Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Casca schreef:Meestal worden door een pasta de reacties heviger, je ziet ze niet aankomen en daardoor is het moeilijker om erop in te spelen. (paard staat versuft, maar kan ineens door de pasta heen toch nog gaan trappen, en dan weer versuffen). Wij doen dat hier niet..
arabs schreef:hey marleen, mijn merrie is ook super lastig met voetjes geven
wat ik doe om te oefenen voor de achtervoetjes is werken met een bezem
je tilt het been op met een bezem, heel rustig en eerst niet te hoog en te lang, en dan onmiddellijk belonen en dan steeds langer en steeds hoger...
dan kan je ook niet geraakt worden als hij slaat
je houdt de bezem tegen de koot (onder de vetlok), je kan het ook doen met een longeerlijn, maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van...
ik had mijn merrie gesedeerd op aanraden van de hoefsmid maar dat heeft eigenlijk niets geholpen, ze was dubbel zo agressief bij de achterbenen, en bij de voorbenen viel ze haast in slaap...
(ik moet je wel zeggen dat zij een trauma had opgelopen in het verleden dus da's nog wel anders dan bij een jong dier)
, ik weet eigenlijk alleen hoe zij op die techniek reageerde dus da's misschien niet zo'n goeie referentie
gelukkig lukken de voorste voetjes zonder probleem
Apennootje schreef:@Mirka1994: Bij een veulen wat nog in de hand te houden is kun je het voetjes geven inderdaad leren door habituatie (betekend leren door gewenning, zodat iets wat eerst een prikkel was, geen prikkel meer wordt). Dit kan werken. Hetzelfde is als het paard moet wennen aan afspoelen gewoon de slang erop zetten en net zolang wachten tot ze gewend zijn en niet meer erop flippen.
Het enige gevaarlijke hiervan is dat áls het een keer fout gaat, je meteen in de aap gelogeerd bent. Waarom zo'n methode toepassen als je dit ook gelijkmatig kan leren? Bovendien zijn er paarden met 'trauma's' uit het verleden of bijvoorbeeld een 3-jarige Tinker uit Engeland die je niet zo eventjes ongevaarlijk de benen optilt.
Geloof me, ik heb een hoefsmid naar de andere kant van de stal zien vliegen omdat hij dacht dat hij ook wel met veel geduld, vertrouwen en liefde die voet op kon tillen. Hij besefte alleen niet dat dit paard 3/4 jaar gewoon op 300 hectare grond had gestaan zonder een mens in de buurt. Paarden zijn vluchtdieren en wat ze daarbij nodig hebben zijn hun benen. Wat beschermen ze dus heel erg? Juist! Hun benen. Die kun je niet even optillen en wachten totdat ze ophouden met schoppen.
Ik blijf bij de methode die ik hierboven al toegelicht heb.
Waarom haast als je gewoon lekker de tijd ervoor kunt nemen? Ik hoop dat marleen_usar wat aan dit topic heeft
.