Ik heb een Friese merrie van 10 jaar welke ik ook in de wedstrijden uitbreng, ik wilde haar net in de L starten. 2 weken geleden had ik les (dag daarvoor was er nog niks aan de hand) en zijn we redelijk snel gestopt omdat ze op sommige momenten niet helemaal regelmatig liep. Als ik een volte reed bijvoorbeeld dan begon ze met haar hoofd te schudden. Eenmaal afgestapt hebben we alle 4 benen gecontroleerd maar er was niks raars te vinden, niet dik, niet warm, ijzers zaten nog goed en ze was ook goed fit verder. Ik heb toen ook gelijk mijn wedstrijd maar afgebeld voor de zekerheid en haar 2 weken op rust gezet. De hoefsmid is 2 dagen na de les nog wel langs geweest omdat ik o.a. een hoefzweer uit wilde sluiten. Ook de hoefsmid zag niks aparts. Maar goed, toch 2 weken op rust gezet en gister zou ik haar weer lichtjes oppakken, maar bij het poetsen viel het me ineens op dat wanneer ik over haar linkervoorbeen heen ging met mijn hand dat ze hem dan ineens aantrekt. Niet heel extreem maar toch wel gevoelig. Dus het zadel maar weer opgeborgen en gelijk voor as maandag een afspraak gepland op de plaatselijke dierenkliniek hier in de buurt want ik vertrouw het toch niet!
Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Been is dus nog steeds niet warm of dik of iets dergelijks en paard is ook wel fit.
persoonlijk zou ik hiervoor een ostheopaat danwel chiropractor voor bellen, klinkt alsof ze stijf is in de spieren/ wervels.
quartel
Geplaatst: 03-09-10 18:37
Ik zou de DA laten komen. Aan de pezen hoef je niet altijd wat te zien, dat zou ik uitgesloten willen hebben dmv een scan. Bij pezen kan het heel lang duren voor je er wat aan merkt Verder zou ik overbelasting, artrose ect ook uitgesloten willen zien. Artrose krijgen ze ook op jongere leeftijd.
Ik vind het van geen kant overeen komen met wervels maar dat is persoonlijk. Ik heb het dier ook niet gezien en ben al helemaal geen arts.
Mijn merrie was om de paar dagen ietwat onregelmatig op links voor. Later bleek dat ze artrose aan het sesambeentje had waardoor ze een peesblessure opgelopen had. Ze was ook pas 10.
Heel verstandig dat je een afspraak bij de kliniek gemaakt hebt. Het kan natuurlijk van alles zijn..Vooral omdat ze toch gevoelig is op linksvoor zou ik duidelijkheid willen. Als daar niets uit komt kun je gaan denken aan een ostheopaat of chiropractor (in deze volgorde). Beterschap, hopelijk valt het mee.
Ik heb zelf niet het gevoel dat het in de spieren/wervels zit.. maar goed het is inderdaad goed om dat uit te sluiten. De merrie wordt trouwens wel 1 of 2 keer preventief behandeld hoor door een ostheopaat, zij heeft nog nooit iets 'schokkends' kunnen vinden. Ik hou jullie wel even op de hoogte van wat ze er maandag van zeggen. Hou niet van deze vage klachten.. want voor mn gevoel kan het van alles zijn (pezen, overbelasting, artrose of inderdaad iets met spieren/wervels).
quartel
Geplaatst: 04-09-10 08:21
bah....vervelend voor je......ik hoop voor je op goed nieuws maandag. ik ben benieuwd wat de arts zegt.....succes
Lafayette
Geplaatst: 04-09-10 09:26
Ik ben op dit moment ook een beetje radeloos met mijn paard.
Maandag: Gereden en na 3 kwartier begon ze onregelmatig te lopen omdat ze zich verstapte. Ben direct uit gaan stappen en op stal gezet. Overigens alleen in draf
Dinsdag: Gereden en na 20 minuten weer hetzelfde verhaal onregelmatig en ben gaan stappen daarna 10 minuten voorbenen gekoeld. Op het harde niks aan te zien en op de lange zijdes in de bak ook niet puur de voltes.
Woensdag: Direct na het opstappen onregelmatig dus afgestapt en gaan koelen. En nog even gekeken aan de longeerlijn op de volte maar in stap niks te zien en in draf zo minimaal.
Donderdag: Alleen gekoeld over het harde gestapt niks te zien. En over het harde gedraafd met buigproef ook niks te zien.
Vrijdag: Gekoeld en daarna over het harde stappen bijna niks aan te zien maar in draf zie ik het nu wel duidelijker. 1 voorbeen is ietsjes voller als het andere maar ook zo minimaal.
De tang op de hoeven gehad niet gevoelig en met buigproef ook niks apparts en ook geen warme benen. Ik weet ook niet zo goed wat ik ermee aan moet gedurende de week is de inspanning afgenomen maar de klachten toegenomen. Als het nog wat langer duurt dan ga ik ook de veearts halen maar ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
is het niet dat het zadel miss toch kneld... dat ze niet uit haar bewegingen kan komen? of miss sprieren of gewrichten die bekneld zitten? osteopaat? masseur? DA? White line desisee( ik weet niet hoe e ziekte in het engels schrijft) maar dan is het been ook vaak niet warm...
Ik heb maandag middag om 2 uur een afspraak in de kliniek. Dus Lafayette ik zal ook jou op de hoogte houden, want jouw verhaal lijkt best op die van mij in bepaalde opzichten.
Een paard dat vooral op de voltes kreupelt en geen verergering laat zien op het hard heeft meestal een bewegingsprobleem. Dit zit vooral in het bovenste gedeelte van het been/schouder. Als een paard op een recht stuk kreupelt en op het hard de kreupelheid verergert spreek je van belastingskreupelheid, dit vind je vooral terug in het onderste deel van het been/hoef. Ikheb geen van jullie paarden gezien, maar misschien toch iets om mee te nemen.
Mmm, ik vind het nog lastig om te beslissen wat ik er mee aan moet het is wel zo minimaal maar niet goed is niet goed. De een op stal zegt ik zou haar doorrijden miss word het beter, maar ik denk dadelijk rij ik der de vernieling in. de ander zegt je moet niet gaan rijden miss lost het zelf op. maar ben benieuwd naar de uitslag van de TS deze week
ik ben net terug van de kliniek. ze heeft een bewegings kreupelheid en het zit links achter. het moeilijke is dat er inderdaad geen zichtbare verdikkingen ofzo zichtbaar zijn. Maar op het harde liep ze duidelijk weer onregelmatig en daarom hebben ze haar achterbeen op verschillende plekken verdoofd. Toen eenmaal duidelijk was waar het zat, hebben ze daar een aantal foto's van gemaakt. Op de foto's waren geen schokkende afwijkingen te zien, maar wel een kleine vergroeiing van kraakbeen. Op advies van de DA hebben we haar daar vannacht laten staan, omdat ze morgen nog een aantal onderzoeken willen doen om precies vast te stellen waardoor de kreupel is. Ik ben blij dat ze er zo serieus mee bezig zijn, dat geeft me een goed gevoel.
ALS de vergroeiing van het kraakbeen de oorzaak is van de kreupelheid, dan is dit goed te behandelen volgens de DA. Ze krijgt dan zo'n injectie en moet dan nog 3 weken volledig op rust maar daarna moet het goed zijn in principe. Ik hoop dus echt dat dat het is (hoe raar dat ook klinkt).
Maar Lafayette zo zie je maar weer dat je zelf nooit een goede conclusie kunt trekken want ik was er heilig van overtuigd dat het in haar linkervoorbeen zat terwijl het nu achter blijkt te zijn. Ik ben erg blij dat ik redelijk snel naar de kliniek gegaan ben, als ik hier veel langer mee doorgegaan was dan had ik de schade alleen maar groter gemaakt vertelden ze me daar.
Ze bellen me morgen over de bevindingen en of ik haar weer op mag halen, dus dan laat ik de uitslag nog wel even weten als jullie dat op prijs stellen.
quartel
Geplaatst: 06-09-10 18:27
ik ga met je mee duimen op een meevallende uitslag. succes
laat je het morgen nog even horen???
Laatst bijgewerkt door quartel op 06-09-10 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt
bedankt allemaal voor de lieve berichtjes, ik zal morgen eind van de middag nog even laten weten wat er uit gekomen is. was wel even raar hoor vanmiddag om met een lege trailer terug te rijden... maar gelukkig komt ze morgen weer thuis!
Aukelizzy
Geplaatst: 06-09-10 21:27
Raar gevoel hè als je je paard achter moet laten in een kliniek . Hopelijk is het inderdaad een kreupelheid die te behandelen en te verhelpen is. We duimen voor je...
Ja heel raar.. en vanmorgen ook.. zo'n lege box thuis is niks aan. Maar vandaag hopen op goed nieuws!
Koetjehans
Geplaatst: 07-09-10 07:25
Hoi Charlot,
Mijn dochter heeft een friese merrie en die vertoonde vorig jaar precies hetzelfde. Echter alleen was dit rechtsvoor. Ook foto's en ook vergroeiing van het hoefkraakbeen. Er leek op de foto een scheurtje in te zitten maar de DA (Mark van der Harst Kliniek Visdonk) zei dat zo'n scheurtje niet als een breukje beoordeeld mag worden. Daarna heeft ze zogenaamde break-over ijzers gekregen bij Rob van Nassau en heel het probleem was opgelost. (Geweldige ervaring met Visdonk bij Roosendaal) Voordat we zover waren zijn al 2 DA's geweest en die hadden 3 maanden stalrust voorgesteld en een speciaal ijzer waarin de hoef geen beweging meer had zodat het kon genezen. Die hadden het dus wel als een breukje beoordeeld. Het jaar daarvoor was dat ook al gebeurt met haar andere hoef. Omdat het mij sterk leek dat dit twee keer achter elkaaar gebeurt ben ik verder gaan zoeken en gelukkig met een goed resultaat. Ik hoop dat het bij jou ook zoiets simpels is, want het schijnt toch vaker voor te komen. Vooral bij friezen. Veel succes.
Goed nieuws! Uit de onderzoeken van vandaag bleek inderdaad dat ze last heeft van de hoefkraakbeen vergroeiing links achter. Ze heeft hier nu een injectie voor gekregen en we kunnen haar straks ophalen. Daar hoor ik wat verder het behandelplan zal zijn maar door de telefoon zeiden ze dat ik minstens moest rekenen op 4-6 weken rust maar dat is niet zo erg. Ik ben allang blij dat het relatief meevalt!
Fijn dat je relatief goed nieuws gekregen hebt.. Heel veel succes met revalideren. Lekker dat ze straks weer lekker in haar eigen stalletje staat.
quartel
Geplaatst: 07-09-10 18:52
fijn dat het een beetje mee valt allemaal. Toch maar goed dat je even hebt laten kijken he? 4 tot 6 weken zijn om voor je er erg in hebt hoor. succes met revalideren.
Ik ga voor deze week ook een afspraak maken ik heb het er niet zo op
Charlot2000
Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 20:00
Lafayette ik geef je groot gelijk! DA zei nog dat het goed was dat ik gekomen was, zodat het niet erger zou worden en we er mooi vroeg bij waren. Hou je ons nog even op de hoogte van wat ze er van zeggen?
4-6 weken zijn vast zo voorbij inderdaad!!!
Ik moet de komende drie weken 15-20 min per dag met haar stappen.. dat is wel te doen dus. En ze hoeft maar 2 dagen binnen te blijven dat moet ook nog wel lukken