Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:59

Hoihoi,

ik heb net op internet heel veel gelezen over natuurlijk bekappen, en ik zou het heel graag willen...
Ik heb mijn paard net, en hebben gelijk zijn voorijzers afgehaald, die zaten erop omdat zij veel over asfalt liep.
Het gaat prima, maar ik merk gevoeligheid over grind, en de hoeven scheuren heel snel.

Ik moet nog even meer lezen, maar opzich lijkt het me goed om te doen, alleen ik lees zoveel dat ik het niet meer snap.
Ik wou dus vragen naar jullie ervaringen.

- Als ik begin met natuurlijk bekappen, hoevaak moet dat dan? Juist vaker dan de 6-8 weken of minder vaak, of eerst heel vaak en dan steeds minder vaak?
- Wat moet ik er zelf aan doen? Tussendoor bijvijlen, en over asfalt lopen opbouwen? Komt goed uit want ik moet vaak over asfalt, in de berm en in het grind loopt hij heel gevoelig, logisch want hij liep jaren op ijzers, ik wil alleen zelf geen ijzers. (Als dat het beste zou zijn zou ik het natuurlijk doen, maar ik geloof dat dat natuurlijk bekappen veel beter is.)
Kan iemand me hier wat over vertellen? (Ik las alles op hoefnatuurlijk)

Groetjes Jessie

marimba

Re: Natuurlijk bekappen, doen of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:11

de zogenaamde natuurlijke bekappers zijn geen hoefsmeden en hebben alleen leren bekappen en weten over het algemeen weinig over de anatomie van het paard de opleiding is ook maar een cursus terwijl de opleiding tot hoefsmid 4 jaar duurt.

alleen al met zulke gevoellige hoeven zou ik toch echt een gewone smid nemen die zijn vak verstaat.

uiteraard zijn er in beide gevallen mensen die heel goed zijn of dat ze er een zooitje van maken.

maar mijn persoonlijke keuze bij zulke hoeven zouden een goede smid zijn en geen bekapper.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:16

Niet mee eens Marimba.
Ik heb een natuurlijke hoefsmid erbij gehad die ook besloeg (natural balance ijzers) en gestudeerd heeft in Amerika. Fijne man. Raymond Kramer. Hij gaat nog steeds iedere keer terug naar Amerika om bij te leren. Er lopen inderdaad veel natuurlijk bekappers rond die een cursus gevolgt hebben en that´s it. Dus zoek wel een goeie ;) dan heb je een goeie methode te pakken.

Zelf bekappen heb ik een hekel aan, liever iemand die ervoor geleerd heeft en weet waar hij/zij mee bezig is ;)
Laatst bijgewerkt door Suzan_bobar op 16-03-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:16

Laat een professional komen, dat sowieso. Je kunt zelf een cursus erbij doen, maar ik zal alsnog zo nu en dan een professional laten komen. Die geeft je informatie over hoe vaak het zal moeten en hoe laang het zal duren totdat hij helemaal tot natuurlijk is "gegroeid". Je bekapper zal je dan ook informatie geven over voeding ivm hoeven. Elk paard is anders. Mijn paard had er 3 maanden voor nodig om normaal te kunnen lopen op een stukje weg, een ander paard dat ik ken 2 uurtjes.
Ik kan nu, een jaar later, zonder aarzelen over asfalt galopperen en hij heeft nooit meer scheurtjes.
Ik weet niet waar je woont, maar anders heb ik het nummer van een héle fijne bekapster voor je. Ze is ontzettend geduldig, zacht en werkt zorgvuldig en haalt er niet teveel af.
Ik zou wel zeggen: Doen! Ik ken heel veel paarden die natuurlijk bekapt zijn, deze zijn allemaal steenhard en supergezond.
Ben het dan ook niet eens met wat marimba zegt, (goede) natuurlijk bekappers hebben een volledige opleiding gedaan en kunnen mij alles vertellen over de anatomie van het paard. Er is voor mensen zelf ook een dagcursus zodat je het kan leren bijhouden.
Mijn paard had ook supergevoelige hoeven, en nu écht niet meer!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:26

Ik vraag me af hoe lang je een paard pijn wilt laten lijden omdat anderen roepen dat ELK paard natuurlijk bekapt kan worden?

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:33

Cassidy schreef:
Ik vraag me af hoe lang je een paard pijn wilt laten lijden omdat anderen roepen dat ELK paard natuurlijk bekapt kan worden?

_/-\o_
plus het feit dat veel paarden /ponys onnatuurlijk slijten en dus uiteindelijk scheef op de benen staan met alle gevolgen vandien.
ik zou(als je zonodig zonder ijzers wil..... regelmatig een hoefsmid laten bekappen maar niet zelf doen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:34

iig door professional laten doen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:35

Is het echt pijn of alleen maar overgevoeligheid... Je kan toch hoefschoenen gebruiken tot die witte lijn ofzo weer hersteld is en je overal gewoon kan lopen?
Is is dat het niet gewoon waard, zodat je paard daarna totaal geen last meer heeft?

Ik woon in Amersfoort, als je reiskosten een heeel klein beetje meevallen zou ik het nummer wel willen?

Natuurlijk professioneel, ik zou nooit zelf aanklooien of zomaar iemand laten komen.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 16-03-11 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:37

Ik vind van wel. en mijn paard was eerder overgevoelig dan pijn-hebbend.
Zodra ik t nummer vind zal ik je m geven, weet niet precies hoe haar reiskosten zijn..
Wil je me anders pb-en zodat ik het niet vergeet?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:37

Is een paard dat onregelmatig loopt, kreupel of niet? Heeft een paard dat onregelmatig loopt, pijn of niet?
Is gevoelige hoeven niet een ander woord voor "pijn"?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:39

Ik weet niet of dat een ander woord ervoor is, dat vraag ik. In mijn ogen is het wat anders.
Maar bedoel je het niet goed is om dat proces door te gaan tot dat hij de natuurlijke hoeven bereikt heeft zegmaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:44

Ik bedoel dat ik het niet eerlijk vind tegenover een paard om hem met gevoelige hoeven te confronteren (en wie weet hoe lang moet confronteren) voordat hij op blote voeten pijnvrij kan lopen...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:45

We hebben hier verschillende paarden staan en sommigen zijn gewoon gevoelig zodra ze op het harde komen.

Het ene dier zal het er beter op doen als het andere dier. Ik ben niet voor het natuurlijke bekappen omdat je een hoop beunhazen en mensen hebt die niet weten wat ze doen. Daar komt bij dat hoe natuurlijk je ze ook wil bekappen de omstandigheden nooit natuurlijk zijn.

Je bekapt het dier dan misschien wel minimaal en natuurlijk. Maar hij blijft op de zachte ondergrond staan en niet op de harde,rots bodem die ze van nature hebben. Ook maakt een paard veel minder KM wat dus ook weer zijn invloed heeft op de hoeven...

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:46

Cassidy schreef:
Ik bedoel dat ik het niet eerlijk vind tegenover een paard om hem met gevoelige hoeven te confronteren (en wie weet hoe lang moet confronteren) voordat hij op blote voeten pijnvrij kan lopen...

Dan is het nog maar de vraag of hij ooit lekker gaat lopen. Sommige dieren zijn nu eenmaal gevoelig.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:48

Ja dat begrijp ik ook weer inderdaad.
Maar wat adviseren jullie dan, ik heb een goede hoefsmit nu, echt een goede, maar hij loopt gevoelig op grind doordat hij jaren op ijzers liep, en hij krijgt snel scheurtjes omdat ik wel op asfalt moet lopen hier op sommige stukken, vooral omdat hij op grind gevoelig loopt en op het asfalt niet.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 16-03-11 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:50

mijn paard was toen destijds een tijd gevoelig, daarna niet en nooit meer. Ik vind dat het het wel waard is, zolang een professionele NB-er ook eerlijk kan zeggen dat diegene het er wel of gewoon helemaal in ziet dat natuurlijke hoeven goed zullen werken voor het paard, maar ook kunnen zeggen wanneer dit niet zal kunnen. Ik zie het met gemak gebeuren dat mijn NB-er eerlijk zegt wanneer een paard het niet zal kunnen door hoef of beenproblemen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:55

NeverGiveUp schreef:
Maar wat adviseren jullie dan, ik heb een goede hoefsmit nu, echt een goede, maar hij loopt gevoelig op grind doordat hij jaren op ijzers liep, en hij krijgt snel scheurtjes omdat ik wel op asfalt moet lopen hier op sommige stukken, vooral omdat hij op grind gevoelig loopt en op het asfalt niet.

Wat adviseert je hoefsmid? Ik heb mijn paard ook op blote voeten staan, maar laat het bekappen aan de traditionele gediplomeerde smid over. Ik snap niet goed waarom je neigt naar natuurlijk bekappen vs "traditioneel" bekappen?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 23:58

NeverGiveUp schreef:

de meeste paarden lopen niet lekker op grind. We hebben hier plus minus 25 lopen en zeker 15 ervan houden niet van grind. Die hebben geen hoeven die te kort zijn etc.

Grof grind loopt gewoon niet lekker voor ze. Asfalt hebben ze hier geen last van. lekker vlak en niet scherp.

Zou je eigen smid eens vragen wat hij ervan zegt. Sommige paarden hebben ook slechtere hoeven als andere paarden. Dus wat betreft scheuren kan je daar niet veel van zeggen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 23:59

Nou omdat ik eigenlijk geen ijzers wil.. Ik zie alle nadelen ervan, en omdat ik er net een heel artikel over gelezen had, dacht ik dat het een oplossing kon zijn dat hij niet meer zo gevoelig op grind loopt, en de hoeven niet meer zo snel scheurtjes krijgen door het lopen op asfalt. (Kan ook de berm in, maar daar loopt ie niet helemaal lekker dus)

Edit: Maar ook gewoon hard zand met kleine steentjes ertussen. Ik las dus over die beschadigde witte lijn door hoefijzers die hij jaren had, dat hij daardoor gevoelig kan lopen op bijv grind.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:01

Ik heb mijn pony altijd in de zomer op ijzers omdat hij anders geen meter over de straat kan lopen.
In de winter gaan de ijzers eraf, en loopt hij alleen in de wei.
De eerst weken rijd ik ook niet op hem als hij geen ijzers heeft omdat dat hem veel te veel pijn doet.
De ijzers haal ik er af zodat zijn hoeven goed bij kunnen groeien, en de scheuren er uit gaan.

Ik zou als je veel over de weg (asfalt) rijdt gewoon lekker ijzers er onder houden of hoefschoenen nemen.
En de tijden dat je niet of heel weinig over de weg rijdt de ijzers eraf.
Natuurlijk bekappen bestaat volgens mij niet echt.
Elke goede smid probeert een paard goed "recht" te zetten!!!
er zijn een hoop mensen die een cursus volgen en dat leuk geld kunnen verdienen met natuurlijk bekappen
Een kennis van mij doet het ook, en die loopt bijna elke week wel aan de hoeven van het paard te "prutsten" en daar maak je het paard echt niet beter mee!!!

Dus blijf gewoon lekker bij je eigen goede smid, en of je hem nou op ijzers hebt of niet, een smid die goed beslaat kan ook goed bekappen, want als je niet kan bekappen kun je zeker geen paard goed op ijzers zetten!

En voor die scheuren kun je biotine voeren, hielp bij die van mij ook!!!

en misschien een rare vraag... maar waarom laat jij je paard over grind lopen???

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:03

NeverGiveUp schreef:
Nou omdat ik eigenlijk geen ijzers wil.. Ik zie alle nadelen ervan, en omdat ik er net een heel artikel over gelezen had, dacht ik dat het een oplossing kon zijn dat hij niet meer zo gevoelig op grind loopt, en de hoeven niet meer zo snel scheurtjes krijgen door het lopen op asfalt. (Kan ook de berm in, maar daar loopt ie niet helemaal lekker dus)

Maar je hoeft niet natuurlijk te gaan bekappen omdat je geen ijzers wil hoor! Je eigen smid kan ook gewoon bekappen en ik ben wel benieuwd naar wat hij/zij je adviseert?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:05

Vergeet in je eigen "omdat ik geen ijzers wil" ook niet te kijken naar wat het paard nodig heeft...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 00:06

Ik zei al, ik bedoel niet letterlijk grind. Ik rijd in de polder, en daar heb je berm, van gras, maar op sommige stukken is het hard zand met steendjes erin, en dat merk ik dan gelijk. Niet grind van heel veel steentjes.

Edit: In mijn openingspost zei ik al als mijn paard het nodig zou hebben zou het een ander verhaal zijn, maar ik ben het er dus niet mee eens :)
Het gaat hier niet om wat ik wil, maar wat mijn paard nodig heeft. Dat we dat even duidelijk hebben :)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:06

NeverGiveUp schreef:

Edit: Maar ook gewoon hard zand met kleine steentjes ertussen. Ik las dus over die beschadigde witte lijn door hoefijzers die hij jaren had, dat hij daardoor gevoelig kan lopen op bijv grind.

Wat betreft nadelen van ijzers....

ijzers zet je onder een paard als het nodig is. Wat betreft die artikelen over NB. Die zijn geschreven door mensen vanuit een NB oogpunt. Als je je eigen smid vraagt zal hij ongetwijfeld weer argumenten hebben waar je van zegt goh dat is ook zo.

Zet 10 deskundigen bij elkaar en je krijgt 10 verschillende verhalen. Je zal moeten doen wat het beste is voor je paard!.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:08

NeverGiveUp schreef:
Ik zei al, ik bedoel niet letterlijk grind. Ik rijd in de polder, en daar heb je berm, van gras, maar op sommige stukken is het hard zand met steendjes erin, en dat merk ik dan gelijk. Niet grind van heel veel steentjes.

Edit: In mijn openingspost zei ik al als mijn paard het nodig zou hebben zou het een ander verhaal zijn, maar ik ben het er dus niet mee eens :)
Het gaat hier niet om wat ik wil, maar wat mijn paard nodig heeft. Dat we dat even duidelijk hebben :)

En als je paard het nodig heeft maar jij het er daar niet mee eens bent?