Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nixxs

Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 17:59

Als een paard al jaren op ijzers staat,kan hij dan weer zonder ?
Ik ga bij een paard gaan kijken die ik eventueel wil kopen,deze staat
rondom op ijzers. Dit is omdat ze daar allemaal grind paden hebben en het paard daar
last van heeft zonder ijzers,al die steentjes,hij heeft gevoelige hoeven.
Als hij nu een ijzer verliest loopt hij meteen onregelmatig,totdat het ijzer er weer
onder zit.Maar is die onregelmatigheid omdat hij onder 3 voeten dan wel ijzers heeft en onder een niet ? Kan me voorstellen dat je dan scheef loopt.
De eigenaar zegt dat hij vast wel zonder ijzers kan op een normale vlakke grond,dat het een kwestie van wennen is, maar wie zegt dat dat zeker is ??
Iemand misschien ervaring met paardjes die na jaren weer op blote voeten staan ??
Wat vinden jullie ??

ponyzotje

Re: Na jaren weer zonder ijzers lopen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:36

De meeste paarden kunnen prima zonder ijzers (op voorwaarde dat de hoeven niet te snel slijten), bij sommigen vraagt het echter een min of meer lange periode van aanpassen. Bij een enkel paard lukt het helemaal nooit. Kortom, volgens mij is het een kwestie van uitproberen bij dat specifieke paard.

Ik zou overigens niet een paard laten staan omdat hij op ijzers staat? ;-) Als dat nu echt het paard voor je is en het lukt niet zonder ijzers, tja dan maar met? IJzers zijn voor mij: zonder als het kan, met als het moet ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:40

De mijne heeft 3 jaar op ijzers gestaan. En sinds een paar maanden weer zonder. Hij had een weekje nodig om te wennen. En daarna had hij geen last meer.

Ik zou idd een paard niet laten staan vanwege de ijzers. Ik denk er trouwens het zelfde over als ponyzotje. Als het kan zonder en als het nodig is met

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 18:51

Ik zou het paard ook niet direct laten staan. Maar zonder ijzers is toch wel een stuk voordeliger.
Nou moet ik erbij zeggen dat ik een paard voor hobby koop. Wandelen,grondwerk,dat soort dingen. Geen zware taken.

Nini roosje,hoe gaat dat wennen dan?
Loopt hij dan anders,beetje voorzichtig of krampachtig ?

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:56

mijn paardje had ook jaren met ijzers gestaan ( 3 jaar ) en nu zonder.
Even een paar dagen paard alleen losgezet zodat ze aan de manier van lopen kunnen wennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 18:58

Nartuurlijk kan het al moet je het werk rustig opbouwen. Wandelen in de bak afwisselen met wandelen buiten, dan wat longeren in de bak en verder. Maar let op dat het niet te snel gaat, maar dat zie je snel genoeg.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:01

Geef het ook echt de tijd en verwacht in het ergste geval niet dat je het met een maand voor elkaar hebt.
Sommige paarden die langdurig ijzers onder hebben gehad, doen er wel 3 tot 6 mnd over voor ze prima zonder lopen.
Maar als je volhoudt en geduld hebt, lukt het beslist!

Ook gevoelige zolen verdwijnen met geduld.
Laatst bijgewerkt door Trennie op 04-01-11 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:01

Ik zou dan wel wachten tot de grond weer zacht is (voorjaar) om de ijzers eronder uit te halen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:20

Kolkje schreef:
Ik zou het paard ook niet direct laten staan. Maar zonder ijzers is toch wel een stuk voordeliger.
Nou moet ik erbij zeggen dat ik een paard voor hobby koop. Wandelen,grondwerk,dat soort dingen. Geen zware taken.

Nini roosje,hoe gaat dat wennen dan?
Loopt hij dan anders,beetje voorzichtig of krampachtig ?

Erg voorzichtig. Op een egale ondergrond had hij geen last. Maar bijv. op kiezels. Of stoepranden had hij was hij wat voorzichtig.

De eerste dag wilde hij helemaal niet lopen over het harde. Maar met 2 a 3 dagen ging het al veel beter. Met 1 weekje was hij weer helemaal goed.

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:23

ik heb t 1x geprobeerd bij mijn tinker..

drama!!

zo gevoelig echt niet te doen...

eerst proberen dan weet je het :D

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:23

Ik denk dat dat best kan, mijn verzorgpony heeft ook heel lang op ijzers gestaan, nu al een paar jaar zonder, dat gaat prima. En als er één ijzer af is, dan is het toch logisch dat ze anders gaan lopen? dat lijkt mij hetzelfde als je bijv. met een schoen loopt...

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:29

Bij mijn bijrijdpaard ging het helaas niet, te gevoelige voetzolen. De eigenaar heeft het echt minimaal een half jaar geprobeerd, maar hij wilde alleen nog maar langs de kant door het gras en eigenlijk niet meer over het erf lopen naar de bak toe. Nu heeft hij weer voor ijzers en loopt daar prima op.

Zou je natuurlijk ook nog kunnen proberen om eerst alleen achter er af te laten en kijken hoe dat gaat en dan eventueel voor ook.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 19:32

Mijn vorige pony had ook lang ijzers gehad, toen die eraf gingen had ze nergens problemen meee!

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 20:29

Wat fijn dat jullie reageren,ik zat er best wel mee.
Ik heb absoluut geen verstand van wel of geen ijzers en je kunt mij dus alles wijsmaken.

Ik zal de eventuele koop van het paard niet af laten hangen van de ijzers,maar ik zal zeker proberen om hem
dan met de tijd zonder te laten lopen.
En lukt dat niet,dan hebben we het in ieder geval geprobeerd.
En misschien is het idd wel een optie om bv eerst achter eraf te halen en dan
6 weken later voor !

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:29

ik heb een verzorgpownie die haar hele leven op ijzers gelopen heeft.
Ze is er nu vanaf omdat ze tog nooit meer op de weg komt, en heeft hier geen problemen mee! ;) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:31

Kolkje schreef:
Wat fijn dat jullie reageren,ik zat er best wel mee.
Ik heb absoluut geen verstand van wel of geen ijzers en je kunt mij dus alles wijsmaken.

Ik zal de eventuele koop van het paard niet af laten hangen van de ijzers,maar ik zal zeker proberen om hem
dan met de tijd zonder te laten lopen.
En lukt dat niet,dan hebben we het in ieder geval geprobeerd.
En misschien is het idd wel een optie om bv eerst achter eraf te halen en dan
6 weken later voor !

Je kunt, mocht het niet lukken zonder ijzers, Ook hoefschoenen proberen. Dan kan hij gewoon zonder schoenen op wei en op stal. En voor buitenritten kun je de schoentjes aan doen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 20:40

ligt er heel erg aan wat voor paard je hebt, hoe oud ie is enz...
het ene paard loopt net zo makkelijk zonder ijzers als met.
mijn pony ging in de zomer op ijzers ivm "op scherp zetten", en in de winter op blote voeten.
nooit problemen mee gehad, behalve inderdaad als ze op een grindpad moest lopen.

mijn vorige paard stond al heel zijn leven op ijzers, maat 3.
paard was verkocht en heb ik later(als 19 jarige) terug gekocht.
toen stond ie op maat 2, en struikelde enorm veel.
zo'n oud paard moet je niet meer willen veranderen, dus heb ik mijn smid hem weer laten doen en ging in 2 bekapbeurten weer naar maat 3.
overigens liep hij zonder ijzers ook goed, eens een ijzer afgetrapt tijdens het rijden, en niets aan hem gemerkt.

mijn huidige paard loopt zonder ijzer iets gevoelig, vnl op steentjes/houtsnippers etc, maar gewoon op de wei of in een zandbak is er geen verschil.

om een paard vanwege de kosten zonder ijzers te zetten vind ik een slecht argument, sommige paarden hebben een ijzer nodig bij bijv. een afwijkende stand of te snel slijten.
een paard zonder ijzers zetten vanuit gezondsredenen vind ik weer wat anders.
echter, als een paard gevoelig loopt als hij een ijzer aftrapt, zul je goed na moeten denken over eventueel een röntgefoto'tje.
vaak mankeren ze toch wel iets dan(HKO/arthrose?), tenzij het puur te wijten is aan dunne zolen, maar daar geloof ik niet zo in....

marr_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:21

Ik zou het gwn een poosje proberen en goed in de gaten houden ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:58

Als een paard niet zonder ijzers kán lopen is er iets grondig mis, dat is net zoiets als dat je zelf niet zonder paracetamol zou kunnen leven omdat je altijd rugpijn hebt. Als je paracetamol blijft slikken voel je de pijn niet, maar wordt de oorzaak niet opgelost. Zo is het met ijzers ook, ze verbergen de pijn, maar lossen niets op en genezen helemaal niets en ondertussen kan er weet ik veel wat aan de gang zijn in de voeten van je paard, zonder dat je het merkt.

Hier staan de resultaten van een enquete onder 600 mensen die overgingen op natuurlijk bekappen met hun paard en kun je lezen hoeveel paarden er last hadden van overgevoeligheid en hoe lang dat duurde

http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/overgang.htm

Het blijkt dat slechts een zeer klein percentage écht hele grote problemen had bij de overgang en dat dit ook nog eens niet heel lang duurde.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 22:56

Geheel eens met je post Arabesk.

Daarbij: mijne heeft nog nooit een ijzer onder gehad.
Ging ik verhuizen en kwam van zandgronden naar kleigrond en veel grindpaden.
Liep ontzettend gevoelig de eerste 2 maand.
Iedereen riep maar hoe zielig dit was en dat ik er maar gauw ijzers onder moest doen. :S
Maar dat is natuurlijk grote onzin.
Hij moest gewoon wennen en de zool had tijd nodig. (net als eelt ontwikkelen bij mensen)
Dus ook met paarden die nog nooit een ijzer onder hebben gehad, kan zich zoiets voordoen, maar geef het gewoon even de tijd en bouw het op.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 08:54

svdijk schreef:
echter, als een paard gevoelig loopt als hij een ijzer aftrapt, zul je goed na moeten denken over eventueel een röntgefoto'tje.
vaak mankeren ze toch wel iets dan(HKO/arthrose?), tenzij het puur te wijten is aan dunne zolen, maar daar geloof ik niet zo in....

Oei,hier heb ik niet over nagedacht !!
Misschien dat ik hun hoefsmid zou kunnen vragen.
Aan de andere kant denk ik weer,als hij van die gevoelige hoeven heeft dan
is het niet gek dat hij meteen reageerd als hij een ijzer kwijt is.
Maar neem het zekere voor het onzekere en ga het goed navragen.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-11 08:55

Arabesk, bedankt voor de link,dat ga ik zeker lezen !!!

Bedankt allemaal,ik ben hier echt wat wijzer geworden !!!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 09:01

hier een 16jarige merrie die vanaf haar 3de jaar ijzers had en 1 kwpn merrie van 10jr die ook vanaf haar 3de ijzers had.nu alle 2 ijzer loos.de kwpn merrie kan er super mee uit de voeten ook buiten stenen zijn dan wel nog wat gevoelig,de volbloed is nu ook al 1dik jaar er af maar met deze kan ik niet rijden zonder hoefschoenen dan loopt ze te gevoelig buiten met rijden.hoefschoenen zijn een uit komst wil nooit meer ijzers,de pony's die voor de koets lopen hebben hier ook hoefschoenen geen ijzers.ik zou het paard gewoon kopen als deze geschikt voor je is,en gaat die niet goed zonder de ijzers dan een hoefschoen er onder in de bak zal deze er geen last van hebben zonder ijzers.succes er mee,ook kun je je smit mee nemen naar het paard zodat hij de hoeven even bekijkt of hij wel goede stevige voeten heeft

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:37

Ik merkte helemaal niks toen de ijzers eronderuit gingen.
Alleen dat hij een stuk stabieler stond in de wei (zonder te schaatsen)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 01:16

Je zou het gewoon moeten proberen. Bij het ene paard gaat het super bij de ander niet. Mijn pony stond ivm met mennen al jaaaaren op ijzers. Ik heb geprobeerd om ze eraf te halen maar dat was echt drama. Ook doordat ze op vlas staat en de vlasdeeltjes in de hoef kwamen met het gevolg hoefzweren. Maar ze was zo onwijs gevoelig. Ik heb het echt lang geprobeerd. Maar in overleg met mijn hoefsmid toch weer terug op een ijzertje alleen voor gegaan. Ze liep weer veel zekerder met ijzers. Ze looopt nooit kreupel. Maar zonder ijzers durfde ze gewoon bijna niet te lopen. Je kunt het gewoon proberen. Sommige lopen weg alsof ze nooit ijzers gehad hebben. Daarvoor nooit last gehad van problemen met de hoeven overigens. Pas toen de ijzers eraf gingen.