paard met korte hoeven, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

paard met korte hoeven, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:40

Dag allemaal,

Mijn paardje heeft vaak erg korte hoeven. Ze gaat maar 1 x in het jaar naar de smid, die was er dus laatst, en hij heeft er toch iets vanaf gehaalt, en nu kan mijn paard dus het erf niet meer normaal af lopen. Vorig jaar heb ik er een keer hoefijzers onder laten zetten, maar dat vond ik ook eigenlijk niks. Nu vraag ik mijn af, jullie als naturals, hoe lossen jullie dit op? Ik nijg ook naar de natural kant, daarom wil ik ook liever geen ijzers. Maar vaak kunnen wij de bak niet in omdat die vaak onder water staat, en dan kan ik dus helemaal niks meer doen, terwijl we in een hele mooie omgeving staan, erg jammer dus.
Zou fijn zijn als jullie tips of ideen hebben.

Groetjes, Risje

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 21:49

Ik als natural :)) reageer maar even, al denk ik dat het topic op BEH beter op zijn plaats zal zijn. :)

Soms is er iets te kort bekapt en loopt het paard een paar dagen gevoelig, wellicht is de gevoeligheid bij jouw paard na een paar dagen weer over?

Wat ik nu mis in jouw verhaal, is hoe jouw paard verder loopt (gevoelig, prima, enz.), aangezien ze maar één keer per jaar naar de smid gaat?

Overigens heeft mijn pony ook hele korte hoeven (of in mijn ogen: hebben veel paarden te lange hoeven...) - maar die loopt prima blootsvoets over het asfalt.
(Toevallig vandaag nog 12 km en van de week ook 15 km, en ik ben pas aan het opbouwen weer. :)]

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 21:59

De hoefsmid is al een paar weken geleden geweest. Normaal loopt ze wel goed over asfalt, al probeer ik dat zo min mogelijk te doen omdat ze dan alleen nog meer afslijten. Soms heeft ze wel last van kiezeltjes, maar nu kan ze amper over grind heen lopen (wat dus bij ons op het erf ligt)
En euhhh wat is BEH?
Ik had mijn vraag hier gesteld omdat ik dacht dat naturals geen ijzers laten beslaan, en mijn paard zal toch niet de enigste zijn met korte hoeven? :\ haha

TurdusMerula

Re: paard met korte hoeven, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:09

Dat klinkt wel echt als gevoeligheid ja...

Ik snap dat je niet te veel over het harde wilt lopen, maar daar tegenover staat dat je de hoeven als het ware moet trainen.

Ik kan nu wel een heel verhaal gaan typen, maar misschien is het interessanter eerst zelf te lezen.

Hoefnatuurlijk.nl is een hele goede site, en in mijn profiel staat ook nog wat informatie.

Ter overbrugging van die gevoelige periode (of wellicht voor langere tijd) kun je hoefschoenen gebruiken. :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:20

Ik zal het topic even verplaatsen vanaf NA naar BEH.

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 22:28

Dank je wel !!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:30

Als ijzers je niets lijken, waarom geen hoefschoenen proberen?

Zeker bij een paard wat nauwelijks hoefgroei heeft is dat misschien een goede oplossing. Omdat bij paarden die een gezonde of snelle groei hebben de hoefschoenen snel niet meer netjes passen omdat de hoef te lang is. Als jouw paard lang een bepaalde lengte behoud zitten ze ook langer mooi.

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:37

Mijn haflinger had dit een aantal jaren geleden ook heel erg. Ik probeer mijn haflinger ook zo natuurlijk mogelijk te houden dus zonder ijzers.

Ik ben uiteindelijk naar een andere ( wel een veel duurdere) hoefsmid overgestapt. En nu ben ik blij als hij het red met iedere 6 a 8 weken bekapen :P Ik moet voordat ik in het bos ben toch een stuk over asfalt maar zijn hoeven slijten nauwlijks.
Mijn hoefsmid laat zijn straal altijd heel breed. Ik heb er veder geen verstand van maar dat is wat hij altijd roept.
En ik vind het natuurlijk prima want kan nu weer gewoon zorgeloos rijden!

Ik teer de hoeven van mijn paard altijd op advies van de hoefsmid 3x per week. Het is een rot klus maar daardoor zijn de zolen van de hoeven harder geworden.

ik heb nu nergens geen problemen meer meer.

S6

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 22:41

Hoefschoenen heb ik ook minder fijne verhalen gehoord, dat ze schuren, niet goed passen of uit vallen. Ik vind het een dure uitgave voor het geval dat het inderdaad ook niks is.
Ik ga ook over naar een andere hoefsmid. Paar x in de week teren is misschien ook wel een aanrader. Zijn er ook supplementen voor om de groei te bevorderen?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:43

Ik zou vooral niet teren of supplementen gaan voeren...
Verdiep jezelf in de werking van de hoef. :)

Ik kom hier iets later nog wel op terug. :)

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:52

bij mij haflinger hiep het teren juist wel.
Hij krijgt daardoor hardere hoeven. En daardoor slijten ze niet.

Als het sneeuwt teer ik zijn voeten niet omdat ik bang ben dat de sneeuw eraan blijft plakken en dan gaat klonteren. ik merk echt het verschil als ik 3 weken niet teer.

suplementen zou ik ook niet doen.
maar dat is meer omdat ik iets tegen suplementen heb, zowel bij dieren als bij mensen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 23:03

ik heb hier alle paarden van de ijzers afgehaald,en 1(engelse volbloed) heeft zeer korte voeten,nu zijn we 1 jr misschien wel al langer verder en mevrouw loopt over steentjes kiezeltjes oneffen heden etc meteen slecht.het probleem los je op door gewoon hoefschoenen te kopen,er zijn veel verschillen maar de renagade en de easyboot hoef je niet in te lopen schuren dus ook niet gewoon super schoenen.al onze paarden /pony's hebben nu schoenen en ik wil echt niet anders meer.
verder zou ik niks aan de voeten van je paard doen laat de natuur zijn beloop doen.
en een smit heb je geloof ik niet eens nodig als ik het zo hoor.
want bijvijlen kun je zelf wel als het nodig is.succes met je paardje

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:11

Zo te horen is er teveel van de zool afgehaald. Ik zou overstappen op een bekapper die niet ijzerloosbekapt, maar zodanig bekapt dat je paard blootsvoets goed kan functioneren. Oftewel ik zou een NB-er laten komen. Die laten de zool met rust.

Als je paard gezond gehuisvest staat en de hoeven op de juiste manier bekapt worden, dan kun je prima zonder ijzers of hoefschoenen over straat. Het is niet zo dat je hoefshoenen om moet knopen omdát je geen ijzers onder slaat. :+

Mijn paarden staan al jaren zonder ijzers en zonder hoefschoenen en ja in de ogen van een hoefsmid hebben ze korte hoeven, maar wat is kort?

Is de hoef zonder ijzer te kort, of is de hoef mét ijzer te lang en zijn we gewend aan dat beeld?

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 11:33

Je hoeft absoluut geen NB-er te laten komen om dat te krijgen :n

Ik heb een hoefsmid die is aangesloten bij Van Nassau en die bekapt bewust zo kort mogelijk (zonder daarbij de as te breken natuurlijk). Voor staat ze wel op ijzers maar achter bloot, en daar komt hij ook nauwelijks aan, af en toe veilt hij wat af maar daar laat hij het bij. Geen poes pas :n

Zoals die rechterhoef ... zo ziet mijn paard er nog niet in de verste verte uit... Veels te lange teen.

Mijn vorige smid werkte wel op die wijze dus ik moest ook echt even omschakelen toen hij zei dat ze veels te lang stond. Nu ben weer gewend aan dat "korte" beeld ...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:10

ook ik ben het er niet mee eens,want de merrie met de korte voeten waar nu al een jaar geen smid aan geweest is omdat het gewoon weg niet nodig is loopt nu nog steeds gevoelig,dus voor haar heb ik wel degelijk hoefschoenen nodig om te rijden.weet niet hoe jij dat doet??? of voor je ziet.dit is natuurlijk niet bij ieder paard want onze kwpn merrie stapte zonder problemen na het afhalen van de ijzers en nu nog steeds.ik ga liever voor een hoefschoen dan voor een ijzer om de gevoeligheid op te lossen.ook zijn er goede gewone smeden je hebt geen natuurlijk bekapper nodig,en vaak kun je ook veel zelf door wat te vijlen.
Arabesk schreef:
Zo te horen is er teveel van de zool afgehaald. Ik zou overstappen op een bekapper die niet ijzerloosbekapt, maar zodanig bekapt dat je paard blootsvoets goed kan functioneren. Oftewel ik zou een NB-er laten komen. Die laten de zool met rust.

Als je paard gezond gehuisvest staat en de hoeven op de juiste manier bekapt worden, dan kun je prima zonder ijzers of hoefschoenen over straat. Het is niet zo dat je hoefshoenen om moet knopen omdát je geen ijzers onder slaat. :+

Mijn paarden staan al jaren zonder ijzers en zonder hoefschoenen en ja in de ogen van een hoefsmid hebben ze korte hoeven, maar wat is kort?

Is de hoef zonder ijzer te kort, of is de hoef mét ijzer te lang en zijn we gewend aan dat beeld?

Afbeelding

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:19

Al eens naar de hoefschoenen van F.R.A./Cavallo gekeken, ik verkoop ze en krijg tot nu toe alleen maar positieve reacties.
Je kunt er zooltjes inleggen voor extra schokdemping en omslagbandages zodat schuren vermeden kan worden.
Op dit moment zijn ze in de aanbieding overigens.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:26

Wat ik uit jouw verhaal opmerk is dat je hoeven langzaam groeien, aangezien je paard maar 1x per jaar naar de smid hoeft.
Je gaat toch niet veel over de harde bang dat ze te snel slijten.
Vaak komt een langzaam groeiende hoef door dat de hoef verkeerd gekapt is.
Dan ligt de straal te veel vrij en de steunsels zijn dan meen ik te lang.
(ik ben maar een leek, dus graag als iemand het beter uit kan leggen)
Ik denk dat je dus daar eerst naar moet kijken, want als de doorbloeding niet goed is groeit een hoef niet zo snel.