ijzer aftrappen, ijzerloos mogelijk?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

marijkedam

ijzer aftrappen, ijzerloos mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 22:47

Mijn paard trapt in de zomer en in de winter een hele periode haar voorijzers af. Achter zitten geen ijzers.
De smid kan ondertussen iedere 2-3 weken langs komen. Duur grapje dus. :$

Nu ben ik benieuwd of het mogelijk is om haar zonder ijzers te zetten. Hieronder lees je waarom ze uberhaupt ijzers heeft.

Mijn paard heeft een toontredende stand van de voorbenen. Helaas heeft de vorige eigenaar haar als veulen nooit laten corrigeren.
Op zicht heeft ze hier geen last van, alleen wat maaiende benen.
Vorig jaar is artrose RA in de kogel geconstateerd. Ze is geopereerd. Na revalidatie bleek ze een flinke peesblessure te hebben LV.
Ik ben toen naar een hele goede smid geweest die mij adviseerde om ipv gewone ijzers, rolijzers eronder te zetten.
Het rijden ermee gaat prima. Ze loopt er goed op.
Echter blijft ze ze dus aftrappen. Als ze s'ochtends de wei op gaat, gaat ze helemaal uit haar plaat. Hier gebeurd het dus.

Zou het goed zijn om haar blootvoets te zetten?
Ik maak me het meest zorgen over de beenstand die imo niet beter wordt door scheef afslijten van de hoeven.

Ik heb dit al eerder geprobeerd, maar weer terug op ijzers gezet omdat de ijzers te hard afbrokkelden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:49

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:53

hoi,is het mis een idee om haar smorgens eerst met springschoenen buiten te zetten? en als ze bedaard is eraf halen. ik laat mijn paarden geregeld vrij bewegen in de buitenbak,en had hetzelfde probleem. nu ik springschoenen om heb gaat t prima. heb ze meen ik van eskadron,lekker zacht maar wel sterk .is een idee, succes er mee hoor, groetjes deess
ps want zonder klinkt niet zinnig ;)

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 23:02

ik heb ook z`n paard :o mijn paard staat iets kraper op z`n ijzers en ze staat altijd met springschoenen in de wei en met rijden heb ik ook altijd springschoenen aan en da werkt echt :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:44

ik heb mijn paard 7 jaar geleden van de ijzers afgehaald omdat hij ze altijd weer kwijt was ( of nog veel "leuker" gedraaid onder zijn hoef zaten ). DAt gaat echt heel goed !
Voor artrose en ook een peesblessure is zonder ijzers zeer waarschijnlijk ook veel beter, dit omdat de doorbloeding in de hoef en het been gewoon veel beter wordt zonder ijzers.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Morrie

Re: ijzer aftrappen, ijzerloos mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:48

Ik heb een extreem toontredend paard die vroeger ook altijd voorijzers aftrapte.
Hij loopt nu al zeker 5 jaar ijzerloos, kwestie van vaak bijwerken.
De smid is net geweest vanmiddag (komt eens in de 3 à 4 maanden,de rest doe ik zelf) en had bijna niets te doen....

Afbrokkelen moet je doorheen, goed zelf bijhouden: ieder losstukje meteen wegvijlen, zodat het niet verder kan scheuren en, als je het niet zelf kan, vaak laten bekappen

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 14:52

TS: als je bang bent dat de stand van de voeten de artrose verergerd kun je leren zelf de voet regelmatig in de juiste stand bij te houden.
Zoals Maris al zegt is de doorbloeding veel beter zonder ijzers.
Je kunt het allicht proberen.
Laat de hoefsmid je goed uitleggen waar je op moet letten en vraag hem de eerste tijd je regelmatig te controleren zodat je weet dat je het goed doet.

Succes.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:07

Wil je me uitleggen wat rolijzers zijn en waarom die jouw paard helpen?

Mijn pony heeft achter een afwijkende beenstand, ze is koehakkig. Heeft hier overigens geen problemen mee, ze is nooit kreupel geweest. Alleen wordt de buitenkant van haar achterhoeven steeds breder, door minder slijtage. Voordeel van ijzerloos is sowieso dat ik als het nodig is wekelijks de vijl er even langs haal.

Scheef afslijtende hoeven zijn een gevolg van beenstand. Niet andersom! Mijn merrie is 4, en dat is sowieso te oud om haar beenstand te veranderen een ingreep bij de hoeven. Tegenwoordig realiseer ik mij dat haar beenstand gewoon zo is en de beenstand in haar geval geen problemen oplevert. De hoef zelf (afstand straal-witte lijn) is aan de buitenkant van de hoeven ook breder. Dit laat ik zo. De hoefwand is aan de buitenkant echter ook langer door mindere slijtage en dit kort ik wel in

Bedoel je met de laatste zin: je hebt de ijzers teruggezet omdat de hoeven te snel afbrokkelden? IPV ijzers. Op zich is het logisch dat de hoef afbrokkelt, waarschijnlijk was de hoefwand te lang. De hoef lost dat zelf op door af te brokkelen.

Heeft jouw paard met artrose baat bij deze ijzers? Het klinkt mij onlogisch, omdat een paard met hoefijzers minder demping heeft. IJzer absorbeert praktisch helemaal geen schokken, waardoor het paardenbeen zelf een grotere schok moet opvangen. Bij een blootvoets paard vangt de hoef een deel van de schok op, oa. de straal. Kan zijn dat jij het anders ervaart bij jouw paard, ik heb geen ervaring met paarden met artrose dus ben benieuwd naar jouw ervaringen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 20:56

Citaat:
is het mis een idee om haar smorgens eerst met springschoenen buiten te zetten?

Ze staat al met springschoenen. Juist voor dit probleem. Maar zelfs met die springschoenen lukt het haar om ze af te trappen.
De smid heeft haar de laatste keer ook wat krapper gezet, al houdt hij hier eigenlijk niet van. Maar ook dat heeft niet mogen baten.

Citaat:
Afbrokkelen moet je doorheen, goed zelf bijhouden: ieder losstukje meteen wegvijlen, zodat het niet verder kan scheuren en, als je het niet zelf kan, vaak laten bekappen

Mijn instructrice zei ook al: hier moet je de eerste tijd door heen kijken. mooi is het niet, maar het komt wel goed.

Citaat:
Wil je me uitleggen wat rolijzers zijn en waarom die jouw paard helpen?

Rolijzers laten de hoef beter afrollen dan normale ijzers.
Normale ijzers heb ik er altijd onder gehad ivm de beenstand. Ik weet dat ik haar niet meer kan corrigeren, maar waar ik bang voor ben is dat de hoeven zodanig gaan slijten dat het er alleen maar erger van wordt, of ja, eerder kans op nieuwe blessures.

De artrose zit achter, daar heeft zowiezo geen ijzers. Voor heeft ze aan 1 been een peesblessure gehad.

Ik ga morgen aan de smid vragen, als hij niet wist dat ze de ijzers aftrapte en gewoon kijkt naar het paard en haar beperkingen of het dan slim is om de ijzers eronder te laten of juist niet.

Bedankt voor de adviezen. Ik hou jullie op de hoogte.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:01

persoonlijk zou ik meerdere smeden vragen wat ze vinden. Ik heb n.l. een smid gehad die vond dat de mijne echt niet zonder voorijzer kon, 2 andere vonden dat het wel kon mits ik goed oplet of ze niet te kort wordt. Ze staat inmiddels zo'n 7 jaar probleemloos zonder ijzers

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 10:05

De staleigenaar is ook smid. Die vond het ook een idee wat het proberen waard is.
Ze is nu iig ijzerloos. Dus we gaan eens kijken hoe het allemaal gaat de komende tijd. Ik moest iig bijvijlen als er wat loszat en niet overdreven veel op asfalt gaan rijden. Het kon dat de hoeven in het begin gaan scheuren naar de nagelgaten toe. Maar ik moest het mooie even vergeten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:03

doe eens de 'test' in de link uit mijn onderschrift :j

gebitsverzorger in Noord-Holland aangesloten bij de NVVGP
cursussen hoefbekappen voor paardeneigenaren
http://www.jantineleeflang.nl

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie