hoefzool te dun

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

john57

hoefzool te dun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 13:14

Hallo Allemaal,

Mijn quartermerrie heeft de laatste tijd veel problemen met haar voorvoeten die erg gevoelig voor druk zijn. De DA heeft middels een tang vastgesteld dat haar zolen plaatselijk erg dun zijn en ze moet wat gaan afvallen. Wij hebben het paard getracht 2 jaar gelden al op blote voeten te zetten wat niet lukte, ze liep voor geen meter meer. Teneinde raad zijn wij moeten terugvallen naar ijzer voor. Ook hoefschoenen baatten niet.

Het middel wat ze krijgt nu is lamigart, kleine brokjes elke dag een eetlepel vol, om de zool dikker te krijgen zodat ze beter gaat lopen. Nu las ik ergens dat er meer methodes zijn om de zool te laten groeien en tevens las ik dat dit probleem eigenlijk jaren duurt zoniet echt op te lossen is.

Heeft iemand een idee of ervaring met deze materie, wij zijn erg bezorgt over haar loopgedrag. Ze mank niet erg maar loopt gevoelig en wat kunnen wij geven en doen om haar loopgedrag beter te maken. bedankt voor elke reactie _/-\o_

Linsey_noa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 14:51

Heb een beetje zelfde probleem gehad met mijn Haf, uiteindelijk foto's laten maken van haar hoeven, toen bleek dat zij een hele dunne zool had, op ijzers loopt ze nu super goed.
Volgens mijn hoefsmid veranderd een dunne zool nooit meer.
Heb nog wel een geprobeerd zonder ijzers maar hoeven blijven dan gevoelig.
Misschien toch een idee als ze prima op ijzers loopt haar op ijzers te zetten?
ik heb haar liver ook niet op ijzers, maar liever op ijzers dan kreupel..
succes alvast

Angela

Re: hoefzool te dun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:31

Zorg er in ieder geval voor dat de hoefsmid niet in de zool gaat snijden met het bekappen. De meeste hoefsmeden snijden er iedere bekapbeurt een klein laagje af. Bij een dunne zool moet je dat echt niet hebben!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:25

Mijne heeft ook hele dunne zolen en een fors gekanteld hoefbeen. Dus extra gevoelig. Ze loopt nu op ijzers met 2 dwarsbalken en daar tussen in 2 componenten. Waardoor haar zool nu helemaal niet draagt en de zool kans krijgt dikker te worden. Ze loopt top nu.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 21:31

Bedankt voor jullie antwoord en ervaring in deze. Morgen komt de hoefsmid samen met de DA hier en ze gaan bespreken wat er gedaan gaat worden. :)

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:35

Ik heb het ook met m'n shet...
Moet dr op het zachte houden

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:29

Beweging is ook erg belangrijk voor de hoefgroei (wel op zachte bodem natuurlijk) en idd wat Angela zegt; goed tegen je smid zeggen dat hij helemaal niets van de zool afhaalt!

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 19:52

Jullie mogen rustig weten dat ik vandaag heb staan te trillen, maar de DA en de hoefsmid die hij adviseerde zijn er geweest. Perfect gelopen want wat in alderhalf uur werk gepresteerd is was om te jubelen. Besproken was om de gevoeligheid van de voeten te testen en er bleek slechts een minimale gevoeligheid in haar rechter voorbeen te zijn. Hierna besloten we de voorvoeten op Amerikaanse showijzers te zetten, zonder lippen. Verder zijn haar voorvoeten dmv een keil ca 5 graden gekanteld naar voren. Verder is haar rechtervoet met een 2 componentenmassa bespoten tussen de ijzers in, een goedje dat uitermate zacht bleek te zijn na uitharding. En toen was het even feest, na even wennen aan haar stand, een spurt van hebikjoudaar richting wei. Zo heb ik haar meer als een half niet meer gezien. Van onze eerste hoefsmid hebben wij afstand genomen en enkel deze komt hier nog. Jongens, ik kan men knol weer op en rijden *\o/* :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 20:24

Super dat je een oplossing hebt gevonden :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 05:32

Top, daar worden paard en mens blij van.

Bij mij is een duidelijke foto maken nog niet gelukt, maar jouw paard is weer mobiel. *\o/*

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:00

ja een goede smid is goud waard, fijn dat je paardje weer lekker loopt

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:27

wouw super.... kost vaak wat moeiet tot je bij de juiste persoon terrecht komt... maar het is je gelukt, succes met rijden

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:55

janouk schreef:
Top, daar worden paard en mens blij van.

Bij mij is een duidelijke foto maken nog niet gelukt, maar jouw paard is weer mobiel. *\o/*

Niet erg hoor, maar laten we hopen dat jouw paard ook goed gaat lopen. :j Idd een goede hoefsmid is geld waard :j

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:37

dat is super nieuws! +:)+

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:42

mijn paard heeft hetzelfde. heeft ook ijzers met zooltjes en daartussen componentenpasta en liep super. Echter heb ik ook zo diverse paarden helemaal kapot zien gaan door deze manier van beslaan in combinatie met de componentenpasta. Hou het goed in de gaten en zou afentoe toch eens overwegen het paard zonder te laten lopen maar dan enkel op het zachte.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:24

Ik ben heel blij voor jou, maar minder voor je paard. Je schrijft dat je nu "je knol weer op kunt". Maar besef dat je het probleem enkel hebt gecamoufleerd, NIET opgelost. Je paard heeft minder pijn, dat is fijn, maar als de ijzers er niet onder zouden zitten, liep ze nog steeds even beroerd.
Dunne zolen zijn een symptoom, en dat is niet op te lossen met een ijzer. Je paard moet genezen in haar hele lijf, misschien is ze bevangen of insulineresistent.
Als je de echte, achterliggende oorzaak kunt vinden, geneest ze misschien ook echt.
Met als uiteindelijk doel niet " weer op je paard kunnen klimmen", maar haar een lang en gezond leven gunnen.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:46

eiber schreef:
Ik ben heel blij voor jou, maar minder voor je paard. Je schrijft dat je nu "je knol weer op kunt". Maar besef dat je het probleem enkel hebt gecamoufleerd, NIET opgelost. Je paard heeft minder pijn, dat is fijn, maar als de ijzers er niet onder zouden zitten, liep ze nog steeds even beroerd.
Dunne zolen zijn een symptoom, en dat is niet op te lossen met een ijzer. Je paard moet genezen in haar hele lijf, misschien is ze bevangen of insulineresistent.
Als je de echte, achterliggende oorzaak kunt vinden, geneest ze misschien ook echt.
Met als uiteindelijk doel niet " weer op je paard kunnen klimmen", maar haar een lang en gezond leven gunnen.

Ik heb idd gezegd, ik kan mijn paard weer op, echter voor alle duidelijkheid, en buiten dat mijn DA hier dit adviseerde is, wennen aan de huidige stand en langzaam weer optrainen prio. Ik rij er niet op voordat ze perfect loopt. Er zijn trouwens fotos gemaakt, bloed en urineonderzoek die allemaal niets bijzonders aan het licht brachten. Er is ons veel aan geleden onze dieren perfect te verzorgen dus je antwoord lees ik als een preventieve opmerking maar wel welkom.

Heel duidelijk heeft mijn paard net als vele andere paarden van nature of door fok en ook omdat veel quarters dat nu eenmaal hebben, een handycap, die meer voorzorgsmaatregelen nodig heeft. Blote voeten zoals vele dit kunnen is dus voor haar niet weggelegd. Oorzaak een hebben we weggenomen door onze vorige hoefsmid een trap onder zijn gat te geven en een orthopedische hoefsmid samen met onze DA te laten werken . Hier in Hongarije is het anders als in Belgie en Nederland. Daar vind je gemakkelijker de juiste mensen voor de juiste klus. Hier is het allemaal een rommeltje. Welliswaar had onze vorige smid in Duitsland een cursus gehad maar, geen garantie voor goed werk, bv de zool kortwieken.Ik heb tot voor kort lekker met haar kunnen rijden en dit gaan we ongetwijfeld weer doen als ze in vorm is....

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:59

Pashon schreef:
mijn paard heeft hetzelfde. heeft ook ijzers met zooltjes en daartussen componentenpasta en liep super. Echter heb ik ook zo diverse paarden helemaal kapot zien gaan door deze manier van beslaan in combinatie met de componentenpasta. Hou het goed in de gaten en zou afentoe toch eens overwegen het paard zonder te laten lopen maar dan enkel op het zachte.

Afbeelding

Wij hebben een zandbak voor de paarden van 550 m2 en over 2 weken gaat de pasta eruit. Idd deel ik je mening echter ijzer onder blijft een must, zonder ijzer een grote ramp. :j