Advies gevraagd: veulen kreupelt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Advies gevraagd: veulen kreupelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 17:42

Hallo,

ik hoop dat jullie me kunnen adviseren met de volgende kwestie:

Voorgeschiedenis
Een van mijn verzorgmerries heeft een merrieveulen van mei dit jaar. Sinds half oktober ongeveer loopt ze kreupel. Zo van de een op de andere dag. Omdat de eigenaar toch naar de DA moest om haar te laten chippen heeft hij direct gevraagd om even naar haar been te kijken. Het was niet warm, het was niet dik, er was niets aan te zien. De DA zei dat we het even een maandje aan moesten kijken en dan terug moesten komen voor foto's. De eigenaar vond dat nadat de maand om was niet zo nodig meer omdat ze er wel wat op stond, we moesten het nog maar langer aankijken.

Nu
Ik vind het verschrikkelijk om haar zo te zien want ze heeft gewoon pijn, dat kun je zien. Vrijdag heb ik naar de DA gebeld om te vragen wat het kost om een paar foto's te laten maken. Dat viel mee, dus ik besloot gewoon om bij de eerste gelegenheid dat ik de eigenaar zag aan hem te vragen om haar mee te nemen naar de DA en dat ik de foto's zou betalen. (Wij pakken de paarden gewoon, daar is hij meestal niet bij en vaak ook niet thuis, dus ik spreek hem niet heel vaak.) Vandaag kwam ik echter bij de paarden en lag het veulen in de inloopstal. Ze probeerde meerdere malen op te staan maar dat lukte niet. Dus heb ik de DA gebeld en is die langsgekomen. Wat ze zei wist ik eigenlijk al: Er moeten foto's worden gemaakt. Verder heeft ze niet veel gedaan naast haar te helpen opstaan, ze lag op het verkeerde been en kon daarom niet opstaan. Overigens heb ik gezegd de rekening naar mij te sturen.

Help
Nu even het volgende: Ik kan volgende week met haar foto's gaan maken, maar wat dan? Wat er vaak uit voortkomt is de beslissing tot opereren, als dat nog kan. (Dat zei de DA zelf, ze denkt dat het in de knie zit.) En dat is dus waarover ik denk ik niet objectief kan beslissen. De eigenaar gaat haar sowieso niet laten opereren voor een paar honderd euro, die laat haar dan liever inslapen. Wat moet ik doen? Haar overnemen en de operatie betalen? Of alleen als ze later nog bereden kan worden? Wat kost zo'n operatie en de nazorg?

Ik weet echt even niet meer wat ik moet doen, ik zie alleen maar elke keer dat lieve koppie voor me. Kunnen jullie me adviseren/ervaringen delen?

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt.

nynke55

Re: Advies gevraagd: veulen kreupelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:21

Mijn eerste gedachte is: laat het arme beestje inslapen, maar dat is misschien wat kort door de bocht. Zeker is dat er wat moet gebeuren. Als de eigenaar het af laat weten en jij zou hem overnemen, wat zou dan zijn toekomst zijn. Kan de DA garanderen dat het goed komt?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:23

Wacht eerst even af wat de foto's zeggen. Bespreek dan met de DA wat er mogelijk is en wat voor toekomst er nog vor het veulen is.....

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:23

Ik denk dat je moet aanbieden hem dan voor weinig over te nemen en hem dan te laten behandelen mocht er nog hoop zijn

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:24

er moet iéts gebeuren...
Anders is ze dood beter af zoals ik het nu lees...

Tjeetje, wat sneu zeg voor dit kleintje....
En wat rottig voor jou!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:28

Kan het zijn dat haar knie op slot schiet? Dan is vaak een goede hoefsmid, met de juiste beweging al voldoende.
Maar dat weet je pas als er foto's zijn gemaakt. Of je moet nu al kunnen zien dat ze haar been af en toe meesleept??

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:29

Ik wil toch even mijn grote complimenten geven aan TS. Wat ontzettend goed zoals jij dit nu oppakt... Zijn er niet veel die zoveel voor een paard van een ander over hebben...
Ik zou ook eerst afwachten op de foto's. Afmaken is niet iets waar je nu mee bezig moet zijn.. Dan kun je in geval van een operatie altijd nog even overleggen met de eigenaar en kijken of je wel of niet dit kunt dragen...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:30

Bedankt voor de reacties.

Ik snap dat jullie ook niet echt iets kunnen zeggen, het is natuurlijk afwachten wat de foto's laten zien. Maar in ieder geval gaat er nu wel wat gebeuren, want wat de eigenaar betreft blijft het arme meisje zo nog staan tot ze anderhalf is, en ze is inderdaad dood beter af. Ik denk niet dat het probleem is dat haar knie op slot schiet want ze buigt die hele knie niet, dat doet ze al niet vanaf half oktober. Ze heeft ook helemaal geen bil meer aan de linkerachterkant, er zitten helemaal geen spieren meer omdat ze dat been gewoon totaal niet gebruikt.

Ik had eigenlijk gehoopt dat er iemand was die ervaring had met een operatie aan een paardenbeen en wat dit ongeveer zal gaan kosten..

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:33

Meid je kan toch de kliniek bellen en vragen naar de prijzen van de operaties :) ??

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:35

Zammie schreef:
Ik wil toch even mijn grote complimenten geven aan TS. Wat ontzettend goed zoals jij dit nu oppakt... Zijn er niet veel die zoveel voor een paard van een ander over hebben...
Ik zou ook eerst afwachten op de foto's. Afmaken is niet iets waar je nu mee bezig moet zijn.. Dan kun je in geval van een operatie altijd nog even overleggen met de eigenaar en kijken of je wel of niet dit kunt dragen...

Dankje, ik voel het ook echt als mijn verantwoordelijkheid. De eigenaar is echt een beste man hoor, maar zaken als dit neemt hij gewoon niet altijd serieus genoeg. En tja, ik wil afmaken toch in mijn achterhoofd houden want eigenlijk zit ik helemaal niet op een eigen paard te wachten nog.. en ik wil ècht wel geld in haar investeren maarja.. niet om alleen als grasmaaier te fungeren, die zijn er genoeg op de wereld. Ik hoop gewoon dat de knie meevalt, dat de kosten van de operatie meevallen en dat ik haar nog een kans kan geven. En ja, dat ik dan eigenlijk een eigen paard nog niet zag zitten.. da's dan jammer. Dan maar wat minder shoppen :+

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 18:37

shilady schreef:
Meid je kan toch de kliniek bellen en vragen naar de prijzen van de operaties :) ??

Ik zal ook wel een prijsopgave vragen inderdaad als de foto's gemaakt zijn. Maar ik dacht misschien zijn er mensen met ervaring en kunnen die me nu meteen al.. een beetje een idee geven wat ik kan verwachten. Ook qua slagingskans enzo. Maar misschien kijk ik een beetje te ver vooruit.. :\

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 18:40

kan van alles zijn, is moeilijk beoordelen vanachter de pc.
Ik vind het nog al wat dat jij die kosten op je neemt.
Ik weet uit ervaring dat die kosten erg op kunnen lopen.
Als je eenmaal daar mee begint is het eind snel zoek, misschien kan de DA je advieseren over de na zorg er van en wat daar nog bij komt kijken???

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:20

Overal zijn de kosten anders bij de ene kliniek hoeger als de ander
maar denk wel dat je op minimaal 1000 euro moet rekenen voor een operatieve ingreep al is het een kleine

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:21

MD => BEH

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:23

Ik denk, dat je die foto's moet laten maken en als het inderdaad zo is, dat er een operatie moet, dat je dan inderdaad nu al moet overwegen, of dit wel te behappen is en of je dat wel wilt. Want stel dat het inderdaad zo is, dan zal de eigenaar dat er dus niet voor over heeft. dan zou ik als het mogelijk is, wel met de eigenaar overleggen of het paardje dan zsm een spuit kan krijgen. Het liefst op de kliniek, om nog meer lijden te voorkomen...Weet niet of je zo'n goede band met de eigenaar hebt, dat het dat zou willen, als hij er zelf niet bij kan zijn, bedoel ik...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-11 19:28

O hij kan er zelf vast wel bij zijn, hij is met pensioen en doordeweeks is hij meestal wel thuis. Of ik er zelf bij wil zijn mocht het zo ver komen is weer wat anders.. Ik ga morgenochtend meteen even langs en misschien kunnen we dan morgenmiddag nog bij de DA terecht.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:32

eerst foto's laten maken,het zou een ocd kunnen zijn.
Meteen vragen in de kliniek,als er wat uitkomt...hoeveel het zou gaan kosten het te verhelpen,wat het genezingspercentage is.Dan kun je altijd overwegen het veulen over te nemen,of dat de eigenaar het in laat slapen.
Jammer,helemaal als het iets is wat te verhelpen is(zoals ocd)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:34

Oh bah mijn hart doet zeer |( |( , bij dit soort dingen, dat het de eigenaar niets kan schelen en het nog zo jonge dier laat creperen :( :( , die verdiend geen paard te hebben ;( .

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-11 18:20

We gaan donderdagmiddag naar de DA om foto's te laten maken. :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 18:26

We houden je topic in de gaten. Ben erg benieuwd wat er uit de foto's komt!
Sterkte meid!!!

Castor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 12:08

Je zou ook eens kunnen temperaturen om te kijken of het veulen ook verhoging heeft. Zou veulenziekte kunnen zijn..
Heb ik ook eens meegemaakt en begonnen met antibiotica. Na 2 kuren kwam zodra de kuur afgelopen was de koorts net zo hevig weer terug (veulen was niet lusteloos ofzo, maar veulenziekte heeft met ontstekingen in de gewrichten te maken en daardoor verhoging en de kreupelheid).
Veulen hebben we in moeten laten slapen.

Succes in ieder geval en goed van je dat je dat je zo'n paardje niet wilt laten lopen op deze manier!

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-11 17:41

@Castor: Ik heb zondag nog aan de DA gevraagd of het veulenziekte kon zijn want haar beide ouders hebben inderdaad wel het gen..
Maar de DA dacht van niet. Ik had er zelf ook al wat info over opgezocht en volgens mij is ze ook wat te oud daarvoor.

Famke_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:18

Lees nu voor het eerst dit topic. Mijn maag draaide om na het lezen van je verhaal. Het is inderdaad niet normaal als ze zo jong zijn op eens kreupel zijn zonder oorzaak. Zeker als er niks warm of dik is!

Ik ga zeker dit topic volgen, iig heel veel sterkte. Hopelijk valt het mee.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:21

veel sterkte ts,top dat je je zo inzet!

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 21:36

Veel sterkte!!! :(:) Vind het echt heel goed dat je dit doet!!!