Hoe heel dik paard met pijn beweging geven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe heel dik paard met pijn beweging geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:31

Mijn veearts staat voor een raadsel: ze heeft geen idee wat mijn paard (dikke, elfjarige IJslander) kan mankeren. Zondagavond en gistermiddag heeft ze 'm onderzocht, aanvankelijk leek hij wat koliekerig, wilde geen hooi eten maar wel gras. Gisterochtend wilde hij niet opstaan, laat staan eten, en het meisje dat 's ochtends voerde belde mij op. Ik heb toen natuurlijk meteen de VA gebeld, die er aan het begin van de middag was. Ze heeft glucose ingespoten en bloed afgenomen voor onderzoek, ook is hij voor de zekerheid ontwormd. Nu is het dus wachten op de uitslag van het bloed.

Ondertussen heeft mijn paard ook last van zijn voorvoeten, links meer dan rechts. Ik heb hem gemonsterd en vooral in draf struikelt hij, op het harde wilde hij niet eens draven. We hebben geen flauw idee wat het zou kunnen zijn, ik dacht eerst aan hoefbevangenheid maar zijn hoeven zijn helemaal niet warm. Wel is hij dus te dik, stond daarom ook al een paar weken op dieet, wat inhield dat hij overdag in zijn eentje in de paddock moest blijven met alleen stro en wat hooi terwijl de andere paarden wel op het gras mochten. VA heeft aangeraden om hem toch maar op het gras te zetten, omdat hem dat geestelijk erg goed doet en omdat de nachten te warm en het gras te lang (= 10 cm) is om gevaarlijk (erg suikerrijk) te zijn. Het stuk waar de paarden (3 stuks, mijne met een tinkerfries en een paintarabier) nu staan is hetzelfde stuk als waar ze tussen mei en juli ook stonden, dat gras is sinds het vroege voorjaar niet meer bemest. Ik moet zeggen dat mijn paard er erg van opknapt, sowieso om met andere paarden te staan, kan hij lekker spelen. Nadat hij gisteren de hele middag op het gras had gebivakkeerd was hij alweer een stuk vrolijker :) De paarden krijgen iedere dag een strook van 1,5 meter (en zo'n 8 meter breed) gras erbij. Mijn paard is niet beslagen en heeft harde hoeven, nooit last van scheurtjes en alleen zo nu en dan een klein brokkeltje.

Nou is het probleem vooral de pijn in zijn voeten. We weten niet wat het is, voor hetzelfde geld heeft hij artrose. Doordat hij last heeft met met name over het harde lopen is rijden geen optie, ik MOET namelijk met hem over de weg. Wat kan ik dan wel doen om mijn dikke rosje wat beweging te geven? Longeren gaat, zolang het niet harder gaat dan stap en daar valt hij nou niet echt heel hard van af, zullen we maar zeggen. Aan de hand fietsen vindt hij nog een beetje eng, en ook daarmee ben ik voornamelijk weer op verharde weg aangewezen.

Alle tips zijn welkom!

Anoniem

Re: Hoe heel dik paard met pijn beweging geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:36

Wat vervelend zeg, ik hoop dat je veearts er snel achter komt wat er aan de hand is.

Wat betreft de beweging, als je paard op de wei geen last heeft met lopen dan zou ik daar gaan stappen (aan de hand of onder het zadel). Van stappen zal hij niet heel snel afvallen, maar het is al een stuk beter dan geen beweging. Zeker als je onder het zadel kan stappen dan kan je hem toch aardig aan het werk zetten, voor zover zijn benen het toelaten uiteraard.

mait

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:37

Zou het misschien zand kunnen zijn? Dat hij toen hij alleen in de paddock stond teveel zand binnen heeft gekregen? Het verklaard niet de zozeer de pijnlijke hoeven, maar zou wel iets te maken kunnen hebben met het niet willen eten/minder makkelijk willen eten.

odessa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:38

miss een foto laten maken van zijn voorbenen?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:44

pauline, wat een gedoe allemaal .

Ik zou ook zeggen , laat foto's maken .
En natuurlijk de uitslag van het bloedonderzoek even afwachten .

Sterkte ermee !!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 13:53

Zand kan het nauwelijks zijn, vorige maand had hij koliek, toen werd gedacht aan zandkoliek maar de met water gevulde handschoen met mest liet de volgende dag nauwelijks zandneerslag zien. Hij heeft toen ook trouwens een zandkuurtje gekregen :) Het stro/hooi werd ook niet op zand gevoerd maar in een hooinet boven een bestraat stukje of in de inloopstal.

Foto's zit ik inderdaad over te denken. En achter de wei is een groot stuk gras, daar zou ik natuurlijk met hem aan de slag kunnen. Is alleen wel gras, mijn paard kennende zal ik zijn aandacht er dan dus heeeeeel goed bij moeten houden }:0 Hij werkt wel graag, maar ik merk bijvoorbeeld wel dat als de andere paarden in de wei een galopje trekken hij dat niet helemaal bijhoudt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:56

Let ook op dat niet alle paarden met HB warme voeten krijgen, vooral als het er nog net tegen het acute aan hangt.

Niet bemest gras bevat meer suikers dan bemest gras. De mijne kan niet langer dan ong 1 uur op het gras, daarna gaat ze al gevoelig lopen op het harde.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:57

Is hij niet gewoon bevangen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 14:03

In het begin dacht ik inderdaad dat hij bevangen aan het worden was. Ik wist niet dat de hoeven dan niet warm hoeven te zijn! De gevoeligheid merkte ik voor het eerst begin september, sinds eind augustus heeft hij op dieet gestaan, zonder gras, en omdat hij wat afviel (en omdat er op de wei gezeik kwam omdat mijn paard apart moest staan met hooi en omdat hij ook weer wat was afgevallen) weer op het gras gezet... en weer eraf... zonder veel verschil in zijn voeten. Het zou toch raar zijn als hij, wanneer hij sinds 2 weken weer op dieet stond, er ineens last van krijgt?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:08

Kan,maar mijn pony heeft het ook weleens gewoon gehad, kon op dat moment haar afvalstoffen niet kwijt en werd bevangen. Gevoelige hoeven, liggen, dat doet me allemaal daaraan denken. Zie je niets aan de hoeven?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:08

Het fructaan in het gras kan per dag heel erg verschillen.
Er zijn HB paarden die de ene dag de hele dag kunnen grazen en de andere dag maar 1 uur.

Ook kan te snel afvallen HB veroorzaken (afvalstoffen komen dan te snel vrij), en rijk hooi/kuil kan ook HB veroorzaken.

ps glucose inspuiten bij een paard dat mss HB is, is niet het allerbeste om te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 14:13

Help, ik ga me zorgen maken door wat ik lees... Ja, hij is wel aardig vlot afgevallen. Zou het echt met het afvallen te maken kunnen hebben? Het hooi dat we hebben is van dit jaar, en ook bemest. Ben er niet zo blij mee maar is het beste hooi dat in de wijde omgeving te vinden is. 'Avonds voeren we ongeveer 5 plakken (afhankelijk van plakdikte en het weer, bij regen krijgen ze wat meer) aan 3 paarden: mijn IJslander, een tinkerfries en een paintarabier. We doen het hooi in een bak met raster erop en een deel in een gewoon hooinet, en de rest los zodat ze er zo lang mogelijk over doen.

Glucose... Ik know. Hij moest toch weer op de been komen en zich wat fitter voelen :o De VA is ervan overtuigd dat hij niet bevangen is.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:17

Maar zijn pijnlijke hoeven en vele liggen duiden op wat anders.. hooi moet je altijd minimaal een x aantal maanden laten besterven, en liefst zo sober moelijk hebben, jij hebt al een heel sober ras, dus het kan zomaar dat dit teveel van het goede is..

Even afwachten maar, houd zijn hoeven in de gaten, zie je een soort ring erop? Liefst op nat zand houden, dat verlicht het meest..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:21

Mijn paard had dezelfde symptomen, maar was wel bevangen. Hij heeft nooit warme hoeven gehad of pulsatie in de koot. Het kan idd komen door het afvallen. Hij liep heel moeilijk, en wilde absoluut niet draven (of galopperen).

Aan de andere kant kan veel struikelen ook duiden op hoefkatrol?Heb je de hoefsmit al laten kijken? Die kunnen ook zien of er sprake is van bevangenheid. Een groeiring n.al.v. de bevangenheid ga je pas na een paar maanden zien aan de buitenkant van de hoef, die verschijnt niet acuut.

Heb je geen mogelijkheid om op zand te stappen? Of op het gras? Dat deed ik met mijn haf toen hij bevangen was. Beweging helpt de afvalstoffen afvoeren namelijk. Ik stapte iedere dag met hem een half uurtje (2x per dag) in de bak, hij gaf zelf het tempo aan. Vloeiend ging het niet, maar het heeft wel geholpen.

Ik zou hem niet acuut op dieet zetten, maar afwachten wat er uit foto's komt. Misschien is het idd artrose of iets anders dan bevangenheid.

anais

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:27

Lijkt erg op bevangenheid.
Je schijnt het aan de witte lijn aan de onderkant van de hoef zien. Heeft de veearts hier wel naar gekeken????
Ik zou de pony niet in het gras zetten. Omdat de nachten kouder worden heb je juist weer meer suikers in het gras en dus meer kans op hoefbevangenheid.
Wij hebben op het moment ook een welsh staan met bevangenheid. Hij staat in de bak. We geven hem heel weinig hooi van vorig jaar.
Verder geven we hem beweging door hem 3 a 4 keer daags los te laten draven, etc. in de bak. Dit doen we nu een dikke week en er zit aanzienlijk verbetering in. S'avonds loopt hij aanzienlijk beter als s'ochtends. Dit doen we op advies van een paardenarts.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:28

kijk eens op bokt bij insuline resistentie.
verder denk ik ook aan hoefbevangen.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:31

:(:) Ik weet niet waar je paardje precies last van heeft, maar afvalstoffen (misschien juist wel door het afvallen) klinkt wel aannemelijk. Sta je open voor een homeopaat of holistische DA?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:33

In elk geval beterschap voor Vos, balen zeg!! :(:)

Ik zou zo snel mogelijk foto's laten maken en aan de hand daarvan een behandelplan opstellen. Op de foto's kun je namelijk ook zien wat er mis is (voor artrose vind ik het beeld eigenlijk te acuut en zou ik geneigd zijn toch aan bevangenheid te denken). Misschien dat tijdelijk een setje voorijzers/aangepast beslag helpt: paard kan dan wel bewegen/over het harde en wordt in elk geval niet dikker. Voor zover bewegen mag natuurlijk, maar dat hangt af van de diagnose.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:39

Lisenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:40

Kan inderdaad heel goed wel bevangen zijn. Mijn fjord was verleden jaar ook behoorlijk hoefbevangen. Geen warme hoeven, geen pulsatie in de kootholte, niet wegtrekken bij slaan op de zool. Wel: moeilijk lopen, vooral draven (alsof hij op eieren liep), stand ook meer achterover.

Door snel afvallen kan het inderdaad ook ontstaan/verergeren.

Wens je in elk geval veel sterkte toe met je paardje.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:51

Kijk wel uit met beweging als je paardje idd hoefbevangen is, geef em de beweging die hij zelf aangeeft. HB doet de eerste weken echt heel erg pijn.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:06

mijn stalgenoot was ook bevangen maar hij wisselde per dag, waardoor we eerst iets anders dachten. Bleek duidelijk al een gekanteld hoefbeen te hebben. Stond niet achterover, en had geen warme voeten. wel lichte pulsatie in de koot.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:09

Pulsatie is soms moeilijk te voelen, kan het beste een (ervaren) d.a. doen. Ik heb het echt moeten leren voelen. En nee, hoeven niet persé warm aan te voelen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:14

klopt is ook lastig te voelen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:17

Ik heb het bij top ook nooit kunnen voelen pauline , ook had ze geen warme hoeven .

En was linksvoor een stuk gevoeliger als rechtsvoor .
Ook reageerde ze niet op druk wat de veearts uitoefende .

En toch was ze bevangen .
Ik was er heel vlot bij , en ze was snel aan de betere hand .

Omdat vos al een poosje aan het kwakkelen is ermee, zou ik nu toch echt voor foto's gaan .

Ik ik haalde bij van essen diervoeders oud onbemest hooi .
Top mocht er onbeperkt van eten .

Hij heeft dat hooi nog steeds liggen !!!