[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 08:29


janouk
Blogger

Berichten: 17878
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 08:59

*\o/* *\o/*

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:13

Wat fijn Aukelizzy!!

Hoezo mag bute niet wordsn gegeven met water/nat voer?

Charaz

Berichten: 24300
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 09:14

Ik denk omdat dan de vieze smaak vrij komt en ze het niet meer eten

ElCamino

Berichten: 8933
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 10:08

Ik heb járen bute gevoerd in de slobber anders at meneer het niet, ging prima hoor.
Maar hier in een volle schep slobber.... en dan goed mixen, dan lukte het prima.
Over het voer gestrooid at hij het echt niet

Daphne1988
Berichten: 230
Geregistreerd: 28-11-15

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:10

He bah Francis dat is balen ik week altijd een klein beetje marstall Vito zit veel geur aan.. daarna but erdoor en hoppa alles op!

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:17

Roos was vanmorgen veel beter dan gister avond. Gelukkig! Nog niet helemaal zuiver achter, maar wil het ook niet meer kreupel noemen. Voetjes even warm.


Roos is een tut met eten. Ik hoef er maar een poedertje doorheen te doen en ze eet gewoon helemaal niets meer. Supplementen wil ik nog wel gokken, maar medicatie gaat hier meestal in een spuit.
Buut nu in appelmoes, gaat probleemloos. Pergolide gaat nog goed, maar zodra dat zeuren word in een spuitje water (zo doe ik het bij Judith ook).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:19

Ayla schreef:
Wat fijn Aukelizzy!!

Hoezo mag bute niet wordsn gegeven met water/nat voer?

Bute mag wel met water worden gegeven. Het gaat om de omeprazole korrels. De coating lost op in water en dat is niet goed voor de werkzaamheid.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 11:43

@ Francis:
Toch wel iets kieskeurig haha.

@Aukelizzy:
Wauw, super zeg! Even een 'een gat in de lucht springen' moment! *\o/*

@ Ayla:
De bute die Francis nu heeft zijn ook van die korrels net als de Omeprazol. Dat zijn van die gecoate korrels ipv poeder.

@ Elcamino:
Ik geef de poeder bute ook gewoon met slobber, krijg het er anders ook niet in. Appelmoes en boterham enzo die truc kent hij helaas nu haha.

@ Dennis:
Dat ziet er goed uit!

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:15

Woohoo, wat een fijn lopende pony's hier allemaal zeg! *\o/* Kijk nou, Zhuf zelfs een drafje...

GDG schreef:
Kan het niet zijn dat juist door de olie de smaak van de bute wat vrijkwam? Was de olie eerst in de luzerne getrokken voor je de buut er doorheen roerde?

Dat bedacht ik dus ook. Had de olie wel eerst op de luzerne gedaan, maar luzerne neemt best veel op dus het werd niet plakkerig. Te veel olie denk ik en waarschijnlijk tast die dan idd te veel de coating van de bute aan.
Ga het vandaag dus niet gokken, bute gaat gewoon weer in een spuit appelmoes, omeprazole over de luzerne met minimaal olie en ik neem een tweede zakje omeprazole mee met een stukje brood en honing. Eerst met de omeprazole 'testen' wat werkt, maar met de bute gok ik even niet. Als het niet zou vriezen zou ik gewoon nog wat afbouwen zodat het ook minder korreltjes zijn, maar dat durf ik nu nog niet.
En ik ben idd op zoek naar iets anders om het overheen te voeren. Een suikerarm voertje vind ik minder eng dan een hap honing, dat piekt veel minder. Zal de Vito es bekijken en Agrobs heeft dacht ik ook nog wel een paar mooie voertjes.

Ayla, de bute kán idd wel over voer, die is gecoat puur alleen om de smaak (maar niet genoeg denk ik :P ), die gaat nu dus ook gewoon weer in een spuit. De omeprazole heeft speciale coating waardoor dat niet zou 'mogen'... maar daar heb ik nu een beetje m'n twijfels bij na wat uitzoekwerk.

Het stomme is namelijk dat op de site van Abler staat dat die coating het maagzuur kan weerstaan zodat het middel pas in de dunne darm opgenomen wordt. (kan het nu niet meer zo snel terug vinden maar gisteren avond las ik dat. In een van de video's wordt wel ook gezegd dat het bestand is tegen de zure omgeving van het spijsverteringskanaal). Maar die opname in de dunne darm moet helemaal niet. De specifieke cellen waar omeprazole op werkt bevinden zich in de darmwand en daar stop het de protonpomp van die cellen (permanent by the way, daarom is langdurig gebruik van omeprazole echt niet verstandig en wordt nu door onderzoekers ook sterk afgeraden (google voor info, genoeg te vinden). Het moet dus juist in de maag z'n werk doen. En het is ook tegenstrijdig want het is ook als orale spuit te krijgen, daarin zit het ook niet 'gecoat' lijkt me. Ik vraag me dus af of je het niet toch gewoon met een spuit in appelmoes kunt doen zodat het direct doorgeslikt wordt. Ik kan snappen dat je niet wilt dat het in de mond al uiteen valt, dan komt het waarschijnlijk maar 'half werkend' aan, maar in een spuit (dus ook een spuit appelmoes) wordt het niet eerst gekauwd, maar slikken ze het gewoon door. En in de maag móet het juist uiteenvallen om te werken. Ik ga daar toch es een mailtje over sturen naar Abler, kijken wat hun antwoord is...

ldd Dennis, pergolide gaat hier gewoon in een klein spuitje met wat water, die vindt ze ook niet erg, de grote spuiten vind ze vervelender maar kan ik nog altijd gewoon zonder halster geven, ze eet het wel op. Voor haar vond ik het fijner als ze minder met spuiten hoefde maar als over het voer niet lukt dan maar niet. Alleen met die omeprazole kan dat dus niet.

Ben benieuwd of de mijne ook zo fijn loopt als ik straks aan kom. Verwacht ik niet na een nacht zonder beenbeschermers maar die ga ik dan nu weer even om doen en ik denk dat ik ze dan vannacht maar gewoon om ga doen.

Ayla

Berichten: 6120
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Brummen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:19

Oké, duidelijk :)

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:43

Ik had heel even een vraag over de hoefschoenen.

Heb nu 2 maten binnen gekregen en heb er van die inleg pads bij van 12mm dik.
Is het dan niet zo dat als ik die pad erin leg, ik zoiezo al een maat groter qua schoen nodig heb. Was me dat zo aan het bedenken, omdat ze dan natuurlijk ook best wel een stukje hoger in de schoen komen te staan.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:50

Yanaa schreef:
Ik had heel even een vraag over de hoefschoenen.

Heb nu 2 maten binnen gekregen en heb er van die inleg pads bij van 12mm dik.
Is het dan niet zo dat als ik die pad erin leg, ik zoiezo al een maat groter qua schoen nodig heb. Was me dat zo aan het bedenken, omdat ze dan natuurlijk ook best wel een stukje hoger in de schoen komen te staan.


Dat wisselt bij mij. Bij de laatste acute bevangenheid had die van mij qua hoef maat 3 en pastte dat met pads ook. Ik had ook de 12mm.
Echter gaan die hoeven zo veranderen door die bevangenheid dat hij nu qua hoef nog wel maat 3 is, maar het met het dikke zooltje niet past. Terwijl hij net bekapt was. Met het zooltje van 6mm past het wel.
Ik heb vier hoefschoenen, waarvan 2 met 12mm en en 2 met de 6mm.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 12:54

Ik zit enorm te twijfelen.
Heb het zooltje van de 'noodschoen' bewaard. Deze past perfect in de maat 11, maar hij wordt morgen nog bekapt dus zal er wel iets vanaf gaan nog qua breedte/lengte.
Maat 10 zal direct na bekappen waarschijnlijk precies gaan passen, maar ben bang dat als ik de pad erin doe ze dan weer te klein zijn. Plus dat ik niet weet of ze dan nog passen in de weken na het bekappen.
Wil ze het liefste nu al gaan passen, maar ben bang dat ze dan vies worden en ik straks gekort wordt in het bedrag dat ik terug krijg van de niet passende schoen die terug gaat.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:03

Roos gaat nu (met minder mooie voeten dan gezond) prima in haar gewone schoenen. Wel ietsje krapper, maar omdat ik nu dagelijks schoenen aan het aan doen ben ben je zelf ff handiger.
Zondag ben ik de hele dag op wedstrijd (6 uur weg en denk tussen 7 en 8 weer thuis), dan doet mijn man de pony's. Ook schoenen aan doen, dan zet ik die zonder zooltjes klaar omdat dat net ietsje makkelijker gaat. En beschermers om. Beide heeft hij nog nooit gedaan ;) .

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:12

Yanaa schreef:
Ik zit enorm te twijfelen.
Heb het zooltje van de 'noodschoen' bewaard. Deze past perfect in de maat 11, maar hij wordt morgen nog bekapt dus zal er wel iets vanaf gaan nog qua breedte/lengte.
Maat 10 zal direct na bekappen waarschijnlijk precies gaan passen, maar ben bang dat als ik de pad erin doe ze dan weer te klein zijn. Plus dat ik niet weet of ze dan nog passen in de weken na het bekappen.
Wil ze het liefste nu al gaan passen, maar ben bang dat ze dan vies worden en ik straks gekort wordt in het bedrag dat ik terug krijg van de niet passende schoen die terug gaat.


Zoals het nu omschrijft zou ik voor de maat 11 gaan. Je kan de pad er 24/7 in laten omdat het veel beter dempt en als ze te krap worden kan je altijd nog dunnere pads aanschaffen. Zo heb ik het nu opgelost en dan past t altijd.

Ik heb gepast met een plastic zak om de hoef en een grote handdoek op de grond. Daar zag je niets van en ik heb net (na 2 weken!) het hele bedrag weer retour ontvangen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:14

Dat is ook wel een idee.. even een plastic zak erom en handdoek eronder!
* rent naar stal om te passen * :+

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:29

Heerlijk, ik moet eerst 20 min in de auto zitten om bij mn paard te komen. Wou dat ik er even snel naar toe kon rennen :D

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 13:47

Heb ik ook gedaan, stevig plastic om de voet en schone ondergrond, naderhand ook even goed schoon gemaakt waar toch nog nodig. Geen probleem.
Ik zou idd niet te krap kiezen, zooltje kan nooit kwaad, ook als ze niet bevangen zijn, dus als je dat nodig hebt om vlak na bekappen de boel passend te houden dan is dat geen probleem. Een fractie te ruim valt op te vangen, te klein is te klein... Raya kan ook in de goed uitgelopen maat 2 van m'n vriendin nog goed uit de voeten, Die zitten wat losser en ruimer dan m'n eigen maar nog steeds 'goed genoeg' (om nu op de paddock te dragen, voor echt buitenritten zou ik dat niet doen, dan moeten ze wel echt goed passen, maar daar heb je ze neem ik aan niet voor).

Jotoma, ik ook hoor... 15 tot 20 minuten afhankelijk van de verkeersdrukte en 2 x daags want ik verzorg ze volledig zelf.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:08

Oh wow, dat lijkt me pittig. Alles zelf doen en dan ook nog met zo’n reistijd :o

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:17

Ik heb net beide maten aangehad.. maat 11 is echt te groot, kan er aan de zijkant en voorkant nog een vinger tussen leggen.
Maat 10 zit nu perfect, dus dadelijk na het bekappen zal die iets ruimer zitten nog.

Heb net even een gat in de lucht gesprongen! Blacky is erg blij met zijn schoenen! Wat een verschil zeg. Heb meneer zelfs tegen moeten houden, omdat hij opgegeven moment in draf al weg ging weer. Toen besloot meneer maar even te gaan scharrelen in de paddock en was het helemaal gekke boel, bokken niet normaal!
Heb nu de pads er nog niet eens in zitten.

https://youtu.be/7UXHjzXhc2k

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:25

Goed he, hoe veel verschil het kan maken!
Bij Roos helaas niet, zooltje of niet maakt weinig uit. Wel als het echt hobbelig op gevroren is. Maar op het straatje maakt het geen verschil.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 14:42

Yanaa schreef:
Heb net even een gat in de lucht gesprongen! Blacky is erg blij met zijn schoenen! Wat een verschil zeg.

Wat fijn!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 15:58

@yana: wat een heerlijke beelden en een goed bericht *D

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-18 16:41

Haha, kijk ' em stappen! *\o/*

Nou, hier viel de ellende gelukkig ook mee. Iets minder fijn dan gisteren door het geklooi met de pijnstillers maar niet vreselijk beroerd en dat nog zonder beenbeschermers. Heb bij de Welkoop een zak Care4Life gehaald, daarmee ging de AbPrazole rap naar binnen :Y) Had twee zakjes bij me, de eerste over twee handjes met een lepel olie, dat ging al wel goed, toen besloot ik de tweede ook nog maar te geven, Fetura, afgetopt met een klein handje C4L en daar de korrels op. Dat ging schoon op. *\o/* De bute gewoon in appelmoes maar pas vlak voor toedienen op stal gemengd, dan is de coating nog nauwelijks opgelost, dat ging er dus ook in als appelmoes :9