hoefbeenkanteling of anders??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daraxhester

hoefbeenkanteling of anders??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:35

hee bokkers,

ik heb een probleem en hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen.
namenlijk heb ik een verzorgpony die te dik is, maar hier kan ik zelf niet zo veel aan veranderen dat ligt aan de eigenaar en we hebben al zooooooo vaak met hem gepraat en anderen ook.
maar nu liep ze sinds maandag 3 januari ongeveer niet goed. maar we (ik en lesgeefster en andere verzorgster van andere pony die erbij staat ) dachten dat het kwam door iets te lange hoeven. dus de hoefsmid gebeld en die heeft ze donderdags bekapt.
maar toen ik vrijdags weer wou rijden (want ik had zaterdags wedstrijd en dat wist de hoefsmid) liep ze nog niks beter zelfs bijna slechter en mensen daar zeiden dat het waarschijnlijk kwam door beetje te kort bekappen. maar op de weg was er weinig aan de hand. dus ik ben bijna gelijk terug gereden en heb de wedstrijd afgezegd. toen heb ik tot eergister niet meer gereden. Maar ben ik er eergister wel weer even opgestapt te kijken hoe ze liep. wel heb ik alleen over de weg en in de berm gereden want ik had geen tijd om naar de manege te gaan. dat ging vrij goed, na een 20 meter stappen liep ze vrij goed vond ik. heb ook maar 10 minutjes gestapt en heel kort stukje gedraafd ik vond dit vrij goed gaan en ben toen weer terug te gaan omdat ik haar niet meteen wou over belasten.
nou was ik eerst van plan zondag in de manege te gaan rijden maar het was zulk heerlijk weer dus ben ik op buitenrit gegaan en ze liep gewoon wel normaal over het fietspad en de weg. dus heb ik lekker 20 minuten gereden en ook gewoon gedraafd.
nou had ik vandaag les met haar, en ik dacht ach ik kan het proberen het ging de vorige dagen zo goed en ik kan altijd terug gaan als het niet lukt en ik doe het gewoon rustig aan.
over de weg erheen ging het goed maar toen ik afstapte en de deurtjes open deed van de manege wou ze haast niet naar binnen.
toen we de bak in mochten heeft iemand haar moeten duwen om haar erin te krijgen. dus ik merkte al dat dat niet een goed teken was.
dus ik ging alles aan mijn lesgeefster uitleggen en ze zei probeer het maar even. maar na één rondje stappen zei ze dat ik wel weer op kon houden. toen heb ik nog even met haar gepraat en ik kon en wat van op maken dat zij dacht aan hoefkanteling en dat er een botje in de hoef niet goed stond en daardoor ze op de weg wel goed loopt omdat er niks in de hoef drukt en in de bak niet goed loopt want dan drukt er zand in. (ook was het me opgevallen dat ze telkens niet graag wil lopen bijv met uit de wei en uit de stal halen)

nu mijn vraag; waar denken jullie aan na dit verhaal.
en wat kun je er tegen doen...

groeten en alvast bedankt.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 20:39

volgens mij is het verstandig even een dierenarts in te schakelen
een rontgen foto zegt in zon geval meer dan je van de buitenkant kunt zien

fuego3

Re: hoefbeenkanteling of anders??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:54

ja een da is niet overbodig denk ik , ik hoop dat je het voorelkaar kan krijgen met de eigenaren.
ook paarden met atrose lopen vaak op een iets hardere ondergrond beter ,, maar het blijft gokken zo.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:28

Te dik.. hoefbeenkanteling..

Hoefbevangenheid ?

Mrijkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:42

Een röntgenfoto kan daar makkelijk een antwoord op geven. Ik heb het helaas zelf meegemaakt met mijn eigen paard, maar die weigerde compleet het been te belasten. Die kon van de één op de andere dag niet meer op 4 benen staan. Die heeft nooit eerder signalen afgegeven. Belangrijk dus om eventuele signalen die jouw paardje geeft wel serieus te nemen. Ik heb toen de Dierenarts erbij gehaald, foto's gemaakt en het was overduidelijk een hoefbeenkanteling.

Voor mijn paardje (20 jaar en met ook al een eerdere diagnose van hoefkatrol) was helaas weinig te doen en die heb ik toen laten gaan.
Denk dat het vooral belangrijk is dat je er op tijd bij bent. En dat de eigenaar wel degelijk serieus na moet denken over het te dik zijn..

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:50

Wat vervelend.
Het enige advies wat ik kan geven is de dierenarts laten kijken en foto's laten maken.
Een röntgenfoto is het enige middel dat je uitsluitsel kan geven hoe erg een hoefbevangenheid is.
Sterkte.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:55

jammer dat de ts niet meer reageerd, ik ben benieuwd hoe het nu met het paard is