Wel of geen ijzers?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamu

Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:03

Hoi bokkers :) !

Korte opsomming; zeker 1 tot 2 jaar niet bekapt, alleen op de wei, stal en zand gelopen, in ocktober 2010 heb ik haar gekocht(10 jr) en kwam bij mij in de stal waar ze 8 bij 5 meter de ruimte had. De helft van deze stal was bedekt met stro de rest is steen.

Nu is het geval dat ze de eerste periode behoorlijk heeft rondgewandeld in de stal van onrust. Nu staat ze denk ik 50/50 steen en stro als ze op stal staat. Overdag op de wei en daarvoor 20 meter over het steen om er te komen. Rijden/trainen doe ik in de bak of het bos met enkel in het begin door de berm of kleine stukjes steen. Hier bevinden zich ook veel van die onverharde wegen met steentjes(waar bijna geen elk paard lekker op loopt :\ )

De eerste dagen van onrustig door de stal lopen heeft ze haar "toen" lange hoeven in zeer korte tijd kort gelopen. Haar hoeven stonken ook van de hele zomer 24/7 wei die vooral sept/ockt erg nat was. Nu is dat weg maar loopt ze niet lekker op haar voetjes als ze het asfalt/steen komt.

De hoefsmid is geweest (die was voor mij nieuw) en die zag meteen dat haar hoeven te kort afgesleten waren. Hij stelde hoefijzers voor als oplossing maar begon ook meteen te vertellen dat het duur is en niet bevorderlijk voor de hoeven op langer termijn en dat zonder dus wel beter is. Toen wist ik even niet meer wat te doen..................

Ik heb haar direct in een stal gezet waar ze 4x4 staat en volledig op stro. Verder gaat ze zoveel mogelijk via de berm naar de wei en als donker wordt weer terug.

Ik ga graag met haar op pad en dat betekend soms even over het steen van de ene berm naar de andere berm lopen.

Mijn vraag:

Zijn ijzers echt iets waar je niet zomaar aan moet beginnen? Zullen de hoeven wennen aan de stenen grond? Zal de hoef nu ze volledig op stro staat genoeg aan groeien om zonder ijzers verder te kunnen? Zal eenmaal gevoelig altijd zo blijven? wat vinden jullie van ijzers?

p.s. volgens mij heeft ze nog nooit ijzers gehad. Rij haar recreatief of train in de rijbak.

Alvast bedankt voor tip's en eigen ervaringen :D :+

delerium

Re: Wel of geen ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:06

VSW > BEH

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:07

Hoefijzers zijn vooral erg slecht voor de pezen van het paard. Elke keer als het paard landt, krijgen de pezen een zeer grote schok, dus dat is niet goed. Ik denk dat het zeker mogelijk is dat de hoeven sterker worden en dat je dan wel op de tegels kan rijden. En anders zijn misschien hoefschoenen een goede tijdelijke oplossing? Maar ijzers zou ik niet aan beginnen.
Ik zal zo de hoeflandingsfilmpjes even voor je opzoeken.
Succes! :)

Edit: [BEH] Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3
Dit zijn de filmpjes! :)

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:09

Thanx! ben benieuwd.................

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:12

Als je paard niet goed loopt zonder, zou ik een ijzertje eronder laten slaan. En ik snap niet dat je smid dit afraad.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:15

De filmpjes staan er al. :) Zie mijn edit. :)

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 14:18

Ja ik zit al te kijken! Moet even kleine naar school en dan ga ik nog verder kijken/lezen

leuk dat er altijd zo snel reacties komen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 14:20

Cassidy schreef:
Als je paard niet goed loopt zonder, zou ik een ijzertje eronder laten slaan. En ik snap niet dat je smid dit afraad.

Inderdaad...
Blote voeten is beter, maar als je paard aangeeft dat zonder ijzers lopen pijn betekend dan zou ik hem op ijzers laten zetten.
Ik heb mijn pony helaas moeten verkopen, maar als ik door was gegaan met de endurance wedstrijden had ook hij (tijdens het wedstrijdseizoen) op ijzers gegaan, omdat hij op de langere wedstrijden wat gevoelig ging lopen op de harde stukken.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:13

je hebt ook een poedertje voor de hoeven, dat blijkt de hoeven sterker te maken. ik kan even niet op de naam komen.

je zou tijdelijk ijzers kunnen nemen, dit heb ik ook een tijdje gedaan bij die van mij, als je het tijdelijk doet is dat helemaal niet ernstig, zat paarden staan vanaf 3 jarige leeftijd op ijzers en sommige blijven daarop tot ze dood gaan.

het is idd slechter voor de pezen, maar als alle wedstrijd paarden ijzers hebben dan denk ik toch dat het wel mee valt, anders hadden ze nooit zo netjes kunnen lopen.

maar goed ik zou dan tijdelijk toch ijzers nemen, tot ze goed zijn aangegroeid.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:15

Natuurlijk bekappen, goed idee, goedkoper, gezonder, en omdat ze steen in de stal en wei heeft zou dat helemaal goed moeten kopen... www.hoefnatuurlijk.nl

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:20

als je paard op zand en op de weide nog rad is en alleen op steen of asfalt gevoelig is zou ik het eerst nog even aankijken en gewoon de ergste sleet factor "blote stenen" op stal vermijden...
Een ijzer gat de hoef tegen verdere slijtage beschermen, maar gaat de hoefgroei "remmen" doordat het pompmechanische in mindere mate gaat werken doordat de straal niet meer op de grond komt...

je zou biotine en/of gelatine poeder kunnen bijgeven om de groei te stimuleren net zoals gecontroleerde beweging op "harde" bodem...

Als de hoeven over enkele weken nog steeds niet echt gegroeid zijn (in de winter groeien ze zowieso trager dan in de zomer), dan kan je nog kijken of je paard volledig rad loopt in de rijbak en weide is dit niet langer het geval kan je er alsnog ijzers laten onderzetten...
voor alleen die 20m van en naar de weide zou ik geen ijzers nemen... wel als je over straat wil wandelen of ze lopen niet meer zuiver op zachte bodem (rijbak, weiland, zandpad,...)

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 22:34

@petitparis; klinkt als een goed voorstel.

Zelf geloof ik wel dat zonder ijzers beter is maar waar leg ik de grens. Het verhaal van petitparis is iets waar ook grotendeels ook al dacht. Maar kan me voorstellen dat ik er helemaal naast zat wat ijzers betreft.

Omdat ik nu wel veel wandel maar nog goed over de berm kan etc. Denk dat ik idd nog even wacht om te kijken hoe haar hoeven zullen bij groeien.

Dingen zoals, dat ze in de winter minder groeien klinkt logisch maar had ik helemaal verder niet over na gedacht. Maar een paar weken zal er al verschil moeten zijn? Dan geef ik het nog een paar weken we hoeven toch niet perse de straat op ofzo. 2 maanden geleden krapte je zo de hoeven kapot zo zacht waren ze, dat is nu ook al niet meer gelukkig.

Zal me ook eens verder gaan verdiepen in biotine en gelatine.

Thanx voor jullie mening!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 22:54

t stuk dat je weg kan krabben is gewoon dood en niet belangrijk.. mensen schrikken als je t weg kan krabben maar t is enkel gewoon wat dode hoef.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:39

TS: ik ken jou paard natuurlijk niet en weet niet hoe haar hoeven eruit zien. Maar bij mijn paard zijn hoefijzers een noodzakelijk vergif... De mijne heeft van nature al een heel trage groei, vooraan ook heel weke kwaliteit en ze loopt zelfs door los zand niet rad zonder ijzers. Op harde ondergrond kan ze amper stappen, om over brokkelen nog maar te zwijgen. Dus ijzers zijn altijd een noodzaak geweest, sinds kort heb ik ze achteraan ook laten beslagen omdat ze volgens mijn nieuwe instructrice "voorzichtig" liep en niet voldoende wilde ondertreden. Sinds ze ook achteraan beslagen is, loopt ze idd veel actiever en zekerder achteraan. Maar waar de smid vroeger achteraan winter en zomer iets meer dan een halve cm kon wegkappen is dit nu ook maar enkele mm meer...

twister10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:41

hoi ik had ook een paard wat zeer gevoelig tegen kreupel aan ging lopen omdat de hoeven te kort waren , ik heb er toen wel een ijzer onder laten zetten en binnen 2 dagen was het over , toen heeft hij een tijdje op ijzers gestaan en loopt nu alweer een jaar zonder , wel opletten dat de hoeven weer niet te snel afslijten, maar dit gaat nu prima zo .

een ander paard van ons trapte idere keer haar voorijzers af , daar heb ik nu hoefschoenen voor gekocht , ik ben er erg blij mee ,ze loopt er goed mee ,en ze blijven goed zitten

Amlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:48

mijn pony loopt altijd zonder ijzers, maar ze heeft dan ook hele goeie hoeven en nergens last van :) paarden met gevoelige voetjes kan je idd ijzers doen, k heb ook een goeie hoefsmid die er alles vanaf wee

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:52

Je hebt tegenwoordig ook een soort kunststof ijzers die niet in de hoef genageld worden en die ruimte laten voor de hoef om te bewegen zoals die in normale omstandigheden zou doen. Dit kan eventueel een tussenoplossing zijn om de hoeven weer te laten bijgroeien en dan later gewoon weer blootvoets te laten lopen. Equisox is de naam van die dingen dacht ik. Marco Krul heeft mij dat eens een keertje verteld toen ik ook weer de overgang van ijzers naar ijzerloos wou maken, gelukkig is dat hier gelukt zonder dat ik er die equisox heb moeten onder zetten.

Poeders & supplementen werken echt nooit snel genoeg om nu meteen een resultaat te zien. Vaak moet je die minimum een half jaar geven voor je een beetje resultaat krijgt. Dus sowieso wel interessant als ondersteuning voor een paard met mindere kwaliteit hoeven, maar als directe oplossing is het jammer genoeg niets.

Daarnaast kan je eventueel opteren om hoefschoenen aan te schaffen en deze aan te doen wanneer je met het paard op de harde komt.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:12

paarden die gevoelig lopen omdat ze net van de ijzers af zijn, is niet raar. Veel mensen zetten er dan weer ijzers onder om die gevoeligheid "weg te halen" terwijl hij, als je hem regelmatig op de weg zou laten lopen en de tijd neemt, na een tijdje niet meer gevoelig zal lopen en sterke, gezonde hoeven krijgen..

horseszfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 20:18

Mijn pony heeft zelf wel hoefijzers.
Ik zou het zeker aanraden. Als je paard bijv op steentjes loopt heeft ie daar met hoefijzers veel minder last van.
Sommige paarden zijn zonder hoefijzers heel gevoelig, andere paarden wat minder.
Ik zou het zeker niet afraden.

succes met kiezen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:02

Als je paard niet goed loopt zonder ijzers dan is er iets mis en moet je de oorzaak zien te achterhalen en dáár iets aan doen. Grijpen naar hoefijzers zal de hoef nog zwakker en zwakker maken.

http://www.hoefnatuurlijk.nl

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:12

Is het niet een idee om in de stal en de uitloop rubbermatten/tegels te leggen? Dat lijkt mij fijner voor het paard en is ook goedkoper!

Rocks11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:16

Ik zou inderdaad ook eerst voor zorgen om de reden te weten waarom dat ie moeilijk loopt, inplaats van er meteen ijzers onder te zetten

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:19

Nogmaals; ze heeft al zolang (jaren) niet meer regelmatig op steen gelopen. Toen ik haar kocht haalde ik haar uit het land waar ze sinds april 2010 niet van het gras is af geweest en in de winter daarvoor enkel stal en zand heeft gelopen.

Ik kan me goed voorstellen dat deze overgang even wennen is voor haar hoeven. Daarom wil ik niet te snel naar de ijzers grijpen als er een kans is dat ze idd harder worden naar verloop van tijd.

Het is niet zo dat ze kreupel loopt op steen maar ze plaatst ze wat voorzichtiger (voorkant eerst/tenen hakken).

Op de zachte boden(bak/gras) loopt ze prima.
Ik heb wel heel veel aan jullie antwoorden :j

Denk dus eigenlijk dat ik wel eerst wil weten hoe haar hoeven zijn onder normale omstandig heden. Maar ja wat zijn normale omstandigheden B-)

Zou ook nog eens een andere hoefsmid om zijn mening kunnen vragen. ;) Deze heb ik van een kennis die het bij haar paard altijd heel goed doet. Maar aan de andere kant zei hij ook dingen als "ach je hebt nog een pony staan en de stallen zijn groot genoeg"4x4) "zet ze bij elkaar in de stal! scheelt je ook in uitmesten, veel goedkoper" :? hahaha daar gaf ik maar niet eens antwoord op :x Maar goed dat even te zijde.................................

Zamu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 21:25

Die matten heb ik al gezocht, maar intussen staat ze al volledig op stro en de wei. Enkele meters/stappen over steen om naar de wei of bak te gaan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 21:26

Hoefschoenen zijn ook een optie om te helpen bij de overgang. Daar is op bokt genoeg over te vinden :)
Ze hebben niet de lijst nadelen die hoefijzers wel hebben.