Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-11 13:30

Hoi,

Bij mijn paard is een tendovaginitis vastgesteld (pees SCHEDE ontsteking) doormiddel van echo. Dit in haar rechter achterbeen net boven de kogel.
Er zijn ook foto's gemaakt en deze zijn goed.
De therapie was het vocht eruit trekken en inspuiten met cotrico's, dit is inmiddels gedaan.
10 dagen op de wei en daarna beginnen met stappen/wandelen aan de hand.
We zijn er best vroeg bij geweest.

Nu is mijn vraag, hebben jullie ervaringen met het herstel van deze blessure?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-11 16:05

De "bult" is behoorlijk geslonken van het inspuiten met cortico's iig. Ze loopt er goed mee.
Hoop nog wel op ervaringen in het herstel proces...............

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 01:34

bij mijn paard komt het steeds terug als ze gek heeft gedaan in het land of de bak.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 10:38

Daar ben ik dus ook bang voor.............

Er is ook een operatie mogelijk waarvan de resultaten erg goed schijnen te zijn. Maar mijn merrie is 20 jaar.................
Weet niet zo goed wat ik moet doen, aangezien haar leeftijd. De foto's die gemaakt zijn waren wel goed, geen arthrose te zien. Maar ja, een volledige narcose is niet niks voor een paard en misschien al helemaal niet voor een 20 jarige.
Ze is het wel dubbel en dwars waard, maar ik heb zoiets van "wat doe ik haar aan".

ellepel

Berichten: 47425
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:19

ja ik ken het!
waar ik vroeger wel kwam was er een hackny merrietje ontsnapt en de mestbult op gerent,ze kwam terug met een mestvork in haar been en dat ontaarde dus ook in een peesschede ontsteking..ook net boven de kogel
diertje heeft daarvoor ook op de kliniek gestaan :j

ik weet dat het advies toen ook een 2 weken rust was,maar de toenmalige eigenaar heeft haar veel langer de rust gegund
en de pony is toen behandeld met ultrasound in de tussentijd?( ik geloof dat dat het was ) en met goed resultaat.

er bleef wel een verdikking boven de kogel,maar na een maand of 3 echt rust op mde weide hefet hij het diertje voorzichtig weer opgepakt in het werk voor de kar en ik heb het niet meer kreupel zien lopen :)

zou wel zoveel mogelijk rust nemen als ik jou was.
10 dagen vind ik zelf toch best wel kort,zou dat zeker verdubbelen

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:21

Ze staat op de wei en voorlopig ga ik niet met haar wandelen, wel lekker poetsen e.d. that's it.

Vind haar nog behoorlijk gevoelig op haar been. We moesten de pijnstillers afbouwen en daardoor zie ik dat ze er nu toch wel gevoelig op is.

ellepel

Berichten: 47425
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 11:27

wat je eventueel hierna proberen kunt is duivelsklauw,dat schijnt bij dit soort problemen ook goed te werken.
op gogle vind je wel info en ik denk dat er hier op bokt ook wel wat te vinden is?

vervelend als ze er nog zo'n pijn aan heeft :(:)

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-11 11:46

Ja, echt balen, je zit met dit soort dingen altijd met "je handen in je haar"

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30661
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 22:23

MD => BEH

petrabeau
Berichten: 4
Geregistreerd: 08-06-11

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 20:45

Mijn pony,een new forest van 17 begon kreupel te lopen in draf. We gaven hem rust , onderbeen werdt steeds dikker.VA erbij gehaald. Ze dachten in eerste instantie aan een peesscheur/gat.
Naar de kliniek, echo gemaakt en hij bleek een peesschede ontsteking te hebben.Net boven de kogel.
Hij kreeg een cortico's injectie en werdt ingezwachtseld en moest 2 weken volledige stalrust.Na 1 week kwam de VA de zwachtsels verschonen, Pees was niet meer dik(pfff gelukkig,goede hoop). Na weer een week kwam de VA om het been te bekijken. Het was heel erg geslonken,zo erg zelfs dat het dunner was dan het goede been.
Nu moest hij nog rustig aan doen en 6 weken in de paddock(overdag) snachts op stal ( op zaagsel en hooi) ahhhh peentje af en toe:D
Wel moest hij op ijzers met demping, dus hoefsmid gebeld.....
Na 6 weken zijn terug gegaan naar de kliniek voor weer een echo en rontgenfoto.
Vooraf eerst een stuk lopen aan de hand.Toen een stuk draven,wat liep hij mooi.....niet meer kreupel Niks:D Pffffff zucht van verlichting.
De echo werdt gemaakt en fotos en wat bleek?........ de peesschede ontsteking was helemaal verdwenen,maar...... nu zat er een horizontale scheur?gat in de pees(waarschijnlijk al die tijd achter de onsteking gezeten,) want die was op de vorige echo niet zichtbaar (oude beelde erbij gehaald)
Ook kon het zijn dat hij die opgelopen had in de paddock,maar toch.
Hij liet het beeld op de echo wat kantelen en je keek zo die scheur van die pees in.
Maar het gekke vond de VA toch wel, dat mijn paardje stokkreupel zou moeten zijn,en dat was hij totaal niet.
nu is ons verteld dat we in aug nog een keer voor een echo moesten komen als we wilden weten of de scheur minder/weg was, of erger nog..hetzelfde gebleven was.
In alle gevallen mag mijn dochter niet meer in de bak rijden met hem maar aalleen nog maar recreatief een buiten stap ritje maken...... Dat doet zo n pijn,omdat hij zo graag nog oveel wil doen.
Nu heb ik hem lekker op de wei gezet met 3 andere paardjes.Of ik die echo laat maken weet ik niet, Pijn heeft hij gelukkig niet en kreupel loopt hij al helemaal niet,gelukkig!!!!
Ik denk dat onze lieverd zijn pensioen mag gaan nemen, lekker bij ons..... tot het niet meer paardwaardig is,maar ik hoop dat dat nog heel lang mag duren.
Want aan de hand wandelen en zwemmen in het meertje, lekker gras snoepen en verwend worden , zou tenslotte ieder paard wel willen op zijn/haar 17e .:D
Maar nogmaals; het doet wel veel pijn als je ziet dat je paardje niet kreupel loopt ,geen pijn heeft en zo graag nog wil lopen...en het magniet meer!

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:07

We hebben besloten met haar naar de kliniek te gaan aangezien het inspuiten niet geholpen heeft.........
En dan aansluitend (na de onderzoeken) komt ze in aanmerking voor operatie.......
Ik kan haar niet eeuwig op de pijnstillers houden en ik hoop de de operatie verlichting gaat geven zodat ze iig pijn vrij op de wei kan.

Kan me voorstellen dat als je paardje nog heel veel wil en dat "niet mag/gaat" dat ook niet leuk is, maar pijn is erger denk ik dan.........

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:15

Ik zie dat er al even niet gereageerd is in dit topic, maar ik wil graag even mijn verhaal doen.

Vorig jaar rond januari ben ik gaan tobben met mijn haflinger, iedere x kreupel en dan na boxrust was het weer over. Uiteindelijk nadat de DA het niet meer wist naar de kliniek gegaan om daar een uitgebreide scan te laten maken. Flinke peesschede ontsteking. Wij hebben hem ook in laten spuiten, en het is een jaar goed gegaan. Tot vanmorgen :\ Ik heb hem vanmorgen weer kreupel uit de paddock gehaald, en op stal gezet, de dierenarts gebeld, de kliniek gebeld. Wordt straks teruggebeld, ben erg benieuwd, want ik wil de moed nog niet opgeven als er nog opties open staan.

TS Hoe is bij jouw paard de operatie gegaan?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 16:36

Hoi, jee wat vervelend voor je paardje!

De inspuiting heeft bij ons niets geholpen helaas........... Ik ben voor verder onderzoek gegaan naar de Bosdreef, daar is overnieuw de echo gemaakt en hieruit bleek dat er een gat in de ringband zit en de pees niet helemaal mooi was aan de buiten kant van haar kogel, met te veel vocht erin.
Ze was/is een geschikte om een operatie uit te voeren, maar dan was alsnog de slagings kans "gereserveerd"............
Na overleg hebben we besloten haar nog een tijdje op de pijnstillers te houden en dat dan af te bouwen en dan te kijken of we een operatie nodig zouden vinden.
Maar in die tussen tijd kreeg ik de tip van een kennis over lasertherapie bij paarden................
Ik heb dit nu toegepast en het been is in 11 dagen 2 cm dunner geworden, ze is zonder pijnstillers en loopt er prima mee!
Ik heb hierover ook een topic gemaakt en als je op google lasertherapie paard intoets krijgen je wel resultaat. www.magnacare.eu

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:21

Dat ga ik even bekijken!

Mijn pony is 9 dus hij is het zeker nog allemaal waard, want verder is hij gewoon super gezond op dat ene been na. Ik heb contact gehad met de Visdonk (Roosendaal), daar is hij vorig jaar ook behandeld. Arts denk dat het een acute ontsteking door verstuiking oid is, dus 2 weken rust, 1 week equipalazone geven, en 2x daags aan de hand stappen + koelen, kijken of het na die 2 weken beter gaat.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 14:47

Zou zeker kijken idd! Ik ben zo blij dat ik van de lasertherapie heb gehoord aangezien het ons heel erg geholpen heeft!

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:16

Caballos schreef:
Zou zeker kijken idd! Ik ben zo blij dat ik van de lasertherapie heb gehoord aangezien het ons heel erg geholpen heeft!



Mijn paard heeft ongeveer hetzelfde probleem (verdikte ringband RV, geen beschadigingen gelukkig) en ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe de volgende scan van jouw paard uitpakt na de laser behandeling. Je zegt dat het been dunner lijkt, ik hoop dat het op de scna dan ook te zien is?

Het is wel een ontzettende kloteblessure hoor, wij zijn al vanaf januari bezig. Beeeeeh!

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:39

Ik heb gelezen dat Lasertherapie alleen is om het littekenweefsel te verkleinen/verdunnen? Zoiets kwam ik hier ergens in een wat ouder topic tegen?

Ik ben nu bezig met Traumeel zalf en tabletjes. De zalf doet goed zijn werk, vocht is uit het been. Tabletjes werken al een klein beetje, net een homeopaat gebeld die ook homeopathie voor dieren doet, en moet dus 4x 4 tabletjes gaan geven. Hij zei dat het een enorm lastige blessure is, en dat het iedere keer terug blijft komen.

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:49

Mijn pony heeft dit twee jaar geleden gehad.. Echt moeilijk te behandelen.. Ik heb niet ingespoten, omdat ik dat niet wilde.. Ze was al 18 toen namelijk. (DA zei dat het wel moest)

Toen naar Eric laarakker geweest.. hielp ook niet echt. Toen heb ik besloten haar een jaar stil te zetten. Gewoon buiten op een klein stukje land, zonder drukke paarden.. en na een jaar heb ik een echo gemaakt, en..... WEG!! tegenwoordig doet ze het weer prima.. We dressuuren gewoon weer, en ze heeft er echt helemaal geen last meer van.

Ik heb haar wel ondersteund met traumeel gel, en druppels.

mylene32

Berichten: 425
Geregistreerd: 19-12-10

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 17:51

voor peesblessures bestaat er peescompositum van de groene os, tk bij de paardendrogist.
helpt echt goed.

Navanja

Berichten: 1377
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: Koedijk

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 18:02

Een peesschede ontsteking heeft niet echt iets te maken met een pees blessure, het gaat om het gewrichtsvloeistof wat in het gewricht zit..

Dus het peescompositum lijkt mij dan niet echt geschikt,,

Rascha

Berichten: 618
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 19:19

Bij ontstekingen lijkt het me nooit verkeerd om serieus te koelen....
Mijn ervaring is dat p.s. ontstekingen heel lang kunnen blijven sluimeren...
Paard bij mij op stal is hier ook al poosje zoet mee....
Gelukkig hebben wij zelf Equi-N-icE, en sinds ze dit gebruiken gaat het wel stukken beter...

Wietsje92

Berichten: 3672
Geregistreerd: 25-10-08

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:50

Peescompositum doet inderdaad weinig bij deze blessure.

De Traumeelgel is een echte aanrader! De tabletjes gaan naar mijn idee ook langzaam aan hun werk doen. Ik hoop dat ik de ontsteking zo weg krijg, anders ga ik toch weer naar de kliniek voor een spuit. De DA van de kliniek waar ik vorig jaar geweest ben, vond dat het toch al een poos goed ging als hij een jaar niet kreupel heeft gelopen.

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 18:12

Gulpje schreef:
Caballos schreef:
Zou zeker kijken idd! Ik ben zo blij dat ik van de lasertherapie heb gehoord aangezien het ons heel erg geholpen heeft!



Mijn paard heeft ongeveer hetzelfde probleem (verdikte ringband RV, geen beschadigingen gelukkig) en ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe de volgende scan van jouw paard uitpakt na de laser behandeling. Je zegt dat het been dunner lijkt, ik hoop dat het op de scna dan ook te zien is?

Het is wel een ontzettende kloteblessure hoor, wij zijn al vanaf januari bezig. Beeeeeh!


Het lijkt niet alleen minder dik, het is echt 2,5 cm minder dik, we hebben het namelijk om de 5 dagen op gemeten!
Ik ben nu nog wel aan het laseren, maar met heel goed nieuws, ik kan er weer op! Ik doe om de dag een kwartiertje stappen!
Het laseren is niet alleen om littekenweefsel te verminderen het helpt echt bij de genezing van de banden/spieren/pezen!

Gulpje

Berichten: 8076
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:34

Klinkt goed zeg :)
En hoe duur is dit per maand?

Caballos

Berichten: 2619
Geregistreerd: 14-03-05
Woonplaats: zuid holland

Re: Tendovaginitis(peesschede ontsteking)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 10:42

Per maand is het €225,- exclusief btw 19%
Dus in mijn ogen helemaal niet duur in vergelijking met dure dierenarts rekeningen of operatie!
Ben nog steeds zo blij met die laser!
En voor ons is dit de oplossing geweest anders had het er waarschijnlijk heel anders uit gezien, daarom wil ik tegen iedereen vertellen over de laser!