Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 21:13

Sterkte allemaal. Wij hebben mede dankzij jullie antwoorden en die van anderen definitief besloten om ons paard op het land te zetten. Hij is vorige week verhuisd en staat de hele dag in een prive wei maar kan wel knuffelen met andere paarden over het draad. Hij staat de hele dag buiten en snachts binnen. We hebben hem nog nooit zo relaxed en rustig gezien, hij is zo gelukkig. En het beste is nog dat zn been sinds gisteren opeens weer een stuk dunner is geworden. Eind mei gaan we weer scannen om te kijken hoe het ervoor staat. Afbeelding

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 07:14

Wat een knappert! :D Fijn dat hij lekker rustig blijft. :)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 16:47

Wat goed, hij ziet er heel tevreden uit! :)

Ik heb zojuist overleg gehad met de Da. Hij wilde wel komen maar gaf eerlijk aan dat hij weinig meer voor ons kan betekenen behalve pijnstilling. We gaan nu 10 dagen novacam geven en kijken hoe hij hier op reageerd. Inslapen vond hij het nu te vroeg voor maar mocht de novacam niet aanslaan zit er uiteindelijk weinig anders op. Dus duimen dat de novacam hem weer een klein zetje in de goeie richting geeft. Da zei ook stil blijven staan of heel langzaam vooruit is normaal, maar achteruitgang in deze mate niet.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 13:53

Maar Finnens, zou de DA niet eerst nog een keer een scan willen maken?

Wij moeten vanmiddag weer heen voor een laatste check! Ben wel een beetje zenuwachtig, maar we zullen het zien!

SuperSuup, fijn dat hij zo lekker de wei op kan! Hopelijk knapt ie er van op!

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:21

Hij zei zelf van niet. We kunnen niks anders doen dan kijken hoe die op novacam reageerd en hopelijk duwt het hem ietsje in de goeie richting. Hij is er nu eigenlijk zolang hij happy met pensioen is want beter gaat die niet worden, beter dan het nu is kan zeker wel. En daar hopen we wel op. Heeft veel tijd nodig. De enigste reden om weer een scan te doen is om zekerheid te hebben voor mijzelf. Therapien, inspuiten ed is niet aan de orde, dat raadde de da af ivm de de leeftijd van de pony en de ernst van de ontsteking/beschadiging.

Succes vanmiddag!

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 16:41

Ik hoop dat ik topic snel weer mag verlaten maar wil toch even mijn verhaal delen. Eind februari een hele leuk nieuwe pony van 5 jaar gekocht. Echter wel een spring in het velt en een bom aan energie. Afgelopen dinsdag wilde ik gaan rijden en zag ik al met uit de stal halen dat ze kreupel was. Bij haar rechterpees zag ik bovenin een verdikking en iets warm. Pony weer terug gezet en een aantal dagen gekoeld en gestapt. Die ochtend erna liep ze al niet meer kreupel. Vocht en warmte waren eigenlijk met twee dagen al weg. Nu nog steeds aan het koelen en stappen. Er zit aan de bovenkant van de pees nog een hele kleine bobbel. De DA zegt dat ik sowieso 10 dagen moet wachten voor de scan en het eerst even aan moet zien omdat het al aardig snel geneest. Wat denken jullie? Ik heb er een foto bij gevoegd.


Afbeelding

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 04:55

xEline schreef:
Ik hoop dat ik topic snel weer mag verlaten maar wil toch even mijn verhaal delen. Eind februari een hele leuk nieuwe pony van 5 jaar gekocht. Echter wel een spring in het velt en een bom aan energie. Afgelopen dinsdag wilde ik gaan rijden en zag ik al met uit de stal halen dat ze kreupel was. Bij haar rechterpees zag ik bovenin een verdikking en iets warm. Pony weer terug gezet en een aantal dagen gekoeld en gestapt. Die ochtend erna liep ze al niet meer kreupel. Vocht en warmte waren eigenlijk met twee dagen al weg. Nu nog steeds aan het koelen en stappen. Er zit aan de bovenkant van de pees nog een hele kleine bobbel. De DA zegt dat ik sowieso 10 dagen moet wachten voor de scan en het eerst even aan moet zien omdat het al aardig snel geneest. Wat denken jullie? Ik heb er een foto bij gevoegd.


[ [url=m/cTpfmn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou wel scannen. Zo'n verdikking op een pees is toch vaak niet best en juist het verraderlijke bij een pees blessure is dat het van buiten snel kijkt weg te trekken en er dan toch van binnen vaak letsel blijkt te zijn! Hoop uiteraard voor je dat het meevalt maar zou het even goed laten checken. Sterkte!

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:09

AmFe schreef:
xEline schreef:
Ik hoop dat ik topic snel weer mag verlaten maar wil toch even mijn verhaal delen. Eind februari een hele leuk nieuwe pony van 5 jaar gekocht. Echter wel een spring in het velt en een bom aan energie. Afgelopen dinsdag wilde ik gaan rijden en zag ik al met uit de stal halen dat ze kreupel was. Bij haar rechterpees zag ik bovenin een verdikking en iets warm. Pony weer terug gezet en een aantal dagen gekoeld en gestapt. Die ochtend erna liep ze al niet meer kreupel. Vocht en warmte waren eigenlijk met twee dagen al weg. Nu nog steeds aan het koelen en stappen. Er zit aan de bovenkant van de pees nog een hele kleine bobbel. De DA zegt dat ik sowieso 10 dagen moet wachten voor de scan en het eerst even aan moet zien omdat het al aardig snel geneest. Wat denken jullie? Ik heb er een foto bij gevoegd.


[ [url=m/cTpfmn.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou wel scannen. Zo'n verdikking op een pees is toch vaak niet best en juist het verraderlijke bij een pees blessure is dat het van buiten snel kijkt weg te trekken en er dan toch van binnen vaak letsel blijkt te zijn! Hoop uiteraard voor je dat het meevalt maar zou het even goed laten checken. Sterkte!


Dankje voor je antwoord, denk dat ik inderdaad maar een scan gaan maken. Word dan wel over een week anders is het blijkbaar nog niet goed te zien.

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:13

Hier is hopelijk goed nieuws.
Been wordt niet meer dikker bij beweging. nu zit er wel ineens een korstje op de zwelling? maar ervoor geen wond opgemerkt, raar..
Maar het ziet er wel beter uit.
(DA komt deze week wel nog voor controle)

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:18

Zou bij twijfel zeker een scan laten maken. Een peesblessure wil je t liefst zo snel mogelijk bij zijn. Verradelijke is dat ze niet altijd echt kreupel hoeven te lopen. Een verdikking duidt toch wel er op dat er iets kan zitten.

Mutsi hopen dat de controle goed is! Korstje kan ook toevallig op die plek zijn, los van de zwelling. Schuurplekje oid. Maar snap je gevoel wel.. schrik ook van dat soort ineens veranderingen..

Mijn paard nu 2 dagen op Novacam, hij is nu al wat opgeknapt, mentaal (alerter, blij). Hopelijk remt het de ontsteking af en gaat die weer een beetje de goeie kant op straks.

mutsiii

Berichten: 423
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: belgie

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 16:21

Inderdaad bij twijfel een scan.

Ik vind het nog altijd raar hoe het kwam dat het been dik werd bij beweging, zo ver ik weet is na de beweging het been juist dunner.
Ik hoop inderdaad dat het echt beter is en niet gewoon een schuurplekje :)

Veel succes, hopen dat het goede kant op zal gaan

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 20:01

Helaas helaas ook ik moet me melden hier met een peesblessure..
Voor mij allemaal nieuw, want mijn paard (fries)heeft in 11 jaar nog niks gehad...
We rijden Z1 en trainen zo'n 4 keer in de week, afgewisseld met wat zwaarder en lichtere trainingen.

Tijdens de training ging het super en op een gegeven moment zag ik iemand lopen en die riep ik om even proefje te oefenen.. ik begin het proefje en paard is vervolgens stijf en loopt niet lekker door het lijf.. ja hoor licht kreupel..
Ander halve week stil gezet en gewandeld en gekoeld.. toen was het over en iets te enthousiast weer begonnen..en oliebol weer hetzelfde.. toen weer andere halve week gekoeld en gewandeld op het harde.
Toevallig moest de da ook komen om te enten, dus die heeft gelijk ook naar haar voorbeen gekeken.

Waarschijnlijk peesblessure, al wel weer aan de beterende hand , 6 weken dagelijks wandelen op het harde en 2 maal daags compacgel op de pees. Daarna weer langzaam aan beginnen.
We hebben niet gescand want het oordeel met wandelen en rust zou toch hetzelfde zijn volgens de da. Mocht ze nou na die 6 weken toch weer onregelmatig gaan lopen dan gaan we wel scannen.

Wandelen gaat top, smorgens is de pees zeer lichtelijk beetje overvuld en beetje warm na de nacht binnen. Overdag gaat ze naar buiten, gewoon met de groep in de buitenbak en dan is naderhand de pees niet overvuld en niet warm.. na het wandelen en koelen zijn ze gewoon net als het andere been.. Ze loopt niet kreupel aan de hand in stap en de kleine stukjes draf (20 mtr) aan de hand.

Ik heb het idee dat het de goede kant dus op gaat..spannend vind ik het wel om straks weer te beginnen langzaam aan.. Dinsdag komt ze op ijzers, dat laat ik ook maar gewoon door gaan, want het wandelen op het harde doet de hoeven ook niet echt goed..

Mijn compacgel is bijna op.. ik weet niet zo goed of ik nu een nieuwe tube moet halen..of dat dat niet zo heel veel zin meer heeft na 3 weken.. ik kreeg ook als tip de Leovet Celcius gel voor op natte benen? Iemand daar ervaring mee of tips voor ons herstel?

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 11:40

Aan dat been op dezelfde plek had mijn paard een peesblessure, aan de oppervlakkige buigpees. Als het warm en dik blijft, betekent het dat de ontsteking er nog zit. Ik zou toch echt even je paard laten scannen. Bij mijn paard was de blessure erger geworden na mate ik haar in het land liet staan (terwijl dit advies was van de dierenarts). Laten we hopen dat die van jou een minder erge heeft! Succes

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Belgiƫ - Oost-Vlaanderen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 14:09

Katsy: ik zou toch ook een echo laten nemen. Alleenzo kan je de genezing van de pees correct opvolgen. Mijn pony heeft ondanks zware blessure nooit gemankt en de kleine verdikking ging ook altijd snel weg bij het stappen

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:07

Shauniraquel schreef:
Aan dat been op dezelfde plek had mijn paard een peesblessure, aan de oppervlakkige buigpees. Als het warm en dik blijft, betekent het dat de ontsteking er nog zit. Ik zou toch echt even je paard laten scannen. Bij mijn paard was de blessure erger geworden na mate ik haar in het land liet staan (terwijl dit advies was van de dierenarts). Laten we hopen dat die van jou een minder erge heeft! Succes


Bedoel je mijn foto? Dat dat dezelfde plek is? Ik heb haar namelijk nu ook nog in het land staan. Ze gaan bij ons in een keer het land op. Ben bang dat als ik haar alleen achterlaat er ongelukkig in stal gebeuren. Ik heb trouwens nog een beetje internet afgespeurd. Zie eigenlijk geen peesblessure waarbij de bult zo hoog zit. Wel een schiefel waar overigens ook de pees beschadigd kan zijn dus scannen moet dan ook.

AmFe
Berichten: 376
Geregistreerd: 02-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 01:20

Kasty schreef:
Helaas helaas ook ik moet me melden hier met een peesblessure..
Voor mij allemaal nieuw, want mijn paard (fries)heeft in 11 jaar nog niks gehad...
We rijden Z1 en trainen zo'n 4 keer in de week, afgewisseld met wat zwaarder en lichtere trainingen.

Tijdens de training ging het super en op een gegeven moment zag ik iemand lopen en die riep ik om even proefje te oefenen.. ik begin het proefje en paard is vervolgens stijf en loopt niet lekker door het lijf.. ja hoor licht kreupel..
Ander halve week stil gezet en gewandeld en gekoeld.. toen was het over en iets te enthousiast weer begonnen..en oliebol weer hetzelfde.. toen weer andere halve week gekoeld en gewandeld op het harde.
Toevallig moest de da ook komen om te enten, dus die heeft gelijk ook naar haar voorbeen gekeken.

Waarschijnlijk peesblessure, al wel weer aan de beterende hand , 6 weken dagelijks wandelen op het harde en 2 maal daags compacgel op de pees. Daarna weer langzaam aan beginnen.
We hebben niet gescand want het oordeel met wandelen en rust zou toch hetzelfde zijn volgens de da. Mocht ze nou na die 6 weken toch weer onregelmatig gaan lopen dan gaan we wel scannen.

Wandelen gaat top, smorgens is de pees zeer lichtelijk beetje overvuld en beetje warm na de nacht binnen. Overdag gaat ze naar buiten, gewoon met de groep in de buitenbak en dan is naderhand de pees niet overvuld en niet warm.. na het wandelen en koelen zijn ze gewoon net als het andere been.. Ze loopt niet kreupel aan de hand in stap en de kleine stukjes draf (20 mtr) aan de hand.

Ik heb het idee dat het de goede kant dus op gaat..spannend vind ik het wel om straks weer te beginnen langzaam aan.. Dinsdag komt ze op ijzers, dat laat ik ook maar gewoon door gaan, want het wandelen op het harde doet de hoeven ook niet echt goed..

Mijn compacgel is bijna op.. ik weet niet zo goed of ik nu een nieuwe tube moet halen..of dat dat niet zo heel veel zin meer heeft na 3 weken.. ik kreeg ook als tip de Leovet Celcius gel voor op natte benen? Iemand daar ervaring mee of tips voor ons herstel?



Absoluut scannen! De mate van kreupelheid zegt totaal niets over de mate van het letsel!! Dus er kan wel weet ik wat aan de hand zijn. En het is dus ook niet zo dat als ze niet meer onregelmatig is je er wel weer op kunt. Dit moet je absoluut monitoren met echo beelden, hoe vervelend misschien ook..!
Sterkte ermee!

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 07:24

Ik ga mee met derest, daarnaast is scannen ook niet zo duur (hier althans) dus waarom zou je het niet doen? Mijn pony heeft destijds ook niet kreupel gelopen.. Ik ben zo zuinig op de benen en vind het ook fijn om zeker te weten wat het is zodat je daar verder mee kan. :j

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:45

xEline schreef:
Shauniraquel schreef:
Aan dat been op dezelfde plek had mijn paard een peesblessure, aan de oppervlakkige buigpees. Als het warm en dik blijft, betekent het dat de ontsteking er nog zit. Ik zou toch echt even je paard laten scannen. Bij mijn paard was de blessure erger geworden na mate ik haar in het land liet staan (terwijl dit advies was van de dierenarts). Laten we hopen dat die van jou een minder erge heeft! Succes


Bedoel je mijn foto? Dat dat dezelfde plek is? Ik heb haar namelijk nu ook nog in het land staan. Ze gaan bij ons in een keer het land op. Ben bang dat als ik haar alleen achterlaat er ongelukkig in stal gebeuren. Ik heb trouwens nog een beetje internet afgespeurd. Zie eigenlijk geen peesblessure waarbij de bult zo hoog zit. Wel een schiefel waar overigens ook de pees beschadigd kan zijn dus scannen moet dan ook.


Goed dat je wel gaat scannen! Ik heb nog wat foto's van mijn paard haar been toen des tijds.

De eerste foto is net na het scannen toen ik een second opinion deed bij een andere dierenarts. Moet je nagaan dat het eerst nog groter was en de dierenarts adviseerde haar een jaar op het land te laten lopen. Na een halfjaar zag het er nog steeds dus zo uit. Warm en dik.
Afbeelding

Deze foto is enkele weken voor zij kwam te overlijden. Ze stond hier al 2 maanden op de kliniek en de pees werd aanzienlijk dunner en sterker na een PRP behandeling.
Afbeelding

Zit een beetje op dezelfde plek als jouw paard op de foto volgens mij. Ik hoop alleen voor jou dat het niet zo ernstig is als dat het bij ons was... Succes!

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 08:46

We gaan morgen te scannen in de kliniek van garijp! Hopen dat het mee valt...

Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:04

Hooiii,
Een paard bij ons op stal had ook een bobbel op zijn pees, hij heeft hier nooit last van gehad en is ook al best oud hij is nu weg bij ons maar volgendmij heeft hij het nog steeds.

Fabiennexvis
Berichten: 30
Geregistreerd: 16-04-17

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 09:05

Succes met de scan hoopelijk niks ernstig.. :=

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 13:07

Pfooe Shauni, in laten slapen om de blessure? Heel heftig. Ik heb mijn paar 1 februari in moeten laten slapen. Dit is mijn nieuwe aanwinst gekeurd en al. Als deze ook echt een Blessure heeft is een gezond paard mij niet gegund geloof ik . Ik heb een afspraak gemaakt voor 1 mei om te scannen. Bij mij is die trouwens niet meer warm of gevuld met vocht. Dit was gisteren:Afbeelding

Shauniraquel

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 14:15

xEline schreef:
Pfooe Shauni, in laten slapen om de blessure? Heel heftig. Ik heb mijn paar 1 februari in moeten laten slapen. Dit is mijn nieuwe aanwinst gekeurd en al. Als deze ook echt een Blessure heeft is een gezond paard mij niet gegund geloof ik . Ik heb een afspraak gemaakt voor 1 mei om te scannen. Bij mij is die trouwens niet meer warm of gevuld met vocht. Dit was gisteren:[ [url=m/YQ16Re.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nee een nog veel ongelukkigere reden... Ze mocht eigenlijk bijna mee naar huis, dat zouden we die zaterdag bespreken. De donderdag kreeg zij 's ochtends heftige koliek. Met spoed naar de kliniek, gelijk geopereerd maar ze was niet meer te redden.. Je kan het verhaal in mijn onderschrift linkje lezen, mocht je dat willen.

Pff jeetje, na hoelang had jij een nieuwe aanwinst? Ergens zou ik dat ook graag willen een nieuw paardje. Helaas nog dure rekeningen op de mat liggen van de operatie & crematie van haar. Bij ons voelde het precies hetzelfde, alsof het mij niet gegund is!

xEline

Berichten: 1584
Geregistreerd: 10-06-06
Woonplaats: onbewoond eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 16:34

Shauniraquel schreef:
xEline schreef:
Pfooe Shauni, in laten slapen om de blessure? Heel heftig. Ik heb mijn paar 1 februari in moeten laten slapen. Dit is mijn nieuwe aanwinst gekeurd en al. Als deze ook echt een Blessure heeft is een gezond paard mij niet gegund geloof ik . Ik heb een afspraak gemaakt voor 1 mei om te scannen. Bij mij is die trouwens niet meer warm of gevuld met vocht. Dit was gisteren:[ [url=m/YQ16Re.jpg]Afbeelding[/url] ]


Nee een nog veel ongelukkigere reden... Ze mocht eigenlijk bijna mee naar huis, dat zouden we die zaterdag bespreken. De donderdag kreeg zij 's ochtends heftige koliek. Met spoed naar de kliniek, gelijk geopereerd maar ze was niet meer te redden.. Je kan het verhaal in mijn onderschrift linkje lezen, mocht je dat willen.

Pff jeetje, na hoelang had jij een nieuwe aanwinst? Ergens zou ik dat ook graag willen een nieuw paardje. Helaas nog dure rekeningen op de mat liggen van de operatie & crematie van haar. Bij ons voelde het precies hetzelfde, alsof het mij niet gegund is!


Ik heb je verhaal gelezen, ook nog heel kort gelezen! Wat een vreselijk heftig en naar verhaal, heel veel sterkte Y;( . Mijn paard is 1 februari ingeslapen, ik heb hier wel twee weken naar toe kunnen werken(wat overigens ook niet alles is). Ik wilde eigenlijk rustig aan doen maar onze stalling zat vol dus heb ik er voor gekozen om de stal aan te houden. 28 februari stond pony al weer op de stoep. Eigenlijk te snel want ben nog steeds met het paard bezig. Gelukkig is het wel een hele leuke pony. Ik zit trouwens ook bij hofstede, alleen ga ik nu voor de scan naar een andere dierenarts.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:43

Kasty schreef:
Helaas helaas ook ik moet me melden hier met een peesblessure..
Voor mij allemaal nieuw, want mijn paard (fries)heeft in 11 jaar nog niks gehad...
We rijden Z1 en trainen zo'n 4 keer in de week, afgewisseld met wat zwaarder en lichtere trainingen.

Tijdens de training ging het super en op een gegeven moment zag ik iemand lopen en die riep ik om even proefje te oefenen.. ik begin het proefje en paard is vervolgens stijf en loopt niet lekker door het lijf.. ja hoor licht kreupel..
Ander halve week stil gezet en gewandeld en gekoeld.. toen was het over en iets te enthousiast weer begonnen..en oliebol weer hetzelfde.. toen weer andere halve week gekoeld en gewandeld op het harde.
Toevallig moest de da ook komen om te enten, dus die heeft gelijk ook naar haar voorbeen gekeken.

Waarschijnlijk peesblessure, al wel weer aan de beterende hand , 6 weken dagelijks wandelen op het harde en 2 maal daags compacgel op de pees. Daarna weer langzaam aan beginnen.
We hebben niet gescand want het oordeel met wandelen en rust zou toch hetzelfde zijn volgens de da. Mocht ze nou na die 6 weken toch weer onregelmatig gaan lopen dan gaan we wel scannen.

Wandelen gaat top, smorgens is de pees zeer lichtelijk beetje overvuld en beetje warm na de nacht binnen. Overdag gaat ze naar buiten, gewoon met de groep in de buitenbak en dan is naderhand de pees niet overvuld en niet warm.. na het wandelen en koelen zijn ze gewoon net als het andere been.. Ze loopt niet kreupel aan de hand in stap en de kleine stukjes draf (20 mtr) aan de hand.

Ik heb het idee dat het de goede kant dus op gaat..spannend vind ik het wel om straks weer te beginnen langzaam aan.. Dinsdag komt ze op ijzers, dat laat ik ook maar gewoon door gaan, want het wandelen op het harde doet de hoeven ook niet echt goed..

Mijn compacgel is bijna op.. ik weet niet zo goed of ik nu een nieuwe tube moet halen..of dat dat niet zo heel veel zin meer heeft na 3 weken.. ik kreeg ook als tip de Leovet Celcius gel voor op natte benen? Iemand daar ervaring mee of tips voor ons herstel?



We zijn gisteren wezen scannen en gelukkig viel alles reuze mee!
We moesten stappen en draven rechtuit op het harde en daarna op de volte .. Niks te zien, ook bij het voelen door de da weinig bijzonderheden..

Daarna scannen, alle pezen waren prima in orde, maar er zat littekenweefsel bij de plaat die de pezen op zn plek houdt.. hij had het ook nog over de sesambandjes? Het was voor ome dokter een beetje moeilijk uitleggen in Jip en Janneke taal.. 60 tot 70% van de oudere paarden had dit en het kwam door verstuiking.
Ik heb er zelf maar van gemaakt dat het net zoiets is als je enkel verstuiken en dat je banden oprekken...
Het was dus niet erg, veel positiever als een peesblessure.. We hoeven niet meer te wandelen op het harde, en ook de gel kunnen we achterwege laten. Onbeperkt onder het zadel stappen in een vlakke bak of op het harde...en langzaam aan weer opbouwen naar gewone training. Zo mocht niet in de wei met de groep, maar toen ik vertelde dat ze dat al 6 weken staat en soms ook flink idioot doet en dat ik dit niet merk in haar been.. was de conclusie van hem dat ze ver heen genezen was en dus ook gewoon naar buiten kon.
Mocht het been warm en overvuld blijven dan bellen en komt er een spuit in en mocht het in de toekomst weer gebeuren, dan gelijk koelen met ijs..

Dus al met al, zijn we erg blij en heb ik vandaag alweer lekker onder de man 20 minuten gestapt en gerekt en gestrekt in de binnenbak :-)