Blote voeten toch beter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:43

Lusitana schreef:
Het is juist heel algemeen.
IJzers als het moet en blootsvoets als het kan.
Het ligt dus net aan de omstandigheden wat beter is (voor je paard).



Helemaal mee eens.

Ik heb het ook geprobeerd zonder.
In Nederland was het al een probleem, hier in de Eifel heb ik geprobeerd om het op te lossen met hoefschoenen. Dit is niet gelukt.
Paard heeft nu ijzers voor, achter wilde de smid het nog aankijken. Het is een heel ander paard geworden met veel meer looplust (geen pijn meer).
Ergens voel ik me schuldig dat ik nog zo lang heb gewacht om er een ijzer onder te laten zetten.

Carline
Berichten: 127
Geregistreerd: 08-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 12:55

Vind natuurlijk bekappen geen onzin, alleen de extreme methode (strasser-methode) vind ik te pijnlijk in de overgangsperiode.

Naar wat ik hoor, is ijzerloos idd veel beter voor de doorbloeding, en lopen sommige paarden goed op ijzers omdat ze de problemen niet meer voelen doordat ze te weinig doorbloeding hebben.

Anderzijds werkt ijzerloos maar als het paard natuurlijk genoeg gehouden wordt. Een paard dat dagelijks 20 uur blootvoets in zijn eigen mest staat, en geen beweging krijgt, zal idd hoefproblemen krijgen.

Hier staan ze allemaal blootvoets in de wei (winter en slecht weer wel 's nachts binnen), en toch slijten de hoeven bij de meeste paarden gelijkmatig af. Heb er zelfs enkele lopen die bijna een jaar zonder bekappen kunnen, scheelt ook weer in de portemonnee.

sporter
Berichten: 2440
Geregistreerd: 15-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 13:29

Carline schreef:
Vind natuurlijk bekappen geen onzin, alleen de extreme methode (strasser-methode) vind ik te pijnlijk in de overgangsperiode.

Naar wat ik hoor, is ijzerloos idd veel beter voor de doorbloeding, en lopen sommige paarden goed op ijzers omdat ze de problemen niet meer voelen doordat ze te weinig doorbloeding hebben.

Anderzijds werkt ijzerloos maar als het paard natuurlijk genoeg gehouden wordt. Een paard dat dagelijks 20 uur blootvoets in zijn eigen mest staat, en geen beweging krijgt, zal idd hoefproblemen krijgen.

Hier staan ze allemaal blootvoets in de wei (winter en slecht weer wel 's nachts binnen), en toch slijten de hoeven bij de meeste paarden gelijkmatig af. Heb er zelfs enkele lopen die bijna een jaar zonder bekappen kunnen, scheelt ook weer in de portemonnee.


Dit is onzin. Promotie praatjes van de NH ers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:28

GrijsSuiker schreef:
Ik heb gehoord dat het beter voor een paard is als die niet hoefijzers aan heeft.

Die mensen hebben wel een beetje gelijk. Lees maar verder...

Waarom proberen wij onze rij bakken zo sponsig mogelijk te krijgen maar dan toch harde ijzeren dingen onder hun voeten plakken? Als het echt nodig was dan waar krijgen wilde paarden die schoenen? Weet je wel dat die paarden over steen en grint en van alles en nogwat lopen? Dat doet hun blijkbaar niet zeer. En ijzer geeft ook geen grip. Probeer maar met jou hand eerts over de weg ze schuren and dan meet een hoef ijzer. Dat klopt toch niet? En het kan ook niet voor slijtagje zien want wij bakappen die hoef bijna elke 7 weken. Ik snap het niet hoor!

Wat denk jij er nou over?



Heb hier echt hard om gelachen.. wat een post :')
1.Een paard heeft ijzers onder, niet aan.
2. ijzer is altijd hard 8-)
3.Hoefschoenen, ja die heb je ook maar das weer wat anders.
4. Een paard heeft geen handen!

nu even serieus..

Als je bak te sponzig is, verliezen de paarden hun ijzers omdat die vastzuigen.. dus dat is al niet waar.
Wilde paarden worden niet bereden, lopen niet over asfalt dus die vergelijking gaat ook niet op. Het doet ook geen zeer, het gaat over slijtage.
Het kan ook niet voor slijtage zijn want we bekappen elke 7 weken.... :? Als binnen 3 weken de hoef zo kort is door het slijten op bijv asfalt, valt er ook niks te bekappen...

Ijzers worden veelal gebruikt omdat bijv mensen op wedstrijd gaan en dan op gras moeten rijden. Heeft het flink geregend, heb je zonder ijzers grote kans dat je plat gaat. Dan doen mensen stiften in de ijzers voor meer grip..
Of bijvoorbeeld sliding ijzers in de westernsport, om een paard betere makkelijkere en vaak veiligere slidings te laten maken..
Of inderdaad voor slijtage bij paarden die voor een wagen lopen, veel over de weg (of die gewoon met rjuiter veel over asfalt rijden)..

Denk dus dat jij, TS, de bedoeling van ijzers ook niet echt snapt..
Je kunt ook hoefschoenen gebruiken maar das weer een heel ander verhaal...

(hoop dat ik geen reactie herhaald heb als ik die over het hoofd gezien heb :) )

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:15

Is het nou zo dat je bij endurance ijzers om moet, of zijn er ook paarden die zonder ijzers de endurance wedstrijden uitlopen?

mijn paard staat namelijk nu zeker zonder ijzers. hij moet namelijk nog beleerd worden en loopt nu nog niet zo vaak op asfalt. ik wil er later endurance mee gaan doen, maar wil dan wel weten of ik zonder ijzers kan blijven (ligt ook aan de hardheid van de hoeven, ik weet het)

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 22:33

Lotje Moerdijk (endurance, TREC, cattle penning, dressuur, eventing en de mensport):
Citaat:
Verder ben ik een voorstander van blote voeten, maar wil je endurance, TREC of in de Ardennen rijden, dan zul je er toch gewoon aan moeten. Mijn voorkeur is om in de winter en buiten het wedstrijdseizoen de ijzers eronderuit te halen, zodat de hoef kan bijkomen van het noodzakelijke kwaad. Hoefschoenen hebben mijn voorkeur niet, omdat ik meer tijd heb doorgebracht met eronder doen en ernaar te zoeken, dan er daadwerkelijk mee te rijden.


Citaat:
Yvonne van der Velde is fervent endurance amazone.


“Als eerste is het altijd een goed streven om zonder beslag te rijden, want beslag is altijd een noodzakelijk kwaad. Echter ijzerloos veel kilometers maken kan alleen op zachte ondergrond zoals in Nederland en de woestijn. In veel andere landen slijten de hoeven te veel door de harde ondergrond. Bij gewone recreatieve tochtjes is het prima om zonder beslag te rijden. Bij endurance is het onmogelijk zonder ijzers te rijden. Dit omdat je bij beslag met plaatjes en zolen kan werken zodat je paard tegen zoolkneuzingen beschermd wordt, een veel voorkomend probleem bij endurance paarden. Veel ruiters hebben geprobeerd hun paard zonder beslag endurance te laten rijden. Rond de 100 km begonnen ze allemaal problemen te krijgen. Helaas ontkomen we als endurance ruiter dus niet aan ijzers.




Bron:www.hoeftnietnatuurlijk.nl

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:43

dankje! :D

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 06:58

bijdehandje1 schreef:
TurdusMerula schreef:
Cinnepin, je hebt zelf bewust gekozen (wat ik al beter vind dan 'kiezen zonder bewust na te denken') - maar zonder was nog wel een optie geweest. :)


zonder is altijd een optie. Wanneer je geen wedstrijden rijdt, maar over geasfalteerde bospaden en door steden, heb je alleen maar een ander reisdoel nodig, dus ritten plannen over andere ondergronden, waar geen beslag nodig is :o



Hier ben ik het toch echt niet mee eens.... Ik ben ook voorstander om mn paardje blootvoets te laten lopen. Ik rij amper buiten alleen buiten/binnenbak en longeerbaan. Toch liep mijn paardje wat kort LA. DA laten komen en wat blijkt de hoefjes zijn te veel afgesleten, dus advies om toch rondom te beslaan...
Ga nu driftig opzoek naar iets wat de hoefgroei bevorderd, maar voor nood zal ik toch ijzers onder moeten laten zetten...

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:43

ben het wel met idylle eens. mijn verzorgpaard kan ik nog zo veel op zachtere ondergrond laten lopen, maar dan gaan z'n hoeven toch echt achteruit. hij heeft namelijk HKO gehad, waardoor blootvoets lopen toch echt geen optie is voor hem

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:31

ik zou mijn paard heel graag zonder ijzers laten lopen
maar na een revalidatie periode en nu ong 3 mnd zonder ijzers ben ik weer kleine ritjes aan het maken
zoveel mogelijk in de berm maar ook stukjes op de weg
paard loopt nu erg gevoelig op het asfalt en erg kort op beton platen van de busbaan
hij loopt in de berm 1 voetstap voorbij de voorhoef en op de betonplaat staat de achtervoet achter de voorvoet,dat is een groot verschil
het doet dus veel pijn om op het harde te lopen
en ik heb de pech dat wij geen ruiterpaden hebben
ik heb het nog gerekt, maar ga vanavond toch de smid bellen voor voorijzers

vanmorgen met naar de wei gaan over een klein stukje weg strompelde hij :(:) en dat kan niet vind ik.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:27

naar mijn idee kunnen bijna alle paarden op natuurlijke hoeven staan, veel beter voor ze. door ijzers word het het spreiden vd hoef onmogelijk gemaakt. Wilde paarden kennen geen beenziektes die in verband staan met ijzers en de klassieke manier van bekappen.
Mijn paard staat op natuurlijke hoeven, en waar ik hem vandaan heb gehaald 8 anderen ook en ik kan met mijn paard in galop over de weg zonder dat er een schilfertje van zn hoef af springt.

Nachtlampje

Berichten: 4518
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Nijmegen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 20:30

@ lusitana, dat stukje uit hoeftnietnatuurlijk.nl vind ik klinkklare onzin, mijn paard kan met gemak met mij 4 uur rijden zonder ijzers, over zand, gehard zand (schuurpapier voor de hoeven) modder, beton en gewoon asfalt. Geen probleem allemaal, duurt alleen een tijdje voordat de hoeven echt uitgehard zijn.

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:27

Slofje schreef:
naar mijn idee kunnen bijna alle paarden op natuurlijke hoeven staan, veel beter voor ze. door ijzers word het het spreiden vd hoef onmogelijk gemaakt. Wilde paarden kennen geen beenziektes die in verband staan met ijzers en de klassieke manier van bekappen.
Mijn paard staat op natuurlijke hoeven, en waar ik hem vandaan heb gehaald 8 anderen ook en ik kan met mijn paard in galop over de weg zonder dat er een schilfertje van zn hoef af springt.

of wilde paarden niet alle beenziekten kennen die bij ons bekend zijn weet ik niet. maar als een wild paard iets aan zijn benen of hoeven heeft, en pijn lijd, zal het gauw genoeg prooi worden voor roofdieren. dus nee, er lopen idd weinig levende wilde paarden rond met beenproblemen :')

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:17

bijdehandje1 schreef:
Onderschat niet, dat wedstrijden ook in buitenterrein worden verreden. Men neme bijvoorbeeld aangespannen marathons. Trajecten vanaf 12 tot 20 km, met een twee assige wagen, koetsier en twee grooms. Inclusief waterpartijen en andersoortige hindernissen plus veel nattigheid. Blootsvoets is je reinste dierenkwelling. Hoefschoenen ook, omdat de paarden ook door water moeten en water en zand werkt als schuurlinnen. Daarbij genomen de nodige kilometers asfalt en bestrating, die niet onder een bepaald tempo genomen kunnen worden.
Beslaan is nog altijd het beste voor de paarden. In deze tak van sport gaan ze ondanks ijzers, ook gemakkelijk mee tot ruim 20 jaren en zijn daarna nog niet afgeschreven voor recreatief gebruik.
Bovendien, mits goed en voorzien van voldoende ruimte en lengte in de takken , betekent dit aanzienlijk minder hoefproblemen, dan wanneer men bepaalde takken van sport blootsvoets zou rijden, dát zou pas echt een sterk staaltje dierenmishandeling zijn.
Voor wedstrijdrijders en wedstrijdpaarde zijn hoefschoenen tot nu toe geen optie.


Ik heb zo'n Haflinger die een marathonverleden heeft. Hij was 10 jr. toen ik hem kocht en had daarvoor hoog in de marathonsport gelopen en altijd 4-kant beslagen geweest. Helaas bleek na een aantal jaar wel dat hij artrose had (niveau 3) in zijn knieen, hals, spronggewricht.
Blijkbaar is hij 1 van de uitzonderingen geweest dan die niet ongeschonden uit die sport is gekomen?
Toen bleek dat hij artrose had heb ik alle ijzers laten verwijderen en hem laten bekappen door Marco Krul ( http://www.marcokrul.nl/inleiding.html ). Hij is nu 4 jr. van de ijzers af en is nog steeds gevoelig op zijn voorvoeten als we op het asfalt lopen en hij stapt op een steentje. Voor zijn voorvoeten heb ik sinds 2 jr. Smit-schoenen, achter loopt hij blootvoets wat prima gaat. Hij heeft nog nooit zulke mooie voeten gehad, mooie dikke hoefwand en een mooie straal.

IJzers zouden voor mij het laatste redmiddel zijn als zijn artrose zo erg wordt dat het niet anders meer kan. Hij zal dan ijzers krijgen als symptoombestrijding tegen pijn. Hij is nu 20 jr. en ik hoop natuurlijk dat hij nog een aantal jaar blootvoets mee kan.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:43

Slofje schreef:
@ lusitana, dat stukje uit hoeftnietnatuurlijk.nl vind ik klinkklare onzin, mijn paard kan met gemak met mij 4 uur rijden zonder ijzers, over zand, gehard zand (schuurpapier voor de hoeven) modder, beton en gewoon asfalt. Geen probleem allemaal, duurt alleen een tijdje voordat de hoeven echt uitgehard zijn.

Ze spreken alleen over hun eigen ervaringen en zeggen niet dat het voor alle paarden hetzelfde is.
Daarbij moet je het er maar voor over hebben om de periode van uitharden je paard pijn te laten lijden. Ik denk niet dat endurance rijders zoiets geleidelijk kunnen doen. Die moeten kilometers maken. En ze hebben het over problemen bij endurance paarden na 100 km. Niet over een ontspannen buitenrit van een paar uur.
Ze hebben een specifieke invalshoek en spreken niet algemeen. Ze zijn voorstanders van zonder ijzers, dus geen fanatiekelingen die vinden dat elk paard ijzers onder moet, zoals je wel fanatiekelingen vind die vinden dat geen enkel paard ijzers moet hebben. Paarden zijn niet allemaal gelijk. Ze hebben niet allemaal hetzelfde werk en niet allemaal dezelfde aangroei en slijtage. Daar kun je niet omheen.
Ik heb hier een vriendin die ijzers verafschuwd en toch staan twee van haar paarden op ijzers omdat die gewoon niet zonder kunnen en ze heeft het echt wel geprobeerd.

Dat ijzers het spreiden van de hoeven tegen gaat is niet helemaal waar. Op het achterste deel zitten nl geen nagels en dat is ook het enige deel dat enigszins kan rekken.

Wat ijzergerelateerde beenproblemen betreft, slécht beslag kan idd tot problemen leiden, beslag op zich niet. Slecht bekappen kan even zo goed voor problemen leiden. Kortom, een goede smid is onontbeerlijk.
De meeste problemen onstaan door te jong en verkeerd belasten, niet door het feit dat er ijzers onder zitten.

Er zijn genoeg paarden die hun levenlang ijzers hebben gehad gewoon nooit kreupel zijn en dertig worden... Eigenlijk is het grootste gros van de paarden nooit kreupel en die het wel zijn valt meestal niet te herleiden naar de ijzers.
Behalve dus bij slecht beslaan.

Paarden die in het wild leven zijn natuurlijk nooit te vergelijken daar ze bepaalde ondergronden kunnen vermijden als die pijnlijk zijn en ze dragen geen extra gewicht van de ruiter mee, die ze ook nog eens in een bepaalde houding en gang dwingt/vraagt...
Kreupele paarden komen ook in het wild voor.
Overigens worden wilde paarden niet zo oud als paarden in gevangenschap, dus het is slecht na te gaan hoe de kwaliteit van hun hoeven is als ze bv over de twintig zijn....

Paarden kunnen over het algemeen prima zonder ijzers, maar er zijn paarden die wel bescherming nodig hebben, waarom kunnen fanatiekelingen dat nou zo slecht accepteren? Waarom niet erkennen dat niet alle paarden gelijk zijn?
Kijk eens naar de diversiteit van de rassen en hoever sommige (met name warmbloeds) van originele wilde paarden af staan?
En waarom denk je dat hoefijzers al duizenden jaren oud zijn? Die zijn heus niet voor het leuke uitgevonden, maar omdat ze blijkbaar voor sommige paarden noodzakelijk waren.

Corrigerend besalg of beslag met zooltjes of wiggen kan een paard ook helpen.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 08:59

Lusitana schreef:
Dat ijzers het spreiden van de hoeven tegen gaat is niet helemaal waar. Op het achterste deel zitten nl geen nagels en dat is ook het enige deel dat enigszins kan rekken.


Als je hier kijkt http://www.marcokrul.nl/hetverschil.html kun je precies zien hoe het hoefmechanisme werkt!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 09:08

Mijn paarden worden nu ook gewoon natuurlijk bekapt, maar als er een ander paard bijkomt waar ik de sport in wil komen er geen ijzers onder maar kunststoffen ijzers. Vanwege de grip bij het outdoor seizoen springen (ga eerst kijken tot hoe ver het lukt :j ).

Dani_
Berichten: 4087
Geregistreerd: 31-08-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:02

Ik heb de hoefijzers voorgoed afgezworen :D. Ik vind het gewoon geen optie meer. Nooit. Ik bekap mijn paardje naar volle tevredenheid natuurlijk zelf en ben mij ervan bewust dat huisvesting en voeding het belangrijkste aspect zijn op de weg naar gezonde en sterke hoeven :).

Dilan1993

Berichten: 1747
Geregistreerd: 04-02-10
Woonplaats: Vlimmeren (België)

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:28

@ lusitana, wiggen helpen paarden met hoefproblemen idd goed. M'n verzorgpaard heeft ze ook onder, scheelt echt heel erg! De hoefsmid had ze er een tijde onderuit gelaten, en ineens liep m'n paardje veel slechter. Nu zitten ze er weer onder :)

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Re: Blote voeten toch beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:36

Zonder ijzers is gezonder omdat hierdoor de doorbloeding van het been beter is. Maar soms gaat dat niet omdat we onze paarden niet alleen als graasmachine houden. In de zomer krijgen de wedstrijdpaarden dus ijzers zodat er kalkoenen in kunnen. In de winter gaan ze eraf maar bij een paard dat steeds tegen de deur slaat blijven ze er voor om zitten. En bij ons oudje (die er nu niet meer is) zaten ze er ook op omdat ze teveel sleepte en hierdoor de hele voorkant weg sleet.

Mijn idee is dus: alleen met ijzers als er een goede reden voor is, anders gewoon zonder.

Lusitana

Berichten: 22441
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:58

Dat komt ook steeds naaar voren, een paard kan prima zonder ijzers tenzij er een reden is dat ze wel ijzers moeten, maar het gaat er bij de anti ijzergroep niet in dat er een reden kan zijn.
We WETEN dat een ijzer niet ideaal is, we WETEN dat het een noodzakelijk kwaad is, maar het gaat wel even om het NOODZAKELIJK soms.
Dus je kunt wel doorzagen over wat er slecht aan is, maar dat is heus geen openbarig. Maar de voordelen wegen tegen de nadelen op in bepaalde situaties.

@singasong de plaatjes en illustraties zijn zwaar overdreven. Op de enige waar een hele hoef getoond wordt kun je zien dat de eigenlijke hoefwand geen milimeter van zijn plaats komt. Alle beweging vind erboven plaats.

Daarbij nogmaals, de zogenaamde nadelen zijn bekend, maar de voordelen zijn belangrijker voor paarden die ze werkelijk nodig hebben.

singasong

Berichten: 8573
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:11

Lusitana schreef:
@singasong de plaatjes en illustraties zijn zwaar overdreven. Op de enige waar een hele hoef getoond wordt kun je zien dat de eigenlijke hoefwand geen milimeter van zijn plaats komt. Alle beweging vind erboven plaats.


Daar zijn de meningen dan over verdeeld ;)

just_amor
Berichten: 473
Geregistreerd: 23-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:35

Ja gelijk heb je maar 1 puntje:
Je moet niet de wilde paarden met die "huis" paarden vergelijken:P
Wilde paarden hebben ook zeker niet zulke nette en goed bekapte hoefjes als de "huis" paarden!

Verder ben ik ook 100% voorstander voor de blote voetjes :d
Ik heb al m'm leven lang (A) paarden en pony's zonder hoefijzers! Zonder enige problemen!
We rijden lekker in de wei, zonder onhandig kalkoenen, buiten ritten, zelfs op blote voetjes voor de kar!
maar dan niet galloperen! Is niet zo goed voor de pezen om te galopperen op verharde wegen :P
Maar wat wij wel altijd zoveel mogelijk proberen, is om tijdens buitenritten in de berm te rijden! Ook omdat het veiliger is bv. sprintje trekken over de verharde weg lijkt me niet zo'n strak plan :P

Amy_92

Berichten: 122
Geregistreerd: 02-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:36

IJzers zijn sowieso niet goed, de doorbloeding wordt slechter en de nagels maken de hoorn zwak. De straal vernauwd en de zool kan week worden. Als je paard niet op ijzer staat kun je dat beter zo houden.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 18:42

Amy_92 schreef:
IJzers zijn sowieso niet goed, de doorbloeding wordt slechter en de nagels maken de hoorn zwak. De straal vernauwd en de zool kan week worden. Als je paard niet op ijzer staat kun je dat beter zo houden.


Dat is precies wat ik meestal hoor en lees :) mijn fjord staat dan ook zonder ijzers, gaat hartstikke goed ze heeft dan ook nooit problemen met haar voeten. Als het nodig zou zijn en er dus een noodzakelijke reden voor is, dan snap ik heel goed dat mensen hun paard op hoefijzers zouden zetten!