Voor ijzers, achter niet, wat met afslijten?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jennifuur

Voor ijzers, achter niet, wat met afslijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 21:06

Hallo iedereen,

ik wil aankomende tijd vaker met mijn paard naar buiten.
Maar omdat ik ook zijn conditie wil opvoeren, wil ik ook stukken draven.
Nu zit er geen direct bos bij onze stal in de buurt, en zal ik dus ook vaak op verharde stukken draven.
Mijn paardje heeft echter alleen voor ijzers.
Zou dit een probleem kunnen vormen i.v.m slijtage van de hoeven?
Dat de achterhoeven dan niet in een snel tempo afslijten?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)
Dankjewel!

Thenexttry

Re: Voor ijzers, achter niet, wat met afslijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:07

mijn paard heeft geen hoefijzers, en ik draaf ook op de straat . de hoeven gaan ernaar groeien, hoe vaker je buitenrijd hoe minder snel ze zullen slijten.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:11

__SavannaH__ schreef:
mijn paard heeft geen hoefijzers, en ik draaf ook op de straat . de hoeven gaan ernaar groeien, hoe vaker je buitenrijd hoe minder snel ze zullen slijten.

Ik geef je in theorie gelijk, alleen heeft de ene een betere hoornkwaliteit dan de andere. Mijn pony heeft helaas geen goede hoeven en na bijna vijf jaar sukkelen zonder ijzers hou ik het voor bekekeb en heb hem ook weer voor op ijzers gezet.

@Jennifuur: Je moet het want in het oog houden. Bij mij zegt de smid er op tijd wat van als de achterhoeven te kort worden. Dan rijd ik een tijd wat minder op het harde of ik rijd met hoefschoenen achter.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 09:56

Okee, dankjulliewel!

soesita schreef:
__SavannaH__ schreef:

Ik geef je in theorie gelijk, alleen heeft de ene een betere hoornkwaliteit dan de andere. Mijn pony heeft helaas geen goede hoeven en na bijna vijf jaar sukkelen zonder ijzers hou ik het voor bekekeb en heb hem ook weer voor op ijzers gezet.

@Jennifuur: Je moet het want in het oog houden. Bij mij zegt de smid er op tijd wat van als de achterhoeven te kort worden. Dan rijd ik een tijd wat minder op het harde of ik rijd met hoefschoenen achter.

Gelukkig is mijn smid ook een pensionklant op de stal waar ik sta, hij staat met zijn paarden naast de mijne, dus even een check of alles nog in de juiste proporties aanwezig is, is zo gedaan :D

Bedankt! :)

Coeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:40

Ik rij ook regelmatig buiten en mijn ruin staat ook enkel voor op ijzers.
Ik stap stukken op asfalt, gaat goed, maar ik draaf meestal in de berm. We hebben het geluk dat we brede bermen hebben waar dat makkelijk gaat.

Voor al uw paardenvoeders: http://www.mppaardenvoeders.nl
There's only one way of life, and that's your own
What's Up Mister Wiseguy (Flemmingh x Amethist) L1+10

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 23:47

Je merkt het snel genoeg als ie te hard zou slijten, denk ik. :)

Hoefschoenen achter zijn ook nog een optie.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:58

__SavannaH__ schreef:

Kon ik dat maar beamen, maar helaas. In deze periode;s rijd ik alleen maar buiten en niet in de bak. Maar de hoeven van mn pony zijn toch echt afgsleten dat ik genoodzaakt was er wat aan te doen. Heb vanalles bekeken etc en belsoten haar rondom op ijzers te zetten voor t zomer seizoen. En ik draaf niet op t harde!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:13

Gewoon even aankijken, als ze niet te snel slijten lekker zo laten en dan eventueel ook voor lekker zonder ijzers. Als ze wel zodanig hard slijten zou ik hem rondom op ijzers zetten.

Loesol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:05

Mijn paard heeft ook alleen voor ijzers en het valt best wel mee als je over de verharde weg rijd met afslijten van de achterste hoeven.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:11

De mijne heeft sinds kort ook voor ijzers.. Dit omdat het voor 10x harder afsleet dan achter.. En we gaan een paar keer per week (een lang stuk) naar buiten.. Succes..

<3 Wiebe & Sneakers <3

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie