Hoefschoenen, ijzers of plakijzers?voor mini shet..meningen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Hoefschoenen, ijzers of plakijzers?voor mini shet..meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 16:24

Ik ben op zoek naar verschillende meningen en ervaringen over de volgende dingen:

* Hoefschoenen

* ijzers

* soort van plakijzers

Het gaat erom dat het is voor een mini die regelmatig voor de kar loopt.
soms in de bak en ook wel eens op de weg.
Zijn voeten slijten niet super hard en brokkelen ook niet erg.
Maar hij loopt toch best snel gevoelig als hij (veel) op de stenen loopt.
En omdat ik toch wil afwisselen tussen in de bak rijden en op de weg ben ik aan het kijken of 1 van deze 3 dingen misschien een optie is.

Iemand die hier meningen en/of ervaringen mee heeft?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:28

Heb zelf geen ervaringen met al die dingen, wel weet ik als ge u paard op asfalt traint dat uiteindelijk slijtage gelijk zou moeten worden aan de groei :P En er zijn wel degelijk menners die blootvoets gaan!

Ik zou al zeker niet kiezen voor hoefijzers, aleja, ik zou zeker geen grote lompe nagels in zo een kleine hoefjes slaan :p
Hoefschoenen lijken mij het best, gaan aan en uit wanneer het nodig is, moet ge ze niet aan doen in de bak he :P

edit: woord veranderd :P

Buckje

Re: Hoefschoenen, ijzers of plakijzers?voor mini shet..meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:40

Plakijzers is geen optie ze blijven niet goed zitten. Buck heeft ze gehad en ze bleven niet langer dan een paar dagen zitten.

Hoefschoenen is een ramp zeer slecht voor de pezen. Ook op maat gemaakte schoenen zijn niet wat het wezen moet waarom weet je al!

Ijzers, is ook niet alles blote voeten is het beste maar als je niet anders kan zijn ijzers de beste optie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:46

Ik heb hoefschoenen besteld heel veel paarden lopen er mee,weet ook niet of ze dan ook zo slecht zijn? Ijzers kan niet vanwege nat land, plakijzers zijn best prijzig.Als je niet veel op de weg gaat zou ik schoenen over wegen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 16:55

Hoefschoenen is voor het eerst dat ik hoor dat ze zeer slecht zijn voor de pezen. Je moet wel goed kijken welk model je neemt, zeker voor die kleintjes. Dat het voldoende afrolmogelijkheden heeft. Maar dat is logisch, dat moet met ijzers ook.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 19:09

mijn hoefsmid vond hoefschoenen ook wel een goed idee.
Prijzig, maar het verdiend zichzelf uiteindelijk wel terug.

Hij zei ook dat het onzin is dat hoefschoenen slecht zijn.
Zolang je wel netjes de hoef bij houd met bekappen etc. Is er niks aan de hand.

Als ik voor hoefschoenen zou gaan, dan doe ik dit in overleg en met hulp van de hoefsmid.

De hoefsmid had het over een soort van plakijzer.
Maar in hoeverre dit een plakijzer is weet ik niet.
Hij had het over kunststof spul dat hij als een soort van worst onder de voetjes doet en dan netjes afvijlt.

Ik heb geen idee hoelang dat kan blijven zitten en hoe duur dat is.
Maar de hoefsmid zei wel dat het duur is.
Maar hoefijzers zijn ook prijzig.

Ik neig eerder toch naar dat plakspul.
Hangt ook af van de prijs en van de levensduur.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:18

Ten eerste zou ik beginnen met natuurlijk bekappen. Kan is aanwezig dat het gevoelige lopen dan afgelopen is en je niks anders meer nodig hebt. Anders zou ik zeker voor hoefschoenen gaan. Beter voor de hoeven, want ze gaan gewoon af als je niet aan het rijden bent.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 20:36

Jouw hoefsmid bedoelt waarschijnlijk geen plakijzer maar een spulletje dat hij onder de zool 'plakt'.
Ben even de naam kwijt, maar daar is genoeg over te vinden.
Op zich prima, maar dan zou je dit iedere keer opnieuw moeten laten plakken en dat is nogal een gedoe.
Ik zou in jouw geval voor hoefschoenen gaan, die kun je dan alleen gebruiken wanneer nodig en ze gaan lang genoeg mee om zichzelf terug te verdienen. :)

Edit: google eens op Vettec Soleguard, dat is wat ik bedoelde.
Zijn ook filmpjes van te vinden op youtube.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 21:01

maar dat Vettec moet je zelf eronder plakken?
tenminste daar kom ik op uit als ik aan het googlen ben...

en de hoefsmid had het over iets wat hij eronder plakt en dan netjes bij vijlt.
hij had niet gezegd dat ik het zer zelf onder moet plakken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:21

Ik heb Soleguard geprobeerd, ben er niet erg wild van.

Hoefschoen ben ik erg tevreden mee. Mooi alleen aan als je veel het harde op ga (en dan nog niet eens iedere keer, alleen als je TE veel het harde op ga). Verliezen gebeurd vaak in de bagger, en daar heb je ze toch niet nodig. Heb ik een rit half prut, half verhard lopen ze gewoon op blote voeten.

Weet ik dat ik veel buiten ga rijden een tijdje komt er ook rustig een ijzertje onder. Al vinden veel kleintjes het beslaan zelf niet fijn. De witte lijntjes zijn vaak net te breed voor het kleinste nageltje waardoor ze gevoelig zijn op het nagelen.

Op dit moment staat er 1 voor op een ijzertje, niet omdat het nodig was, maar voor een kunst project van een kennis waar ik en mijn werk het onderwerp was ;).

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:57

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 21:59

Op de site van hoofcare staat welgeteld 1 pagina over hoefschoenen, louter negatief.
Iemand die het zo ver laat komen heeft 1. geen passende schoenen en 2. een bril nodig. ;)
De meeste schoenen zitten bovendien onder de kroonrand en kunnen daar geen schade aanrichten.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:05

dennis, bedoel jij nou dat hoefschoenen wel of niet goed zijn? Ik kan je verhaaltje niet helemaal volgen/begrijpen....

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 22:13

Ik heb van die plakdingen geprobeerd (de smid dan) maar geen succes het wou dit hard worden en was er binnen nowtime weer vanaf. Dankzij Dennis@bokt ben ik op een adres gekomen die hele kleine ijzers verkoopt. Hier haalt mijn smit nu de ijzers voor onze mini. Ze zijn nog iets te groot hij haalt er nog een stukje vanaf maar loopt er super mee. De smid gebruikt veulennagels en ik moet zeggen dan hij er geen last van heeft. Zonder ijzers gaan slijten zijn hoeven veel te snel (staat minimaal 5 keer per week voor de kar)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-10 22:32

ik ben met gewone ijzers zo bang dat hij snel vernageld word o.i.d.
En dat vind ik dan ook weer sneu...

Ik wil liever helemaal geen ijzers ofzo.
Maar vind het ook vervelend als hij zo snel gevoelig loopt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 23:26

Als je eens probeert om rustig op te bouwen op het asfalt en zijn hoeven regelmatig te bekappen. Dan passen de hoeven zich aan aan meer slijtage en worden de hoeven sterker en slijtvaster en heb je waarschijnlijk behalve een vijl en een cursus geen van allen nodig ;-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:20

Ik ben erg blij met m'n hoefschoenen, anders had ik ze niet meer liggen :).
Juist doordat je ze ook af en toe kan gebruiken. Als je een week niet op het harde rij gebruik je ze niet. Ga je de week daarna iedere dag naar buiten kan je ze wel aan doen.
Ik heb ze ook niet iedere rit op het harde aan. Alleen als ik veel achter elkaar op het harde kom.

Plakijzers ben je zo kwijt. Ken daar eigenlijk nog geen succes verhalen van. Om te plakken heb je een droge ondergrond nodig, en een voet bevat altijd vocht, ook als je hem goed afdroog.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 11:21

dus dennis, jij zou voor hoefschoenen gaan?
en dan wel gewoon regelmatig bekappen zodat het wel allemaal goed blijft passen?
want als je gewoon netjes op tijd bekapt etc. dan is er toch niks slechts aan of wel?

hebben ze die eigenlijk wel zo klein?

Opbouwen ben ik al mee bezig geweest.
ik ga lang niet iedere keer veeel en/of lang naar buiten.
maar hoe ik het ook opbouw hij word gewoon toch snel gevoelig.
en helemaal als hij net bekapt is... dan loopt hij sowieso snel gevoelig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:37

Je hebt buiten plakijzers (een gewoon of kunststof ijzer die je onder de hoef plakt) ook nog spuitijzers. Die zijn idd van Vettec en na het er onder spuiten worden ze keihard en door de smid in de juiste vorm gevijld.
Als ze goed worden aangebracht blijven ze er 5 - 8 weken onder zitten, afhankelijk van het gebruik

Ik heb ze eenmaal geprobeerd en het beviel uitstekend, ware het niet dat ik ze op een teerweg wat glad vind (net als gewone ijzers dus) en ze best duur zijn (ook gelijk aan normale ijzers).

Ik ben dus weer teruggegaan naar de hoefschoenen, waar mijn paarden overigens al jaren op lopen zonder peesproblemen.
Je doet ze aan als het nodig is en uit als je thuis bent. De hoef kan normaal bewegen/uitzetten in de schoen en je paard heeft geen last van stenen/kiezels. Ook op een teerweg heb je meer grip.

Er zijn veel merken schoenen en allemaal hebben ze voors- en tegens. Net als ijzers ;)
Belangrijk is dat je een merk zoekt waarbij de hoefvorm (BxL) zoveel mogelijk bij de hoefschoen past.
Sommige merken luisteren heel nauw met aandoen en zul je de hoeven zelf wat op maat moeten vijlen (Easyboot Glove). Anderen heb je wat meer ruimte en kunnen ze wat meer groeien tussen 2 bekapbeurten in.

Over alle merken is op Bokt genoeg terug te vinden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:07

IvysToeter schreef:
en helemaal als hij net bekapt is... dan loopt hij sowieso snel gevoelig.

:oo dan is er iets mis met de manier van bekappen. Een goede smid bekapt een paard zodanig dat hij net zo goed of beter loopt na een bekapping. Ik zou op zoek gaan naar een andere smid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:13

Die van mij lopen ook gevoelig na het bekappen, gewoon omdat ze wat achterstallig onderhoud hebben. Is na een kleine week over.
Met de smid is niks mis hoor :)

Dankzij een smid die veel te voorzichtig was en niet genoeg weghaalde heb ik nu een probleem.