Ervaringen hoefschoenen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Ervaringen hoefschoenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 19:48

Hallo beste bokkers

Ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kan uit de resultaten niet echt wijs worden, dus ik begin liever even een eigen topic.

Achtergrondinfo:
Het gaat hierom. Ik heb een paard met wat ondergeschoven hielen (of hoe noem je dat), haar hoeven staan wat "te plat". Toen ik haar kreeg (mei 2010) stond ze voor enorm plat (was echt geen gezicht), ze stond toen voor op ijzers. Die zijn er een jaar geleden af gegaan. Sindsdien wordt ze natuurlijk bekapt. De hoefstand is wel verbeterd (vind ik zelf), maar ze neigt nog steeds naar een plattere hoef. Ze slijten ook erg ongelijk af en slijten te snel.

WAt nog wel steeds een probleem is, is dat ze nog steeds heel snel gevoelig loopt. Een tijdje ging dat trouwens een stuk beter, toen ik heel regelmatig op de harde weg kwam. Maar sinds ik veel meer in het bos rijd is het weer drama. Trouwens, ook in het bos als er ergens steentjes liggen, loopt ze nog steeds erg gevoelig en wel zo, dat ik het echt zielig begin te vinden. Ze loopt er ook helemaal naar, heb ik het idee. Zo van: waar ligt een steen?

Ijzers wil ik echt niet. Daarom wil ik nu liever hoefschoenen proberen. Ik heb al contact opgenomen met iemand die ze verkoopt. Maar ik wil ook graag wat ervaringsverhalen horen en meningen over welke schoenen geschikt zouden zijn voor een paard met zulke hoeven?

Eisen waaraan de hoefschoenen zouden moeten voldoen:
* Haar hoeven zijn vrij rond, de lengte is bijna 13 cm, de breedte van de ene hoef ca. 12 en van de andere ca. 13 (haar ene hoef is breder).
* Iets ondergeschoven hielen
* Vrij platte hoef
* Moeten geschikt zijn voor langere afstanden, aangezien ik TREC wil gaan doen (ooit). Ze zou wel 30 km moeten kunnen lopen op die schoenen. Normaal gesproken rijd ik niet veel verder dan 20 km.
* Ze is licht toontredend

Zelf zat ik te denken aan Renegades, Easyboot glove of Easyboot Epic. Heeft iemand daar een mening over? Is er iemand die Dallmer Clogs heeft?

Meningen welkom dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:19

Als je wedstrijden wil rijden bijv. endurance etc dan zou ik gaan voor renegades. Die zijn ook in extra brede maten te verkrijgen. Mijn arab heeft brede zuignapjes en past bijvoorbeeld dus niet in maat twee, maar moet 2w hebben :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 21:54

En wat vind je dan van het gebruik van die schoenen?
Gaan ze lang mee? Verlies je ze wel eens? Wat voor terrein rijd je er dan mee? Kun je er ook een sprongetje mee doen? En wat vindt je paard ervan, loopt hij/zij er echt lekkerder mee?

Sorry voor de vele vragen, maar heb zelf nog nooit met hoefschoenen gereden en ik wil graag even goed weten wat ik het best kan nemen.

NB vind je de hoeven van mijn paard breed dan? (ze zijn eigenlijk gewoon rond)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:56

Je verliest ze niet, ik heb destijds verschillende merken getest in mul zand. Renegaders flippen niet uit. Ik raad je wel aan om ze te laten stellen door Hans Arendse bijvoorbeeld. Easyboots zijn ook ok, maar flippen heel soms uit, bovendien zijn ze lastiger met aan en uittrekken. Renegades zijn wel heel makkelijk aan en uit te doen. :j

Mijn paard loopt er niet anders mee omdat hij gezonde hoeven heeft. Ik heb ze alleen getest zodat ik klanten beter kan adviseren. ;-)

Of de hoeven breed zijn in verhouding, hangt af van de lengte van de hoef ;-), meet die anders nog ff op.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 22:11

ik sluit me hier bij aan de renagades zijn super,maar de easyboot is ook oke.heb ze beide in gebruik,heb ook andere soorten gehad maar ben ik niet tevreden over
Arabesk schreef:
Je verliest ze niet, ik heb destijds verschillende merken getest in mul zand. Renegaders flippen niet uit. Ik raad je wel aan om ze te laten stellen door Hans Arendse bijvoorbeeld. Easyboots zijn ook ok, maar flippen heel soms uit, bovendien zijn ze lastiger met aan en uittrekken. Renegades zijn wel heel makkelijk aan en uit te doen. :j

Mijn paard loopt er niet anders mee omdat hij gezonde hoeven heeft. Ik heb ze alleen getest zodat ik klanten beter kan adviseren. ;-)

Of de hoeven breed zijn in verhouding, hangt af van de lengte van de hoef ;-), meet die anders nog ff op.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 09:15

Ik rij zelf trec met hoefschoenen, mijn paarden lopen op easyboot epics, ze blijven goed zitten en paarden krijgen geen wondjes ofzo. Of ze hard slijten weet ik niet want ik gebruik ze alleen met wedstrijden in de Ardennen en Eifel.

Voor mijn nieuwe paard heb ik nu renegades besteld, deze zijn eenvoudig aan te doen, makkelijker dan de easboots. Of ze hard slijten en goed blijven zitten weet ik niet want ik heb ze gisteren pas gekregen en alleen een rondje mee gewandeld.

Een vriendin heeft renegades voor haar paard, toen wij samen een wedstrijd in Frankrijk reden met veel moddel verlooor zij regelmatig haar renegades, mijn eusyboots bleven toen goed zitten, maar dat kan ook een kwestie van afstellen zijn. De maatvoering van de renegades is vrij beperkt, dus als je paard wat groeter hoeven heeft zijn er geen renegades voor te krijgen.

Kennisje van mij heeft de Dalmer Clogs en is daar erg tevreden over.

TurdusMerula

Re: Ervaringen hoefschoenen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:17

Renegades zijn een stuk gebruikersvriendelijker dan de Easyboots, ze zijn idd veel gemakkelijker om te doen.
Maar idd, niet voor echt grote voeten. Verder zijn het wel heel fijne schoenen.

Cavallo's hebben ook een vrij ronde vorm.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:53

Arabesk schreef:

De lengte stond erin, 13 cm voor beide hoeven. De breedte is dus 1 cm verschllend. Woensdag na het bekappen ga ik ze opnieuw meten. Ik wist trouwens niet dat er een bredere versie verkrijgbaar was.

Arabesk schreef:
Easyboots zijn ook ok, maar flippen heel soms uit, bovendien zijn ze lastiger met aan en uittrekken. Renegades zijn wel heel makkelijk aan en uit te doen.
Dat is dan 1 punt voor de Renegades

Delphi2 schreef:
(met easyboot epics) Voor mijn nieuwe paard heb ik nu renegades besteld, deze zijn eenvoudig aan te doen, makkelijker dan de easboots.
Dat is nog een punt voor Renegades

TurdusMerula schreef:
Renegades zijn een stuk gebruikersvriendelijker dan de Easyboots, ze zijn idd veel gemakkelijker om te doen.
En nog een punt voor Renegades

Dan gaat de keuze nu eigenlijk een beetje tussen Dallmer Clogs en Renegades (dat wil zeggen, als voor haar de juiste maat verkrijgbaar is, blijkbaar is dat wel kritisch en kunnen ze anders toch uitglippen?).

Bedankt voor de reacties, ik hoop op meer.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:11

Complimenten trouwens dat je hoefschoenen wilt proberen! :)

Je zit ook niet ver van Gerrit Smit. Hij meet hoefschoenen aan, en daardoor passen die altijd.
Het zijn dan wel iets 'lomper' modellen, en daar moet je van houden.
Waarschijnlijk kom je er met 'fabrieksschoenen' wel uit maar mocht dat niet zo zijn dan kun je dat ook nog onthouden.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:40

TurdusMerula schreef:
Complimenten trouwens dat je hoefschoenen wilt proberen! :)

Je zit ook niet ver van Gerrit Smit. Hij meet hoefschoenen aan, en daardoor passen die altijd.

Mits de hoeven van je paard niet meer veranderen, ik ken al meerdere mensen met smitjes die niet meer passen. Daarnaast krijgen paarden nog wel eens schuurplekken in kootholte op hoefballen omdat ze zo hoog sluiten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:42

Bedankt voor de nieuwe tips. Volgens mij doet de verkoper die ik benaderd had ook Smit hoefschoenen. Uiteindelijk overleg ik de mogelijkheden natuurlijk ook met hem. Maar ik wou gewoon eens wat meningen uit de praktijk horen. Gevoelsmatig lijken die Renegades mij ideaal, zien er ook erg comfi uit.

Tsja, eigenlijk heb ik het liefst zonder iets, maar ik vrees dat dat met dit paard echt niet gaat lukken en ik vind het niet eerlijk om daar nog langer mee door te klooien. Hoefschoenen lijkt me ook weer zo'n geklooi. Maar hoefijzers heb ik helemaaaal geen trek in.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:50

Voor zover ik weet meet Gerrit Smit alleen nog zelf hoefschoenen aan, omdat zijn 'wederverkopers' niet altijd nauwkeurig genoeg zouden meten en hem dat niet beviel. (Iets in die richting)
Als ts al een jaar blootsvoets loopt dan verwacht ik geen extreme veranderingen meer. :)

Renegades vind ik echt wel fijne schoenen.

Mag ik vragen hoe je paard nu gestald staat? Wellicht kun je daar nog iets mee?
Aangezien je aangeeft verschil te merken als je meer over het harde loopt. :)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:59

TurdusMerula schreef:
Voor zover ik weet meet Gerrit Smit alleen nog zelf hoefschoenen aan, omdat zijn 'wederverkopers' niet altijd nauwkeurig genoeg zouden meten en hem dat niet beviel. (Iets in die richting)
Als ts al een jaar blootsvoets loopt dan verwacht ik geen extreme veranderingen meer. :)

Nou dat is ook niet helemaal waar, nadat ik een andere bekapper had genomen waren al mijn hoefschoenen te groot geworden, hoeven zijn dus enorm veranderd, "gelukkig" hebben al mijn paarden verschillende maten Easyboots en kon ik ze mooi doorschuiven.

Maar ik vind de renegades ook een verademing om aan te trekken vergeleken met de Easyboots, hoe ze verder in het gebruik bevallen weet ik pas over een tijdje.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 15:29

TurdusMerula schreef:
Mag ik vragen hoe je paard nu gestald staat? Wellicht kun je daar nog iets mee?
Aangezien je aangeeft verschil te merken als je meer over het harde loopt. :)

Haha, dat is wel een heel algemene vraag. Waar doel je precies op? Ik heb een prima stalling maar ik denk geen mogelijkheid om haar bijvoorbeeld deels op steen te (laten) zetten. Zover gaat dat nou ook weer niet. Ze staat dus gewoon op de wei.

Ik probeer nu zelf weer wat meer op de weg te komen. Gewoon glad asfalt gaat daarbij wel goed. Maar steentjes is ze nog steeds niet van gediend. En draven op de harde weg vindt ze ook vreselijk (mijn andere paard zit daar dus totaal niet mee). Dus ik zie niet in hoe ik haar bij kan trainen zodat ze straks 30 km zonder ijzers of schoenen zou kunnen lopen over allerlei terrein. Dat gaat gewoon niet lukken bij dit paard.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:19

Heb je al eens naar Cavallo's gekeken?
Zijn ook geschikt voor een rondere voet, en zeer gebruiksvriendelijk. :j

Ikzelf gebruik Easyboot Epics, ben erg zeer tevreden over, maar voor een rondere voet zou ik toch voor 'n ander type/merk gaan.

APPELFLAPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:21

Ik volg het even ;-)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:26

Ik heb deze week een setje cavallo's gekocht (2e hands). Als ik ze gebruikt hebt , wat waarschijnlijk van het weekend word, zal ik mijn ervaring even met je delen.

Ik heb al diverse gebruikt maar niks is tot nu toe goed geweest. Vooral het ijzerdraadje van de easyboot doet me nog zeer aan de vingers, wat een rot dingen waren dat.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:34

TurdusMerula schreef:

Plus dat sommige bekappers in de randstad heel veel geld vroegen voor het aanmeten en daar was Gerrit Smit het ook niet mee eens.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 09:18

Cowgirl schreef:
Ik heb deze week een setje cavallo's gekocht (2e hands). Als ik ze gebruikt hebt , wat waarschijnlijk van het weekend word, zal ik mijn ervaring even met je delen.

Ik heb al diverse gebruikt maar niks is tot nu toe goed geweest. Vooral het ijzerdraadje van de easyboot doet me nog zeer aan de vingers, wat een rot dingen waren dat.

Mag ik ook vragen welke je gebruikt hebt en welke dan niet bevielen?
En om welke reden?

Easyboots dus vanwege het aantrekken begrijp ik?

Het aanmeten van de Smits zal dan wel oude info zijn die ik heb. Jammer.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:15

de eerste die ik had waren de Marquis. Toen kwamen hoefschoen net een beetje op de markt.

Mega lompe dingen, je moet de kussens oppompen waardoor je met je handen dicht bij de hoef bent. In mijn ogen best gevaarlijk omdat je op je knieen moet en als paard schrikt hij boven op je vingers staat.
Daarnaast werden ze in draf al uitgetrapt.

Old Mac's: Vond ik ook erg lomp , aantrekken ging wel goed maar wel lastig met die bandjes in de schoen. Volgens mij had ik ook nog de verkeerde maat besteld , maar goed dat is niet te verwijten aan de schoenen.

Easyboot: lastig aan te krijgen en op dat moment zat ik zelf nog behoorlijk met mijn rug te kloten.
Ijzersdraadje echt een crime voor je vingers en helemaal bij -5. Schoenen werden uitgetrapt en draaide om de voet.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar de Glove's maar ivm financien toch eerst de cavallo's proberen al vind ik ze zo op het ook weer behoorlijk lomp, vergelijkbaar met de old mac's maar misschien vallen ze nu in gebruik wel mee.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 15:54

Bedankt voor je verslag! Easyboots leken mij ideaal, maar die beginnen nu steeds meer af te vallen. Draaien om de voet? Dat moet ik echt niet hebben!

Zijn die renegades voor jou dan geen optie trouwens?

Had je telkens wel het idee dat de schoenen de juiste maat waren?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:08

Grappig, ik heb juist weer goede ervaringen met de Marquis. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 16:11

Van Marquis lijkt me wel handig dat er losse onderdelen bij verkrijgbaar zijn.
Ik ben nu aan het informeren voor Renegades.

Paard is vanmiddag bekapt en maat opgenomen. Ik zou maat nul moeten hebben. Blijkbaar is voor Renegades de breedtemaat bepalend (wist ik niet).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:42

Renegades is gemaakt voor endurance, dus vaak smalle pootjes ivm ras. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 19:16

Het zijn Renegades geworden. Ik wilde wel graag een kleurtje (ivm de herkenbaarheid) dus de levertijd is wel 2-3 weken. Ik zal in dit topic nog wel even posten hoe het eerste gebruik bevalt.

In elk geval allemaal bedankt voor de reacties.