jong paard voetjes geven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

jong paard voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:10

Zelf wil ik altijd dat een paard zo jong mogelijk voetjes geeft,dat is gewoon heel erg handig.Helaas is dat bij onze nieuwe aanwinst niet gebeurd,we zijn er wel dagelijks mee bezig.Voor geeft hij ze wel, maar dan maait hij de hele tijd.We proberen ze wel beet te blijven houden, en belonen dan ook heel over dreven.Achter snapt hij het helemaal niet, hij trapt dan ook.Hij heeft brokkelhoeven de hoefsmid moet komen.Ik dacht er aan om hem maar wat te geven zo dat hij rustig wordt, zoals een pasta.Is dat een idee?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:15

Jonge paarden die perse naar de smid moeten maar nog moeilijk voetjes geven sedeer ik altijd met pasta.
Liever een goeie ervaring in 'rust' dan een gevecht..

Verder uiteraard wel blijven oefenen, want het is slechts een noodoplossing ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:16

Okee dus toch pasta, we oefenen dagelijks. dat maaien is lastig want je moet mee gaan in de beweging om het been vast te kunnen blijven houden.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:17

Meestal worden door een pasta de reacties heviger, je ziet ze niet aankomen en daardoor is het moeilijker om erop in te spelen. (paard staat versuft, maar kan ineens door de pasta heen toch nog gaan trappen, en dan weer versuffen). Wij doen dat hier niet.. :)

Wat wij doen met een jong paard is een oude binnenband van een fiets doorknippen, die bovenaan het been eromheen doen en langzaam naar beneden laten zakken. Wanneer die in de kootholte zit naar voren halen en dan wachten tot het paard ontspant, dan kun je het voetje overpakken. Door de binnenband worden de klappen opgevangen als het paard toch gaat trappen en jij staat veilig bij zijn schouder.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:21

Als je van voren de de benen goed omhoog houdt, dan kan hij niet maaien met zijn benen. Dus echt de hoef in zijn oksel houden zeg maar. En zodra hij een paar seconden zijn been stil houdt meteen weer neerzetten en iets lekkers geven. Zodat hij leert dat als hij zijn been stil houdt, hij braaf is en dat dat de bedoeling is.

Voor achter zou ik steeds verder naar beneden gaan terwijl hij zijn voet stil moet houden. Als je op een gegeven moment zijn been helemaal kan 'aaien' dan leren op commando zijn voet op te tillen. En ook hier weer, zodra hij maar even zijn been ontspant meteen loslaten. Zo kun je z'n benen steeds langer optillen.

Hij moet waarschijnlijk ook nog leren zijn gewicht goed te verdelen op drie benen. Geef hem daar echt de tijd voor. Dan gaat hij er ook geen hekel aan krijgen om zijn benen op te tillen. Mag ik vragen hoe oud het paardje is?

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:23

Casca schreef:
Meestal worden door een pasta de reacties heviger, je ziet ze niet aankomen en daardoor is het moeilijker om erop in te spelen. (paard staat versuft, maar kan ineens door de pasta heen toch nog gaan trappen, en dan weer versuffen). Wij doen dat hier niet.. :)

Hier ben ik het wel mee eens. Heb een keer een paard meegemaakt met een flinke sedatie door de veearts (hij moest aan rotstraal geholpen worden) , en ineens kon hij gaan maaien met zijn voorbenen en stijgeren terwijl hij een seconde daarvoor nog bijna omviel. Ze zijn niet meer toerekeningsvatbaar als ze zijn gesedeerd.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:24

hey marleen, mijn merrie is ook super lastig met voetjes geven
wat ik doe om te oefenen voor de achtervoetjes is werken met een bezem
je tilt het been op met een bezem, heel rustig en eerst niet te hoog en te lang, en dan onmiddellijk belonen en dan steeds langer en steeds hoger...
dan kan je ook niet geraakt worden als hij slaat
je houdt de bezem tegen de koot (onder de vetlok), je kan het ook doen met een longeerlijn, maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van...
ik had mijn merrie gesedeerd op aanraden van de hoefsmid maar dat heeft eigenlijk niets geholpen, ze was dubbel zo agressief bij de achterbenen, en bij de voorbenen viel ze haast in slaap...
(ik moet je wel zeggen dat zij een trauma had opgelopen in het verleden dus da's nog wel anders dan bij een jong dier)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-11 09:24

Dat heb ik met een ander paard ook mee gemaakt,misschien moet ik iets van kruiden geven of zo, dus dat hij gewoon ontspant en niet te ver weg is? Dat van die bezem is ook een goede tip thanks.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 09:26

arabs schreef:
hey marleen, mijn merrie is ook super lastig met voetjes geven
wat ik doe om te oefenen voor de achtervoetjes is werken met een bezem
je tilt het been op met een bezem, heel rustig en eerst niet te hoog en te lang, en dan onmiddellijk belonen en dan steeds langer en steeds hoger...
dan kan je ook niet geraakt worden als hij slaat
je houdt de bezem tegen de koot (onder de vetlok), je kan het ook doen met een longeerlijn, maar daar ben ik persoonlijk niet zo'n fan van...
ik had mijn merrie gesedeerd op aanraden van de hoefsmid maar dat heeft eigenlijk niets geholpen, ze was dubbel zo agressief bij de achterbenen, en bij de voorbenen viel ze haast in slaap...
(ik moet je wel zeggen dat zij een trauma had opgelopen in het verleden dus da's nog wel anders dan bij een jong dier)

ja apenootje heeft gelijk, heel veel aanraken (stevig strelen...) dat hij het gewoon is dat je aan zijn benen zit, voor je met het tillen begint

wollie2004

Re: jong paard voetjes geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 13:06

inderdaad met liefde bereik je heel veel!
negatieve ervaringen vooral op jonge leeftijd zijn moeilijk eruit te krijgen

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:58

@ Arabs: met een bezem kun je het inderdaad ook doen. Ik heb het zelf ook nog wel eens gedaan met een halstertouw of iets dergelijks om het been en dat rustig naar beneden schuiven tot vlak boven de hoef. Dan iets druk zetten en een commando noemen (bijvoorbeeld 'op') en als hij dan zijn voet optilde de druk eraf halen.

Als hij eerst begint te schoppen vast houden en als hij dan weer ontspant loslaten. Als het op een gegeven moment veilig is om ernaast te gaan staan rustig het touw eraf halen en met je hand overnemen. Maar dit deed ik alleen bij tinkers die bijvoorbeeld uit Engeland komen. Die komen op 3/4-jarige leeftijd en dan is het echt lastig om het ze dan nog te leren. Over het algemeen natuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 21:31

ja die techniek bedoelde ik met de longeerlijn, maar die werkte niet zo goed bij mijn merrie. Ze werd er heel opgefuckt van.. Maar ze hebben haar volgens mij vastgebonden bij de dekkingen, bij haar vorige eigenaar... Da's een iets moeilijkere situatie dan normaal voetjes aanleren :), ik weet eigenlijk alleen hoe zij op die techniek reageerde dus da's misschien niet zo'n goeie referentie :D

heb je misschien een techniek om voetjes aan te leren wanneer ze in de wei staan, los... ik moet het terug met haar oefenen (na elke verhuis is het terug van nul beginnen...) en probeerde daarnet maar ze heeft me enorm gebeten (ben tegen de grond gevallen)... ik zou afstand moeten kunnen houden van haar achterbeen en er tegelijkertijd voor zorgen dat ze het niet afstapt... haar veulen loopt daar ook nog rond en ze is erg beschermend dus dat maakt het allemaal nog gezelliger 8)7 gelukkig lukken de voorste voetjes zonder probleem

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:38

Ik heb zo'n hekel aan kluisteren bij dekkingen. Dat is gewoon verkrachten. Dan kan ik me inderdaad voorstellen dat het bij jou merrie niet goed lukt. Ik heb er eigenlijk altijd wel wat aangehad om het zo te doen.

Ben nu zelf bezig met een arabische merrie die verwaarloosd is geweest. Die heeft zeg maar nog 'angst voor pijn'. Bij haar ga ik in eerste instantie gewoon steeds verder naar beneden met mijn hand. En echt stevig aanraken. Ondertussen kan ik haar hele been nu aanraken tot en met de hoef, dus de merrie maakt vorderingen. Binnenkort ga ik proberen om haar vetlok te pakken en dan met het commando 'voet' haar been omhoog te krijgen. Ik wacht totdat ze haar been iets oplicht (hoeft helemaal niet echt omhoog, maar iets van de grond) en zodra ze hem iets optilt zeg ik voet! en beloon haar meteen, zodat het optillen van haar voet aan het commando 'voet' koppelt en het leuk gaat vinden.

Als ik jou was zou ik in ieder geval haar vastzetten, zodat ze je niet ineens kan bijten of een sprong kan maken. En dan eerst aanleren dat je goed aan haar benen kan zitten. Ook zodra ze haar benen optilt of weg wil trekken aan blijven raken. Zodat ze leert dat ze niet van de aanraking afkomt door lelijk te doen met haar benen. Als je op een gegeven moment het hele been zo zonder problemen kan aanraken dan kun je beginnen met optillen. Als het goed is ben je dan ook in een stadium aanbeland dat je er gewoon naast moet kunnen staan, omdat dan het vertrouwen van je paard er is dat je niks geks met haar benen doet. Het is zeg maar het vertrouwen van je paard winnen zodat hij of zij zich aan je overgeeft als het ware.

Succes alvast :)

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 14:45

Sederen, trucjes met bezems etc dat lijkt mij allemaal totaal overbodig. En toen mijn smid voor het eerst met mijn baby aan de slag ging heeft ze ook een keer gesteigerd, ze heeft elke keer opnieuw geprotetsteerd omdat het nieuw was. Niet opgeven!

Mijn sleutelwoorden zijn geduld, vertrouwen en liefde. Ik heb mijn jaarling ook rustig geleerd voetjes te geven, door gewoon de voetjes op te tillen. Tuurlijk zullen ze eerst tegenstribbelen. Maar als ze een seconde overgeven gelijk op de grond zetten en belonen. En herhalen. Veel herhalen, en veel geduld. Niet gelijk verwachten dat je ook metaan hoefjes uit kan krabben, rustig opbouwen.

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-11 23:29

@Mirka1994: Bij een veulen wat nog in de hand te houden is kun je het voetjes geven inderdaad leren door habituatie (betekend leren door gewenning, zodat iets wat eerst een prikkel was, geen prikkel meer wordt). Dit kan werken. Hetzelfde is als het paard moet wennen aan afspoelen gewoon de slang erop zetten en net zolang wachten tot ze gewend zijn en niet meer erop flippen.

Het enige gevaarlijke hiervan is dat áls het een keer fout gaat, je meteen in de aap gelogeerd bent. Waarom zo'n methode toepassen als je dit ook gelijkmatig kan leren? Bovendien zijn er paarden met 'trauma's' uit het verleden of bijvoorbeeld een 3-jarige Tinker uit Engeland die je niet zo eventjes ongevaarlijk de benen optilt.

Geloof me, ik heb een hoefsmid naar de andere kant van de stal zien vliegen omdat hij dacht dat hij ook wel met veel geduld, vertrouwen en liefde die voet op kon tillen. Hij besefte alleen niet dat dit paard 3/4 jaar gewoon op 300 hectare grond had gestaan zonder een mens in de buurt. Paarden zijn vluchtdieren en wat ze daarbij nodig hebben zijn hun benen. Wat beschermen ze dus heel erg? Juist! Hun benen. Die kun je niet even optillen en wachten totdat ze ophouden met schoppen.

Ik blijf bij de methode die ik hierboven al toegelicht heb.

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 23:33

ja net mijn mening... ik denk ook dat apenootje en ikzelf vanuit eigen ervaringen spreken met paarden die niet zomaar hun voetjes geven. Het hangt echt af van het paard en hoe die mentaal is... geleidelijk aan, maar dat is iets wat we allemaal willen zeggen denk ik

JoyceLa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 08:41

Apennootje schreef:
@Mirka1994: Bij een veulen wat nog in de hand te houden is kun je het voetjes geven inderdaad leren door habituatie (betekend leren door gewenning, zodat iets wat eerst een prikkel was, geen prikkel meer wordt). Dit kan werken. Hetzelfde is als het paard moet wennen aan afspoelen gewoon de slang erop zetten en net zolang wachten tot ze gewend zijn en niet meer erop flippen.

Het enige gevaarlijke hiervan is dat áls het een keer fout gaat, je meteen in de aap gelogeerd bent. Waarom zo'n methode toepassen als je dit ook gelijkmatig kan leren? Bovendien zijn er paarden met 'trauma's' uit het verleden of bijvoorbeeld een 3-jarige Tinker uit Engeland die je niet zo eventjes ongevaarlijk de benen optilt.

Geloof me, ik heb een hoefsmid naar de andere kant van de stal zien vliegen omdat hij dacht dat hij ook wel met veel geduld, vertrouwen en liefde die voet op kon tillen. Hij besefte alleen niet dat dit paard 3/4 jaar gewoon op 300 hectare grond had gestaan zonder een mens in de buurt. Paarden zijn vluchtdieren en wat ze daarbij nodig hebben zijn hun benen. Wat beschermen ze dus heel erg? Juist! Hun benen. Die kun je niet even optillen en wachten totdat ze ophouden met schoppen.

Ik blijf bij de methode die ik hierboven al toegelicht heb.

Ik heb het er met een vriendin over gehad van het weekend. Zij heeft stage gelopen bij Eddy Modde en Monty Robberts en vertelde me inderdaad het zelfde als julie. Als je het niet zeker weet wat je een paard doet moet je eerst voor je eigen veiligheid gaan. Dus inderdaad met een touwtje, bezem of een stick met een handje om te leren wennen etc.

Ik snap nu dus idd julie punt, het blijven dieren..

Apennootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 09:30

Zo zie je maar weer dat we het eigenlijk allemaal met elkaar eens zijn :) Waarom haast als je gewoon lekker de tijd ervoor kunt nemen? Ik hoop dat marleen_usar wat aan dit topic heeft :).

ann__sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 15:39

met dat pasta kan inderdaad
maar wat wij altijd doen bij jonge paarden als ze slaan
is een touw pakken en die om het voetje heen doen net onder de kogel en dan omhoog trekken zodat hij hem op moet tillen. dan slaat hij jou iniedergeval niet en leert hij het misschien
bij ons werkt het meestal wel
succes er mee!