In het voorjaar wil ik de ijzers onder mijn pony haar voeten vandaan halen. Ik had begrepen dat ze in het weideseizoen het beste wennen. Vandaar dat ik nu meer info wil verzamelen.
Korte info van mijn pony:
-Ze wordt 27 en heeft vanaf haar 3e altijd met ijzers gestaan.
- Momenteel staat ze rondom beslagen met een voor een zooltje, voor de demping.
- Artrose in haar kogelgewrichten(voor). Voor gaat het beslaan nu erg lastig (met pijstiller) achter geen problemen.
- Rijdt nu 2x per week buiten (van een uurtje tot 2 uur) Stap, draf en galop. Verder wandel ik veel met haar en draaft ze stukken naast de fiets.
- In de zomer staan ze 24 / 7 op het land. In de winter s’nachts op stal en overdag in een zand / stenen grond paddock.
Omdat ze steeds meer last krijgt van het beslaan wilde ik het gaan proberen. Ik vind het wel een eng idee. Vooral omdat ze al zo oud is en ik bang ben doordat ze door de tijd van het wennen achteruit gaat.
Hoe kan ik de overgang zo aangenaam mogelijk maken?
Waar moet ik allemaal rekening mee houden wanneer mijn pony geen ijzers meer heeft?
Wanneer kan ik het beste de maat opnemen voor een hoefschoen? Wanneer ze wat beter loopt? Wanneer haar hoeven de juiste maat hebben?
Ik had van iemand gehoord dat je bij de eerste keer zonder ijzers de hoef niet te kort moet zetten. Is dat waar?
Over welke hoefschoen ik evt. ga aanschaven ga ik nog bokt afspeuren.
Ik wil me er graag in verdiepen, zodat ik mijn hoefsmid wat vragen kan stellen. (Na het openen van het topic zullen er nog wel meer vragen van mijn kant komen)
Alvast super bedankt voor het meedenken!