Korte opsomming; zeker 1 tot 2 jaar niet bekapt, alleen op de wei, stal en zand gelopen, in ocktober 2010 heb ik haar gekocht(10 jr) en kwam bij mij in de stal waar ze 8 bij 5 meter de ruimte had. De helft van deze stal was bedekt met stro de rest is steen.
Nu is het geval dat ze de eerste periode behoorlijk heeft rondgewandeld in de stal van onrust. Nu staat ze denk ik 50/50 steen en stro als ze op stal staat. Overdag op de wei en daarvoor 20 meter over het steen om er te komen. Rijden/trainen doe ik in de bak of het bos met enkel in het begin door de berm of kleine stukjes steen. Hier bevinden zich ook veel van die onverharde wegen met steentjes(waar bijna geen elk paard lekker op loopt

De eerste dagen van onrustig door de stal lopen heeft ze haar "toen" lange hoeven in zeer korte tijd kort gelopen. Haar hoeven stonken ook van de hele zomer 24/7 wei die vooral sept/ockt erg nat was. Nu is dat weg maar loopt ze niet lekker op haar voetjes als ze het asfalt/steen komt.
De hoefsmid is geweest (die was voor mij nieuw) en die zag meteen dat haar hoeven te kort afgesleten waren. Hij stelde hoefijzers voor als oplossing maar begon ook meteen te vertellen dat het duur is en niet bevorderlijk voor de hoeven op langer termijn en dat zonder dus wel beter is. Toen wist ik even niet meer wat te doen..................
Ik heb haar direct in een stal gezet waar ze 4x4 staat en volledig op stro. Verder gaat ze zoveel mogelijk via de berm naar de wei en als donker wordt weer terug.
Ik ga graag met haar op pad en dat betekend soms even over het steen van de ene berm naar de andere berm lopen.
Mijn vraag:
Zijn ijzers echt iets waar je niet zomaar aan moet beginnen? Zullen de hoeven wennen aan de stenen grond? Zal de hoef nu ze volledig op stro staat genoeg aan groeien om zonder ijzers verder te kunnen? Zal eenmaal gevoelig altijd zo blijven? wat vinden jullie van ijzers?
p.s. volgens mij heeft ze nog nooit ijzers gehad. Rij haar recreatief of train in de rijbak.
Alvast bedankt voor tip's en eigen ervaringen