Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 18:33

Adil schreef:
Wendy31 schreef:
Esther is er bij jou nu al meer bekend?


Hoi,

Hier de bijrijdster van Ester (en Ino natuurlijk), er is inmiddels al meer bekend maar dat is helaas niet positief. Ik denk dat ze het liever
zelf wil vertellen dus dat laat ik aan haar over. We zijn er in ieder geval allemaal erg verdrietig van |(


Oh jeetje, dat klinkt niet zo best..... ;([/quote]

Nou, Ester meld zich... en is idd. niet zo blij.

Afgelopen vrijdagmiddag heeft de dierenarts een scan gemaakt. Heel goed alles kunnen zien en goed uitleg gekregen. Checkligament voor 90% kapot. 'Zwart gat' op de echo, ook geen nette vezels meer te zien. Paard is 21, dus direct trauma hoeft niet de oorzaak te zijn, meest waarschijnlijke is combinatie van overbelasting + verstrekken, verrekken of verstappen op land of buitenrit. (Toen ik dat hoorde - overbelasting of verkeerde training - ging ik me meteen enorm schuldig voelen, vreselijk.)

Dus voorlopig is het recept twee maal daags 10-15 min. stappen, 10 min. koelen, Tromba-gel smeren en de eerste 10 dagen nog medicijn tegen de infectie (ben de naam even kwijt, schiet me zo wel weer te binnen). Niet op land met kudde, ook niet alleen in de paddock, zeker de eerste 10 dagen niet, omdat de infectie-remmer ook een verdovend effect heeft en paard dus geen pijnprikkel meer voelt. Over 6 weken weer scannen om te zien of herstel ingezet is.

Vooruitzichten: 50-50 kans op herstel (voor zover dierenarts en uitspraken over kon en wilde doen) en vrij grote kans op herhaling (dierenarts zei vaak juist aan andere been...). Indicatie herstelperiode: als t meezit 9 maanden, waarschijnlijker 1 jaar. Maar paard komt niet meer op oude niveau, zo is de voorspelling.

Komt bij dat ik twee dagen daarna begreep dat de pensionstal waar ik sta stopt en een andere bestemming krijgt. Ik moet dus sowieso op heel korte termijn op zoek naar een andere plaats voor mijn paard.

Dat, i.c.m. met de lange blessuretijd waar ik erg tegenop zie, maakt dat ik nu andere mogelijkheden aan het verkennen ben. Bijv. paard ergens op een land 24/7 rustig aan in eigen tempo laten herstellen, niet 'wegstoppen' op een andere pensionstal, waar het dan ook nog allemaal nieuw en vreemd voor het is. En dan na een jaar of nog langer kijken of het goed gaat en of hij weer op een stal kan komen te staan waar ik het werk kan oppakken. Klinkt simpel besloten, maar dat is het niet. Ik heb ook nog geen plek in gedachten ofzo, zal nog moeilijk zat zijn. Maar ik zie er - i.c.m. meer dan full time job en vrijwilligerswerk etc. - gewoon heel erg tegenop om naar een stal te moeten die verder weg is van mijn huis, waar ik alleen maar kan stappen met mijn paard aan de hand, waar alles voor hem en mij nieuw is... en dan met een heel onzeker vooruitzicht. Hij is geen tiener meer, de dierenarts is twijfelachtig over wat hij nog kan, als hij hersteld... Phoe, ik vind het allemaal wat hoor. Tips zijn welkom. Hart onder de riem ook. Bah. Ben hartstikke gek op dat dier!

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:10

je paardje heeft de leeftijd zeker niet mee. pfoe wat balen zeg. paddock wil ik je zowiezo ten zeerste afraden iig voor de komende maanden. dit omdat een paddock vaal een zware bodem heeft en ze daar snelen in wegzakken en dus iets verrekken. dan kan je je paardje beter apart in een klein stukje wei zetten.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 19:22

Jeetje esther wat een ellende... Ik denk dat ik als ik zoiets te horen krijg ook zou denken aan 24/7 op de wei.
Zat ik ook al te denken voor als ik een erg negatief antwoord krijg woensdag...
Liever langer de tijd nemen en paard in de wei dan complete boxrust. Maar dat is persoonlijk denk ik.

Moesten jullie paarden de benen geschoren hebben voor de echo? En dan helemaal of alleen om de bult? Denk erover om alvast zijn been te scheren voor woe.omdat hij er een hekel aan heeft dat iemand anders dat doet.

Esther heel veel sterkte... Ik moet nog 2 dagen wachten op de echo.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:23

benen moeten idd geschoren op het gedeelte wat ze scannen. meestal net wat groter dan de bult. vervolgens gaat er contactgel op bij de echo. dit is allemaal om een mooier en duidelijker beeld te krijgen.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 19:26

Ik las het ergens... Thanx. Dan doe ik dat zelf maar vast. Dat scheelt weer stress woensdag.

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:34

je paard krijgt een sedatie en dan pas scheren ze ;)

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 19:46

Oh dat scheelt ;-)

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 19:50

trouwens esther. ik zat even in je profiel te spieken en daar staat dat je ruin uit 2000 is. nou is die van mij van 2001 en die is toch echt 10 en geen 20 ;)

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:58

Mmm, dan heb ik ergens een typefout gemaakt Carolalisa, slordig van mezelf hoor... :-)

De I-tjes zijn uit 1990, toch? Ino dus ook. Paspoort zegt niet zo veel, vader onbekend, moeder onbekend, geb.dat. 01-01-1990 (dag en maand dus ook onbekend). Dat het een Gelders type is, is eigenlijk ook een gok, al zeggen wel erg veel mensen dat hij veel Gelderse kenmerken heeft (plat kruis etc.)

Hij overigens niet gesedeerd voor het scheren of scannen, hij vindt het allemaal best wat er aan hem geprutst wordt. Alles beter dan die box, lijkt hij te denken. Opvallend genoeg is hij enorm vrolijk en knuffelig de laatste twee weken - sinds de boxrust dus - hij lijkt de belangstelling wel te waarderen. Gelukkig is hij nu nog steeds erg rustig met wandelen aan de hand, ook al zit hij nog aan de Metacam.

OdysseusJarig

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:00

Qizz schreef:
Ik las het ergens... Thanx. Dan doe ik dat zelf maar vast. Dat scheelt weer stress woensdag.


Ik weet niet naar welke kliniek je gaat maar bij De Raaphorst doen ze na het scheren met een scheerapparaat ook nog eens met een mesje de huid echt KAAL scheren. Dit omdat je dan het helderste beeld hebt. Dus voor je misschien zelf tijd steekt in het scheren en je straks alsnog de klos bent... :P

Ester: Heel heel veel sterkte gewenst :(:) Wat een tegenvaller zeg!

Sjeempie

Berichten: 2187
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:01

mijn DA sedeerd wel altijd volgens mij. die komt met mobiele aparatuur. maar goed ik begrijp wel dat hun er ook niet op zitten te wachten dat een paard op de apparatur springt als ie schrikt ofzo.

en ik zag het toevallig in je profie ik dacht huh?? haha.

OdysseusJarig

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:04

Mijne werd niet gesedeerd hoor :n

De eerste paar keer wel, toen konden ze niet eens haar been scheren. Maar sinds ze er 4 dagen heeft moeten staan is ze kuikenmak (wat ze hebben gedaan, ik weet t niet :+ Maar ze mogen tegenwoordig alles doen :+ )

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 00:29

Wat gek... Ze heeft zich er misschien bij neergelegd.
Wel fijn dat ze dan nu zo makkelijk is.

Mijne kan nogal tegenstribbelen. Vooral bij mannelijke (dus de meeste) DA. Met een scheermesje daar waag ik me niet aan. Straks schiet ik uit ofzo. Dat mogen zij dan doen ;-).

Krijg je een foto of video oud van de echo? Voor t geval dat je later weer moet of slaan ze dat op?

OdysseusJarig

Berichten: 22479
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:33

Voor zover ik weet slaan ze het gewoon voor je op zodat er later weer vergeleken kan worden of zodat er meerdere DA´s naar kunnen kijken :j

Ja raar he, normaal was het echt een angsthaas, DA mocht niet eens aaien... Nu staat ze erbij alsof het iedere dag gebeurt en er niks meer aan is :+

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:04

Bij mij heeft de DA ook vanuit meerdere hoeken het beeld opgeslagen. Over zes weken komt 'ie sowieso terug om nogmaals te scannen, dan zou hij moeten kunnen zien of het herstel begonnen is (in vergelijking met de opgeslagen oude beelden). Qizz: succes alvast voor morgen, zal voor je duimen.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 11:28

Hè Esther echt heel erg naar nieuws heb je gehad... Wens je heel veel sterkte. Ook met je behandelkeuze.

Ik ben ook best bang voor wat ie morgen gaat zeggen. Hoop zo dat het meevalt maar hou zeker erg rekening met slecht nieuws. Jullie horen het morgen...

EsterW
Berichten: 650
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 14:45

Bokt is wel echt een super-medium. N.a.v. van mijn oproep (24/7 weidegang gezocht) heb ik nu al een paar serieuze reacties. Echt heel fijn. Alleen allemaal een eind weg, van Noord Holland tot Zeeland, van Brabant tot Drenthe. Ik ging er al wel vanuit dat iets bij mij in de buurt (Zuid Holland, omg. Delft) lastig en/of veel te duur zou worden, maar ik zoek nog even verder en ben informatie aan het opvragen bij de mensen die zich gemeld hebben. Moeilijk hoor.

Gek genoeg voelt het als een soort van opluchting om op zoek te zijn naar een 24/7 plek op de wei, waar hij in alle rust kan herstellen. Duurt het een jaar, dan mag dat. Duur het langer, kan dat ook. Als hij het maar goed heeft. Iedereen bij ons op stal is nu aan het zoeken naar een nieuwe plek, geeft een vreemde sfeer. Op dat punt toch beetje 'gedeelde smart is halve smart' (al heeft de rest geen blessure).

Qizz, we wachten je nieuws af morgen, hou de moed erin! Kan altijd nog meevallen!

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:17

Wat goed dat je al zoveel reacties hebt gehad,.. misschien komt er nog iets dichter bij voor je

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:21

De mijne staat ook stil met een kapotte check ligament. Gat van 5cm lang bij 6 mm breed. Ondertussen zijn we bijna 9 maanden verder. Ik heb de eerste 6 maanden alleen maar 2 x per dag met hem gestapt. Toen heb ik besloten om hem aan de wei te laten wennen en heb ik een stal gevonden die met hem aan de slag is gegaan om de hele dag de wei op te gaan. Eerst een stukje wei een uurtje of 3 en na 7 weken stond hij alleen op een grote wei de hele dag. Al die maanden bleef zijn been werken, vollopen en bij beweging weer dunner worden en was het goed warm. Nu de laatste 3 weken blijft zijn been dun en voelt het ook niet meer warm aan.

Ik heb hem tot nu toe vanaf oktober 4 keer laten scannen. De laatste keer in maart maar ik heb besloten om hem nu pas weer te laten scannen als zijn been helemaal niet meer werkt en alles rustig blijft met stappen. Nu stap ik maar 1 x per week met hem onder het zadel zo'n 40 minuten omdat het tever weg is voor mij Om vaker te gaan. As zaterdag komt hij terug hier naartoe en gaat hij weer overdag de wei op. Ik ga dan wel het aantal keren per week uitbreiden met stappen en ga zo weer rustig het stappen opbouwen. Ik hoop dat ik over een maand of 2 terug kan gaan naar de kliniek voor een nieuwe scan. Voordat ik groen licht krijg van de kliniek ga ik nog niet verder met uitbouwen en blijf ik gewoon stappen. Ik heb alle vorige beelden op een cd tje staan zodat ze goed kunnen vergelijken.

Hij is in het begin 5 x behandeld met de shockwave en hij heeft al een aantal maanden dit supplement http://www.soulmate-nutrition.nl/joint- ... p?prd=open. Verder wordt er 2x per dag traumeelgel op zijn been gesmeerd en als ik gestapt heb met hem smeer ik coolinggel erop.

Mij maakt het niks uit hoe lang het duurt, als het maar goed komt. Ik heb al zoveel gedaan en zoveel geduld gehad, die paar maanden kunnen er ook nog wel bij. Hij is nu trouwens wel een stuk happier, en hij is heel erg opgeknapt vanaf dat hij op de wei stond. Maar de eerste maanden had ik dat zeker niet gedurft, daarom heb ik het op die manier gedaan. En die mensen waar hij nu gestaan heeft hebben veel ervaring met paarden met peesproblemen en hebben super voor hem gezorgd!

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 16:40

heb je veel baat gehad bij de shockwave?

inderdaad als je al zolang bezig bent maken die 2 maanden ook niet meer uit.
Gebruik je gewoon die blauwe coolingsgel of speciale? En doe je zijn been niet (meer) afspuiten?
Vraag me af hoelang je moet afspuiten (been is nl niet warm vanaf het begin niet, maar koel wel nog steeds hoor), vraag het morgen ook nog even weer

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:47

ik heb hier niet alles bijgelezen, alleen de openingspost gelezen...

Mijn paard heeft dezelfde symptomen gehad: dik ei op z'n strekpees van een voorbeen. Niet kreupel, warm of gevoelig erop. Na een scan bij de dierenarts bleek het een lichte peesblessure te zijn. Gekoeld en traumeel gesmeerd, maar vooral alleen maar staprust.

Hij heeft toen 3 maanden rust gehad, moest 2 maanden van de dierenarts zijn, maar doordat de rust halverwege het weideseizoen begon heb ik er zelf een maand langer mee gewacht voor de controlescan omdat ik hem toen dag en nacht op de wei had gezet. Bij de controlescan werd hij goed genezen verklaard.

Dit was trouwens in 2006-2007 toen was mijn paard dus jaartje of 4/5. Inmiddels mag ik in 2011 wel stellen dat de pees inderdaad goed was hersteld, want hij heeft nooit meer last gehad en ik spring en cross ook met hem.

Succes en sterkte met de peesblessure. Hopelijk geeft dit goede moed :)

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 16:59

Wow, dit is echt heel fijn om te horen,.. en dat je weer springt en crosst helemaal TOP!

Als ik morgen ook zo'n bericht krijg spring ik een gat in de lucht :-)
(niet te hoog, want dan heb ik straks een peesblessure :D)

Wanneer heb je voor het eerst weer met hem gesprongen na de blessure?

MontyRulezz

Berichten: 2813
Geregistreerd: 21-05-06
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:56

Qizz schreef:
heb je veel baat gehad bij de shockwave?

inderdaad als je al zolang bezig bent maken die 2 maanden ook niet meer uit.
Gebruik je gewoon die blauwe coolingsgel of speciale? En doe je zijn been niet (meer) afspuiten?
Vraag me af hoelang je moet afspuiten (been is nl niet warm vanaf het begin niet, maar koel wel nog steeds hoor), vraag het morgen ook nog even weer

Ik weet nog niet of ik er baat bij heb gehad, dat kan ik je pas zeggen als we weer gaan scannen ;) . Ik las er echter goeie dingen over, met name dat de pees op een betere manier heelde daardoor, niet dat het sneller zou gaan. En ook dat hoe vroeger je de shock wave deed des te meer baat je er mee zou hebben. En omdat dat voor mij nog redelijk betaalbaar was, 150 euro per behandeling, heb ik de gok gewoon gewaagd.

Als je doet afspuiten moet je het minimaal 15 minuten doen, anders is de pees niet door en door koud en na een aantal weken vond ik dat water 2 x per dag gewoon niet fijn meer. Ik ben op een gegeven moment over gestapt naar een coolpack 's avonds en smorgens gewoon de coolinggel, ik had de blauwe. Die gebruik ik nu nog als ik gestapt heb en verder wordt zijn been nu smorgens en smiddags ingesmeerd met traumeelgel. Koelen moet je elke keer als je wat met hem gedaan hebt doen hoor!!

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:24

Qizz schreef:
Wow, dit is echt heel fijn om te horen,.. en dat je weer springt en crosst helemaal TOP!

Als ik morgen ook zo'n bericht krijg spring ik een gat in de lucht :-)
(niet te hoog, want dan heb ik straks een peesblessure :D)

Wanneer heb je voor het eerst weer met hem gesprongen na de blessure?

poeh, weet het niet meer precies, ik sprong toen nog niet met hem omdat hij pas 4 was, ik denk dat ik de winter erna voorzichtig wat sprongetjes ben gaan maken, maar het eerste jaar erna ben ik er niet zo fanatiek mee geweest.

Qizz
Berichten: 3550
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 22:37

dat lijkt me nl best eng om dan weer voor het eerst te beginnen,...