ervaringen griffelbeenfractuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosa_emmelie

ervaringen griffelbeenfractuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 19:54

hallo,
mijn paard heeft een oud griffelbeenfractuur en heeft er een aantal weken/maanden weer last van gekregen. het gaat nu echt heel erg goed en het lijkt er tot nu toe op dat het goed gaat komen!
maar nu vroeg ik mij af of er mensen zijn met een paard die ook is genezen van een griffelbeenfractuur en hoe gaat dat nu? rijden jullie wedstrijden? hoe gaat het met rijden enz. brand los :D

juli73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:26

Hoi,

Ik heb ook een paard gehad met een griffelbeenfractuur. Hij was 4 en brak het griffelbeentje in zijn rechtervoorbeen toe hij zich verstapte. Ik heb een aantal weken met hem moeten wandelen, regelmatig terug naar de kliniek voor een controlefoto en naar een paar maanden was ik weer volop aan het rijden. Hij heeft uiteindelijk Z1 dressuur gelopen en nooit meer last gehad!

Sterkte!!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:11

Mijn paard is momenteel aan het revalideren van een gebroken griffelbeen en staat inmiddels bijna 5 maanden op stal, waarvan 1,5 maand (de laatste 1,5 maand) een half uur stappen per dag. Ze had een gebroken griffelbeentje, dit moest aangroeien door 6 weken boxrust maar het bot was helaas gaan woekeren. Het was in zo'n erg stadium dat ze per direct moest worden geopereerd en de botwoekering is weg gehaald. Ze mist dus een stukje van het griffelbeen. De breuk zat in het bovenste stuk dus vandaar dat ze eerst op boxrust is gezet in de hoop dat het aan zou groeien.
1,5 maand geleden was de controlefoto en daaruit is gebleken dat de operatie succesvol is geweest en dat het allemaal weer goed komt. Nu de belasting van het been weer opbouwen en over ongeveer 2 weken mag ik er weer op. Als ze weer op conditie is mogen we alles weer doen.

Tevens wil ik graag een wiki-artikel gaan schrijven over een gebroken griffelbeen. Deze is er nog niet en er is op internet ook niet veel over te vinden, behalve veel fatale verhalen, terwijl het ook goed af kan lopen. Mocht iemand nog informatie, tips of rontgenfoto's hebben voor bij het artikel zijn ze welkom :j

rosa_emmelie

Re: ervaringen griffelbeenfractuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 19:07

jinte. wat goed dat je dat gaat doen! ik heb eigenlijk niks. succes!

juli73. wat leuk om te horen dat jij uiteindelijk toch in de Z bent beland! super mooi om te horen! geeft weer moed:D

evidentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 21:04

Ik zit in de acute fase van griffelfractuur achterbeen na trap (grrr balen) ik houd jullie op hoogte. Hij heeft nu pijnstillers en loopt op kleine paddockparadise met zwachtel tegen vocht.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:16

Ik heb het 6 keer meegemaakt, mijn 2 paarden hebben het allebei 3 keer gehad..

Alle keren is het gelukkig goed genezen op wat lichte botwoekering na,

Beide paarden staan gewoon zoals ieder normaal paard in het werk, en hebben geen last meer van de breuken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 22:43

Mijn pony heeft het ook gehad,denk nu 9 jaar geleden.
Ik heb met opbouwen in het werk wel erg rustig aan gedaan ,en langer de tijd genomen dan geadviseerd werd.
Ik heb het niet laten opereren, gewoon puur natuur laten genezen met als enige "medicatie"masseren met spiroflor
Hij heeft wel een week of 7 op paddock gestaan,veearts wilde boxrust,maar dat vond ik echt bij mijn pony een raar advies.
Was omdat hij niet teveel mocht lopen,maar op stal zou hij de hele dag rondjes draaien,dus tja...dan maar liever op paddock waar hij veel rustiger stond
en daarna nog enkele weken rust op de weide voor ik ben begonnen met stappen.
maar het is helemaal goed gekomen je ziet er zelfs bijna niks meer van
Bij hem was t op het achterbeen, bij de kop van het griffelbeen :j

Via de zoekfunctie vind je trouwens ook behoorlijk wat topics met info er in :j
Jinte, ik hdb de rontgenfotos nog wel zal ze wel gaan opzoeken!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:32

mijn 9mnd zwangere appaloosa had zich flink aangetikt
DA geweest maar we wilden haar niet vervoeren om foto`s te maken
ze is gewoon in de wei gebleven en moest klei smeren en later gel [ Dolesan?????] was in 2004 dus weet het niet precies meer
na de bevalling zijn we foto`s gaan maken en bleek het griffelbeen in tig stukjes te zijn en mooi ingekapseld
de bult was met de jaren vlakker geworden, en heeft er nooit last van gehad

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:05

Hier ook een gebroken griffelbeentje gehad afgelopen november. Was een breuk die niet geopereerd hoefde te worden. Op 1 april weer foto s laten maken en was mooi aan elkaar geroeid en weer rustig opgebouwd. Nu rijden we weer volop en zijn we hard aan t traienen voor onze eerste wedstrijd.