Welke behandeling voor spat is ingezet; met welke uitkomst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Welke behandeling voor spat ingezet en wat was de uitkomst?

Mijn paard heeft alleen rust een aangepaste training gehad en dat was voldoende.
11 (28%)
Mijn paard heeft rust en aangepaste training gehad en dat was onvoldoende
1 (2%)
Mijn paard kreeg oraal of intraveneus ontstekingsremmers en dat was voldoende
2 (5%)
Mijn paard kreeg oraal of intraveneus onstekingsremmers en dat was onvoldoende
Geen stemmen
Mijn paard heeft een lokale gewrichtsbehandeling (corticosteroiden) gehad, dat heeft geen effect gehad
Geen stemmen
Mijn paard heeft een lokale gewrichtsbehandeling (corticosteroiden) gehad, dat heeft op korte termijn effect gehad
2 (5%)
Mijn paard heeft een lokale gewrichtsbehandeling (corticosteroiden) gehad, dat heeft op langere termijn effect gehad
4 (10%)
Mijn paard heeft een tildreninfuus gehad, dat heeft geen effect gehad
2 (5%)
Mijn paard heeft een tildreninfuus gehad, dat heeft op korte termijn effect gehad
2 (5%)
Mijn paard heeft een tildreninfuus gehad, dat heeft op langere termijn effect gehad
6 (15%)
Mijn paard heeft een operatie gehad, dat heeft effect gehad
1 (2%)
Mijn paard heeft een operatie gehad, dat heeft geen effect gehad
Geen stemmen
iets anders (graag toelichting)
8 (20%)

Totaal aantal stemmen: 39

Anya

Welke behandeling voor spat is ingezet; met welke uitkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-11 21:32

Ik ben een enorme hoop pagina's aan het doorspitten over de behandelingswijzen van spat en de effecten daarvan op langere of kortere termijn.
Er zijn nogal wat opties:

• Ontstekingsremming en pijnbestrijding met NSAID’s
• Niets, alleen bewegingsregime, variërend van absolute boxrust tot gerichte training.
• Standsverandering door bekappen of orthopedisch hoefbeslag
• Lokale behandeling in het gewricht met corticosteroiden en/of andere middelen
• Tildren infuus
• Stimulatie van het vergroeien van het gewricht (artrodese) door operatie.
• Stimulatie van vergroeien van gewricht door middel van speciale injecties
• Iets anders.

Daarom probeer ik het via een poll. Misschien dat dit mensen een beetje een beter beeld geeft van de mogelijkheden
Je kunt meerdere opties aangeven. Het gaat dus wel om paarden met spat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:34

Ik heb gestemd: Mijn paard heeft een tildreninfuus gehad, dat heeft op korte termijn effect gehad, na het infuus kreeg hij het in zijn andere been, en hebben we hem moeten laten gaan, dus hoe het op de lange termijn zou zijn geweest weet ik niet.

Maggie_Eddy

Re: Welke behandeling voor spat is ingezet; met welke uitkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 21:45

Mijn stem luid: 1) Mijn paard heeft rust gehad en aangepaste training en 2) Mijn paard heeft een tildren infuus gehad en dit heeft op langere termijn effect. De rest weet je ;)

Lieveli, sterkte met je verlies :(:)

itsme_ilonca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:17

ik heb gestemd voor: Mijn paard heeft een tildreninfuus gehad, dat heeft op langere termijn effect gehad.

Ze heeft vorig jaar Tildren gehad en daarna heeft ze een jaar supergoed gelopen. Nu op het moment is het weer iets actief aan 1 been, en heeft ze dus weer Tildren gehad

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:48

Ik heb zelf gekozen voor 'mijn paard kreeg oraal of intraveneus onstekingsremmers en dat was onvoldoende'. Lan heeft acute spat en de daaruit voortkomende ontsteking is behoorlijk hardnekkig. Tot 2x toe heeft zij een combinatie van diverse ontstekingsremmers gehad (intraveneus en door het voer). Dat werkt tijdelijk, dan loopt zij even goed. Als de ontstekingsremmers een dag of 3 uitgewerkt zijn, begint ze weer te kreupelen (met name in draf). Er wordt dus nu overleg gevoerd over vervolgstappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:50

Ik heb even ingevuld voor een van de paarden die ik in mijn lessen gebruik. Acute spat. Schrik niet, periode van rust en aangepaste arbeid heeft ruim een jaar geduurd, maar inmiddels loopt ze weer helemaal goed em wordt ze dagelijks 2 uur voor de lessen ingezet. Betr. een grote KWPN-merrie van 18 jaar.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:16

Anya, goed initiatief!

ik heb gestemd: Mijn paard kreeg oraal of intraveneus ontstekingsremmers en dat was voldoende en Mijn paard heeft een tildreninfuus gehad, dat heeft op langere termijn effect gehad.

+ nog een aanvulling op je vragen.

Merrie, geboren in 1999
Spat geconstateerd; in 2005
Type spat; botoplossende variant
Tildren infuus; in 2005 en 2009
Speciaal beslag; van 2005 tot 2010. Nu blootvoets, wel binnendoor bekapt.
Supplementen; sinds 2010 Corta-flx

Nu geschikt als weidepaard, al zou recreatief rijden nog tot de mogelijkheden kunnen behoren.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:27

De pony die ik toendertijd had (2 jaar geleden) had ook spat en samen met de DA en de hoefsmid hebben we hem helemaal goed gekegen door anders te gaan bekappen/beslaan.
Daarbij een weekje of 2 rust en hij liep weer goed.
Bij elke keer dat de hoefsmid kwam hebben we hem wat gekanteld neergezet en zo kwam hij altijd goed door.
We reden ook gewoon intensief (lees M/Z dressuur)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:53

Mijn pony heeft rust gehad, een standscorrectie van de hoeven (ze biljardeerde behoorlijk en stond daardoor buitendoor, hoefsmid heeft haar binnendoor gezet en moest daarbij een gewoon ijzer met opzet gebruiken, geen speciaal beslag).
Na de rustperiode aangepaste training, veel rechtrichtende oefeningen aan de hand en dubbele longe.

Mijn pony was al 20+, ze heeft de rest van haar leven (2 jaar) nooit meer kreupel gelopen en werd licht recreatief gereden. Ze is aan iets anders overleden.

__Joy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:08

Mijn paard heeft de 1e keer een tildren infuus gehad en een half jaar rust met veel vrij bewegen. Daarna heeft ze weer 2 jaar goed gelopen en weer M2 wedstrijden gereden. Afgelopen winter werd ze weer kreupel en was het acuut weer actief geworden doordat ze waarsch een rare beweging heeft gemaakt op de gladde ondergrond. Ze heeft meteen weer een tildren infuus gehad en 3 weken boxrust in grote box(ivm de acute spat) en daarna 3 weken stappen 15 min. Nu ben ik ongeveer weer 2 maanden aan de gang en ze loopt nog steeds goed.
Ik ben erg tevreden over tildren. Toen ze het de eerste keer gehad heeft begon ze al vrij snel te verbeteren. Verder staat ze op ijzers en achter iets binnendoor, geef geen suplementen oid.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:12

mijn merrie heeft in november 2008 een injectie van cortison in haar gewricht gehad. Sinds afgelopen jaar krijgt ze daar om de dag een suplement "Joint Liquid saver", en ze loopt nog steeds goed. Nu begint ze af en toen als ze zich verstapt minder goed te herstellen, maar nog niets enstigs.......Mocht het slechter worden, laten we haar weer inspuiten.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:20

Een paard dat ik goed ken heeft alleen aangepaste training gehad, eigenlijk geen rust gehad ;)
Het paard in kwestie wordt dit jaar 19 en we zijn ongeveer 2 jaar geleden begonnen. verder staat hij onder controle van een ostheopaat.
Hij blijft altijd dagen houden dat hij even niet zo lekker gaat en daarop moeten we echt ons rijden aanpassen, maar hij loopt nog wel en RAD!

we rijden volgens het systeem van Antoin de Bodt. en bij dit paard werkt het echt perfect!!!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:22

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:11

Begin april heeft de da bevestigd dat ons paard linksachter spat heeft. Ze loopt licht tot niet kreupel maar na lichte arbeid stond ze standaard linksachter op rust. Aangezien ze een zwelling kreeg is de da gekomen en ze had koorts. Dus heeft ze 3 dagen antibiotica in de hals gespoten gekregen en daarna antibiotica door het voer voor 6 dagen. Tevens kreeg ze 3 dagen siroop door het voer voor spat.

Ze moest een maand op rust (loopt 24/7 in de wei). Morgen komt da weer. Dus we weten nog niet of de behandeling is aangeslagen. Wel zal ze een aangepast trainingsschema krijgen. Heb niet gestemd aangezien er nog geen resultaten zijn.

mieneke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:11

Mijn toen driejarige pony heeft een half jaar geleden een infuus gehad, en wat aangepaste training, maar vooral zo geleidelijk mogelijk opbouwen. Nu loopt ze regelmatig nog kreupel, en staat daarom nu ook achter op ijzers, buitenom i.p.v. binnendoor omdat ze zo simpelweg stukken beter loopt. Nog steeds is ze vaak kreupel, maar voldens de da is ze aan de beterende hand

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 21:36

Anya schreef:
Ik heb zelf gekozen voor 'mijn paard kreeg oraal of intraveneus onstekingsremmers en dat was onvoldoende'. Lan heeft acute spat en de daaruit voortkomende ontsteking is behoorlijk hardnekkig. Tot 2x toe heeft zij een combinatie van diverse ontstekingsremmers gehad (intraveneus en door het voer). Dat werkt tijdelijk, dan loopt zij even goed. Als de ontstekingsremmers een dag of 3 uitgewerkt zijn, begint ze weer te kreupelen (met name in draf). Er wordt dus nu overleg gevoerd over vervolgstappen.

Inmiddels heb ik mijn stem veranderd. Lan heeft ontstekingsremmers gehad en daarna een paar maanden stappen over de weg. Toen dat goed ging zijn we gaan draven op het harde. Steeds kleine stukjes. In het zand bleef ze licht kreupel in draf. Inmiddels rijden we weer in de bak en is ze niet kreupel meer. De laatste foto's lieten zien dat het gewricht bijna aan elkaar gegroeid was (dat was in augustus). Nu in december loopt ze dus weer goed en ben ik aan het opbouwen.

L_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 00:37

Bij mijn merrie van 16 is een paar maandjes geleden ook spat geconstateerd.
Ze staat nu op de wei met haar nieuwe vriendjes en word als wandelpaardje gebruikt
hopelijk later ook als recreatiepaardje, maar voorlopig valt er niet veel te doen ivm slechte weer...
ze krijgt medicatie: VIP (Artus Base) en een kruidensupplement
samen met speciale ijzertjes!
ze heeft heel lang heel slecht gelopen, maar sinds ze op rust staat daar op de wei loopt ze super!
ze heeft er helemaal geen last meer van! gelukkig!
Ook al zeggen ze rust roest, ik vind dat ze alleen maar beter gaat!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:31

ik heb "anders"gestemd. Paard brak door trap ander paard een griffelbeentje waardoor spat ontstond 1 gewricht was binnen 4mnd netjes dichtgegroeid en ze heeft er nooit meer last van gehad (daarna ook nog gesprongen met haar) ze was trouwens ook niet kreupel, aleen het been was een beetje dik in het begin.
Hoefsmid heeft haar wel "binnendoor" gezet en ze heeft 4mnd zoveel mogelijk op de wei gelopen. Tildren bestond toen nog niet :-)

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:32

Hoi,

Kan jullie nog niet echt helpen want het is van gisteren vastgesteld dat mijn 9jarige kwpn ruin spat heeft op beide achterbenen. (graad 2 en ander been graad 3)

Duiden ze in NL ook een graad aan ?

Morgen word hij ingespoten met hydralon zuur ...
en voor de rest ga ik nog eens navragen over op een speciale manier bekappen en beslag misschien,
alhoewel ik niet van hoefijzers hou ...

en ook denk ik dat ik cortaflex ga bijgeven ..

Voor de rest ga ik het hier volop volgen (spijtig genoeg)

Veel succes alvast aan iedereen !

:(:)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 22:13

Update: het gaat super met Lan. Ze heeft geen terugval gehad en we zijn aan het verzamelen. Het gaat nog steeds goed!

perzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 08:11

hier gaat het nog altijd niet goed, we weten alleen niet of het met zijn spat te maken heeft ..

bij de linkergalop doet hij het heel slecht momenteel, hij wisselt steeds zijn achterbenen en hij begint zelfs na een paar keer verkeerd aan te springen, da erbij, zadel te nauw, kraker + zadel wijder gemaakt, nu 2weken later ging het even beter maar nu is het terug, vanavond terug da/kraker erbij pfff bij ons is het een aaneenschakeling van miserie :(

het ergste vind ik persoonlijk is dat ik niet weet of hij pijn heeft ..

weeral afwachten zeker hé :(

Anya super dat het zo goed gaat, toch nog een lichtpuntje voor ons allemaal hier :)