gescheurde hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suzanne533

gescheurde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 14:48

Hallo,

Mijn paard staat heel de zomer op de weide, alleen heeft door het warme weer erg gescheurde hoeven gekregen,
wat kan ik er het beste aan doen?
ik heb al een tijdje hoefolie gebruikt (eerst de hoeven natgemaakt en dan olie erover)
nu heb ik een soort oranje gel, speciaal voor in de zomer, maar die producten werken allemaal niet..

Tanja

Re: gescheurde hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:25

VSW-->BEH

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:30

Er was laatst zo'n topic waar ze honing in de scheuren smeerde :)
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het is het proberen waard!

X_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:32

Rain Maker! :D
Werkt onwijs goed; hoefsmid raadde 't mij aan!
Alleen kan je 't volgens mij alleen via internet bestellen.. ;)

suzanne533

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 20:35

erg bedankt!
ik ga morgen langs de supermarkt om een potje honing te halen,&ga dat uitproberen.
als dat niet werkt ga ik de rainmaker bestellen, maar die vind ik best prijzig dus hopelijk werkt de honing!

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:36

Je kunt ook zelf heel goedkoop aan de slag en staat vast nog wel in het keukenkastje :o
Het is een oud middeltje en werkt erg goed.
Doe 2 delen zonnenbloem olie en 1 deel azijn in een klein potje iedere dag opbrengen en al heel snel zul je het verschil zien.

De Azijn zorgt er namelijk voor dat de zonnebloem olie goed opgenomen wordt door de hoef.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:42

Even zoeken inderdaad, hier zijn al verschillende topics over!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:43

voeten badje met biotex
door de en zymen wordt de hoef aanzienlijk zachter
werkt ook prima bij hoef sweren....

emmsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:01

Mitchall schreef:
Er was laatst zo'n topic waar ze honing in de scheuren smeerde :)
Ik heb het zelf nooit gedaan, maar het is het proberen waard!

heb ik ook gelezen

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:05

je moet er dan wel ook ff bij vertellen dat het om echt bijenhoning moet gaan en dan meer bepaald de lopende honing!
dit helpt trouwens ook enkel als er schimmel (wld) in de scheuren zit!!
scheuren door te lange hoeven gaan er enkel uit als je systematisch netjes op tijd laat bekappen zodat er geen druk op de scheur staat.
voor uitgedroogde hoeven kan je trouwens ook een modderpoeltje rond de drinkbak maken bijvoorbeeld.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 13:12

Of gewoon natspuiten en dan met hoefvet erop. Zodat ze niet nog droger worden.

geldaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:25

mijn pony had dat vorig jaar, spuit nu ong.1X per dag haar hoeven af :D

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:22

Oe, mag ik ook nog reageren? Mijn poown heeft namelijk hetzelfde probleem. Enige rottige is dat hij dit nu al wel 2 jaar heeft, en hij komt er gewoon niet vanaf!
Hij heef het in 1 hoef. Mijn HS heeft me aangeraden om het steeds door hem uit te laten snijden, en dan elke dag volproppen met honing. Er schijnt een soort bacterie in de hoef te zitten die zich naar boven werkt. Door alle suikers in de honing gaat de bacterie dood. Het werkt wel echt goed! Zolang poown niet steeds de honing van zijn hoef likt :')
Helaas komt het wel om de zoveel maanden weer terug, en kan ik weer opnieuw beginnen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:25

esgaroth, dat heet white line disease en het zijn niet de suikers uit de honing die daartegen helpen, maar de stof propolis. Je hoefsmid heeft het juist, heeft hij er ook bijgezegd dat je natuurlijke honing uit de streek moet hebben? De honing uit de supermarkt is bewerkt en daardoor doet de propolis het niet meer.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:27

Honing van de imker (zoals al eerder is vermeld) dit mengen met tee-trea olie en dat aanbrengen op de schimmel.

De schimmel er wel helemaal laten uitsnijden door de smid.
Als je de wld niet goed bijhoud dan kan het gebeuren dat je paard een losse hoefwand krijgt.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:31

kleinvosje schreef:
esgaroth, dat heet white line disease en het zijn niet de suikers uit de honing die daartegen helpen, maar de stof propolis. Je hoefsmid heeft het juist, heeft hij er ook bijgezegd dat je natuurlijke honing uit de streek moet hebben? De honing uit de supermarkt is bewerkt en daardoor doet de propolis het niet meer.
Dat lijkt me nogal een voorbarige conclusie om dat zomaar white line disease te noemen. De scheur zit namelijk niet in/onder zijn hoef, maar echt aan de voorkant. Dus als hij zijn hoef op de grond heeft staan en je kijkt er van voren tegenaan, zit daar een verticale scheur die tot halvewege zijn hoef loopt. Als je zijn hoef optilt, valt er eigenlijk weinig speciaals te zien. Zijn hoeven zijn verder prima, hij heeft geen ijzers nodig, zijn stralen zijn gezond... eigenlijk is alles gewoon goed! Behalve dus die scheur, die volgens de hoefsmid door een bacterie wordt veroorzaakt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:33

Ja lieverd, dat is dus white line disease, mijn paard heeft dat ook. Ga maar eens googelen, dan zie je het vanzelf. hotchocolat meldt het ook, zij noemt het wld, afgekort dus. Is geen voorbarige conclusie...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:36

Hmmm. Wat doe jij tegen deze 'ziekte' Kleinvosje?

Edit: Ik heb overigens op de website van Hoofcare gekeken, en je hebt inderdaad gelijk.
Gelukkig is het bij mijn pony nu nog niet zo erg, je kunt alleen je nagel nog in de scheur steken, het is nog niet 'uit elkaar' als het ware.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 08:47

honing smeren! Ik heb bij de imker hier om de hoek, vlakbij waar mijn paard staat, een pot honing gehaald. Mijn hoefsmid snijdt ook driehoekjes uit de hoeven, die smeer ik vol, en houdt ik zelf goed bij. Ik zal even een foto zoeken waarop je zo'n driehoekje kunt zien.
Als je te vroeg stopt met smeren, als de bacterie dus nog niet helemaal weg is, dan komt het gewoon weer terug. Het kan best een jaar duren voordat het weg is, die van mij heb ik nu bijna 1,5 jaar en ik ben nog steeds bezig. Zolang de scheur niet tot helemaal bovenaan doorloopt, valt het nog mee.

Afbeelding
Het is niet heel goed te zien helaas, heb geen betere foto, maar op het vooruitstekende voorbeen zie je een klein zwart streepje onderaan de hoef, dat is de inkeping.

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:06

Dank je Kleinvosje :) Jouw pony heeft witte hoeven, dan zie je het inderdaad een stuk beter. Die van mij heeft 4 zwarte hoeven, dus zie je het wat minder.
Wellicht dat ik elke keer inderdaad te vroeg stopte met smeren? Want als het weg was, dan hield ik op. Terwijl je bij voetschimmel (waar ik zelf last van hebt) nog minstens een week door moet smeren als het weg is.
Mijn hoefsmid snijdt het ook altijd uit, toevallig komt hij morgen aa het eind van de middag weer. Het is ook steeds dezelfde hoef.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:09

Hihi, het is een paard ;-)! Je kan beter een maand langer doorsmeren dan nodig is, dan te vroeg stoppen! Mijn knapperd heeft het op beide voorhoeven helaas. Bij 1 hoef is het een keer weggeweest, maar toch weer teruggekomen. Ik smeer dus vrolijk verder! Verder probeer ik erop te letten dat de hoef droog blijft, de bacterie houdt van vocht!

Redseven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:13

Mijn pony heeft het ook, ga van het weekend gelijk honing kopen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:14

Koop dan wel de goede honing he, niet die bewerkte uit de supermarkt. Die werkt niet...

Esgaroth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:18

kleinvosje schreef:
Hihi, het is een paard ;-)!
Echt? Hoe groot ben jij dan wel niet? :oo Bij mij zijn de verhoudingen ook zo, en mijn pony is 1.45 :oo :D

Ik heb mijn pony sinds een paar jaar trouwens wel op vlas staan. Dat scheelt ook ontzettend veel met het vochtgehalte in de hoef. Omdat die van mij een enorm varken is en zijn hele poep door de stal heen loopt, is vlas echt een uitvinding. Stal blijft mooi droog, en de door de stal gewalste poepjes vis je er zo uit!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 09:20

Haha, zij is 1.62 m denk ik, ik ben 1.60m. Ook niet groot! In mijn onderschrift staan nog meer foto's uit die serie!

Vlas scheelt inderdaad veel qua vocht. Die van mij staat op stro, maar met een doorlaatbare bodem. Daar loopt alle vocht ook heel goed weg!