paardenfitness

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

paardenfitness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 23:35

Goedenavond!

Graag zou ik willen weten wie rek en strek oeveningen doet met zijn of haar paard?
Ik hoor wel eens van mensen dat ze voor het rijden de benen even opstrekken of de hals van links naar rechts laten buigen etc. Nu vroeg ik me af, heeft het ook echt zin om dit te doen? Word het paard er beter van en wat voor oeveningen zou je dan zoal doen om hem los in zijn lijf te krijgen/houden?

(Mijn paard is sinds 2 dagen wat stijf en ik longeer hem nu even een paar dagen met zo een EJ touw en denk er over om hem ook twee keer per dag even te laten rekken en strekken als dat zin heeft)

dus brand los, wie doet dit ook en wie vind het onzin?

kehdra

Re: paardenfitness

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:10

ik laat mijn paard (dmv clickertraining) regelmatig met zijn neus zijn achterhand aanraken.
Eerder ging dat door zijn scheefheid aan de ene kant beter dan aan de andere kant, maar naarmate ik meer oefen, hoe beter het gaat.

Zo simpel, maar erg effectief.

Ook andere vrijheidsdressuur oefeningen kunnen goed als 'fitness' worden gebruikt, denk maar eens aan de spagaat en de buiging.

Ook het rechtrichten van je paard valt imo onder fitness.

Eigenlijk alle dressuur oefeningen, zolang ze maar correct worden uitgevoerd, dus met buiging en stellling.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 07:44

Kun je volgens mij haast vergelijken met yoga bij mensen. De een zweert erbij en de ander vind het onzin..

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:30

Tja, en dan nog de vraag, is rekken en strekken met een koud lichaam verstandig?
Bij mensen moet je ook eerst warming-up doen, voordat je gaat rekken en strekken.
Lijkt mij dat dat voor paarden ook geldt. Dus met een net gezadeld paard, zonder warming-up, gaan staan rekken en strekken?
Ik doe het in elk geval niet.
Ik hecht waarde aan een goede warming-up.
In mijn geval betekent dat, dat mijn ouwetje (22) eerst even aan de longeerlijn warm mag lopen, voordat mijn vriend of zijn dochtertje (beiden beginners) erop mogen. Niet omdat hij fris is, maar omdat hij onbelast op mag warmen.
Als ik zelf ga rijden, stap ik heel lang in, richting het bos. Als ik in de bak zou gaan rijden, zou ik hem ook eerst longeren, maar aangezien ik eigenlijk nooit in de bak rijd, hoeft dat niet.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:31

Ik noem dat dressuur.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 00:50

Het effect van stretchen is aangetoond, maar werkt alleen als je het correct uitvoert. :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 07:22

En wat is dan correct volgens de bronnen die aantonen dat er een (ik mag aannemen positief) effect optreedt?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 14:59

je hebt simpele oefening die je na, tijdens of voor het longeren/rijden kunt doen.
ga naast je paard staan en hou een appel/wortel of iets anders lekker voor de neus van het paard en (voor hij het kan pakken) beweeg je het lekkers naar je toe zodat je paard zijn hoofd volgt. hij buigt en strekt zijn hals doe dit wel in een rustige beweging. aan beide kanten.

voor ik opstap doe ik altijd even de voor benen naar voren strekken zodat er geen losse huid tussen de singel komt te schuren. dit is ook rekken en ze vinden het zalig eens ze het gewend zijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:31

Tot je het vel juist open schuurt doordat het ineens opgepropt voor de singel zit.
Voor mij geen voorbeen strekken meer voor het rijden.
Overigens gaat daar mijn zelfde vraag naar uit: rekken en strekken als mens doe je pas na de warming-up. Waarom zou het bij een paard kunnen als hij net van stal is, voor de warming-up?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:24

Marije_jiplover schreef:
Tot je het vel juist open schuurt doordat het ineens opgepropt voor de singel zit.
Voor mij geen voorbeen strekken meer voor het rijden.
Overigens gaat daar mijn zelfde vraag naar uit: rekken en strekken als mens doe je pas na de warming-up. Waarom zou het bij een paard kunnen als hij net van stal is, voor de warming-up?

je moet ook niet overdrijven he.
als je zadel aangepast is aan je paard/pony en je zadel niet klappert en daardoor de singel op de juiste plaats blijft krijg je echt niet zoveel vel voor de singel dat je een prop krijgt hoor.
gewoon rustig het been naar voren halen dat geeft het paard meer bewegingsruimte.

en opwarmen hangt ervan af hoe je het doet , veel mensen warmen verkeerd op. er zijn verschillende manieren en elke daarvan kan goed zijn , hangt meer van het paard af welke warming-up je wilt toepassen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 22:37

Heb het zelf nooit gedaan, dat (s)trekken van de benen naar voren voor het rijden. En niet de indruk dat de paarden die ik gereden heb, tekort geschoten zijn in hun beweging.

Heb echter bij meerdere mensen en meerdere paarden wel singelwondjes gezien aan de voorrand van de singel, juist bij mensen die de benen wel naar voren haalden.