khalid schreef:ik zou zeggen absoluut verboden, mijn pony heeft ook spat, maar mag ik niet eens mee in galop!
spat betekend ernstige artrose!
Dat zal aan de vorm van spat liggen en de mate waarin het paard er last van heeft.
Daarom zei ik ook dat ze het best met haar dierenarts kan overleggen of het met haar paard nog mogelijk is om te springen.
Mijn eerste paard had ook spat en daar mocht/kon ik nog prima mee springen. En zo ken ik meer paarden.
Uit de Wiki:
De botveranderingen zijn niet meer te herstellen en in die zin is spat niet te genezen. In minder ernstige gevallen is het wel mogelijk het botverval en de ontsteking te stoppen waardoor de pijn verdwijnt. In ernstiger gevallen kan er soms ook de botgroei juist gestimuleerd worden zodat het spronggewricht volledig vergroeit(ankylosis). Vaak vermindert dat de kreupelheid en in sommige gevallen verdwijnt dit helemaal. Omdat het bovenste gewrichtje van het spronggewricht voornamelijk voor de beweging zorgt en de onderste minder, kan het paard dan verder goed functioneren. Om dit te bevorderen zijn er een aantal mogelijkheden:
Spatbeslag
Fysiotherapie; voornamelijk omdat paarden met een langdurige kreupelheid ook vaak rugklachten tonen.
Behandeling met corticosteroïden, in het gewricht gespoten
Behandeling met Tildren, per infuus ingebracht
Supplementen, door het voer gemengd, voornamelijk op lange(re) termijn
Chirurgische ingreep
Laatst bijgewerkt door Sim op 13-09-10 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt