Aangezien ik in BEH nogal eens tegenkom dat mensen deze drie standen door elkaar heen husselen heb ik besloten om de verschillen tussen deze standen even heel simpel te laten zien. Ze lijken op elkaar, omdat in alle drie de gevallen de hoef zelf (te) steil is. Het grootste verschil zit hem in het stukje been erboven (de ondervoet).
Helaas beschik ik niet over hele uitgebreide technologie, dus heb ik geprobeerd om het in paint te tekenen. Niet lachen

1. Bokhoef

Een bokhoef ontstaat nog wel eens doordat het jonge paard tijdens het grazen een voorkeurshouding aanneemt; altijd hetzelfde beentje voor zetten. Dit noemt met ook wel een graasvoet.

Ook komen bokhoeven voor bij paarden die tijdelijk steeds zijn achterste hoefhelft ontlast hebben (vanwege pijn), graven (de toon eraf schrapen).
Na verloop van tijd zijn de pezen hierop aangepast en zijn ze verkort.
2. Steltvoet

Een steltvoet is naar voren gebroken in de voetas, waarbij de verzenen de grond niet raken.
Dit gebeurt bij veulentjes in de periode dat hun peesjes zich gaan 'zetten', het voetje kan steeds steiler worden en dan moet er al actie ondernomen worden door de HS/DA.
Enkele oorzaken van bokhoeven en steltvoeten:
* Groei - de verhouding van de groei tussen de botten en pezen is niet gelijk.
* Pees- of spierontstekingen.
* Pijn in de achterste hoefhelft.
* Langdurig liggen door een aandoening - bij het niet normaal belasten van de benen verkorten de pezen.
* Erfelijkheid.
3. Beervoetige stand

Beervoetigheid: een steile hoef die gepaard gaat met een weke kootstand. Beervoetige stand zie je soms bij veulentjes die net geboren zijn, dit moet binnen enkele dagen wegtrekken. Het kogeltje komt dan soms bijna aan de grond.
Deze stand is bij oudere paarden niet gunstig, omdat ze de pezen erg belasten.
* Bij paarden tót 2 jaar (maar hoe eerder hoe beter) kan er nog veel aan de stand gestuurd worden. Daarom is het zo belangrijk om goed op de beenstand van veulentjes te letten en eens in de zoveel tijd de hoefsmid erbij te halen.
Soms zijn er hele toeren nodig om het goed te krijgen, maar hoe vroeger je erbij bent, hoe minder werk