg te zetten.
Ik heb wel animalintex besteld en blijf maar gewoon weken. Ik heb net nog twee andere smeden benadert, een moet nog terugbellen en andere zegt veel wandelen en zelf laten uitkomen. Met hoefschoenen loopt hij wel 100x beter, dus misschien toch maar wat meer stappen in t binnenbakje die achter de paddock ligt.
Andere hoefsmid moet nog terugbellen.
En vandaag is er nog een holistische dierenarts op stal, mijn PH vraagt haar nog even.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:23

Manadeluca schreef:
Het is heel vaak weggesneden maar nooit gecurreteerd, ik heb behandeld met propolistinctuur, Farriers finisch van Life data, ook heeft hij een tijdje met een koperen hoefnagel in de witte lijn rondgelopen (advies van smid verkregen vanop een farrierconvention-Merelbeke Gent). Nu ben ik bezig met Effectieve micro-organismen. Hij heeft het niet in grote mate, maar het is er wel.

Ik wil niemand met de vinger wijzen, ik had zelf moeten weten, dat ik die 1 kg voer niet had hoeven geven, maar ik wilde niet te kort doen aan zijn vits/mins behoefte, ik had beter voor een mineralensupplement gekozen.

Hij wordt bijna niet gewerkt.


Bij mij is de WLD heel geconstateerd. Eigenlijk heb ik het zelf 'ontdekt' doordat die hoeven maar zo slecht bleven en ik onophoudelijk bleef zoeken.
Het heeft veel tijd en energie gekost, maar het is nu over.

Ik denk dat er wel een groot probleem ligt in het weinige werken/ lopen dat veel paarden doen. Het metabolisme, maar ook het hoefmechanisme werken optimaal wanneer een paard veel loopt.
Ik denk wel dat het goede voeren en weinige berkenveel problemen veroorzaakt, net zoals dat het geval is bij mensen.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:15

Is ook zo Ninx, ik wil hier ook echt wat aan gaan doen, nu hij van zijn hoefzweer verlost is, ga ik met hem wandelen en dat uitbreiden naar hardlopen, als hij hierin constant is wil ik weer met hem gaan rijden.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 13:19

Manadeluca schreef:
Is ook zo Ninx, ik wil hier ook echt wat aan gaan doen, nu hij van zijn hoefzweer verlost is, ga ik met hem wandelen en dat uitbreiden naar hardlopen, als hij hierin constant is wil ik weer met hem gaan rijden.


Ik heb maar liefst 3 paarden die gevoelig zijn voor overgewicht en alle welvaartsziekten die daaruit voortkomen.
Het valt me soms best zwaar om ze zoveel beweging te geven, je bent zelf immers ook niet altijd fit.
Maar dat ze zich er beter door voelen en veel fitter zijn helpt wel om het vol te houden.

Verder kun je eraan denken je hooi te laten analyseren bij PAVO. Kost maar 2 tientjes en je weet of je hooi eigenlijk wel geschikt is.
Verder je paard op risicomomenten van het gras houden en vaker een graasmasker gebruiken.
Je kunt daarnaast je paard nog ondersteunen met glucobalance en magnesium.
Bij slechte mest een periode een probioticum inzetten is ook verstandig.

Tenslotte: veel ruwvoer is ook stro...., het gaat om maagvulling, kauwen... dat hoeft niet alleen maar hooi of gras te zijn.

ps: berkenveel moet natuurlijk beweging zijn..... wat een idioot woord!

JoSav

Berichten: 4686
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Verweggistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:34

Pfoe, ik lees hier weer heftige dingen.
Mijn eigen merrie is nog altijd herstellende. Het is verraderlijk dus ik doe zo enorm rustig aan. Gras zal dit jaar niks meer worden, dus ze blijft op de paddock. Gelukkig is het een koele kikker dus ze staat rustig met of zonder gezelschap. Ze begint steeds meer ruimte in de gangen te krijgen, nu. Toch houd ik tot zeker eind deze maand de boot af qua werk en stappen we alleen dagelijks aan de hand.
Hoefzweer ben ik zelf nog steeds erg bedacht op; je eerste instinct is toch angst dat de HB weer de kop opsteekt ook al weet je dat een hoefzweer vaak ontstaat na HB.
De sporen van de HB zijn al sterk terug te zien in de hoeven nu we een aantal maanden verder zijn. Je ziet dat ze wisselend dieet heeft gehad en dat best wel een weerslag heeft gehad op de hoeven in de maanden voorafgaand aan de laatste drie - nu het duidelijk in de hoeven is terug te zien dat het veel stabieler is.

De verdere schade zullen we nog zien. Ik heb goede hoop. De afgelopen maanden had ik daar geen ruimte voor in mijn hoofd, want ik werd overspoeld door zorgen. Ik blijf echter heel, heel voorzichtig.
Ik hoor wel wat de hoefsmid eind deze maand weer zegt, op basis daarvan kijk ik of ik weer wat werk durf in te bouwen. Zal uiteindelijk wel moeten, want een goede conditie is essentieel voor haar bevalling volgend jaar.

Wat betreft ruwvoer: hier ook volledig afgestemd naar (overigens groeiende ivm dracht) behoefte. En ook analyse laten doen. Geen gras, maar hooi en gehakseld stro. Daarnaast supplement (vit./min. en Gluco Balance) en liksteen.
In geval van mijn paard was in de periode hieraan voorafgaand het houden op gras op sommige momenten beter voor haar dan in de paddock, ivm. bewegen en tijdens beperkte weidegang heeft ze de neiging zich een slag in de rondte te vreten. Graasmaskers is ze altijd te pienter voor geweest maar komend voorjaar gaan we een nieuwe poging wagen met een ander systeem (na al tientallen andere pogingen overigens, maar wie weet...)

Het blijft een balans die je voor je eigen paard moet zoeken en dat blijkt alleen al uit de soms tegenstrijdige, maar absoluut waardevolle, adviezen hier. :j

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 15:44

Met Jorie gaat het uitstekend, ik ben inmiddels weer begonnen met wandelen 2 keer per week. Hij staat op onbeperkt hooi, want zijn vriend verliest spieren als ik hooi ga vervangen door bv stro. Verder krijgt hij metazoa vitamine brokjes en de esparcette van metazoa en meer niet. Nu staat Jorie momenteel door de aanslag op zijn lijf van de koorts ook weer te mager, dus ik ben de esparcette al aan het verhogen.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:40

Hoi, mijn verzorg Shetlander is helaas hoefbevangen.
We zijn er optijd bij en Gijs staat nu alleen nog maar in de bak met ruwvoer, verder krijgt hij niks meer we voeren hem alleen nog maar puur podo bij.
Wel heb ik een paar vragen,
Gijs hield onwijs veel van vrijheidsdressuur en springen, ook fietsen vond hij onwijs leuk. Is dit ooit weer mogelijk? Kan Gijs weer helemaal genezen zodat hij weer de dingen kan doen die hij leuk vind?

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:46

De eerste stap is dierenarts er bij voor pijnstillers en ontstekings remmers. In de bak met hooi is prima, maar vergeet de dierenarts zeker niet.

Wat er later nog mogelijk is hangt van het herstel af.
Mijn merrie heeft weer ZZ gelopen nadat ze bevangen geweest is jaren geleden.
Ze staat helaas nu (dit keer ivm cushing) weer bevangen, veel heftiger dan vorige keer, dus het is nu hopen of ze ooit weer op nivo komt.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 12:01

Dennis schreef:
De eerste stap is dierenarts er bij voor pijnstillers en ontstekings remmers. In de bak met hooi is prima, maar vergeet de dierenarts zeker niet.

Wat er later nog mogelijk is hangt van het herstel af.
Mijn merrie heeft weer ZZ gelopen nadat ze bevangen geweest is jaren geleden.
Ze staat helaas nu (dit keer ivm cushing) weer bevangen, veel heftiger dan vorige keer, dus het is nu hopen of ze ooit weer op nivo komt.

Vergeten te vermelden maar de dierenarts is er direct de eerste dag nog bij gekomen!

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 22:31

Ik kom weer even binnen vallen..

Ten eerste wil ik jullie bedanken voor de lieve reacties op de vorige pagina, altijd fijn om te lezen :)

Vrijdag zijn we weer naar de kliniek geweest voor nieuwe foto's, ik heb ook gelijk de foto's van de vorige keer gekregen. Godzijdank is het hoefbeen niet verder gekanteld en blijft het bij 1,7/2mm (alleen zijn voorbenen).
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Eerste twee foto's zijn van 5 weken geleden, zonder speciaal beslag en zijn ijzers zijn er daar net onderuit gehaald. Derde en vierde foto zijn van afgelopen vrijdag met speciaal beslag, twee componentenspul, schroeven en tape.. het zooltje en de tape (?) vertekenen het beeld een beetje naar mijn idee. Daarnaast blijf ik een beetje panisch wat betreft de kanteling.. ik maak mezelf helemaal gek als ik het na ga meten of er te lang naar kijk, de ene keer vind ik het 'meevallen' en de andere keer denk ik toch wel een flinke kanteling te zien. Ik heb de foto's een kwartslag gedraaid, zo vind ik het duidelijker om de lijn van de hoefwand en het hoefbeen te zien.

Volgens mijn DA zijn we goed bezig, pony is ontzettend blij en loopt goed, staat al een week zonder de buut (heeft in de acute fase ook maar maximaal een zakje per dag gehad). Staat nog steeds lekker in zijn paddockje, om de dag wandel ik een stukje met hem in de bak en af en toe een héél klein stukje over het asfalt zodat hij even wat anders ziet dan de stallen, zijn paddock en de binnenbak. Hij krijgt nu 1x daags een handje luzerne (eerder kreeg hij alles via een spuit, maar bij mijn stalgenootje bleef hij maar springen/stuiteren/steigeren) met een schepje magnesium en glucobalance, daar wil ik eigenlijk nog een schepje vitamine E + selenium aan toe gaan voegen. Over 3 weken mogen we weer terug naar de kliniek voor ander beslag, de hoefsmid van de kliniek wou er nu niet weer in gaan boren. Daarnaast is hij van oud (slecht) hooi naar voordroog van vorig jaar gegaan, daar was ik eerder niet blij mee maar hij doet het daar prima op.. de suikergehaltes van zowel het hooi als het voordroog weet ik niet, maar het leek me wel prima zo. Hij likt zijn himalaya liksteen trouwens binnen 2 weken op en pist zijn hele stal onder.. maar dat terzijde :+

Ik heb absoluut geen haast en besef me nu dat hij hier weer heel goed uit kan komen, eerder had ik daar mijn twijfels bij. Ik heb er heel veel voor over om weer te kunnen doen wat ik altijd met hem deed, lekker trainen (longeren, mennen en dan voornamelijk bos- en strandritten) en ik hoop dat dat straks ook allemaal weer kan. Voor hemzelf hoop ik dat dat niet extreem lang meer gaat duren, hij zit bomvol energie en weet af en toe van gekkigheid niet wat hij met zichzelf aan moet. Weer een heel verhaal, maar het is fijn om het af en toe even uit te typen :o

Afbeelding Afbeelding

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 05:24

Afbeelding

Ook voordroog kan zeer geschikt zijn voor hb paarden! Ik heb mijn voordroog laten testen!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 08:39

@ayla: wat een geweldig knappe pony heb je zeg :j
Ik denk dat iedereen zich hier wel kan herkennen in het panische gevoel.
Mijn paard liep laatst ineens zo geweldig dat we gelijk zijn revalidatieschema klaargezet hadden. En twee dagen daarna liep hij weer minder en besloten we na 7 min te stoppen.
Ik probeer een opbouwend schema maar even los le laten. Per dag kijken hoe het gaat en wat we aan beweging kunnen doen. Mijn paard geeft gelukkig zelf heel duidelijk aan wanneer er meer in zit :)

Ter info: zijn tweede bevangenheid, zonder kanteling dateert van 24 juli. Nu 3 maanden onderweg. De eerste hb was januari dit jaar en na 5,5 a 6 maanden was hij weer goed..

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 20:51

Wat fijn dat het weer beter gaat! Gewoon lekker de tijd nemen en dan komt het hopelijk allemaal weer goed. Ook goed dat briefje aan zijn stal, maakt mensen er toch bewuster van :)

Die van ons is de laatste tijd lekker actief, loopt het hele weiland door en is door verschillende mensen spelend en rennend gespot in het weiland, heb haar dat nog niet eerder zien doen. Heel blij mee, ook loopt ze heel veel door het grote weiland (200x25 m) om achterin hooi te eten, voorin te grazen, midden in wat drinken enz :D

Ik kreeg laatst een opmerking: "ja ze gaat toch wel gewoon weer van de winter mee het land(je) op met .."
Euhm nee sorry, afgelopen winter (januari) was ze zonder duidelijke aanwijsbare reden bevangen geworden (hoge fructaan?). En na veel medicatie, revalidatie en uiteindelijk als ik erop terug kijk te veel leiden, weet ik wel zeker dat ze nooit meer 'echt' op het gras komt zonder een grasmasker.

Het nadeel op de winterstalling is dat er veel mensen langs lopen en de dieren een appeltje geven onder het mom dat dat ene appeltje toch niet uitmaakt, maarja als iedereen dat denkt dat worden het wel heel veel appeltjes.. Oja en om het verhaal nog gekker te maken: het grasmasker is 2 jaar geleden afgehaald door iemand, en sinds dien kwam ze niet een meer op het 'echte' land maar alleen op het zand en kaal gevreten stukje (achteraf ook niet heel handig) totdat het masker opeens weer terug was. Maar dat even terzijde, dat zien we in november wel weer.

Een paar berichten terug stond ook mijn hooianalyse, zou ik van de winter ook weer metazoa (of vitalbix?) bij kunnen gaan voeren? Nu staat ze nog steeds op enkel hooi.. en ze was wat dun maar door haar berenvacht is dat niet meer te zien haha. En we overwegen scheren nog, voorheengaande jaren hebben we dat wel gedaan, maar aangezien ze geen arbeid levert en dus ook niet echt zweet is het minder nodig want haar vacht word dus ook niet nat/heeft moeite met drogen. :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 21:36

@deni: die van mij staat op 300gr vitalbic dc en 70gr nutrimash. En extra vit e/sel en magnesium. Juist naast alleen hooi hebben ze nog extra vit/min nodig

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:11

Bij ons op stal is vandaag een paardje ingeslapen, maar daardoor is de stal morgen en overmorgen niet toegankelijk, gesloten voor iedereen. Alleen staat die van ons dus sinds 15:00 vandaag (daarvoor 3 uur hooi nog kunnen eten op stal zonder masker) met grasmasker op t hele korte land en met 2x daags hooi (wat ze dus in minder mate binnen krijg door het masker). Ik maak mij alleen zorgen over of ze echt te kort zal komen, en dat ik iets zal moeten regelen of dat het voor 1x wel kan.. ze heeft ook geen deken op niks.. iemand met wijze of gerustellende woorden?

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 09:23

Wat een onzin dat stal daarvoor 2 dagen dicht is. Het is sneu, maar pony aan de weg en zeil erover.... Of uit het zicht leggen als de rendac niet kan komen. Het hoort erbij.....

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 10:06

2 dagen dicht is wel heavy!! Ik ga op de dag zelf een uur of 4 dicht..dan is de stal alleen toegankelijk voor de eigenaar!
Waarom 2 dgn dicht?

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 13:48

Ik weet het ook niet precies, maar respecteer de keuzes die ze maken.. Vandaag wordt de pony als het goed is opgehaald door rendac, en dan laat ik het vandaag wel even voor wat het is. Morgen ga ik wel even kijken of ik kan regelen dat ze dan nog even zonder grasmasker wat hooi kan eten.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:56

Mijn Roosje lijkt voorzichtig de goede kant op te gaan. En de foto's vanmorgen leken gelukkig ook niet dramatisch.
Woensdag en gister leek Roos iets beter. Vanmorgen nog een eind beter.
Redelijk vlot lopen op haar schoenen (eerste passen en draaien nog lang niet, maar eenmaal op gang niet dramatisch), op haar manier stout (boxdeur open duwen, over het randje van de stal het hooinet voor vanavond al proberen te plunderen enzo). Ook makkelijk de trailer op, en op de kliniek met een hupje de trailer af (om vervolgens natuurlijk een paar passen te strompelen).
Foto's vielen niet tegen. Links het zelfde als van de zomer (iets gekanteld, maar dat is al jaren zo, toen op de foto ivm artrose links) en rechts nu gelijk aan links (van de zomer was daar niets aan de hand, daar van de zomer 1 foto'tje van gemaakt ter vergelijking).
De verbetering die ze de laatste dagen laat zien samen met de foto's zijn de artsen wel positief. Meteen bij thuis komst even goed bekapt naar aanleiding van de foto's.
Het is een beetje voorbarig, maar ze zien haar zelfs wel terug komen in de sport als ze de stijgende lijn nu voort zet.
Nu hopen dat de pillen en poeders goed hun werk blijven doen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:06

Dat zijn voorzichtig positieve berichten Dennis, heel fijn!

Afgelopen woensdag is voor mijn paard een natuurgeneeskundig geweest. Heb hem laten doormeten en zij kan verschillende therapieën toepassen. Waaronder accupunctuur, maar ze is ook osteopathie. Ze is totaal niet zweverig en bij het meten van zijn organen kon ze meerdere medische aandoeningen opnoemen die ik haar niet heb verteld (stofgevoelig, ir).
Dat mijn paard al jaren stofwisselingsproblemen heeft is mij bekend, dit kwam ook nu weer naar voren. Ze heeft ook ontzettend veel verstand van voeding, supplementen en wat wel en niet kan met waarom. We gaan nu eerst aan de slag met de boel van binnen op orde krijgen met verschillende producten en mijn verwachting is dat dit wel doorslaggevend kan zijn vwb de laatste loodjes waar we nu nog inzitten.

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 14:16

Nadat Twirre zijn hoefzweer uitgekomen was via de kroonrand durf ik nu ook wat positiever te zijn. Hij galopeert en draaft weer, is jolig en geinteresseerd.

Hij was afgevallen maar is nu weer voller zonder dat zijn koker, manenkam voller/harder geworden zijn. Ik hoop dat ik nu het juiste pad ingeslagen ben. Hij staat nu op een dieet van hooi en Equiguard (St hippolyt) 0,5 kg per dag en magnesium.

_Niien_

Berichten: 21
Geregistreerd: 12-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:01

Mijn 19-jarige ruin werd in April dit jaar getroffen door hoefbevangenheid.
Ondertussen is hij super wat gewicht verloren - staat nu bijna op het gewenste gewicht - en wordt hij 3x/week gereden. Hij krijgt dagelijks duivelsklauw (op aanraden van de dierenarts omdat hij ook lichte artrose heeft) onder vitaminenkorrels gemengd en staat op een afgezet kaal stuk met hooinetten.

Eigenlijk heb ik al lang geen tekens meer gezien van gevoeligheid - manenkam is niet opgezet of dik, hij loopt heel goed en heeft veel 'levenslust'.

Maar gisteren controleerde ik zijn benen even en bleek ik toch een klein beetje pulsatie te voelen op zijn voorbenen. Is dit normaal? De dierenarts moet zowiezo binnenkort langskomen maar wou even uit jullie ervaringen horen of het normaal is dat je altijd wat pulsatie blijft voelen?

_Niien_

Berichten: 21
Geregistreerd: 12-03-12

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 19:51

Edit - Daarstraks opnieuw gecontroleerd en geen pulsatie te voelen. Voor de zekerheid even met de dierenarts gebeld en volgens haar kon die pulsatie gisteren zijn van dat hij wat had liggen lopen op de wei. Moet het wel goed in de gaten houden omdat het nu weer 'gevaarlijker' door de koudere temperaturen enz.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:16

Vandaag oppassen met gras. Fructaan index geeft aan dat er hoog gehalte is in het gras.