[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 21:40

Roos heeft echt gelegen en moest ik overeind slaan, anders kwam ze niet overeind......

Ik zal haar morgen ook even filmen hoe ze nu is.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:06

Op de filmpjes is het eigenlijk al beter als hoe hij geweest is hoor.. afgelopen week was hij 2dagen wel beter dan dit.
Maar daarvoor was het echt alleen maar liggen, als hij stond wilde hij absoluut niet lopen.
Vandaag overdag lag hij ook veel en wilde hij ook niet lopen. Vanavond is al wat beter gelukkig.

@ [***]:
Helaas wel ja.. hier vriest het telkens nog, 's nachts is het telkens rond de -4 nog. Vannacht hebben ze dit ook weer voorspeld. Om 18uur was het dak van me auto al weer bevroren.

@ Daphne1988:
Dit is nu de 6e week dat hij bevangen is en we aan het behandelen zijn.

@ Gypsy:
De hoefsmid wilt er nog niets aan doen, deze wilt er pas wat aan gaan doen als de hoeven iets langer zijn geworden aangezien hij net een bekap beurt had gehad toen hij hb werd.
Denk dat ik aankomende week nog eens bel of ze nu toch eens wil komen kijken of ze wat betekenen kan. Lastige is alleen dat hij amper kan blijven staan als je 1 been op tilt :/

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:10

Zou ik zeker doen, en desnoods voor een second opinion gaan. De hoeven hoeven ( :+ ) in principe niet echt korter, alleen ietwat anders bekapt dan je normaal zou doen.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:22

@ [***]; Raya heeft gelukkig niet 'weken' zo slecht gelopen, de eerste twee weken heb ik het nog zonder dierenarts geprobeerd, daarna vond ik dat niet meer verantwoord vanwege de pijn die ik niet onder controle kreeg. Ze ging eigenlijk langzaamaan steeds verder achteruit. Maar niet voor niets heb ik dus afgelopen zondag en maandag echt met een enorme knoop in m'n maag gelopen omdat ik bijna zeker was dat het afgelopen was. Ik was ook echt niet van plan om haar nog veel langer zo te laten lopen en had gezegd dat er deze week een stijgende lijn MOEST komen. Zo niet dan was het klaar... En toen was daar m'n bekapper...

@Yanaa; Ik zie dat hij op blote voetjes loopt, als ik jou was zou ik proberen aan hoefschoentjes te komen voor hem en daar iets zachts in leggen. Dat geeft zo veel verlichting! Ik denk dat Raya zonder schoenen net zo zou lopen (misschien zelfs slechter) Maar door de schoenen gaan ze dan wel net wat meer bewegen, wat de doorbloeding weer verbetert. Misschien kun je iets lenen? of iets tweedehands op de kop tikken? Ik vind deze Equiboots echt heel fijn, heel makkelijk en vooral snel aan te trekken en nu met de tapijt-inleggers blijven de voetjes mooi droog en als je bang bent voor schuren (bij Raya nog steeds niet! *klopt even af* ) kun je er een gewone mensensok omheen doen. Ik denk dat je hem daar heel veel plezier mee zou doen.

Wat bekappen betreft, ik weet niet hoe lang de vorige keer geleden is maar Raya was dinsdag voor ze hb werd bekapt en is dus afgelopen dinsdag - 5 weken later - weer gedaan en idd de toon flink ingekort en iets meer achterover gezet. Komende dinsdag komt hij weer, dan staat de standaard afspraak voor beide pony's en dan doet hij haar achterhoeven en kijkt of hij dan voor nog iets kan doen.

Haal een plaatje tempex en laat je pony daar met z'n standvoetje op staan, dat helpt (of hoefschoen aan). En snel werken, hoeft geen schoonheidsprijs te winnen en eventueel in etappes, voetje weer even laten neerzetten en wisselen van voet en zo om en om stukjes er af.

Hee Amoebje, ja, ik ken je nog, hoe is't verder met Pegasus? De Highlander staat nog steeds op m'n wensenlijstje hoor, wil als we verhuisd zijn voor Raya een leuke wat oudere vent zoeken en een Highlander ruin zou wel heel erg bij haar passen <3
Goed gezien, dat stuk track is idd heel groen. Gelukkig is niet de hele track zo, maar het is idd een constante strijd. Ik heb de grote lus 4 meter breed gemaakt en dat blijkt gewoon te breed om het kaal te houden. Het is niet allemaal gras, er staat ook mos tussen maar ik ga het idd als het natste weer voorbij is maar weer laten frezen. Dan ga ik waarschijnlijk gelijk de track langs het trottoir verleggen, dus een heel stuk nieuw track daar langs en kan dit mooi meegenomen worden. Voordeel is dat het door dat beetje begroeiing wel droger blijft en dat deel track wat begroeid is is in de natte periode dus wel het enige droge stuk geweest. 't Is dus altijd een beetje kiezen tussen twee kwaden. Maar met haar HB nu en 't aankomende voorjaar ga ik weer een boer of loonwerker inschakelen...

Hier vriest het 's nachts ook steeds nog dus daarom ook nog permanent hoefschoenen aan.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:24

Ik zal na het weekend nog eens weer bericht doen.. hoop dat ze wat kan doen en dat hij dan beter wilt gaan lopen!

Zit echt vandaag weer in zon rotbui. Pony HB, hond last van darmen en maag en dus telkens aan diarree en overgeven, vriend met flinke griep thuis. Het is alleen maar; Yana wil je dit doen, wil je dat doen, pak dit ff, heb je medicijnen, hond begint weer hij moet naar buiten, breng dit ff weg, haal dit ff op.
Bahh.. zelf werken, bedrijf van me vriend erbij doen. Zit er vandaag even helemaal doorheen #)
Kort lontje niet normaal, een van de kamer deuren heeft het al moeten ontgelden := die heeft nu een mooi gat erin zitten :=
Kan ik iemand inhuren die even voor mij gaat zorgen? :o
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 16-02-18 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:27

@ Francis:
Klopt, zodra hij iets onder zijn voeten heeft gaat hij nog slechter lopen. Wil hoef schoenen wel gaan proberen, maar wacht tot de hoefsmid geweest is. Dan kan ik schoenen nemen die echt goed passen ipv dadelijk alweer een ander paar moeten aanschaffen dan.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:29

Afbeelding

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 22:31

Valt met die hoefschoenen die ik heb mee hoor. Raya heeft nu nog steeds dezelfde maat aan als voor 't bekappen.. er zit wel wat speling in dus als je nu een 'krappe' maat zou nemen dan past hij er daarna ook nog in, en met een extra inlegger er in (dat onder tapijt is echt geniaal spul daar voor) vang je een beetje speling ook vrij makkelijk wel op. Ze hebben ook best veel maten dus ook voor die kleintjes zijn er wel goed passende schoentjes te vinden.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:25

@ Francis:
Lief van je!
Waar heb jij de equiboots besteld? Kan op Google namelijk op equiboots niets vinden.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:36

Ah sorry, duf... Easyboot is het. En dan de Simple. Ik heb eerst 3 verschillende maten van een vriendin kunnen lenen en daarna zelf vsn marktplaats die roze gekocht.
Ik bleek wel een maat kleiner nodig te hebben dan volgens de maattabel dus probeer wel eerst te passen.
Laatst bijgewerkt door Francis op 16-02-18 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:37

Dat is die van Cavallo toch? Die in het zwart en roze verkrijgbaar zijn.. met 2 van die smalle klittenband sluitingen.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:39

Ik heb deze op het oog:
Van cavallo speciaal voor de shetjes.. alleen helaas wel maar in 1 maat verkrijgbaar dus morgen even meten en hopen dat hij aan deze maten voldoet O:)
Afbeelding

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:40

Die zien er heel comfortabel uit.

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-18 23:42

Dat leek mij ook al, alleen de maat is echt mini haha.
Hoef lengte 72- 82 mm hoef breedte 62 - 72 mm
Zul je zien dat dat die van mij weer van die plat voeten heeft |o

Was al op marktplaats aan het kijken voor hoefschoenen, maar haast alleen maar grotere maten. Vrees dat ik toch al wel snel nieuwe moet bestellen.
Die pony heeft dadelijk duurdere schoenen dan mij aan 8)7

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 01:12

Oei, ik vind sommige filmpjes ook pijnlijk en verdrietig om te zien. Nu wetende hoe lang dit allemaal duurt weet ik niet wat ik zal doen als dit een volgende keer gebeurd, afhankelijk van hoe slecht hij erbij kan staan. Maar voor zowel paard als baasje is dit niet vol te houden.

@yana: herkenbaar hoor. Hier is het ook dan weer paard, dan weer een kat, dan de andere kat, dan een man die bijna omvalt door werk en zelf chronisch pijn + hersenletsel. Wel wat veel allemaal. Sterkte :(:)

Ik heb ook de cavallo simpel voor mn paard. Met dikke zolen en dunne zolen kan hij ze dragen van de ene naar de andere bekapbeurt :j

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 01:52

Jotoma schreef:
Oei, ik vind sommige filmpjes ook pijnlijk en verdrietig om te zien. Nu wetende hoe lang dit allemaal duurt weet ik niet wat ik zal doen als dit een volgende keer gebeurd, afhankelijk van hoe slecht hij erbij kan staan.

Dit heb ik ook hoor... Een keer maar niet weer. Ik ga er echt ALLES aan doen om een volgende keer te voorkomen, vooral veel beweging is cruciaal en het is een feit dat ik daar in tekort geschoten ben. Maar ik geloof niet dat ik haar nog een keer door zoiet heen gesleept krijg.

Goed... Fingers crossed, ik ga voeren en kijken of we echt zo'n wonderbaarlijke verbetering hebben...

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:11

Allemaal veel sterkte met de zieke dieren.

Het is ook wel herkenbaar hoor, als er 1 ziek is dan is er vaak van alles om je heen niet in orde.

:(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:)

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 08:38

Hoe was ze gisteravond/ vanmorgen Francis?

Heel herkenbaar hoor Yanaa! Hier gaat het nu de betere kant op maar ik ben de afgelopen weken ook echt niet leuk geweest. Alles komt altijd tegelijk. Sterkte :(:)

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:13

Yanaa: misschien zijn de easyboot mini's anders wat. Die verkoop ik ook veel voor die kleintjes. Roos loopt op equine fusions ultimate.

Stoute Roos vanmorgen, de stal uit over het harde en op het land. Bodem was niet helemaal zacht, dus ben hier heel blij mee. Nu nog minder stout zijn ;).

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:19

Gisterenavond helaas de enorme verbetering nog niet vast kunnen houden, maar ik mocht ook nog een tweede dosis geven als dat zo was. Toch was ze - als ze met wandelen eenmaal op gang was wel beter dan gisterenochtend voor het middel. De bevroren grond en kou hielp haar natuurlijk ook niet en ik had schoenen gewisseld en de leenschoenen zitten wat losser. Maar goed, ondanks die factoren was het gewoon niet zo geweldig als gisterenmiddag. Was natuurlijk ook 'too good to be true' en verwacht, maar stiekem wel een teleurstelling... Maar ik weet ook dat als ze die verbetering heeft laten zien, dit wel het juiste middel is en met een paar extra doses weet ze het waarschijnlijk wel vast te houden.

Helaas krijg ik nu wel sterk het vermoeden dat haar maag op begint te spelen... Expres gewacht tot na het voeren en wat hooi eten maar een kwartier (ongeveer) na het toedienen van de bute begon ze te gapen en zette haar tanden een keer in de hooibak....
Nu dus 1,5 zakje bute klaar gemaakt en terwijl ik dit typ valt de duivelsklauw in de bus (slim een navulverpakking besteld, emmertjes zat hier) dus die ga ik nu op haar voer doen. Fingers crossed dat het goed gaat.

(ga straks bijlezen en reageren)

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:47

@ Jotoma & Francis:
Hier hetzelfde.. als we hier doorheen gaan komen.. als.. dan weet ik niet of ik dit traject nog een 2e x ga doorlopen.
Weet idd wel dat ik hierna het heel anders aan ga pakken met hem.. waar hij eerder z'n pensioen had, mag hij hierna toch echt aan het werk om zoiezo weer dun te worden.
Zit er alleen nu al wel tegen aan te hikken hoe en wat straks als hij beter is rondom de weidegang enzo weer.

Dankjulliewel allemaal.

@ Dennis:
De hoefschoenen die ik voor ogen had gaan hem dus zoiezo niet worden.. die zijn echt voor de mini voeten. Ik heb net gemeten: breed 10,5cm en lang 10cm.
Zijn de easyboot mini er ook in die maten of heb ik weer zon kleine pony met belachelijk grote voeten :o
Ach jeetje.. wat een draakje is dat zeg! Wel positief dat ze zo haar streken uithaalt weer.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 12:59

Dat zijn juist hele redelijke maten. Easyboot mini is echt voor hele kleintjes. Shetten van ong 80 cm en bij luxere mini's ong 90cm.
Equine fusions maat 11 komt het best in de buurt (mijn Roos van 10cm loopt op 9ens). Zijn de voeten echt korter dan dat ze breed zijn? Gebeurt zelde. Of is dit met een flink ingekorte teen?

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 13:51

Voeten zijn echt breder dan lang. Er is nog niets door de hoefsmid aan gedaan. Vind wel dat er nu toch echt wel weer een stuk af kan.
Achter heeft hij echt van die smalle lange voetjes en voor juist weer breed.

Denk dat ik hem eerst laat bekappen, en dan vanuit die maat schoenen ga bestellen.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23446
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 15:59

Ik lees al een poosje mee in dit topic, ook omdat ik in het verleden een bevangen pony heb gehad (jaar of 8 terug) en die een week of 2 geleden ineens heel erg slecht stond. Kon geen stap meer zetten maar kon het ook niet opbrengen om hier in het topic mijn verhaal te komen doen.
Pony is vorige week ingeslapen na het maken van (dramatische) foto's.

Maar lees wel nog steeds mee en wil even kwijt dat ik echt enorm respect heb voor jullie doorzettingsvermogen, jullie zijn echt toppers!

Yanaa

Berichten: 485
Geregistreerd: 15-12-09
Woonplaats: Groenlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-18 17:18

Jeetje Polly, wat naar zeg! Heel veel sterkte!

Ik ben weer even opgeladen!
Blacky is vandaag gelukkig iets actiever weer.. komt zelf zijn stal af en toe uit. Stukje van 10meter met hem gelopen. Eerste stukje ging redelijk goed, daarna weer wat moeilijker. Daarna hem naar de paddock gebracht en even fijn het dekentje eraf gedaan. Hij heeft daar een hele tijd rond gescharreld, bleef zelf wat in beweging gelukkig. Wss was het meer de zoektocht naar die paar enkele grassprietjes die hij wilde hebben :Y) , maar hij was in beweging haha. Ben er bij gaan zitten in het zonnetje om lekker even te genieten van hem!