Hoefvet....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isis_Quinto

Hoefvet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 17:02

heey bokkers

De ene vind het onzin , de andere vind het juist wel zin hebben,
Wat vinden jullie van hoefvet/teer?
Vinden jullie het echt werken?

x

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:52

Hier zijn al zo ontzettend veel topics over...
Typ het eens in bij 'zoeken'.
Kom je een heel end mee ;)

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 19:54

Teer is heel wat anders dan hoefvet he! Met teer droog je juist de onderkant van de hoef uit, vaak in de winter. In de zomer smeer je juist hoefvet op de bovenkant om hem soepel te houden en scheuren tegen te gaan. Onze paarden krijgen in de zomer meerdere keren per week hoefvet opgesmeerd omdat de hoeven anders gaan brokkelen en scheuren. Al ligt het wel aan de hoeven van je paard, heeft je paard sterke/harde hoeven dan is de nood voor hoefvet of teer veel minder hoog.

Ik ben wel alleen voor teer en hoefvet als het een nut heeft, en niet voor de mooi...

Revanches

Re: Hoefvet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:31

VSW-->BEH

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:33

Hoevenvet droogt juist erg uit want dat zorgt ervoor dat er geen water meer opgenomen kan worden.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:33

12sterre34 schreef:
Teer is heel wat anders dan hoefvet he! Met teer droog je juist de onderkant van de hoef uit, vaak in de winter. In de zomer smeer je juist hoefvet op de bovenkant om hem soepel te houden en scheuren tegen te gaan. Onze paarden krijgen in de zomer meerdere keren per week hoefvet opgesmeerd omdat de hoeven anders gaan brokkelen en scheuren. Al ligt het wel aan de hoeven van je paard, heeft je paard sterke/harde hoeven dan is de nood voor hoefvet of teer veel minder hoog.

Ik ben wel alleen voor teer en hoefvet als het een nut heeft, en niet voor de mooi...

Een hoef heeft vocht nodig, geen vet. Vet sluit de hoef juist waardoor de hoef geen vocht meer op kan nemen. Dus door vet te smeren drogen de hoeven juist meer uit. Je kan ze beter een paar keer per week afspuiten met water.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:35

Wij gebruiken rainmaker van de paardendrogist tegen droge hoeven helpt super!

nienke1208

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 13:37

Ik gebruik zowel hoefvet als hoefteer.
Ik spuit eerst hoeven af, voordat ik hoefvet op doe, zodat de hoef het vocht op kan nemen en dat werkt super (en helaas heb ik qua hoeven een probleempaard ;) )

Hoefteer gebruik ik niet dagelijks, alleen als de onderkant van z'n hoeven er echt niet uitziet teer ik een week en dan zien z'n hoeven er al een stuk beter uit...

Hoefsmid is ook eindelijk tevreden over hoe z'n hoeven eruit zien!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:02

Hoefvet: leuk voor die keer op wedstrijd, keuring of voor de fotoshoot. Voor de rest lekker in de kast of in de schappen van de winkel laten staan. Maar dat geld voor meer van die 'verzorgings' producten. Goede voeten houd je door goed bekappen, juiste huisvesting en voeding en een correct bereden paard.

Mijn pot vet is al bijna 20 jaar oud en nog bijna voor de helft gevuld. Kan er bijna mee naar Kunst en Kitch :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:07

Cowgirl schreef:
Mijn pot vet is al bijna 20 jaar oud en nog bijna voor de helft gevuld. Kan er bijna mee naar Kunst en Kitch :D

Dat geld ook voor mij ik gebruik het nooit! had het als "penny" meisje gekocht voor die mooie glimmende hoeven, ging toen de bak in en er bleef zand aan zitten :S Schoot ik niet veel mee op en dus eigenlijk niet weer gebruikt.

Voor vetten teren, altijd voetjes nat maken, zodat ze vocht op kunnen nemen, daarna afsluiten met hoefvet.
Teer gebruikte wij vroeger voor een friese merrie met slechte hoeven. Vond het vreselijk stinken heb het zelf dus nooit aangeschaft!

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:08

Je kunt ook gewoon elke dag na het rijden je paard even onder de spuit zetten en de hoeven nat houden, werkt beter dan vetten in mijn ogen!

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:12

Wat is dat? ..... Gebruik 't al ruim tien jaar niet meer! Mijn hoefsmid heeft mij verteld zo weinig mogelijk op de hoeven van mijn paarden te smeren, het heeft nl. geen enkel nut. De hoef wordt van binnen uit gevoed niet van buiten. Mijn paarden hebben sinds ik alle smeersels voor de hoeven weglaat supersterke harde hoeven gekregen...geen brokkels of scheuren, helemaal niets. Wil je persé wat smeren gebruik dan laurierzalf en masseer daar de kroonrand mee in.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 17:14

tessacheyenne schreef:
Wat is dat? ..... Gebruik 't al ruim tien jaar niet meer! Mijn hoefsmid heeft mij verteld zo weinig mogelijk op de hoeven van mijn paarden te smeren, het heeft nl. geen enkel nut. De hoef wordt van binnen uit gevoed niet van buiten. Mijn paarden hebben sinds ik alle smeersels voor de hoeven weglaat supersterke harde hoeven gekregen...geen brokkels of scheuren, helemaal niets. Wil je persé wat smeren gebruik dan laurierzalf en masseer daar de kroonrand mee in.

Toch denk ik dat de hoef van de buitenkant zeker gevoed word. S'winters zijn ze altijd wat 'mooier' dan zomers omdat ze dan vaak droog zijn en sneller scheurtjes vertonen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:31

Nojoukus schreef:
Je kunt ook gewoon elke dag na het rijden je paard even onder de spuit zetten en de hoeven nat houden, werkt beter dan vetten in mijn ogen!

U weet dat uw ogen vetten niet de bedoeling is?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:13

Nou ik vond het ook altijd onzin, totdat de mijne 2weken terug ging scheuren/droge hoeven niet enorm maar begon licht. ik had nog een (hele oude) pot hoefvet staan (olie die dik was geworden :p) erop gesmeerd paar keer inmiddels en je ziet echt verbetering, de scheuren dichten niet hoor, maar hoef ziet er wat gezonder weer uit.
ik vind het wel rotzooi dat plak spul en zand :p dus doe het voordat ze op stal gaat