Geen dekens wel bezweet paard hoe doen julie dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyceLa

Geen dekens wel bezweet paard hoe doen julie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:15

Ik weet niet of het hier goed staat. Maar weet niet waar te plaatsen.

Ik heb een 17 jarige merrie alweer ondertussen die ik geen dekens opdoe. Toch wil ik haar in de winter ook wel soepel houden. Dus rijden we dan ook, wel minder intensief maar ze zweet dan ook. Vorig jaar deed ik dan even een wolle zweetdeken om en was ze in kwartiertje droog. Maar ik vraag me of dat wel handig is? Want dan staat ze even warm onder een deken om vervolgens zonder deken verder te gaan. Ik dacht dat het niet zon kwaad zou kunnen indien ze genoeg ruwvoer heeft om zich warm te eten. Maar ze wordt natuurlijk ook wat ouder. Ik heb van mensen gelezen dat ze hun paard nat terug zette op de wei. Dat dit kan zolang je paard maar goed is uitgestapt. Maar ik vind het toch trikkie. Ook al leg je er genoeg hooi neer om zich warm te houden..

Gisteren was ze ook nat, ik had haar onder die wolle zweetdeken gezet maar eigenlijk was het helemaal niet koud. Dus toch maar die deken afgedaan na 10 minuten, had meer het idee dat ze erm eer van ging zweten ipv drogen aangezien het nog warm was. Dus ik heb haar maar zo goed mogelijk drooggewreven voordat ik haar terugzette op het land. Maar het was ondertusen wel 20.50 dus het zou snel af gaan koelen..

Hoe doen julie dat met je bezweette paard zonder deken? Mijn paard staat overigens dag en nacht op het land met een schuilstal.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Re: Geen dekens wel bezweet paard hoe doen julie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:22

De deken leg je erop zodat ze niet te snel afkoelt na het rijden, want dat is niet goed. Door de deken gaat het vocht op de deken liggen en verdampt, zonder dat de warmte mee gaat. Zet je haar warm en bezweet in de kou dan krijgt ze het echt te koud, want dan koelt ze heel snel af. Als ze met de deken eenmaal weer op een redelijk normale temperatuur is dan kun je de deken afdoen ook al is ze nog niet droog.

Goed uitstappen is natuurlijk altijd belangrijk, daarmee breng je haar al een heel stuk op temperatuur.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:25

Haren zijn er voor bedoelt vocht z.s.m. van het lichaam af te voeren. Ze mogen dan voor ons gevoel, aan de buitenkant van de haren wel nat zijn maar de huid is dan vaak al wel droog.
Het is wel goed dat ze uit de wind/tocht staat.
Dus ze kan rustig zonder deken maar dan wel op een plek waar het niet waait.

Bedenk maar eens hoe dat in de natuur gaat als paarden moeten rennen om aan roofdier te ontkomen. Zij zweten net zo goed maar krijgen ook geen deken op.

ps: het is 'wollen' geen 'wolle' ;)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:30

Toch is ze onder het zadel wel meestal goed nat. Net als gisteren en eigenlijk was het gisteren gezien de temp te warm voor een wolleN :p deken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:33

Mijn paarden gaan altijd (ook 's winters) nat het land op, maar natuurlijk wel op temperatuur gestapt.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:35

En ze hebben nooit ergens last vasn? Geef je ze dan extra hooi? En zijn ze dan echt nat of gewoon beetje klam?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:37

Een deken is vooral om te voorkomen dat het paard te snel afkoelt. Dus met deze temperaturen heb je helemaal geen zweetdeken nodig.
Van de winter is het verstandig wel even een zweetdeken op te doen tot de vacht weer wat droger is en het lichaam weer volledig op normale temperatuur is. Goed uitstappen helpt daarvoor, maar soms met winderig weer is een zweetdeken dan toch nog even handig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:08

mirka1994 schreef:
En ze hebben nooit ergens last vasn? Geef je ze dan extra hooi? En zijn ze dan echt nat of gewoon beetje klam?

Als je ze koud stapt is de vacht wel nat, maar op de huid zijn ze droog.
De vacht zorgt er voor dat het zweet snel van de huid wordt afgevoerd.

"s Winters zijn ze best goed nat, maar mijn paarden hebben nergens last van.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:15

als het echt kouder word stap ik uit met een uitrij deken. Met afzadelen laat ik die er nog even op liggen en dan weer het land op ook al is hij nog een beetje nat.
Echter gaat de mijne nu onder een winterdeken maar ook dan ga ik uitstappen met een uitrijdeken. Echter zorg ik dan wel dat hij helemaal droog is voor hij zn winterdeken weer op krijgt.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:25

Mijn paard heeft jarenlang 24/7 buiten gelopen (nu alleen 's nachts op stal). s'Winters zette ik haar bezweet buiten zonder deken en ze is daar nooit, maar dan ook nooit ziek van geworden. Belangrijkste is dat het zweet koud aanvoelt (ook tussen de voorbenen), en paard op adem is. Paard heeft zelf een dikke jas aan die de temperatuur prima zelf kan regelen. Met dekens ontregel je dat systeem (ook zweetdekens doen dat).

Kijk maar eens goed naar de (winter)vacht als het paard zo gezweet heeft. De vacht is nat, maar als je naar de huid kijkt daaronder is die helemaal kurkdroog. De vacht trekt het vocht naar buiten waardoor de huid droog wordt, en paard dus echt geen kou vat ;)

De meesten denken dat een paard ziek wordt van een beetje zweet en een koudere temperatuur, maar de mens wordt daar ziek van. Een paard is een heel ander verhaal, die kunnen daar prima tegen! Een wild paard zal ook wel eens een sprintje trekken en warm worden. Die vallen daar echt niet dood van neer :)
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 28-09-11 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:25

De vacht heeft een natuurlijke oplossing voor dit probleem. Het zou in principe niet eens het nodig zijn wat dan ook voor zweetdekens te gebruiken voor paarden. De vacht is zo gemaakt dat het het vocht van de huid (het zweet) naar de haarpuntjes transporteerd zodat het daar goed kan verdampen. Dus al een tijd voordat jou paard droog lijkt voor jou; dwz de haren droog zijn; is de huid droog en is er geen enkel risico voor ziekte.

Heel belangrijk, dit gaat alleen op voor een paard dat in beweging is. Dus als je je paard na het rijden direct op de stal zet, moet je het uitstappen om het mechanisme op gang te brengen, maar rond de 10 minuten, zeker geen uur. Gaat je paard daarentegen na het rijden de wei op is er geen enkel probleem, daar het niet zoals in de stal praktisch stil blijft staan maar in beweging blijft.

Met dekens werk je imo alleen met een geschoren paard, hier is het vachtmechanisme sterk belemmert en functioneerd het niet goed meer. Maar een ongeschoren paard hinder je er flink mee, je drukt de haren plat, verdampen doet een deel van het vocht dat niet door de deken word opgenomen toch en het gaat dus broeien. Zodra je de deken er af haalt is dit voor het paard eerder onaangenaam.

typfout.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 28-09-11 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 12:45

Bedankt voor de reacties! Dan ben ik weer wat gerustgesteld :-)

Ik ben altijd bang geweest dat ze ziek zou worden als ik haar bewzweet (maar goed uitgestapt) op de wei zou zetten met kouder weer. Maar wij mensen redeneren altijd vanuit onszelf. En dat moet je soms loslaten.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:51

Inderdaad goed dat je dat realiseert, doen veel mensen, is ook vrij logisch dat we vanuit ons eigen gevoel redeneren, maar zoals je al zegt gewoon loslaten. :)

edit: Wat het proces nog versneld is het paard voor het uitstappen even snel opwrijven met een pluk stro, zo zet je de haren nog een extra op zodat het vocht nog sneller verdampt. Maar zonder kan natuurlijk ook.
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 28-09-11 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:52

Als het heel koud was deden wij onze paarden een uitrijdeken op (omdat we geen 'echte' hadden, gewoon een kleine wollen 'mensendeken'. De paarden raakten tijdens het rijden daardoor veel minder bezweet (het verdampte makkelijker) en waren dus ook niet zo nat daarna. Na het rijden goed afwrijven en pas als ze droog waren mochten ze weer dekenloos in de wei.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 12:57

RosiePosie schreef:
Als het heel koud was deden wij onze paarden een uitrijdeken op (omdat we geen 'echte' hadden, gewoon een kleine wollen 'mensendeken'. De paarden raakten tijdens het rijden daardoor veel minder bezweet (het verdampte makkelijker) en waren dus ook niet zo nat daarna. Na het rijden goed afwrijven en pas als ze droog waren mochten ze weer dekenloos in de wei.

Dat lijkt mij ook niet handig eigelijk. Omdat ze al een dikke vacht van zichzelf hebben zullen ze het met een deken om nog warmer krijgen lijkt mij..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:12

Ik stap ze op adem en ze gaan zo het land weer in. Al jaren, gaat prima.

Ik pas wel met guur weer m'n training er wat op aan dat ze niet te nat worden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:24

Dekens zijn alleen om het wegscheren van de wintervacht te compenseren. Helaas kan daar geen deken tegenop. Moeder natuur geeft ze de beste deken die ze kunnen gebruiken, beter dan wij ooit kunnen maken.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:32

ranna schreef:
Dekens zijn alleen om het wegscheren van de wintervacht te compenseren. Helaas kan daar geen deken tegenop. Moeder natuur geeft ze de beste deken die ze kunnen gebruiken, beter dan wij ooit kunnen maken.

I know ging mij alleen om na het rijden ivm zweet en kou.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:36

Gewoon goed uitstappen (adem weer normaal, temp ook weer gedaald) en dan gaat die van mij zo het land op :) En of het nou -10 is of +10, gaat nooit een deken op na die tijd.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:56

Ik denk dat je:
- of moet voorkomen in je training dat ze erg nat wordt (met koud weer)
- of wat langer moet uitstappen/ droogstappen (dus tot ze droog is)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:14

@Rumpleteaser: Beides helemaal onnodig, zie mijn uitleg hierboven. :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 15:36

mirka1994 schreef:
RosiePosie schreef:

Dat lijkt mij ook niet handig eigelijk. Omdat ze al een dikke vacht van zichzelf hebben zullen ze het met een deken om nog warmer krijgen lijkt mij..

Beide hadden een stevige wintervacht en onze pony zelfs een extreem lange en dikke. Daardoor zweette ze heel erg. Met deken was dat absoluut veel minder. Deze deken is een dunne, zuiver wollen deken, die dus zweet gemakkelijk doorlaat. Het mag raar klinken, het werkt prima.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 00:07

Brainless schreef:
Mijn paarden gaan altijd (ook 's winters) nat het land op, maar natuurlijk wel op temperatuur gestapt.

Zo doe ik het ook. Vanaf het bos ben ik sowieso ruim een kwartier aan het stappen. Dekens vindt hij vreselijk, dus die heeft hij alleen op wanneer hij ziek is of wanneer het langdurig nat prutweer is. Hij gaat na het rijden gewoon hoppa op de wei, kan hij zelf bepalen of hij beweegt (omdat hij het koud heeft) of niet, en of hij in de wind gaat staan of niet. Dat voelt hij zelf het beste aan.

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-11 10:20

Rijden julie in de winter ook minder intensief?

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 10:27

Heb zelf een Tinker die zich goed in het zweet werkt iedere keer, maar ik ga er niet minder intensief om rijden. Ik stap dan wel iets langer uit maar hij gaat gewoon nat weer naar buiten. Meestal ook gepaneerd :+ Er is niets lekkerders om even te rollen in de bak, voordat je het land op gaat ;)

En volgens mij worden wij ook niet ziek van zwetend naar buiten, na een sauna bezoek ben ik niet ziek. Heeft vaak met een slechte cooling down te maken of een virus.

Daarom als cooling down na het rijden ook goed uitstappen, beter voor de spieren van paard en ruiter.