Duplo's kunststof hoefbeslag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

faedlujo

Duplo's kunststof hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 10:07

Snelle berekening leert dat ik met mijn paarden + de kleine wedstrijden die mijn buurjongen Bas Beckers op Joker R doet 4000 wedstrijd kilometers op Duplo oplevert sinds najaar 2008. En dan hebben we het nog niet eens over de vele training kilometers die ik er op maak sinds 2008.

Sinds kort is mijn vader bezig met een webwinkel waarop deze te bestellen zijn: http://duplo-benelux.com/

Hieronder mijn ervaring met dit beslag voor degene die er interesse in hebben.
In 2008 kregen mijn paarden allemaal been problemen. Daardoor kwamen wij uit op natuurlijk hoef bekappen en het Duplo beslag.
Zomer 2008 nadat alle paarden een korte tijd blootsvoets waren geweest en de trainingen op renegade hoefschoenen hadden gelopen, probeerden we de duplo's. Alle paarden (6 stuks) liepen er goed op. In het najaar reed ik in Most 2 dagen achtereen met 2 paarden wedstrijden op Duplo's voor de eerste keer. 2e en 3e plaats en best condition gingen we tevreden nar huis de winter in. Vanaf toen hebben al mijn paarden continue op Duplo gestaan en in de winter soms een korte rustperiode blootsvoets en op hoefschoenen.

In 2009 kwam ik al snel tot de ontdekking dat behalve dat de duplo's gezonder zijn voor de paardenbenen die veel meer schokken opvangen dan ijzers en gezonder zijn voor de hoefkwaliteit er nog een groot voordeel is aan dit beslag. Ideaal namelijk in het wat moeilijker terrein met harde ondergrond. Mont le Soie en Alpe d"huez waren ideaal te rijden op dit beslag, daar waar de Belgen en de Fransen gliberde over het asfalt, rotsen, stenen etc. liepen mijn paarden probleemloos verder.
Naar de finish in Alpe d'Huez ( waar de laatste km voor de 90 km over rotsen stijl naar onder gaan) galoppeerde Eddie nog een stuk of 5 Fransen voorbij die niet zo snel naar onder konden.

Een mooi voorbeeld van 2010 was Nettersheim waar Eddie de 124 km op zaterdag won en Depozit de 82 km op zondag won. Ik weet zeker dat de paarden nooit op ijzers deze wedstrijd op deze manier hadden kunnen lopen.

Vele lijken nog twijfels te hebben over Duplo's, ik in ieder geval niet. Ik weet zeker dat de successen van afgelopen jaar zeer zeker mede dankzij dit beslag zijn.

Anoniem

Re: Duplo's kunststof hoefbeslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:25

Wij gaan over 2 weken over op duplo's. Na easy walkers die goed bevielen, maar na een tijdje toch de hoeven kapot maakten. En na gewone ijzers.

Gaan we nu duplo's proberen. Ik heb goede verhalen gehoord. Dus wij zijn erg benieuwd!

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 11:27

Volgend seizoen ga ik waarschijnlijk ook Duplo's proberen. Nu hopen dat Valesco daar net zo goed/fijn op loopt als op ijzers.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:11

Is er een smid in de buurt van Roosendaal die met duplo's beslaat? Wil eens zien of mijn paard beter loopt met kunststof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:13

Mandyke schreef:
Is er een smid in de buurt van Roosendaal die met duplo's beslaat? Wil eens zien of mijn paard beter loopt met kunststof.

Veel normale smeden kunnen ook kunstof. Dan moet je vaak zelf het beslag bestellen.
Dus gewoon even je regulieren smid bellen.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:28

Ik ben er ook wel in geinteresseerd. Wij hebben twee paarden nu voor op ijzers staan, ze staan nu op aluminium renijzers. Dat is het enige alternatief hier naast lokaal gesmede ijzers welke nu niet bepaald aan te raden zijn. Onze smid werkt veel met (en heeft zelf) renpaarden en endurance paarden en is er ook wel in geinteresseerd. Die maten van die renijzers komt dat overeen met Duplo maten? Anders ga ik ter zijner tijd wel even meten gewoon.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:31

Ik heb die van mij vorig jaar twee beurten op Duplo's gehad. Het beviel ontzettend goed, ze liep er echt heel erg fijn op, nét wat ruimer vanuit de schouder. Maarrr mijn merrie biljardeert achter en achter begonnen ze te schuiven en kwamen ze eraf. Ze waren er toen denk ik nog niet met lippen. Nog een beurt geprobeert, maar weer scheef of eraf na een week of 2-3. Uiteindelijk weer teruggegaan op mijn oude beslag, tot ik afgelopen najaar een keer bij Werkman was (hoefijzerfabriek) en ik de duplo's zag mét lippen *\o/* Paar weken geleden besteld en weer een poging gedaan. En het gaat geweldig :) Ze loopt weer super en ze blijven achter nu (met dubbele lippen, voor zonder lippen) hartstikke goed zitten +:)+

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 14:38

Mijn verzorgpaard heeft geloof ik nog geen 2 weken op duplo's gestaan. Hij kreeg vrijwel meteen een reactie op de benen. LV kreeg hij een verdikking op de pees (bij de aanhechting) en er zat gewoon een groot verschil in temperatuur van de benen. Waarschijnlijk kwam dit omdat het paard gewend is iets te glijden tijdens het lopen. Met ijzers gaat dit natuurlijk makkelijk maar met duplo's heeft een paard toch meer grip. Hij staat nu weer terug op ijzers en dat gaat gelukkig goed.

Ik zal dit topic even doorsturen naar de eigenaresse, die weet er meer van.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 19:25

Ik ben de eigenaresse ;)
Klopt wat DarkShines zegt.
Mijn paard schaatst heel erg, en kan daardoor zijn passen op Duplo's niet afmaken.
Hij heeft trouwens precies 2 weken op Duplo's gestaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:14

Hoe zit dat dan met blootvoets bij dat paard? Want dan glijden ze ook neit echt door? Of remt kunstof beslag ook meer af dan blote voeten?

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:20

Ja daar had ik ook al over zitten denken. Blootvoets is er namelijk niks aan de hand met de benen maar hij loopt sowieso snel gevoelig dus meestal zitten er gewoon ijzertjes onder. Zijn hoeven groeien ook nog eens heel traag dus in combinatie met endurance moet je dan wel iets van beslag hebben.

faedlujo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 14:49

Tancreda4 schreef:
Hoe zit dat dan met blootvoets bij dat paard? Want dan glijden ze ook neit echt door? Of remt kunstof beslag ook meer af dan blote voeten?

Dat klopt blootsvoets (van nature) glijdt een paard niet.
Vroeger was kunststof vaak erg stroef, de beter doorontwikkelde kunststof zoals Duplo hebben dat niet.
Ik geloof niet dat Duplo meer remt dan de natuurlijke voet.\
Wel biedt het meer schokdemping en ik denk dat dit juist gezond is voor de paardenbenen en het daarom zo veel paarden nu wel goed doen op dit beslag.

Gr Carmen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:56

Bedankt!

Mijn paard is ook periodes gevoelig en minder hoefgroei. Ben alleen allergisch voor beslag, haar hoeven brokkelde veel, elke 5 weken moesten ze vervangen worden omdat ze gingen rammelen, als we die 5 weken al haalde omdat ze er regelmatig wat afsloeg. EN zich daarbij verwondde, grmbl. Ze is nu wel wat 'ouder en wijzer' maar tikt nog wel eens aan.

Hoelang doe je met kunstof? Bij intensief gebruik (buiten op weg) gaan ze langer of korter mee dan ijzers? Hier waren de ijzers vroeger na 6 weken echt helemaal op (flinterdun)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 15:49

Tancreda4 schreef:
Bedankt!

Mijn paard is ook periodes gevoelig en minder hoefgroei. Ben alleen allergisch voor beslag, haar hoeven brokkelde veel, elke 5 weken moesten ze vervangen worden omdat ze gingen rammelen, als we die 5 weken al haalde omdat ze er regelmatig wat afsloeg. EN zich daarbij verwondde, grmbl. Ze is nu wel wat 'ouder en wijzer' maar tikt nog wel eens aan.

Hoelang doe je met kunstof? Bij intensief gebruik (buiten op weg) gaan ze langer of korter mee dan ijzers? Hier waren de ijzers vroeger na 6 weken echt helemaal op (flinterdun)

Wij deden met easy walkers, altijd 6 weken en dan was het ook compleet op. Met gewone ijzers(wel extra dikke) deden wij 8 weken.
Noble word trouwens wel erg intensief gereden (toen iedere dag 30 min over steen, en dan nog een training)

faedlujo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 17:15

Tancreda4 schreef:
Bedankt!

Ligt natuurlijk aan het soort kunststof. Wij merken dat onze paarden de duplo's even hard verslijten als de ijzers.
Het ligt er natuurlijk aan wat je met de paarden doet en wat de ondergrond is.

Nu in de winter doen ze niet zo veel gemiddeld 3 keer per week naar het bos en de andere dagen op de lopende band.
We hebben het er nu zelfs 10 weken onder gehad en de smid is van de week geweest om de hoeven te kappen en toen zijn dezelfde duplo's er weer onder gegaan.

In het wedstrijdseizoen zitten ze er 6-8 weken eronder vaak inclusief lange wedstrijd. Maar mijn paarden doen natuurlijk wel meer dan de meeste paarden. Anderzijds woon ik direct bij het bos en hoef ik in mijn training niet heel veel over asfalt heen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 10:07

Tancreda4 schreef:

Ik kan mijn paard alleen blootvoets rijden in de bossen en dan heb je natuurlijk nergens last van, die heb ik hier alleen niet.
Doordat zijn hoeven zo hard zijn en dus heel langzaam groeien, kan hij in mijn trainingsgebied niet zonder ijzers.
Vorig jaar in de winter heb ik de ijzers er onderuit laten halen. Tussen de sneeuw en het ijs door af en toe kunnen rijden. Na 3 weken MOEST ik er echt weer ijzers onder laten zetten, de hoeven werden veeeeel te kort.
Vandaar dat ik deze winter de duplo's wilde proberen, en vanwege het schaatsen...
Helaas werkt het dus niet voor mijn paard die een bepaalde manier van lopen heeft aangenomen in de loop van de jaren, het schaatsen dus.

Ik moet dus gewoon accepteren dat mijn paard zo loopt, en er rekening mee houden dat hij kan glijden, dus op asfalt in de bochten terugnemen tot bijna stap ;)

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 22:29

Vanaf vandaag staat mijn paardje ook op duplo's. Zijn hoeven waren alleen wel warm toen ik vanavond even kwam kijken, maar hij heeft ook al weer een paar maandjes op blote voeten rond gelopen. Hij liep overigens, na het koelen, voor zo ver ik kon zien (gelukkig!) wel gewoon zuiver. Morgen zien we dus weer verder.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 09:57

Kan iemand een foto plaatsen waar het beslag te zien is onder/aan de hoeven.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:03

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze zijn van vorig jaar. Ik heb nu achter met lippen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 10:59

Ze lijken best dik, geeft dat verder geen verschil of belemmering voor het paard, dat ze een eindje hoger staan,of zeg ik nu iets stoms :o Qua gewicht zal het niet veel uitmaken? Iig niet in vergelijking met extra dikke gewone ijzers? (die zijn we hier wel gewend bij de andere paarden op stal, mijne heeft die nooit gehad).

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 11:30

Ze zijn ook best dik :+ Nouja, vergeleken bij wat ik eerst had. Ze stond hiervoor op Fusetti Trotters, dat zijn gewoon hele dunne, lichte plakjes. Het zal qua gewicht van een normaal ijzers niet zoveel uitmaken denk ik.
Dat ze hoger staat kan ik zelf merken dat ze wat sneller afrolt. Is in haar geval niet zo slecht :+ Ik kan gewoon merken dat ze losser vanuit de schouder loopt en ruimere passen maakt.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:09

En hoe 'houdt' de straal zich onder dit beslag?

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:45

singasong schreef:
En hoe 'houdt' de straal zich onder dit beslag?

Gewoon. Prima!
Het stukje straalondersteuning is perfect voor de hoef! Dit zorgt voor een betere doorbloeding van de hoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:20

idd prima, Wij hebben ze er nu 5 weken onder zitten en ze zijn nog perfect! terwijl EW altijd na 6 weken helemaal op zijn.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 15:04

Duplo's slijten niet sneller dan ijzers.
Gebeurt vaak zat dat ze verlegd kunnen worden!