het word weer warmer, droger, en dat betekend dat de hoeven ook weer wat droger worden. Ik maak ze nu om de dag helemaal nat en vet ze een keer per week in. Nu zei iemand dat je veel beter gewoon hoefje in een emmer met water kan zetten. Maar iemand anders zei dat het dan weer te nat word ofzo. Doen meer mensen het, hoef in een emmer met water zetten, en hoelang?
corientjuhh
Geplaatst: 06-05-11 22:16
Ik deed dat altijd met voetjes en hoefjes wassen voor de wedstrijd Voet in de emmer water en boenen maar Kost wel 4 emmers water maar werd wel veel sneller en makkelijker en schoner Maar verder om echt de hoeven te voeden weet ik zo niet Ik lees even mee lijkt mij opzich ook wel handig
Laatst bijgewerkt door corientjuhh op 06-05-11 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Caily
Ik ben mijn paarden het aan het leren, het mogen dan wel Tinkers zijn, de ene doet het helemaal niet, de andere alleen voor toen hij de bedoeling snapte. Maar idd, vet houdt juist water tegen dus dat is niet zo goed. Een modderbadje (waterton omkiepen in het land bijv.) kan ook helpen.
Anoniem
Ik doe het wel,werkt goed,neemt veel water op enz. Ik laat ze er ong. 3 tot 8 minuten per hoef in de emmer. Bij de Shet wat korter dan bij het paard,haar hoeven zijn natuurlijk veel kleiner Hoefsmid heeft het goedgekeurd,mijn paard heeft nl. hele droge brokkelhoeven.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-05-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Sim
Geplaatst: 06-05-11 22:17
Ik doe mijn paard dagelijks (plm 20/25 minuten) in een hoefzak gevuld met water. Ondertussen poets ik haar en zadel ik op. Hoeven blijven mooi elastisch en worden niet te droog. Vetten is niet nodig omdat dat de vochtopname juist tegen houdt. Hoefzak werkt makkelijker dan een emmer; met een hoefzak kan je paard nog eens een stapje verzetten. Te nat worden de hoeven er echt niet van hoor, als je ze een half uurtje per dag laat "weken".
Vera96
Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-11 22:21
Ja ik wist dat vet het water tegen houd, dit doe ik dan ook altijd savonds als ie toch op stal gaat. En van te voren nat maken en in laten trekken. Een modderbadje word denk wat lastiger, Pepper HAAT plassen, als er een plas midden op de weg ligt dan weigert ie er vaak overheen te gaan, of er langs (of daar nou een sloot of prikkeldraad is maakt dan natuurlijk niks uit..) of er over heen springen. Een emmer met water zal die dus ook niet geweldig vinden, maar dat vind ie wel minder erg.
Maar het kan dus geen kwaad ofzo?
_Sim_, Hm ik zal eens kijken naar een hoefzak, maar ik denk soieso dat ik het eerst rustig op bouw met een emmer want dat vind ie ook nog maar niks:P
Tip: Begin met een lege emmer en leer hem daar zijn voet in te zetten, dan langzaam vullen met lauw water, niet een volle emmer en hem daar in willen zetten, daar wordt je heel nat van, en de hoef wat minder
PBA_
Geplaatst: 06-05-11 22:23
Of het nu wel of niet goed is, is het erg handig dit je paard te leren voor als het een keer nodig is. Het is dan fijn als je paard dan niet in paniek raakt doordat zijn voet in een emmer staat. Ik heb het eigenlijk alleen gedaan als oefening of als er een probleem was (nageltred in dit geval). Maar ik denk dat nu het zo'n tijd droog is dat best weer handig is om te doen. Morgen maar weer even doen dus.
Vera96
Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-11 22:26
@coentjuh, heeuj dat lijkt inderdaad wel wat! Lijkt alleen niet dat de hele hoef dan nat word en het vocht er goed intrekt..
_lot,
Slim idee haha. Laatst dacht ik even hoefje er in proberen te zetten, inderdaad alleen ik nat, hoef niet, en een booskijkende pony die de emmer niet meer vertrouwde..
PBA_, Ja dat klopt natuurlijk, maar als het slecht is dan oefen ik het liever niet natuurlijk.
Yontheke
Geplaatst: 06-05-11 22:26
Ik mag het bij mij niet indenken, mijn paard zijn hoef rustig laten staan in een emmer water.; No way Ik maak ze nu ook eerst goed nat met een spons, wacht dan even en smeer ze in met een hoefbalsem met laurier in.
truus1970
Geplaatst: 06-05-11 22:32
mijn weidepomp staat beetje scheef, dus als ze drinken staan ze altijd met de voorbenen in de blub, achterbenen is wat lastiger
ZOO die boots bij huppa zijn niet duur ga ik ook bestellen mijn paarden hebben ook best droge hoeven
gillian
Geplaatst: 06-05-11 22:45
Mijn vorige Fries had zo'n enorm harde hoeven dat de smid er regelmatig een kapmes op kapot heeft geslagen Vooral in de zomer was het een drama, knoerthard maar niet brokkelen. Ik heb toen vanalles geprobeerd maar niks werkte voldoende. Uiteindelijk heb ik van Nassau een mail gestuurd wat ik er aan kon doen, die antwoordde dat ik kon proberen om de hoeven in een hoefverband te zetten met een lijnmeelpapje. Een heel geklieder maar de smid kon hem toen wel makkelijker bekappen
Wat ik allemaal geprobeerd heb: 4 voeten in een emmer water zetten voor een half uur. Gewoon alle 4 tegelijk en dan een poetsbeurt geven, meneer bleef gewoon netjes stilstaan Natspuiten en invetten/oliën. Hoefvocht van de paardendrogist. Niks aan doen. Iedere dag afspuiten. Springschoenen natmaken en een dag om laten. Dat hoefverband was het enigste wat iets verschil maakte.
Nexus
Geplaatst: 06-05-11 22:46
shilady schreef:
ZOO die boots bij huppa zijn niet duur ga ik ook bestellen mijn paarden hebben ook best droge hoeven
Dan kun je toch net zo goed neopreen springschoenen natmaken en omdoen...?
Ik zat daar ook aan te denken maar meschien nemen deze meer water op ?
Safiera
Geplaatst: 07-05-11 06:43
Neopreen neemt niet echt veel water op hoor.
Ik nam altijd een zo ondiep mogelijke emmer, zodat het paard minder snel de hele emmer meeneemt wanneer hij zijn been er uit trekt. Die rubber voerbakken zijn echt ideaal, kunnen je paard geen pijn doen en gaan niet kapot Maar 4 voeten tegelijk zal nog wel even oefenen worden voor mijn poown Trouwens, volgens mij geldt hoe langer hoe beter (dus een half uur kan geen kwaad, ik heb het niet over dagdelen). Mijn HS raadde altijd aan om idd blubber bij de waterbak te maken, zodat de hoeven meerdere keren per dag nat worden. Helaas is de wei daar bij ons te droog voor.
ik vind het wel een goede methode, maar je moet wel zorgen dat je het je paard goed leert want die van mij trapte die emmer soms gewoon weg als hij erin stond ! Ik doe het zelden, maar als ik het doe staat hij heel rustig en krijg ik zijn voet haast niet meer opgetild, haha. Een hoef zal nooit te nat worden, want het neemt zo veel vocht op als nodig is. Ik ben ook niet tegen vetten. Zo eens in de week een dun laagje vet na het bevochtigen zorgt ook voor soepelheid en in de wei of tijdens het rijden slijt het vet er door het zand zo weer af. Overigens is Laurierzalf ook een hele goede voor soepelere hoeven. Dit hoef je alleen op de kroonrand aan te brengen. Ipv vet kun je ook bijv. Slaolie gebruiken, omdat dit dunner is trekt het beter in en sluit het minder af.
MaTuMi
Geplaatst: 07-05-11 09:08
Wij maken de voeten dan gewoon nat, met een water spuit,als het heel warm is, en ze hebben gezweet wassen we ze, of maken we ze gewoon nat.
Mijn knollie krijgt vrij snel scheuren in zijn hoeven door de droogte. Ik maak de grond bij de drinkbak dan nat tot er een laagje van 5 centimer water staat. Daar laat ik hem zo'n 15 minuten in staan (met halster om en ikzelf op een hoger gelegen stukje, anders blijft meneer echt niet staan). Nadien smeer ik de hoeven in met honing. Tip van mijn hoefsmid. En het lijkt nog te werken ook! Simpel en goedkoop.
Hm ja een afwijstijltje is denk wel wat handiger, alleen die hebben we alleen een knalblauwe en aangezien die gister nogal stond te knorren naar een blauw wikipakje. Maar dat moet ie maar leren.
Nat stukje bij drinkensbak maken gaat echt niet, hij haat plassen.
Mensen die ik vorig jaar hielp met de paarden die maakte wanneer ze watertonnen in het land ging vullen ook gelijk het land bij die watertonnen goed nat. Ofwel daar is over het algemeen toch altijd alleen maar zand dus een heerlijk modderbadje, werd mij ook verteld dat dat goed is voor de hoeven.