Met welke stiften start jij springen op gras?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Met welke stiften start jij springen op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 11:12

Volgende week wil ik springen gaan starten, vooralsnog alleen een keer indoor gestart en op zand. Maar volgende week is dus op gras.

Ik start eerst BB en daarna B als dat goed gaat. Alleen begin ik nu al te twijfelen over het gras als ondergrond. Paard dat ik start heeft alleen ijzers voor ook.

Hoe starten jullie en wat voor stiften zouden jullie mij aan kunnen raden? :)

Sim

Re: Met welke stiften start jij springen op gras?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:20

Ligt er helemaal aan hoe de bodem is. Bij een harde bodem punten bij een natte bodem vierkanten.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:21

jij stelt dat je paard alleen voor ijzers heeft? Dan zou ik mijzelf persoonlijk afvragen of het wel verstandig is om te starten. Dan kun je nog BB of B springen, maar wanneer je paard een keer achter raar wegglijdt, wordt het vertrouwen er daardoor in iedergeval niet beter op. Er komt weer aardig wat regen deze week, dus ik zou het zelf persoonlijk niet aandurven als mijn paard achter niet op ijzers zou staan. Dan zou ik 'm toch echt vierkant op ijzers zetten.

qua kalkoenen gebruik ik altijd de Michel Vaillant kalkoenen, 12 mm recht en 19 mm widia

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:25

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:04

Maar is bij een natte bodem punten juist ook niet handiger??
Want met punten heb je toch automatisch meer grip omdat het erin 'prikt'?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:16

Nienke96 schreef:
Maar is bij een natte bodem punten juist ook niet handiger??
Want met punten heb je toch automatisch meer grip omdat het erin 'prikt'?

Nee, bij een bodem die nat/glad is wil je juist een stift met een groot oppervlak voor meer grip! Een punt heeft geen zin want die heeft niks om door heen te prikken en dus houvast te krijgen. Met een harde bodem wil je punten zodat die door de bodem kunnen dringen voor meer grip.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:17

Oke dankjewel!
Ik snap nu wat je bedoeld.. :)

Princenasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:25

@Ingeltje wat jij zegt vind ik nergens op slaan.
Zowel met hoefijzers voor als rond om heb je grip.
zelfs zonder hoefijzers heb je grip. Hoefijzers zijn eigenlijk alleen een extra snufje.
Voor het tegen gaan van slijten van de hoef en een heel klein beetje meer hou vast.
Maar zonder redden ze het ook prima hoor.
Hoe denk je dat al die wilde paarden anders de bult af lopen en springen?

mimitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:42

voor proppen erin (punt, vierkant, wat dan ook...zoveel maakt dat niet uit) en achter gewoon zo laten. succes met het springen!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:53

mimitair schreef:
voor proppen erin (punt, vierkant, wat dan ook...zoveel maakt dat niet uit)

En of het wat uitmaakt!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 13:12

Het lijkt me idd zeker wel uitmaken, daarom was ik wel benieuwd :)

Ingeltje, over het algemeen is springen bij deze vereniging op zand alleen leek het er later toch op dat het gras zou kunnen zijn. Voor die ene keer gelijk rondom op ijzers vind ik wel erg drastisch. En als het toch niet goed aan voelt op de dag zelf of in de ring kan ik altijd nog een keus maken.

Bedankt voor de reacties iig!

Nu heb ik kleinere vierkante en grotere vierkant met een punt eraan (die al wat af beginnen te slijten). Is één van die een goede keus, of kan ik liever dan op zoek naar andere? Zag laatst bij bekende platte en zeshoekig gevormde stiften, is dat nog beter? :)

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:12

Princenasja schreef:
@Ingeltje wat jij zegt vind ik nergens op slaan.
Zowel met hoefijzers voor als rond om heb je grip.
zelfs zonder hoefijzers heb je grip. Hoefijzers zijn eigenlijk alleen een extra snufje.
Voor het tegen gaan van slijten van de hoef en een heel klein beetje meer hou vast.
Maar zonder redden ze het ook prima hoor.
Hoe denk je dat al die wilde paarden anders de bult af lopen en springen?

Ik zeg toch dat het MIJN mening is? :) ik zou het risico niet nemen, wat jij allemaal wel zou doen en wat wilde paarden doen maakt mij niets uit ;)
Jij zegt dat je als je zowel alleen voor als rond om heb je grip, waarom moeten we dan achter ook ijzers doen? Als het voor voor even veel grip bezorgd, is het toch niet nodig om achter ook ijzers te doen ;) beetje dubbel, niet? En volgens mij rijdt de TS geen wild paard in de woeste wildernis :D

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:14

Bienotje schreef:

Ingeltje, over het algemeen is springen bij deze vereniging op zand alleen leek het er later toch op dat het gras zou kunnen zijn. Voor die ene keer gelijk rondom op ijzers vind ik wel erg drastisch. En als het toch niet goed aan voelt op de dag zelf of in de ring kan ik altijd nog een keus maken.

Nu heb ik kleinere vierkante en grotere vierkant met een punt eraan (die al wat af beginnen te slijten). Is één van die een goede keus, of kan ik liever dan op zoek naar andere? Zag laatst bij bekende platte en zeshoekig gevormde stiften, is dat nog beter? :)

Oke ;) ik had niet uit je OP opgemaakt dat het maar voor 1 keer was.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 17:44

Bienotje schreef:

Ja ik vraag me ook af waar die platte zeshoekige voor zijn :)
Kan iemand niet een lijstje maken met alle soorten (basis) proppen en waar ze voor zijn? :Y)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:37

Maar bij een droge bodem, kun je toch gewoon zonder stiften? Want dan heeft het paard toch gewoon al voldoende grip?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:14

Ingeltje schreef:
jij stelt dat je paard alleen voor ijzers heeft? Dan zou ik mijzelf persoonlijk afvragen of het wel verstandig is om te starten. Dan kun je nog BB of B springen, maar wanneer je paard een keer achter raar wegglijdt, wordt het vertrouwen er daardoor in iedergeval niet beter op. Er komt weer aardig wat regen deze week, dus ik zou het zelf persoonlijk niet aandurven als mijn paard achter niet op ijzers zou staan. Dan zou ik 'm toch echt vierkant op ijzers zetten.

qua kalkoenen gebruik ik altijd de Michel Vaillant kalkoenen, 12 mm recht en 19 mm widia

Hangt van je paard en van jezelf af. Ik cross L (afgelopen zaterdag nog) op een paard dat blootvoets loopt, en heb M gecrosst met een paard met alleen voor ijzers.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:20

Als de bodem gewoon droog is, dan zou ik de korte vierkante indraaien. Als het wat natter is de langere.
Ik heb zelf maar 2 soorten, korte vierkante en iets langere.

Sinds ik wedstrijden spring heb ik m'n paard wel vierkant op ijzers, maar dat is zeker geen noodzaak.
Het verschilt per paard, de één heeft prima grip op blote voeten, de ander niet.

Succes op concours!

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:01

WD-V -> BEH

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:07

Ik draai op een droge harde grond korte punten in. En op een natte grond grote blokken. Verder draai ik meestal in het buiten gat een iets groter om meer grip te hebben. En ik heb wel 6 verschillende soorten kalkoenen.
Heb overigens ook van die kleine platte kalkoenen (Nienke96) die draai ik thuis in dan heb ik de rust om de gaten schoon te maken. En hoef ik haar niet met grote op de trailer te zetten. Daarnaast bepaal ik altijd aan de hand van het rondje over het terrein welke kalkoenen ik in draai.

alielle190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 12:13

je kan ook zonder stiften maar ik rij meetsal met puntstiften