[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 17:33

Ik dacht nog aan de levende biergist van makana, maar dit is makkelijker bestellen.
Zijn hier geen suikers aan toegevoegd?

Roos04

Berichten: 341
Geregistreerd: 08-07-17

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:11

Als je de ingrediënten mag geloven, en dat moet, zitten er geen suikers in.

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:14

Hallo allemaal.. helaas kom ik me melden in dit topic... mijn merrie staat sinds vorige week vrijdag bevangen aan 1 voet.. dit door overbelasting na een herstelperiode van een dubbele peesblessure.. heeft in haar geval niets te maken met suikers, ppid etc.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze vorm van bevangenheid?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:14

Lees dat biergist ook chroom bevat, is dan weer positief voor de bloedspiegel :) Ik heb hem in elk geval besteld.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 19:32

Ik weet 100% zeker dat er geen suiker in de biergist van de horsefitshop zit.

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:19

Voor iedereen die zijn hb-er met een graas/grasmasker heeft lopen; Ik vind het erg lastig om hem met dat masker te zien. Ik weet dat er geen andere optie is (of hij moet 24/7 in de bak), maar hij kan nu ook niet kroelen, bijten enz....

Hoe ervaren jullie het? Is het zielig? Of valt het wel mee?

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:23

Ze wennen er snel aan.ik vond het ook sneu, maar Image stond te wachten op har graasmasker, omdat ze dan de wei op mocht. Ze wennen er snel aan en weten dan niet beter. En..........het is met graasmasker op de wei of helemaal niet op de wei. Dan kiezen ze snel hun masker

Odette_

Berichten: 1519
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Wagenborgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:26

Mijn mini staat ook met een greenguard (met 3 van de 8 gaatjes dichtgemaakt), en geloof me, als ik daarmee aankom komt ze al blij aan, laat hem zo omdoen en zet daarna gelijk koers richting het hek naar de wei. Het is hier inderdaad ook met graasmasker op de wei en anders niet, al vanaf het eerste opbouwen, zodat voor haar ook mooi de link masker-wei er is :j

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 20:36

Mijn merrie kon gewoon prima kroelen met een greenguard (niet met haar tanden natuurlijk, maar met masker bij de ander kriebelen). Graasmasker betekend weiland, dus graasmasker is leuk. Pony steekt zelf haar hoofd er in omdat het feest betekend. Van zich afbijten niet, maar ze is de baas, een oor naar achter is voldoende ;) .

MaritGalinda

Berichten: 371
Geregistreerd: 08-03-11

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 21:11

Hoi hoi, zou een graasmasker kunnen helpen om ervoor te zorgen dat mijn pony minder rijk gras binnenkrijgt? Ze mag hiernaast niet afvallen, want ze is echt goed in conditie. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze wel met graasmasker de wei op kan, maar niet afvalt? We hebben helaas geen paddock waar mijn pony in kan staan, dus de wei is de enige optie op haar naar buiten te doen. Ze loopt helaas sinds ze de wei (met kunstmest :( ) op is gegaan, slecht.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:14

Hoe minder gras hoe beter. Slecht lopen zou voor mij een rede zijn om hem niet meer op het land te hebben. De volgende stap is echt weer bevangen.
Ook met masker niet op het land tot hii weet goed loopt. Wel naar buiten, lekker scharrelen is alleen maar goed.
Hoe deed je dat vootdat hij weer het land op ging?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:38

Ze wennen heel snel aan een graasmasker. Bennie associeerde het masker op een gegeven moment met he..we gaan naar de wei en stak zelf zijn hoofd er in. Ze worden ook heel handig met dat masker. En kroelen ging ook goed. Niet met zijn tandjes maar hij kroelen met dat masker.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 22:39

Een paard wat nu slecht loopt door HB zou ik even helemaal niet op het gras zetten. Ook niet met een masker.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 23:56

ik zou je paard inderdaad helemaal van het gras afhalen nu. Anders ben je straks verder van huis. Desnoods een stukje erf afzetten en een paar kruiwagens zand erop.

Mijn pony heeft een enorme hekel aan dat masker... lang niet iedereen krijgt hem bij haar om, en als ze van het land af komt krijgen ze hem stom genoeg ook niet meer af :roll: . Voorlopig gaat ze dus gewoon helemaal het land niet op. Hopen dat we het wel voor elkaar krijgen om haar apart te houden. Dametje heeft nogal een eigen wil... O:)

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:01

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik heb nu zo'n rond masker, met 1 gat aan de onderkant. Hij moet echt flink moeite doen om wat gras binnen te krijgen. De Greenguard ziet er wat luchtiger uit, maar ik vermoed dat hij daar meteen een flinke hoeveelheid meer gras binnen krijgt dan met het masker wat hij nu heeft. Lees ook dat iemand een paar gaten afgeplakt heeft. Dat is misschien ook nog wel een idee. Heb je dit met ducttape gedaan?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 09:23

Dat afplakken werkte hier niet. Dat tape werd smerig en ging stuk. Bennie had daarna ook een masker met 1 gat (Harry horse) en dat ging prima. Geen blaren of schuurplekken. En hij werd er heel handig in om door dat gaatje gras naar binnen te krijgen. Deed zijn hoofd steeds een beetje omhoog om het gat vervolgens op een pluk gras te zetten. Een beetje heen een weer bewegen en hij had weer een hap gras.

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:02

Fijn dat Roos zo opgewekt is. ZOu een break over ijzer niet helpen.
Mijn Dartmoor pony met cushing deed t er erg goed op toen bekappen (zonder ijzer) niet meer hielp.
Succes.

Biergist lijkt mij oko wel wat. Schijnt ook goed te helpen tegen zomerschuren?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:07

Dizzy schreef:
Fijn dat Roos zo opgewekt is. ZOu een break over ijzer niet helpen.
Mijn Dartmoor pony met cushing deed t er erg goed op toen bekappen (zonder ijzer) niet meer hielp.
Succes.

Biergist lijkt mij oko wel wat. Schijnt ook goed te helpen tegen zomerschuren?


Er is wel onderscheid in dode en levende gisten. Denk dat dit voornamelijk over de levende gaat

Horsefitshop schreef:
Uit klinisch onderzoek is gebleken dat het toevoegen van gist aan het rantsoen van je paard positieve resultaten kan hebben. Gisten zijn eencellige schimmels, waarvan de bekendste soort biergist is. Biergist wordt onder andere gebruikt om brooddeeg te laten rijzen en alcohol te maken. Biergist is een eencellig levend organisme en kan een positief effect hebben op de vertering.

Probiotica
Probiotica zijn levende bacteriën. Deze komen via de maag in de darmen terecht. Vaak worden bacteriën al in de maag door het maagzuur, of in dunne darm door de gal gedood. Veel probiotica overleven de maag en dunne darm wel en bereiken uiteindelijk de dikke darm. Biergist bestaat uit honderden levende bacteriesoorten. Veel supplementen bevatten dode gistcellen, maar deze hebben niet de juiste werking.

Rijk aan vitaminen en mineralen
Biergistpoeder is een natuurlijke bron van vitamine B, C en E. Het bevat daarnaast essentiële aminozuren en mineralen zoals chroom, ijzer, magnesium, koper en selenium. Bergist is verkrijgbaar in poedervorm .

Voordelen biergist
Biergist kent veel voordelen. Het bevat vitamine B complex wat de darmwerking en spijsvertering bevordert en de groei ondersteunt van goede bacteriën in de darmen. Het wordt met name toegepast ter ondersteuning bij een verstoorde darmflora, zoals bij diarree of obstipatie. Daarnaast ondersteunen B-vitaminen je paard bij stress of vermoeidheid. Ze zorgen er voor dat de overdacht van prikkels goed verloopt waardoor je paard meer ontspant.

Biergist verhoogt ook de aanmaak van biotine (B8) in het lichaam. Biotine is een wateroplosbare B vitamine. De bacteriën in de darmen produceren biotine, die vervolgens door het lichaam opgenomen kunnen worden. Biotine heeft een belangrijke functie bij de stofwisseling van het paard, het draagt namelijk bij aan een gezonde hoefgroei en vacht.

Biergist is tevens rijk aan chroom. Dit kan een gunstig effect hebben bij paarden met een te hoge bloedsuikerspiegel. Bij diabetes type 2 reageren cellen niet goed op insuline waardoor er teveel suiker in het bloed blijft zitten. Chroom beïnvloed de activiteit van insulinereceptoren zodat er meer glucose door de cellen opgenomen wordt en de bloedsuikerspiegel weer in balans is.

Ten slotte kan biergist door de zuiverende en voedende werking goed gebruikt worden bij paarden die last hebben van hun huid.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:13

Voeren jullie ook een supplement met Biotine ? Helpt / werkt dit?
Lees dat de werking ervan niet bewezen is. Hoe s jullie ervaring?
Biergist klinkt idd goed.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 10:18

Lotus83 schreef:
Hallo allemaal.. helaas kom ik me melden in dit topic... mijn merrie staat sinds vorige week vrijdag bevangen aan 1 voet.. dit door overbelasting na een herstelperiode van een dubbele peesblessure.. heeft in haar geval niets te maken met suikers, ppid etc.

Heeft iemand van jullie ervaring met deze vorm van bevangenheid?


Hoi ik heb er geen ervaring mee. Wat balen voor je merrie en voor jou! Hoelang is die herstelperiode geweest..moet een heftige peesblessure zijn geweest een dubbele. Gaat het inmiddels wat beter met haar en is haar peesblessure wel helemaal hersteld? Wat heb je voorgeschreven gekregen. Pijnstiller en Ascal?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 11:38

Hier ook druk bezig met een bevangen pony helaas.... Morgen godzijdank laatste dag metacam... En maandag dierenarts weer bellen voor hoe verder. Zoals ik nu heb gezien heeft de ascal en metacam wel zijn werk gedaan.

Maandag 12 april begonnen met ascal en metacam en merkte de 18de al verschil met warmte in de kroonrand die was eigenlijk wel zo goed als normaal!

Heb op facebook mee gedaan bij horsefitshop op puur podo te winnen en die ook nog gewonnen! Deze gaat ze krijgen zodra ze weer naar buiten mag. Zelfs als ze nog op het zand staat kan ze paar spietjes gras eten die langs de rand groeien. Dus de druppels al geven. Wel na overleg met de dierenarts.

Zijn deze druppels https://www.horsefitshop.nl/puur-podo_13078.html . Kende van Puur al de puur culico voor paarden met zomerexceem en dat werkte goed. Dus hoop dat de Podo ook goed werken.

Weet wel dat ponylief het zat is om op stal te staan. Arm ding al 2 weken op stal. Mocht van de dierenarts niet uit de box voor 2 weken. Hoop dat hij maandag zegt weer naar buiten voor paar uurtje op het zand. Afgelopen maandag peerde ze hem al uit de stal :+ Deed smorgens voor werk haar poetsen met de deur open zodat ze wel naar buiten kon kijken maar mevrouw dacht ineens maandag duw de deur verder open en ga in volle draf richting buiten... Kon ik er achter aan sprinten met me niet lekker zijn en duizelig.. Geen succes was dat maar wel goed teken dat ze zich wel okee voelt. Wel haar pech nu dat ze niet meer met de deur open gepoetst wordt.

Nu ook voor haar me andere pony meer op stal dan normaal. Ze delen altijd al 1 stal met ze 2tjes. En vind sneu om dat ze anders zo lang alleen op stal staat. Hun ruwvoer krijgen ze in een slowfeeder zodat ze niet te snel eten en ook wat te doen hebben. Plus nu trappen ze het ruwvoer niet meer door de hele stal heen :+

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:44

Ik vind de podo comp van phytonics beter werken dan die van Puur.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:56

Jotoma schreef:
Ik vind de podo comp van phytonics beter werken dan die van Puur.



Ben benieuwd. Heb het flesje gewonnen dus als niet helpt is er niets verloren dan ga ik kijken voor wat anders om me merrietje te ondersteunen

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:00

Ik weet het ff niet meer met mn merrie. Ze is zo kreupel linksvoor. Kan een zoolkneuzing en zachte en waarscijnlijk dunne zool dit echt veroorzaken? Dat s wat mn smid zei nl. Geen nieuwe bevangenheid zei hy
Ben ook bang voor haar andere been voor overbelasting. Ze eet goed is attent maar dit kan niet zoals ze nu is. Merk geen verschil of ik 3 zakjes of 4 zakjes bute geef.
Ze staat ontlastend maar niet naar voren maar knikt in kogel alsof ze dr hielen wat vd grond wil houden.
Hoe gaat een paard staan als ze aan 1 voorbeen bevangen zijn?
Geen pulsatie aan alletwee haar voorbenen. Pfff....ben er zo ziek van ze was zo goed! Enige wat er is gedaan of veranderd is het bekappen. Ze loopt zoals een paard met een hoefzweer. Dat s het niet volgens de hoefsmid.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 18:11

kan het geen hoge zweer zijn?