Wanneer moet een paard bekapt worden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pippaa

Wanneer moet een paard bekapt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:52

Hallo allemaal,

Ik had al even gezocht op Bokt, maar ik kon geen forum vinden wat mijn vraag beantwoorde, daarom heb ik maar een nieuwe geopend. Als er al wel een forum is met het antwoord, mag je me doorverwijzen ;)

Ik heb sinds kort een (eerste) eigen paard.
Nu heb ik pas echt in de gaten hoeveel verantwoordelijkheid daarbij komt kijken.
Zo weet ik dus niet wanneer ze bekapt moet worden. Ik heb wel gelezen dat het ongeveer om de 8weken moet, maar ik heb niet het idee dat haar hoeven (te) lang zijn (het is nu 10weken geleden ongeveer).
Ze heeft een paar kleine ''flapjes'' aan de voorkant van de hoef, maar verder niets lelijks. De hoornwand en de zool zijn op gelijke lengte -> de hoornwand steekt dus niet uit ten opzichte van de zool. Groeit de hoornwand sneller dan de zool? Wordt de zool ook bekapt?
Ik heb het gevoel omdat ik nu veel meer met haar op asfalt enz. rijd, dat de hoeven sneller slijten en dan vooral de voorste hoeven. Ze werd trouwens natuurlijk bekapt en dat wil ik nu zelf ook weer.

Ik heb geen foto's, dus als jullie nog vragen hebben over de beschrijving dan hoor ik het graag.

Alvast bedankt :)

Silence

Re: Wanneer moet een paard bekapt worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:54

Mijn paarden gaan op gevoel naar de smid en niet standaard om de zoveel weken.
Soms moet de smid na 4 weken alweer komen, soms zit er 10-12 weken tussen.

Ik bel de smid als ik ze te lang vind worden of als er extreme scheuren inzitten en stukken uit zijn.
Meestal komt het neer op het eerste.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:55

Ja...dat is altijd lastig. Ik kijk bij die van mij idd naar de lengte van de hoef, maar ook of het afbrokkeld en hoe de zool eruit ziet. Als die er niet meer netjes uitziet, dan laat ik m bekappen. T verschilt enorm per paard en met wat je doet. En idd van het op asfalt rijden slijten de hoeven ook sneller. Als je vind dat de zool er nog goed uitziet, dan denk ik niet dat het nodig is.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:59

Elk paard is anders wat z'n hoeven betreft. Het ligt er ook aan wat het paard gewend is qua lengte van de hoeven (dat heeft invloed op de stand van de benen en op de pezen).

Het beste voor jou is denk ik om binnenkort een hoefsmid langs te laten komen en hem te vragen wat hij ervan vindt, wat hij adviseert. Vertel wat je met je paad doet, wat het dier gewend is, dan kan hij een goed advies geven nadat hij de hoeven bekeken heeft. En dan kun je vragen waar je op moet letten, wanneer je hem weer moet bellen.

Mijn hoefsmid zei deze zomer tegen mij "tot volgend jaar!". De hoeven van mijn pony groeien vrijwel net zo hard als dat ze afslijten en ze slijten netjes recht af. Kleine stukjes die afbreken vijl ik zelf bij. De hoefschoenen (die gebruik ik met mennen op de weg) slijten ietsje scheef af, maar de hoeven zelf waren goed. Dus hij zei uit zichzelf dat ik pas over een jaar weer een afspraak hoefde te maken. (Ik doe denk ik eerder, gewoon voor mijn eigen gemoedsrust. Liever een keer teveel gecheckt dan dat ik te laat ben en mn pony ergens last van krijgt.)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:01

Ik zou zeggen; laat gewoon een bekapper komen en vraag hem/haar of je als de hoeven er zo uit zien als nu nog zou kunnen wachten of niet. En vraag vooral ook waarom dat zo is. Dat is de enige manier om het echt te leren. Ik kan nu wel van alles gaan schrijven over hoeven. Maar daar kun je zo weinig mee. Als je foto's zou maken kunnen we die beoordelen en je aangeven waarom we wel of niet zouden kiezen voor het maken van een afspraak met een bekapper.

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:08

Zoals sommige hierboven zeggen het is per paard verschillend.
Die van mij staat dan op ijzers maar ze moet echt om de 6 weken nieuw beslag.
Andere bij mij op stal hebben paarden die wel 10 weken met hun ijzers doen.

Andere zonders ijzers bekappen ze om de 8 weken en andere weer om de 14 weken.

Erg verschillend dus

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:56

Feitelijk heeft het te maken met de beenstand, als de hoef te lang is, gaan ze te veel richting verzenen staan (hier tenminste want ik heb geen 'hoge hakken' paarden) dan belast het paard zijn been verkeerd. Standaard gaan ze hier eenmaal in de 6 tot 8 weken. En dan zie ik ook geen brokkelhoeven of iets dergelijks, maar er moet altijd wat af. Zie qua beenstand wel, dat 1 van de 6 het zeker nodig heeft, anders staat ze plat gezegd met het been achter haar hoef.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:01

Eigenlijk heel simpel.

.......... als je een gebrek aan slijtage ziet :)*

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:16

Arabesk schreef:
Eigenlijk heel simpel.

Daar ga ik in mee :j

Zolang de hoefwand niet (veel) langer is als de zool, is bekappen nog niet nodig. Bekijk wel of de hoeven ook recht afslijten (sommige paarden slijten de hoeven schuin af). Als de hoef schuin gaat afslijten, dan wel even de hoefsmid erbij. Meestal zie je het ook omdat er scheurtjes of brokkels ontstaan. Dan is de hoef echt te lang en is bekappen nodig.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:18

Kijk dan ook gelijk even of de steunsels niet te lang worden. Toch nog steeds een veelvoorkomend probleem...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:37

Arabesk schreef:
Eigenlijk heel simpel.

Ik denk dat TS dan nog wel wat extra uitleg nodig heeft hierover aangezien ze net een beetje komt kijken.
Zelfde geld voor steunsels. Ben eerlijk om te zeggen dat ik een jaar geleden pas hoorde wat de steunsels zijn en ik zit al bijna 25 jaar in de paarden.
Mijn advies voor TS is dan ook het volgen van een cursus. En aangezien ze verder wil met natuurlijk bekappen is een cursus van PN een aanrader.
Ook kan ze eens een kijkje nemen op de website www.hoefnatuurlijk.com (of was het NL). En het topic 'kijk en vergelijk' is natuurlijk ook intressant. Persoonlijk vind ik de site van Van Nassau ook erg intressant...al heb ik wel iets tegen hun overmatig ijzer gebruik..mok kan je prima oplossen zonder ijzers idem met rotstraal.

Ik houd nu sinds een klein half jaartje mijn eigen paarden bij en gemiddeld is dat om de 2 weken ff vijlen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:44

mijn haf staat op ijzers en die worden om de 12 weken vervangen als dat lukt anders iets eerder.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:53

mijn paard krijgt netjes elke 9 weken nieuwe schoennen :D
natuurlijk bekappen en dan op asvalt rijden is geen strak plan aangezien ze bekapt worden met doel als op een natuurlijke ondergrond te lopen. Daar valt asvalt dus niet onder dus heb je snellere kans op zool kneuzingen.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:57

mijn KWPN-er moest om de 6 weken, anders ging ie scheef op zn voeten staan, maar mn haffie liet ik eens in de 12 weken doen en dat had ook makkelijker langer kunnen zijn, die had keiharde hoeven die niet heel snel groeide en niet brokkelden, goed overleggen met je smid en na een tijdje zie je hetzelf ook wanneer ze weer moeten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:03

Sta je op pension, of heb je je paardje aan huis? Als je op pension staat zal er ongetwijfeld een smid regelmatig langs komen. Vraag gewoon of ze even willen kijken. Zo heb ik het in het begin ook gedaan, en verder kom je er gaandeweg achter wat min of meer de tijd is voro de smid. En anders maak je foto's van hoe het eruit ziet als de smid is geweest en kijk je na een week of 6 's of ze al heel ver van die stand af gaan wijken.

Mijn grote ruin ( op ijzers) gaat struikelen als het niet lekker meer zit. Dat was bij de oude smid eens in de 4 a 5 weken als ik mazzel had ( meestal al na 2 a 3 weken), tegenwoordig heb ik een andere smid en die zet 'm net wat lekkerder op zijn voeten dus ik red nu makkelijk de 9 weken. Mijn jonge ding heb ik pas sinds 2 weken uit de opfok, heb ik gelijk na laten kijken en dat is voor mij nu ook gewoon afwachten en aankijken hoe snel zijn voeten groeien.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:07

Wow, bedankt voor alle antwoorden !

@Cowgirl: Haha, ik heb geen tijd en geen geld om een cursus te volgen ;) Maar gelukkig zijn er genoeg hoefsmeden die natuurlijk bekappen hier in de buurt. En ik heb de steunsels gevonden hoor :) Die van mijn paard zijn niet langer dan de rest van de hoef, het is één vloeiende, doorlopende lijn zeg maar.
@Ceriadwen: Mijn paard staat niet aan huis maar 24/7 buiten met andere paarden. Aangezien mijn paard ''lastig'' is met vreemden die ''ruig'' zijn, heb ik er een gevonden die waarschijnlijk bij mij past. Die hoefsmid was op aanraden van een weilandgenootje, waarvan het paard ook moeilijker is met vreemden. De anderen hebben vrijwel allemaal dezelfde hoefsmid en daarvan heb ik gehoord dat die de paarden soms wat hard aanpakt: Not done voor mijn paardje. Maar voor die andere is de hoefsmid net langs geweest, dus ik zal hem eerst waarschijnlijk zelf weer moeten vragen. Maar in het vervolg wilden we proberen het samen te bekijken, maar dat ligt natuurlijk aan de hoeven.

Ik kijk het allemaal nog aan, ik heb haar vanmiddag goed bekeken en haar stand ziet er als ze stilstaat op de weg wel recht uit en als ze loopt ook, het is niet dat de hoeven naar binnen/buiten of achter/voor raar staan.
Als ik de hoefsmid laat komen zal ik inderdaad even aangeven dat ik veel op de weg rijd en vragen of de hoeven nog langer door konden of dat ze juist eerder hadden gemoeten.

Ik zal zo het 'kijk en vergelijk' topic even bekijken, misschien wordt ik er dan nóg wijzer uit :P
Maar bedankt allemaal voor de reacties !

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:11

Bij mij komt ie gewoon standaard om de 10 weken.
Net zo makkelijk. Ik maak gewoon meteen een vervolgafspraak.
De ene keer gaat er wat meer van de hoef af en de andere keer wat minder.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:15

verschilt gewoon heel erg..
Voor mijn kleinste pony (een shet) is het een keer in de vier weken. zij heeft altijd problemen en wil graag dat het goed bijgehouden wordt.
De andere gaan verschillend, meest om de 8 weken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:57

Angela schreef:
Arabesk schreef:
Eigenlijk heel simpel.

Daar ga ik in mee :j

Zolang de hoefwand niet (veel) langer is als de zool, is bekappen nog niet nodig. Bekijk wel of de hoeven ook recht afslijten (sommige paarden slijten de hoeven schuin af). Als de hoef schuin gaat afslijten, dan wel even de hoefsmid erbij. Meestal zie je het ook omdat er scheurtjes of brokkels ontstaan. Dan is de hoef echt te lang en is bekappen nodig.

Ik ben het hier ook mee eens. Vooral het scheef afslijten. Waarmee ik niet wil zeggen dat de bekapper de beenstand middels het bekappen ook moet willen corrigeren.

Ook de opmerking over de steunsels is terecht, de steunsels slijten bij paarden in Nederland vaak niet genoeg.

Mijn paard wordt om de 6 weken bekapt, doordat zijn hoeven gauw scheef slijten vind ik dat eigenlijk net iets aan de lange kant qua tijd maar als ik zie dat zijn hoeven erg zijn opgeknapt sinds hij regelmatig bekapt wordt (ipv zo'n 3 a 4 keer per jaar, zoals in de jaren voordat ik hem had) is het prima zo :) Ik ken zelfs een paard van 12 dat nog helemaal nooit bekapt is, het ligt ook aan het gebruik natuurlijk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:06

scheef afslijten is meestal; een kant slijt wel voldoende en de andere kant niet. Dus moet je zelf of je bekapper de kant die te weinig slijt, compenseren. Daarom is zelf bekappen ook beter dan eens in de zeven weken (laten) bekappen, omdat als je het regelmatig bijhoudt, zullen de hoeven niet scheef worden :)*

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:10

Ik was ook een leek hier in hoor, vooral in de zomer met de droogte brokkelen de hoeven erg snel van het paard wat ik rijd. Toch regel ik altijd de hoefsmid, en je kunt het echt wel duidelijk zien. Ze brokkelen dan vaak af, en groeien in de lengte. Ik doe het ongeveer 1 x in de 10 weken. In de zomer is het altijd wat eerder, maar over het algemeen gaan ze vrij lang mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:13

Arabesk schreef:
scheef afslijten is meestal; een kant slijt wel voldoende en de andere kant niet. Dus moet je zelf of je bekapper de kant die te weinig slijt, compenseren. Daarom is zelf bekappen ook beter dan eens in de zeven weken (laten) bekappen, omdat als je het regelmatig bijhoudt, zullen de hoeven niet scheef worden :)*

Als mijn paard minder stijf was in de schouders, dán zouden de hoeven niet scheef worden beste Arabesk ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:15

Hier gaan ze ongeveer om de 10 weken. Heel makkelijk want de hoefsmid belt een week van te voren op om zelf een afspraak te maken. Zo vergeet je het nooit. Verder redden ze hier allemaal makkelijk mee. Ik vindt ze zelf nooit echt lang. Hooguit wat flapjes die uitsteken aan de zijkant maar dat probeer ik zelf bij te houden door ze af te knippen en licht bij te vijlen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:18

Pippaa schreef:
Ik heb sinds kort een (eerste) eigen paard.

Gefeliciteerd! ;)
Citaat:
Nu heb ik pas echt in de gaten hoeveel verantwoordelijkheid daarbij komt kijken.
Zo weet ik dus niet wanneer ze bekapt moet worden. Ik heb wel gelezen dat het ongeveer om de 8weken moet, maar ik heb niet het idee dat haar hoeven (te) lang zijn (het is nu 10weken geleden ongeveer).

Het is heel goed mogelijk dat de hoeven na 10 weken niet bekappen te lang zijn. 10 weken niets aan de hoeven doen, dat hoef ik bij mijn paard ook echt niet te proberen.
Citaat:
Ze heeft een paar kleine ''flapjes'' aan de voorkant van de hoef, maar verder niets lelijks. De hoornwand en de zool zijn op gelijke lengte -> de hoornwand steekt dus niet uit ten opzichte van de zool.

De hoornwand/hoefwand hoort ook niet uit te steken tov de zool, dus dat is goed. Waarschijnlijk moet er alleen een goede afronding (mustangrol) gemaakt worden en dan zijn de 'flapjes' weer verdwenen.
Citaat:
Groeit de hoornwand sneller dan de zool? Wordt de zool ook bekapt?

De hoefwand groeit sneller dan de zool. Bij natuurlijk bekappen wordt er beslist niet in de zool gesneden. De zool is het uitgangspunt en 'alles' wordt gelijkgemaakt met de zool, maar beslist niet in snijden.
Citaat:
Ik heb het gevoel omdat ik nu veel meer met haar op asfalt enz. rijd, dat de hoeven sneller slijten en dan vooral de voorste hoeven.
Als je dit rustig opbouwt dan zullen de hoeven zich aanpassen aan het gebruik. Als ze gevoelig begint te lopen ben je daar waarschijnlijk te snel in geweest. Dat de hoeven sneller slijten hoeft ook geen probleem te zijn, het scheelt je weer een bekapping denk ik dan maar. :D
Citaat:
Ze werd trouwens natuurlijk bekapt en dat wil ik nu zelf ook weer.

Super! Heb je deze site al helemaal uitgeplozen? http://www.hoefnatuurlijk.nl
En ook heel belangrijk en onlosmakelijk met natuurlijk bekappen verbonden: http://www.paardnatuurlijk.nl

Natuurlijk bekappen werkt het best als je zelf de hoeven leert onderhouden, zodat je zelf iets aan de hoeven kunt doen wanneer je ziet dat er gebrek aan slijtage is en ben je niet afhankelijk van een hoefsmid die maar om de 6 á 10 weken komt. Via hoefnatuurlijk kun je een cursus doen, heel leuk, heel leerzaam.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:57

Hier is het wisselend met onze merrie. Maar meestal was het ca om de 4 mnd nodig, en dan ging er nog maar een klein randje af.
Maar afgelopen zomer moest voor het eerst in de anderhalf jaar dat we haar hebben de hoefsmid al na 6 weken alweer bekappen. Nu is het ondertussen alweer een week of 8/9 geleden.
Maar ik heb het voordeel dat de instructrische van de kinderen hoefsmid is. Dus wanneer zij vind dat ze er weer aan toe is bekapt ze haar gelijk.