Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:20

Naath86 schreef:
Gisteren bij de dierenarts geweest en gelukkig viel het mee! Het bleek een hoefzweer te zijn, is er nu uitgesneden, dus ze zal snel weer de oude zijn!


Gelukkig!! *\o/*

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:34

Ik heb even een vraagje.
Na peesblessure (aanhechting interosseus rechtsachter) hebben we groen licht gekregen om terug op te bouwen. Momenteel doen we enkel staptochtjes op het harde (max 15km). Draven op het harde gaat ook, maar hier durf ik nog niet echt aan te beginnen...

Wat me enorm opvalt is dat het paard rechtsachter zwaait met haar been, dit deed ze vroeger niet.
Ze doet dit enkel in draf.

Heeft iemand hier een verklaring voor en moet ik hierop letten?

florence123

Berichten: 1699
Geregistreerd: 12-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:42

Ik moet me hier helaas terug melden :(

Mijn paardje had op 5 jarige leeftijd een peesblessure op zijn voorbeen, boven de kogel door zich aan te tikken, de zwelling gaf druk op onderliggende pezen. Na een jaar revalideren heeft hij tot nu goed gelopen, inmiddels is hij 12jaar. We reden eventings (L) en jumpings (1m20) tot halfweg april.

Hij had hem aangetikt in de cross waardoor een scheur zit in de diepe buigpees. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Zit er nog een kans in op jumpings? eventings gaan we sowieso never nooit meer rijden, het is nu de 2de keer dat hij zichzelf hiermee blesseert.

Ik neem het mijzelf zo hard kwadelijk, ik wou die ene cross nooit starten omdat ik de hindernissen pittig vond, heb het dit jaar voor de eerste keer toch gedaan om geselecteerd te worden voor het kampioenschap en kijk, ik had naar mijn gevoel moeten luisteren ;(

Ik heb hem 5 weken rust gegeven, en nu 1x per week onder het zadel 15min stappen en 1x per week aquatrainer. De DA zei dat ik na week 1 al mocht stappen maar ik heb toch 5 weken gewacht.

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 17:31

Fauvetje, ik heb er geen ervaring mee..

Florence, wat vreselijk balen zeg. Met die specifieke blessure geen ervaring, maar wil je wel vele sterkte wensen met je paard.

Ik zit een beetje in dubio. Mijn paard heeft weer een enorm dik been (chronische peesontsteking). Maar verder is hij vrolijk en stapt hij goed. Draf kreupel, maar niet verslechterd. Moet ik ook om ontstekingsremmers vragen wanneer hij niet meer last toont? Ik krijg novacam van da als hij veel pijn toont of hij een terugval heeft. Maar maak er liever zo min mogelijk gebruik van. Zit daarom te twijfelen om te vragen om een kuur. Hij toont gelukkig, en de laatste keer dat ik een kuur kreeg was dat absoluut niet zo en toonde hij veel pijn. Terwijl been dunner was. Is vooral dikke kogel.

Afbeelding

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 08:54

Pff ik ben hier ook terug. Enkele jaar geleden heb ik mij in deze topic aangemeld omdat mijn pony een blessure had aan zijn check ligament. Nu heeft hij weer een blessure aan het collateraal ligament. Volgens de DA een moeilijke blessure qua genezing. Hij moet 6 maanden zo rustig mogelijk blijven om het herstel te bevorderen. Ik heb hem onmiddellijk laten behandelen met PRP. De vorige keer heb ik dat ook gedaan en toen is alles goed gekomen. Ondertussen heb ik de weide opgedeeld in verschillende kleinere stukjes zodat hij toch buiten kan. Mijn andere pony is verkocht omdat hij daar te wild mee speelde en hij gewoon door de aanwezigheid van die pony enorm zenuwachtig werd. Ik heb nu nog een klein shetlander over voor gezelschap.
Aan de ene kant ben ik blij dat het een blessure is die te genezen valt zonder grote kosten zoals een operatie ofzo, aan de andere kant is 6 maanden wel een lange periode. Ik had de laatste maanden zo hard gewerkt aan mezelf gewerkt om terug meer te kunnen rijden en nu dit.

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 10:22

Nele80
Vervelend dat je paardje weer een blessure heeft ..maar wel fijn dat hij op een stukje wei mag zeker met dit weer
Hoe klein maak jij zijn weitje ?
Die van mij staat op een stukje van 4x8 maar kan nog steeds gek doen .
Ik vind het moeilijk om hem rustig te houden en eigenlijk had de DA hen liever niet in een weitje
Maar nu zet ik hem er 2 x per dag uurtje in zodat hij even iets anders ziet en gras kan eten

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 11:50

Eigenlijk is zijn weide ook te groot, als hij wil kan hij ook nog gek doen. Ik denk dat het stukje nu zo'n 7 op 7 is. De mijne is op zich meestal rustig in de weide zolang de omgeving ook rustig is. Ik probeer hem nu enkel buiten te zetten als ik thuis ben. Zo weet ik dat hij fel reageert als er de aanpalende weide gras wordt afgereden, of als ze in de andere weide de Arabieren trainen. Dan kan ik hem terug binnen zetten. Ik zorg ook dat er relatief veel gras in het stukje staat zodat zijn focus echt bij het eten ligt.
Mijn DA heeft mij gezegd dat zijn blessure enkel zal genezen als hij rustig blijft. Ik denk ook dat hoe meer hij buiten staat, hoe rustiger hij zal worden, maar natuurlijk is buiten het risico groter.

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-17 15:17

Nele80 schreef:
Eigenlijk is zijn weide ook te groot, als hij wil kan hij ook nog gek doen. Ik denk dat het stukje nu zo'n 7 op 7 is. De mijne is op zich meestal rustig in de weide zolang de omgeving ook rustig is. Ik probeer hem nu enkel buiten te zetten als ik thuis ben. Zo weet ik dat hij fel reageert als er de aanpalende weide gras wordt afgereden, of als ze in de andere weide de Arabieren trainen. Dan kan ik hem terug binnen zetten. Ik zorg ook dat er relatief veel gras in het stukje staat zodat zijn focus echt bij het eten ligt.
Mijn DA heeft mij gezegd dat zijn blessure enkel zal genezen als hij rustig blijft. Ik denk ook dat hoe meer hij buiten staat, hoe rustiger hij zal worden, maar natuurlijk is buiten het risico groter.


Hier Let ik ook op dat er niet teveel gebeurd maar mijn wei ligt aan een grote weg dus soms komt er een gierende motor voorbij en dat kan ik natuurlijk niet voorkomen .
Maar met aan de hand stappen kan hij ook opeens tekeer gaan .
Eind deze maand weer echo dus dat is weer spannend

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:19

Mijn pony heeft het momenteel moeilijk met de overgang van werken naar rust. Tot voor mei werkte hij toch regelmatig. Op 1 mei zijn de huidige problemen begonnen, maar dan stapte ik hem toch ook om de 2 dagen. Hij wordt rustig als hij meer in de hand is. Maar gewoon even borstelen en rondstappen is niet voldoende, helemaal opzadelen, en enkele oefeningen doen brengt hem rust. Nu staat hij dus gewoon in een klein weitje. Ik denk dat ik hem binnenkort toch terug ga opzadelen en een beetje stap en halt zal oefenen. Gisteren stond hij te steigeren en rond te draaien in zijn stal omdat de kids buiten de shetlander aan het rijden waren.

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 19:35

Hebben er hier mensen ervaring met blessure aan de tussenpees en checkligament?

Helaas het geval bij mijn paard we zijn wel vroeg op de kliniek geweest blessure is van vrijdag, heeft ook even geduurd met scan maar ze vonden het wel.

Over de ernst is nog niet veel te zeggen dat gaan ze over tien dagen bekijken. Tot die tijd boxrust koelen en stappen. Hij blijft tien dagen op de kliniek omdat hij thuis de boel.verbouwd en wij dan intussen een oplossing daarvoor kunnen.bedenken.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:38

Wel met het checkligament. Niet met de tussenpees. Veel beterschap voor je paard :(:)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:21

.
Laatst bijgewerkt door xMalibu op 07-02-22 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:29

Dat klinkt positief :) waar zat het? Bij mijn paard in het midden.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 21:34

Checkligament wel littekenweefsel. Shockwave aan te raden en is goed herstelt

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 22:06

Ik heb met beide ervaring. De tussenpees gewoon met stappen en boxrust gedaan en Exyflex tendon gegeven op aanraden van de DA.
Checkligament heb ik laten laseren en mijn paard gewoon op de wei en in de paddock. Het is super goed genezen en ik denk dat mijn paard zich ook een stuk lekkerder heeft gevoeld op de wei en in de paddock.

Sterkte in ieder geval

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:25

Bedankt :) , wat wij verder gaan doen is nog onbekend voor nu eerst boxrust stappen en koelen en dan over 10 dagen scan om te bepalen wat het uitgangspunt van de blessure gaat zijn.

Hoelang zijn jullie onderweg geweest met de blessure?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:33

half jaar tot 3 kwart jaar voordat hij weer op oud niveau was. :j

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:37

Ah oke :j

Ja ik ben bang dat het ook wel even gaat duren. Hij loopt in het Z dressuur dus daar zijn we ook niet zomaar weer.

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 09:58

Die van mij reed 80 KM endurance ;)

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:04

Oh dat is ook niet mis :) en je kan nu gewoon alles weer?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 10:27

Ja hij mag alles weer, beetje jammer dat hij alleen vorige week dom gedaan heeft en nu met een dik achterbeen/sprong staat :o

Mette

Berichten: 4012
Geregistreerd: 09-02-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:13

Ik heb ervaring met tussenpees, wel op een andere plek. Mijn ervaring is nog niet zo best. Paard staat nu een jaar op de weide en dat lijkt stiekem toch wel geholpen te hebben. Over een tijdje ga ik misschien weer scannen om te kijken hoe het ervoor staat. PRP deed niks bij mijn paard.
Mocht het niet verbeterd zijn dan overweeg ik laseren, hier zijn ook een aantal topics over te vinden.

@Nele80: Een beetje laat, maar heel herkenbaar. Mijn paard was het er ook niet mee eens en is zelfs over het draad gesprongen achter een stalgenoot aan. Ik ben er toch weer op gegaan om te stappen en het gedrag was direct verdwenen. Zij mistte het werken duidelijk en die paar keer per week onder het zadel hebben haar mentaal iig veel goeds gedaan. Hoe gaat het nu met je paard?

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 11:17

Mm dat is wel balen Mette!

Ik weet dat ze op mijn kliniek werken PRP, Stamceltherapie en Laser dus zijn wel meerdere opties gelukkig.

Naath86
Berichten: 3876
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:45

Die van mij heeft twee keer een peesblessure gehad Yvank en twee keer weer goed gekomen. Zelfs vorige maand onze eerste wp in het Z gereden. Die van mij is nu 21 en is toch weer goed gekomen. Zelfs zonder eventuele behandelingen als PRP of stamceltherapie. Eerste 6 weken rust en stappen aan de hand, twee keer per dag koelen met coolpacks. Daarna heel rustig weer opbouwen onder het zadel op het harde. Half jaar moet je sowieso wel rekenen denk ik. Ze ging wel gewoon de wei op, omdat ik zelf van mening ben dat juist beweging altijd goed is. Als ik haar eerst weken op stal laat en dan de wei op doe, dan ontploft ze en denk dat dit juist meer schade aanricht. En ja, ze trok wel eens een sprintje, waarbij ik dan maar snel niet meer keek en toch is het goed gekomen..

Spenk
Berichten: 21783
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:48

Lieten jullie je paard dan ook bij de kudde? Mijn paard staat in een kudde die wel vrij ruig spelen. Dus wellicht dat ik hem dan met één lief vriendje apart zou zetten.