wat te doen met de hoeven voor een trail van 2 weken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

meelanor

wat te doen met de hoeven voor een trail van 2 weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 10:08

Ik ga waarschijnlijk volgend jaar een trail van 2 weken maken, maar ik vraag me af wat ik met mijn paard zijn hoeven moet doen.

mijn paard zijn geschiedenis.
Mijn paardje luna (die ik sinds mei heb) heb ik gekocht met hoefijzers eronder.
Alleen ik merkte dat luna met hoefijzers echt veel aan het glijden is, struikelt en dikke benen krijgt.
Dus sinds een paar weken zijn de hoefijzers eraf.
De hoeven zijn nu heel brokkelig en hij is gevoelig op het harde :(:) (logisch :) )
maar glijden struikelen en de dikke benen zijn weg *D
Ik wil, als het niet hoeft, er dus geen hoefijzers meer onder 8-)

De trail:
Volgend jaar gaan we dus waarschijnlijk een trail doen.
Het is de bedoeling dat luna voor een huifkar komt te lopen (dus dat is eigenlijk altijd op een verharde weg).
Ik wil mijn paard het komende jaar laten wennen aan het blootvoets lopen.
Maar ik weet zo goed als zeker dat de hoeven van mijn paard het niet aan kunnen als ze ineens 2 weken op het harde lopen (natuurlijk krijgt hij van te voren training :) ).
Dus wat nu te doen met zijn hoeven.

- toch ijzers eronder (met het risico dat hij gaat glijden en dikke benen krijgt)
- hoefschoenen (die misschien wel kunnen gaan schuren bij veelvuldig gebruik)
- kunststofbeslag (minder glijden en misschien ook geen dikke benen, maar wel nagelgaatjes) heeft er iemand zelf kunststofbeslag?
- iemand nog andere ideeen?

Ook is mijn vraag als ik er voor 2 weken ijzers onder laat slaan kan ik dan na 2 weken weer makkelijk naar blootvoets?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:41

Twee weken lang voor de wagen, dan ontkom je niet aan enige vorm van bescherming.

Bedenk ook dat het glijden en de dikke benen weleens aan de smid gelegen kan hebben. ik heb ondertussen iets te vaak meegemaakt dat ijzers problemen geven, domweg omdat de smid niet kundig was er er "lukraak" wat ijzerwerk onder timmerde. ik vrees dat jij daar ook een resultaat van hebt, aangezien ik bosjes paarden ken die probleemloos op ijzers lopen, zelfs probleemloos ijzer- en ijzerloze periodes afwisselen.

IJzers zijn niet slecht voor paardenvoeten, laat je niks wijsmaken, slechte smeden zijn slecht voor paardenvoeten.

meelanor

Re: wat te doen met de hoeven voor een trail van 2 weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 11:11

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik het er ook niet kundig uit vond zien (met mijn miniminaal verstand van hoefijzers).

Weet iemand misschien als hij na een jaar op het harde blootvoets kan lopen, ik er dan 2 tot 4 weken een beslag onder laat slaan hij, daarna weer makkelijk op blote voeten gaat?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:13

BRT-->BEH.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:18

Probeer maar eens een echt goede smid, je hebt een jaar de tijd, dus gewoon kijken of het dan wel goed gaat. Pas op met de overgang naar blootsvoets, ik heb er 1 wiens hoeven veel te veel afsleten, zelfs met nauwelijks asfaltwegen.

Lang niet alle hoefschoenen schuren, easyboot bijv. heeft bij mij nooit geschuurd, zijn heel laag aan de achterkant. Zou dus evt. ook kunnen.

Over kunststof beslag hoor ik goede dingen over Duplo, maar zelf geen ervaring mee.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:10

meelanor schreef:
Weet iemand misschien als hij na een jaar op het harde blootvoets kan lopen, ik er dan 2 tot 4 weken een beslag onder laat slaan hij, daarna weer makkelijk op blote voeten gaat?

Jahoor, ik doe zelf niks anders... Als je bang bent voor een glijdend paardje, is kunststof beslag perfect. Ikzelf zet al mijn paarden die hoefbescherming nodig hebben op kunststof-beslag: Cera (hippoflex). Duplo heb ik er nog niet ondergeslagen, nog geen ervaring mee.... maar veel positieve verhalen over gehoord.

Wel op tijd mee gaan experimenteren wat goed is voor jouw paardje; rimbeslag, kunststof of toch schoenen (die het paard niet verliest). En tijdens de tour een compleet extra setje (zelfde maat) meenemen: mocht je een hoefbescherming verliezen, heb je reserve die er weer onder kan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:37

Als je nog een jaar de tijd hebt, dan is het nog wel haalbaar om je paard gezonde voeten te laten krijgen met de juiste voeding en huisvesting en bekapping.

Hier een voorbeeld van iemand die 1600 km zonder ijzers aflegde

http://reisnaarmorgen.heelverweg.nl/

Je kunt hoefschoenen meenemen voor de zekerheid en als je paard gevoelig gaat lopen doe je ze aan bij hem, maar als het gewoon goedgaat zou ik ze lekker uitlaten.

Kunststofbeslag lijkt stroever dan ijzers, maar dat valt in de praktijk helaas tegen. Let maar eens op het neerkomen van de achtervoet bij dit paard met kunststofbeslag.

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 13:43

hey ja ik heb dat verhaal gelezen is ook echt super :) maar aan de andere kant ben ik bang dat dat niet gaat lukken...
Hij kon nog in de berm rijden oid als het nodig was.

Mijn paardje gaat een grote huifkar trekken. de huifkar kan alleen over verharde grond. Ook moet mijn paard meer kracht zetten om vooruit te komen ivm de huifkar ik denk dat het daarom niet haalbaar is...

Magnumpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:47

Kunstofbeslag is echt super! De paarden glijden een stuk minder en het slijt ook nog eens veel minder snel!
Dus als ik jou was zou ik daar voor gaan, maar natuurlijk wel even uitproberen vóórdat je aan de echte trail begint ;-)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:12

ook even bedacht, als een paard zijn voet minder glijdt over het asfalt, dat hij de volledige schok opvangt met zijn gewrichten en pezen, terwijl als hij een beetje glijd de schok vermindert wordt?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:06

Arabesk schreef:
Kunststofbeslag lijkt stroever dan ijzers, maar dat valt in de praktijk helaas tegen. Let maar eens op het neerkomen van de achtervoet bij dit paard met kunststofbeslag.

Gelukkig zijn er ook mensen die ervaringen delen die ze ook daadwerkelijk zelf ervaren hebben ;-) ... op spiegelglad asfalt in de bergen in de Ardennen en daar waar de rim-ijzertjes-paarden alle kanten op glibberden, waren de kunststofpaardjes zeer niet-glibberend!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:50

ik zou voo rzekerheid gaan en een goede hoefsmit laten komen en er goede ijzers de juiste maat juiste dikte en in de juiste balans aan laten brengen

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:39

Het probleem is helaas dat er niet op het hoofd van een hoefsmid staat goede hoefsmit... :s

En het is misschien wel zekerheid... maar hij loopt echt als op een ijsbaan en als hij uitgeleid of struikelt en iets verrekt of breek... wat is dan zekerheid

ps ik heb al heel wat paarden buiten gereden op hoefijzers maar nog nooit zo'n schaatser gehad... :s

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:09

ik weet een goede hoefsmederij geerts is in dit soort zaken gespecaliseerd

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 17:14

ik houd het in gedachte!

Zijn er nog mensen met oplossingen waar ik helemaal nog niet aan gedacht heb?