[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 12:47

Daar wil ik dan graag wat meer over weten want tot nu toe geven zoektochten als "metabolic changes after laminitis" alleen maar resultaten over insuline-related and induced na-effecten. Zoals:

Experiments were performed to establish the pharmacokinetics of triamcinolone acetonide and the effects of the glucocorticoid on glucose metabolism in horses. The pharmacokinetics after intravenous (i.v.) dosing was best described by a three-compartment open model. There was rapid distribution from the central compartment followed by two phases of elimination. The half-life of the rapid elimination phase was 83.5 min and of the slower phase was 12 h. The term (Vss/Vc)−1was 12.3 indicating extensive distribution into the tissues. Triamcinolone acetonide given i.v. or intramuscularly (i.m.) induced a prolonged period of hyperglycaemia, hyperinsulinaemia and hypertriglyceridaemia. Significant changes in plasma glucagon and serum non-esterified fatty acids were not observed. These observations suggest that the hyperglycaemia was a result of decreased glucose utilization by tissues and increased gluconeogenesis. The effects on glucose metabolism persisted for 3–4 days after triamcinolone was given i.m. at 0.05 mg/kg, the upper limit of the recommended dose range, and for 8 days when given at 0.2 mg/kg. These observations, together with recent evidence implicating inhibition of glucose metabolism in the pathogenesis of equine laminitis, indicated that triamcinolone-induced laminitis may be associated with the long duration of action of the glucocorticoid when higher than recommended doses or when repeated doses are given.

Ook Pollit heeft er het nodige over geschreven - maar wie heeft andere info?

Kernvraag: hoe kan niet-insuline-gerelateerde HB een wijziging in het toekomstige metabolisme veroorzaken? En is dat after effect te voorkomen zo het al aan elkaar gekoppeld is?

Wel vond ik dit:

Conclusions and Clinical Relevance—Results indicated that insulin resistance develops following systemic inflammation in horses and suggested that adipose tissue may contribute to this inflammatory response. Methods to regulate insulin sensitivity may improve clinical outcome in critically ill patients.
(AVMA - American Veterinary Medical Association)
Maarr... ook bij deze proef werd een 'suiker' ingespoten.
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 06-04-11 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:51

Embe schreef:
Dat zou zomaar kunnen... krijg vanmiddag wat uitslagen van afgenomen bloed van onze pony. Ook HB door verkeerd overeten op een veel te rijke weide (bij vorige eigenaar). Daarvoor was er niets aan de hand.



Tja...het gaat jaren goed en dan in ene bingo...
Ik hoop dat de uitslagen goed zijn! :(:)


JP geen idee....maar neem Image van Janouk@
Hoefbevangen geraakt door een onstoken hoefbeen....dus niet te dik,niet overeten...En toch kan Image geen zorgeloos bestaan meer leiden.
Nou ja....in de zin van lekker op het land dag en nacht :D
(het is meer Janouk@ die geen zorgeloos bestaan meer leid,net als zovelen van ons ;) )

(Toch Janouk@? Correct me if i'm wrong)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 12:55

Geerke, ik had al iets aangevuld in mijn eerdere post:

Conclusions and Clinical Relevance—Results indicated that insulin resistance develops following systemic inflammation in horses and suggested that adipose tissue may contribute to this inflammatory response. Methods to regulate insulin sensitivity may improve clinical outcome in critically ill patients.
bron: (AVMA - American Veterinary Medical Association)
Maarr... ook bij deze proef werd een 'suiker' ingespoten.

En toen werd het interessant want "adipose tissue" volgens Wiki:

In histology, adipose tissue or body fat or fat depot or just fat is loose connective tissue composed of adipocytes. It is technically composed of roughly only 80% fat; fat in its solitary state exists in the liver and muscles. Adipose tissue is derived from lipoblasts. Its main role is to store energy in the form of lipids, although it also cushions and insulates the body. Unlike previous thought, Adipose tissue is a major endocrine organ[1] by producing hormones such as leptin, resistin, and the cytokine TNFα. Moreover, adipose tissue can effect other organ systems of the body and may lead to disease. Obesity or being overweight in humans and most animals does not depend on body weight but on the amount of body fat—to be specific, adipose tissue. Two types of adipose tissue exist: white adipose tissue (WAT) and brown adipose tissue (BAT). The formation of adipose tissue appears to be controlled by the adipose gene. Adipose tissue was first identified by the Swiss naturalist Conrad Gessner in 1551

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:02

Tja, het blijft gissen... Onze pony staat momenteel stijf van de spierpijn over zijn hele lijf. Zijn bloed wordt getest op Cushing (naast IR). Hij heeft de afgelopen tijd weinig gedaan, alleen in beweging gehouden (stappen en een beetje joggen aan de longe) omdat ik hem niet stil durf te zetten. Heb zijn Sound & Safe tot het minimale teruggeschroefd. Hij heeft weinig gedaan omdat hij op slag kreupelde aan voorbeen. Hij wil eigenlijk niet draven (terwijl het een racemonster is). Was al bijna zover om afscheid van hem te nemen. Ik wil de bloedtesten nog even afwachten en hoop dat er iets uit komt dat te 'managen' is...

Edit: iemand op het cushingtopic had wel een redelijke verklaring voor de spierpijn: door overproductie van stresshormoon. Maar ik loop op de zaken vooruit. Eerst maar 'rustig' :( afwachten wat de resultaten zijn.
Laatst bijgewerkt door Embe op 06-04-11 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Liene

Berichten: 4275
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Antwerpen in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:05

Interessant JP! Blijven posten, ik heb nu niet zo veel tijd om alles door te lezen maar ga dit zeker nog doen. Ik ga zo naar de universiteit, dus heb dan toegang tot heel veel databasen (ook een speciaal voor vetrinaire onderzoeken, ik ben de naam even kwijt), dus als je graag hebt dat ik wat zoek op speciale zoektermen, stuur ze even door dan :)

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:09

Krijgt jouw pony magnesium bijgevoerd, Embe?

@ Liene: Oh dat is super - zou jij 's willen kijken wat de term " after-effects of non-insulin related laminitis on the metabolism in horses " oplevert?
Of "inflammation effects on metabolism in horses" ..?

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:10

Ja, hij krijgt magnesium van NAF :j , omega 369 olie, D&H Sound & Safe, hooi en geen weidegang... daarom vind ik het een moeilijk verhaal. Naar mijn idee kan ik verder niet veel doen om IR (als ie dat heeft) 'onder controle' te houden.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:23

Hmm.. vreemd want magnesium zou toch moeten bijdragen aan de ontspanning van spieren ... ( als er een tekort van mag in de voeding is)
Gebruik jij de vernieuwde versie van NAF? Five Star Magic ( magnesium+ondersteunende kruiden) in poedervorm of vloeibaar? (Vloeibaar werkt sneller)

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:25

Five Star Magic in poedervorm...

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:29

...... en da's misschien ook beter want ik zag zojuist dat het vloeibare concentraat Kava Kava bevat en dat is volgens mij een verboden stof???? De vrije verkoop van Kava Kava is in Europa en de US niet toegestaan. Wel merkwaardig dat NAF het desondanks gebruikt - Kavakava kan ernstige leverschade opleveren.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:30

Embe schreef:
Tja, het blijft gissen... Onze pony staat momenteel stijf van de spierpijn over zijn hele lijf. Zijn bloed wordt getest op Cushing (naast IR). Hij heeft de afgelopen tijd weinig gedaan, alleen in beweging gehouden (stappen en een beetje joggen aan de longe) omdat ik hem niet stil durf te zetten. Heb zijn Sound & Safe tot het minimale teruggeschroefd. Hij heeft weinig gedaan omdat hij op slag kreupelde aan voorbeen. Hij wil eigenlijk niet draven (terwijl het een racemonster is). Was al bijna zover om afscheid van hem te nemen. Ik wil de bloedtesten nog even afwachten en hoop dat er iets uit komt dat te 'managen' is...

Edit: iemand op het cushingtopic had wel een redelijke verklaring voor de spierpijn: door overproductie van stresshormoon. Maar ik loop op de zaken vooruit. Eerst maar 'rustig' :( afwachten wat de resultaten zijn.



een tehoog cortisol word je niet stijf van...een tehoog cortisol vernietigt wel het schildklierhormoon in het bloed.
Bij een tekort aan schildklierhormoon word je wel stijf.

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:31

Nou, dan ben ik blij dat ik dat niet genomen heb (ik twijfelde nog, inderdaad ivm met opname)... dank je voor het uitzoeken!

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:34

geerke schreef:
Embe schreef:
Tja, het blijft gissen... Onze pony staat momenteel stijf van de spierpijn over zijn hele lijf. Zijn bloed wordt getest op Cushing (naast IR). Hij heeft de afgelopen tijd weinig gedaan, alleen in beweging gehouden (stappen en een beetje joggen aan de longe) omdat ik hem niet stil durf te zetten. Heb zijn Sound & Safe tot het minimale teruggeschroefd. Hij heeft weinig gedaan omdat hij op slag kreupelde aan voorbeen. Hij wil eigenlijk niet draven (terwijl het een racemonster is). Was al bijna zover om afscheid van hem te nemen. Ik wil de bloedtesten nog even afwachten en hoop dat er iets uit komt dat te 'managen' is...

Edit: iemand op het cushingtopic had wel een redelijke verklaring voor de spierpijn: door overproductie van stresshormoon. Maar ik loop op de zaken vooruit. Eerst maar 'rustig' :( afwachten wat de resultaten zijn.



een tehoog cortisol word je niet stijf van...een tehoog cortisol vernietigt wel het schildklierhormoon in het bloed.
Bij een tekort aan schildklierhormoon word je wel stijf.


Hmmm, de uitleg was dat dat door te veel stresshormoon (door te hoog cortisol) de spierspanning ook omhoog ging. Vond ik logisch klinken. Zo zie je maar weer... het is ingewikkeld!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:34

mijn paard krijgt ook vanaf dec magnesium bij gevoerd omdat hij een flink tekort had]

ik heb van de DA zakjes met magnesium oxide, dat is de puurste vorm die het beste opgenomen word [ nu hoop ik dat ik de goede neer gezet heb :+ ]

volgens mijn DA zitten in de suppl die je koopt veel suikers om de smaak lekker te maken
gelukkig eet mijn paard zijn poeder,het zijn grove korrels,door zijn nat gemaakte voer

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:37

mirgino schreef:
mijn paard krijgt ook vanaf dec magnesium bij gevoerd omdat hij een flink tekort had]

ik heb van de DA zakjes met magnesium oxide, dat is de puurste vorm die het beste opgenomen word [ nu hoop ik dat ik de goede neer gezet heb :+ ]

volgens mijn DA zitten in de suppl die je koopt veel suikers om de smaak lekker te maken
gelukkig eet mijn paard zijn poeder,het zijn grove korrels,door zijn nat gemaakte voer


Nou, er zit geen suiker in de NAF, pony vind het niet te eten en ik heb zelf geproefd (JECK!!)... krijg het alleen samen met de olie en een handje Safe&Sound bij de pony naar binnen.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 13:40

Ik gebruikte deze: (korrels zonder suiker)

SYNOVIUM MGNIUM

MGNIUM is een unieke en 100% natuurlijke formule van verschillende voedingsadditieven.
Aanvullend diervoeder voor gebruik bij nerveuze paarden, bevangen paarden of bij een tekort aan magnesium.

Magnesium speelt een zeer belangrijke rol in de fysiologie van de spier- en zenuwcellen.
Een tekort aan magnesium kan zich uiten als nerveusheid en een onvermogen van de spiercellen om te ontspannen.
Daarnaast kan er bij een tekort van magnesium spierbevangenheid optreden of andere vormen van spierpijn, die allen leiden tot prestatievermindering.
Een tekort aan magnesium maakt de lichaamscellen ongevoeliger voor insuline. Dit kan leiden tot problemen als hoefbevangenheid, veranderende verdeling van lichaamsvet en problemen van de huid. MGNIUM biedt een juiste ondersteuning bij het aanvullen van magnesium van het dagelijks rantsoen.

Dit product is wetenschappelijk onderbouwd en wordt door vele paardenartsen ondersteund

BEVAT PER KG

330 g magnesium oxide and 10 g thiaminehydrochloride (vitamine B1)

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:44

JP had jou paard dan een tekort?
Heb je bloed laten controleren?

Embe
Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 13:45

Denk je dat dat zo'n verschil kan geven met de NAF? Heb nl. net weer een nieuwe pot besteld...

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:14

Wat is het verschil tussen chelaat (van Paardnatuurlijk) en Oxide (DocHorse) ??

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:23

Magnesium deed bij Isa helemaal niets tegen het 'stijfzijn'.
Bloedonderzoek wees vervolgens ook geen tekort uit.
Heb nog alternatief onderzoek laten doen.
Daar kwam een tekort aan vetzuren en enzymen uit.
Vooral dat laatste is niet veel over te vinden, omdat een paard 'enzymen' zelf aanmaakt en er eigenlijk nooit een tekort is. Echter bij mensen is er wat te vinden. Tekort, met name mensen die nauwelijks verse groenten eten.
Daarom vroeg ik mij af of een enzymtekort kan ontstaan bij een paard dat (langdurig) geen vers groenvoer krijgt. En tekort in enzymen dan gaan overigens allerlei processen in het lijf over de flos, en heeft toedienen van extra middelen in het voer (oa magnesium) geen enkele functie.

Spierpijn kan overigens nog veel meer oorzaken hebben dan een voedingsgebrek.
Een vastzittende rugwervel kan ook voor behoorlijke problemen zorgen. En de kans dat ergens iets vastschiet bij een paard dat niet lekker loopt bijv. door zere voorhoeven, is erg groot.
Een keertje een fysio of osteopaat erbij, kan dan ook zeker geen kwaad.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:26

DubbelDun schreef:
Wat is het verschil tussen chelaat (van Paardnatuurlijk) en Oxide (DocHorse) ??


Ik kopieer even een post van mezelf:

Bij een chelaat wordt het metaalion als het ware verpakt in een papiertje

http://nl.wikipedia.org/wiki/Chelatie

Magnesiumcitraat is gewoon een zout net als magnesiumchloride of Mgoxide, alleen is citraat een afgeleide van citroenzuur, het zout van citroenzuur zeg maar. Je zou ook magnesiuacetaat kunnen gebruiken, acetaat is het zout van azijnzuur.

CH3COOH = azijnzuur
als ik nou een H'tje wegneem dan hou ik over
CH3COO-
een negatief geladen deeltje, net als de Cl- uit keukenzout. Dus moet er een positief ion aan toegevoegd worden, anders heb je een potje zout met lading en dat bestaat niet

Magnesiumionen zijn 2+ geladen, dus heb ik in dit geval twee acetaationen nodig om het zout te maken: Mg(CH3COO)2

Keukezout is Na+ met Cl- oftewel NaCl

Magnesiumcitraat, is Mg2+ met het negatieve ion van citroenzuur http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur

Zo ook dus voor citraat.

Chelaat werkt dus net iets anders, waarbij je een grote verbinding hebt die als het ware het magnesiumion inpakt.

In maagzuur splitsen zouten vrijwel volledig in losse ionen en is het magnesium dus vrij beschikbaar. Ook bij chelaten komen de magnesiumionen los in een zuur milieu, maar misschien wat minder snel. Dat zou ik moeten narekenen. In elk geval vanaf pH4 complexeren de meeste metaalionen wel met een chelaat. Maar maagzuur is pH2 dus ik verwacht dat vrijwel alles dan vrij in de oplossing zit.

Voordeel is wel dat magnesiumchelaat de pH van de maag níet beïnvloedt en magnesiumoxide doet dat wel. Magnesiumoxide reageert met water tot magnesiumhydroxide, en dat neutraliseert zuren. Dus ook maagzuur. Als je veel magnesiumoxide geeft, wordt de maag dus minder zuur. Dat bijeffect heb je bij chelaat niet.

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 14:33

Chelaat betekent niet meer dan dat het product bewerkt is om biologisch goed opneembaar te zijn (zoals Arabesk zie ik hierboven ook verder uitlegt) . Het effect is dan beter dan van niet-chelaateerde stoffen., m.a.w. het wordt beter in het lichaam opgenomen.

Er is qua effectiviteit nauwelijks verschil tussen magnesium oxide en magnesium chloride ( beiden werken even goed, zeker als het chelaat-vormen zijn) - er zijn -tig soorten magnesium die niet gebruikt zouden moeten worden voor paarden zoals Magnesium citraat bv dat vocht aan de darmen onttrekt ( koliek!!).
Gewone magnesium oxide en citraat is goedkoop - de industrie lanceert onder het motto van chelaat tegenwoordig lekker dure producten. Niet nodig dus, slecht voor je portomonnee.

Geerke schreef:
JP had jou paard dan een tekort?
Heb je bloed laten controleren?
"

Nee, Pauli had geen tekort ten tijde van haar HB. Het is gebruikt als ondersteunend supplement. Haar bloed is getest - ze heeft 2 weken in de kliniek gestaan en is op werkelijk àlles wat je maar verzinnen kunt getest.
Mijn andere paard, Jilske, had wél een magnesiumtekort en behoorlijk ook. Te zure en natte grond kan een oorzaak zijn - ik heb destijds dan ook de weides laten testen en daar bleek véél kalium, maar weinig magnesium in de aarde te zitten. Kalium breekt magnesium af.
De weides worden nu door speciale bemesting in balans gehouden.

DubbelFun

Berichten: 88824
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:51

Isapaardje schreef:
Daarom vroeg ik mij af of een enzymtekort kan ontstaan bij een paard dat (langdurig) geen vers groenvoer krijgt. En tekort in enzymen dan gaan overigens allerlei processen in het lijf over de flos, en heeft toedienen van extra middelen in het voer (oa magnesium) geen enkele functie..

Op zich een leuke thesis, maar zouden dan niet veel meer paarden hier last van moeten hebben. In de Randstad zullen er heel veel paarden nooit op het gras komen en het dus met hooi alleen moeten doen.

Dank voor de antwoorden over chelaat versus Oxide.
Als het zo is dat het maagzuur wordt veranderd en door de Oxide de maag dus minder zuur wordt, zou voor een paard wat snel aan de dunne is wegens teveel maagzuur Oxide dus de voorkeur kunnen hebben ??

janouk
Blogger

Berichten: 17916
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 14:51

geerke schreef:
JP geen idee....maar neem Image van Janouk@
Hoefbevangen geraakt door een onstoken hoefbeen....dus niet te dik,niet overeten...En toch kan Image geen zorgeloos bestaan meer leiden.
Nou ja....in de zin van lekker op het land dag en nacht :D
(het is meer Janouk@ die geen zorgeloos bestaan meer leid,net als zovelen van ons ;) )

(Toch Janouk@? Correct me if i'm wrong)


Inderdaad. Ik ben geen onbevangen paardenmeisje meer :o
Image had nooit problemen met gras, maar na de hoefbevangenheid is een uur gras per dag maximaal.
Image heeft maar weinig verandering nodig om uit haar evenwicht te zijn. Terwijl ze daarvoor een ervaren wedstrijdpaard was met de nodige veranderingen en afwisseling. Nu is ze met pensioen, blijft op het terrein en is constant op dieet.
Maar ze lijdt er niet onder; ze vermaakt zich prima, is 21 jaar, fit en brutaal. :j

En nu is ze zwaar onder de indruk, :j omdat er 2 kleine lammetjes in de stal naast haar zitten, die zijn gisteren geboren, maar hebben een slechte start. Ik voer ze om de 2uur, dus heb ik ze maar mee naar huis genomen. <3 Ze knappen snel op en stuiteren voor Image haar boxdeur langs. haha nog een beetje wiebelig.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:11

ohhhh....foto's! <3