Wel of niet springen met paard met iets aan zijn pees?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Wel of niet springen met paard met iets aan zijn pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:24

Hee!
Ik heb twee pony's waarvan eentje door een peesblessure (voorbeen) nu niet meer intensief gereden kan worden op hoger niveau. (arabiertje (85%), nu 13 jaar oud, reed met vorige eigenaar (mijn zus) M2 en de eigenaar daarvoor reed hem Z2) De kans dat hij kreupel word is er altijd, maar die kans is klein. En dat maakt niet uit volgens de dierenarts omdat hij de hele dag (en soms nacht) losloopt en zelf kan bepalen of hij stilstaat of loopt. Ik zou kunnen proberen wedstrijden te rijden (volgens dierenarts), aangezien het een sterke pony is en hij nog steeds niet kreupel is. In oktober word hij gescant (samen met mijn andere pony om te kijken of hij weer mag springen) gewoon voor de zekerheid. Wie weet is er een wonder gebeurd en is de pees nog meer geheeld, of misschien is het wel verslechterd en maak ik de keuze niet meer te rijden.

De dierenarts zei dat ik gewoon vanaf nu doen moet wat ik wil (eerst zei hij dat ie beter naar de slacht kon, maar na een goed gesprek zijn we hierop uitgekomen), dus ook springen of weetikveel wat, want meer kan er niet echt kapot gaan. Ik moet gewoon uitzoeken wat ik nog met hem kan als het ware. Blijft hij goed lopen als ik een beetje ga springen? Of gaat ie na een tijdje slechter lopen, dan weet ik gelijk waar ik sta.

Maar ik ben een beetje bang.. Ik heb soms wel eens 20 cm gesprongen met hem gesprongen ofzo. En dan ben ik bang dat hij kreupel word ofzo. Maar dat zou niks uitmaken volgens de dierenarts. Vegas is voorzichtig en vind springen echt superleuk! Hij heeft dan wel niet echt een goeie teckniek omdat ie gewoon geen springer is, maar hij vind het wel super!

Mijn vraag aan jullie is;
Wat zouden jullie doen?

Gewoon kijken wat ik met hem kan? Steeds een beetje verder gaan en zien wat er gebeurd? Of het risico niet nemen? (Al zegt de dierenarts dat als hij kreupel word, het niet uitmaakt dus..)

Alvast bedankt! En sorry als het hier niet goed staat..

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:28

Ik zou eerst laten vrijspringen, tot een hoogte van 30 cm en dan kijken hoe hij daarna loopt. Als je erop zit en dan ook nog is gaat springen, belast je de pezen wel meer.. dus of dat een goed idee is.. dat weet ik niet. Het is natuurlijk eigen keuze en jij weet wat je paard aankan.

Roihi

Re: Wel of niet springen met paard met iets aan zijn pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:30

ik zou absoluut niet twijfelen en het risico niet nemen...
balkjes lopen tot daar aan toe, maar springen zou ik gewoon laten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:30

Dat is wel een goed idee ja, dankjewel! Al moet ik zeggen dat hij stiekem zelf een beetje heeft vrijgesprongen.. We wilden met de schetlander gaan vrijspringen dus hadden opgebouwd met de paarden in de bak, om ze daarna de stal in te doen. Het was 15/20 cm en vegas rende erover heen en weer uit ze eigen! Dus maar snel gepakt na iets van 10 keer eroverheen gesprongen.. Hij bleef goed lopen dus ik heb hoop:) Ik ga vandaag dan maar eens beginnen en dan tot 30 cm ofzo gaan, en dan maar kijken..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:31

Ik zou het ook niet doen, straks gaat het echt goed mis en moet hij alsnog naar de slacht en vergeef je het jezelf nooit. :n

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:35

@Wirobelgje: Aan de ene kant durf ik het risico ook niet te nemen, maar aan de andere kant is het weer zo van: Als hij kreupel word, dan heelt dat gewoon weer vanzelf omdat hij losstaat in de bak en weet ik gelijk waar ik aan toe ben. Maar toch blijf ik dus twijfelen..

@H_Nalanta: Dat zou ik mezelf inderdaad echt nooit vergeven! Maar als het fout gaan, gaan we echt alles proberen natuurlijk om hem niet naar de slacht te hoeven laten gaan.. Zal ik eens met de dierenarts hierover bellen? Of het echt fout kan gaan? Ik bedoel, dat risico heb je natuurlijk bij elk paard dat springt. Hij hoeft maar goed te vallen en het is raak.. Wat ik ook kan doen is de scan afwachten maar dat duurt erg lang..

Ooh ik zie nu dat ik dit bij wedstrijden heb geplaats! Dat is natuurlijk helemaal niet goed.. Ik bedoel niet om wedstrijden te rijden, maar gewoon eens in de zoveel tijd te gaan springen.. Zou iemand dit kunnen verplaatsen? Ik bedoel het gewoon over het algemeen..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:37

Je kunt toch een beetje geduld houden voor je paard? Buitenritten e.d. zijn toch ook leuk? Ik zou het echt niet doen, je paard heeft straks pijn omdat jij zo graag wilde springen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:41

Natuurlijk! Mijn beide paarden hebben peesblessure, heb nu in totaal voor de ene al 2 jaar geduld en voor de andere al 3 jaar geduld.. (al deed ik hem de eerste 2 jaar wel samen met mijn zus) Alleen maar stappen en stappen en stappen... Het andere paardje rijd ik nu ook al een paar maanden weer totdat ik in augustus weer mocht springen! Maar wij hebben voor de zekerheid nog een scan gedaan waaruit kwam dat ik niet mocht springen.. Dus nu oktober afwachten maar de kans is er dat ik niet meer fanatiek mag springen.. Terwijl ik wel een springruiter ben! (toen we eindelijk begonnen met springen, eerst veel in de prijzen, daarna door gebrek aan vertrouwen uitgebeld, en daarna de blessure..)

Dus, ik heb alle geduld! Buitenritten zijn ook erg leuk, maar springen is gewoon mijn leven.. Dus vandaar. Ik bedoel, ik ben niet egoïtscih ofzo hoor, als mijn paard het niet meer aankan, ga ik niet eens over een balkje..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:43

Ah oke, dan kwam het verkeerd over! :j
Ik zou persoonlijk de scan afwachten, dan heb je zekerheid en dan zit je ook niet steeds met een twijfelgevoel..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 18:46

Misschien is dat wel zo een goed idee ja! Ben wel erg bang voor die scan.. Er kan uitkomen dat ik nooit meer mag springen met mijn springertje, terwijl ik al gestopt met dressuur ben om te gaan springen, maar ik twijfel om dressuur weer op te pakken (de wedstrijden dan). En bij dit paardje is het slechtste wat eruit kan komen, is dat het verslechterd is en de kans groot is dat ie kreupel word en dus niet meer bereden mag worden, denk ik.. Maar hij gaat echt niet weg! (kan ook nergens anders heen dan nar de slacht denk ik:P) Er is genoeg te doen met een paard zonder te rijden!:) En die andere wil ik ook niet weg.. al kan ik hem wel inruilen voor een jong springpaardje wat ik heel graag wil! Maar ik wil liever Geryon houden..

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:48

+:)+ Gewoon afwachten.. Misschien valt het allemaal super mee! :D Lekker andere dingen gaan doen! :D

bokken123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 18:57

ik zal het zelf niet doen,
Afgelopen winter ben ik met mijn pony over de kop geslagen met springen, doordat ze struikelde voor de hindernis en alsnog wou springen.
Ze heeft toen 3 maand een peesblessure gehad. ik ben altijd een dresuurruiter, maar omdat onze club allemaal springt, spring ik af en toe ook.
De pees was weer helemaal goed en we mochten alles weer doen wat we wouden.
1 maandje geleden wou ik haar uit de stal halen en was haar pees weer helemaal dik geworden. ze heeft zich waarschijnlijk versprongen in de wei.
Gelukkig duurde dit geen 3 maand, maar 1,5 week. maar toen heb ik de knoop doorgehakt om nooit meer te springen, ik rij Z dressuur, dus dat is ook al veel belasting voor de pees. We hopen nu gewoon dat de pees goed blijft. Ik durf er ook niet meer mee te springen. Ik heb 2 dagen geleden voor het eerst 1x een kruisje van 50cm. gesprongen. maar je blijft er aan denken, straks wordt hij kreupel. de dierenarts zei wel dat we alles gewoon mochten doen, maar rekening mee moesten houden dat het een zwakke plek blijft, maar ik gok het er niet op. ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 19:02

@ H_Nalanta: Ik wacht wel gewoon af! Ik doe nu buitenritten met hem (heb ervoor gekozen hem voor recreatie gebruiken en geen dressuur meer, rijd hem ook bitloos en vaak met rope enzo) en spelen in de bak. Mijn nichtje van 7 rijd er ook op dus dat is helemaal geen probleem!

@bokken123: Wat zonde zeg.. Wel echt lief dat je paardje alsnog wilde springen, echt schattig! Het is wel fijn dat je paard er goed vanaf is gekomen zeg! Je kan dus gewoon door blijven starten in het Z? Dat wat je zei over de zwakke plek, is waarschijnlijk ook zo bij mijn andere pony, precies diezelfde woorden! Maar oktober horen we het pas allemaal..

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 20:53

ik heb dat ook gehad met mijn pony, en heb toen ook 2 jaar niet gesprongen toen ben ik het gaan opbouwen en nu spring ik al ter hoogte van een B parcours en er is niks aan de hand, maar ja met peesblessures weet je het maar nooit, bij mijn pony was het gewoon heel erg goed geheeld!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:00

Geryon schreef:
Dus, ik heb alle geduld! Buitenritten zijn ook erg leuk, maar springen is gewoon mijn leven.. Dus vandaar. Ik bedoel, ik ben niet egoïtscih ofzo hoor, als mijn paard het niet meer aankan, ga ik niet eens over een balkje..

Eerst wil je af en toe een sprongetje maken en een paar posts later is springen je leven :Z

Ik kan me nog een eerder topic van jou herinneren, waar je ook van niet de minste bokkers wilde aannemen dat je je pony Geryon aan het SLOPEN was. Nu lees ik dat allebei je paarden peesproblemen hebben. Goh :7

I rest my case :Y) Jij wil geen advies, jij wil horen dat wij vinden dat je best kunt springen. Vooroordeel? Welnee... ervaring met jouw manier van posten/reageren ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 23:01

Springen is inderdaad 'mijn leven' maar met dit paard KAN ik wss niets anders dan af en toe een sprongetje maken.. Geryon heeft een peesblessure doordat een hond in het bos hem aanviel, Geryon helemaal gek werd en half viel en zichzelf daardoor aantikte omdat hij heel mongolig deed wegrennen en struikelen.. Niks slopen dus! En toen was Vegas helemaal niet van mij dus wil jij je er niet mee bemoeien als je niks zinnigs te zeggen hebt? Dankjewel!

Ik wil WEL advies, anders ga ik me tijd niet verdoen om op bokt een topic aan te maken he! Ik heb al heel lang niks meer gepost amper en ik postte al niet veel dus wil je even ophouden met dat bijdehante gedoe? Daar heb ik helemaal geen zin in!

Natuurlijk zou ik willen horen dat jullie vinden dat ik best kan springen, dat is natuurlijk het leukste antwoord. Maar ik ben hier om jullie mening te vragen en zoals de meeste vinden, is de scan afwachten. En wat ga ik doen? De scan afwachten! Dus waar haal je vandaan dat ik geen advies wil? Daarom ben ik hier toch? En ik volg het advies op ook! Dus wil jij even snel ophouden, bemoeial! Ouwe koeien uit de sloot halen he... Mijn manier van posten reageren was toen gewoon nog heel kind zegmaar.. Nu weet ik wel beter:)

En trouwens, jullie wilden toch niet geloven dat mijn paarden naar huis gingen? Nou, ze staan thuis hoor! En ik snap nog steeds niet waarom je paard laten gaan, gelijk slopen is.. Een keer het strand op gaan om je paard even te laten gaan is dus ook slopen.. Nou ik ken zat mensen en maneges en stallen die vaak naar het strand gaan, niks slopen.. Alles kan verkeerd gaan.. Een paard kan zich ook gewoon goed verstappen en struikelen in een dressuurproef.. (Mijn zus reed alleen maar dresuur in de bak)

Baleno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 07:22

Ik heb voor de pony die ik nu heb een A-pony gehad,Bambam, een welsh pony'tje (z'n leeftijd wisten we niet precies maar was rond de 18)
en hij had in de winter een dekentje om en hij brak uit en kwam met zijn benen in die deken waardoor hij over de kop 'vloog' verder had hij niets aan z'n rug of nek maar hij had wel zijn voor been opengesneden aan een soort metaal achtig iets(was tijdens verbouwingen enz..)
en toen kwam de vee-arts en die vertelde ons dat zijn pees helemaal door was. dus ik dacht gelijk; nooit meer springen.
(het ongeluk gebeurde eind december en midden/eind februari kon ik er weer op) dus afentoe liep hij nog kreupel, logisch.
maar het ging steeds beter en ik besloot een klein sprongetje te maken op et 1e gaatje en dan kruisje(super laag dus)
dat ging goed toen deden we het langzaam opbouwen met 1x in de week/om de week springen en dan elke keer een gaatje hoger om te kijken wat ie kon.
ik heb met Bam bam voor zijn blessure 80 gesprongen na zijn blessure heb ik nog 50 gesprongen.
ik denk dat ie wel hoger kan maar dat durfde ik met hem niet aan.

maar wacht idd de scan even af ;]

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:44

WD --> BEH

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 12:42

Baleno schreef:
Ik heb voor de pony die ik nu heb een A-pony gehad,Bambam, een welsh pony'tje (z'n leeftijd wisten we niet precies maar was rond de 18)
en hij had in de winter een dekentje om en hij brak uit en kwam met zijn benen in die deken waardoor hij over de kop 'vloog' verder had hij niets aan z'n rug of nek maar hij had wel zijn voor been opengesneden aan een soort metaal achtig iets(was tijdens verbouwingen enz..)
en toen kwam de vee-arts en die vertelde ons dat zijn pees helemaal door was. dus ik dacht gelijk; nooit meer springen.
(het ongeluk gebeurde eind december en midden/eind februari kon ik er weer op) dus afentoe liep hij nog kreupel, logisch.
maar het ging steeds beter en ik besloot een klein sprongetje te maken op et 1e gaatje en dan kruisje(super laag dus)
dat ging goed toen deden we het langzaam opbouwen met 1x in de week/om de week springen en dan elke keer een gaatje hoger om te kijken wat ie kon.
ik heb met Bam bam voor zijn blessure 80 gesprongen na zijn blessure heb ik nog 50 gesprongen.
ik denk dat ie wel hoger kan maar dat durfde ik met hem niet aan.

maar wacht idd de scan even af ;]

Zonde zeg van zijn pees! Wat goed dat het voldoende hersteld is om een beetje te springen. Jij hebt dus gewoon het soort van risico aangegaan om te kijken hoe het ging? Ik ga de scan maar even afwachten! Misschien kan ik mijn moeder vragen of Vegas binnenkort gescand kan worden (deze scan bij vegas is eigelijk niet nodig en heoft dus ook niet perse in oktober, kan ook maanden eerder of later dus..) en Geryon gewoon oktober (kan niet eerder) want ik ben wel erg benieuwd naar de scan!

Balkjes draven kan ik toch wel gewoon doen? Gister heeft Vegas iemand helemaal blij gemaakt haha! Iemand die 17 jaar niet heeft gereden is op vegas gegaan, en ik op geryon, zijn we naar buiten gegaan. Dus liet ik vegas in passage gaan (nou wat je passage kan noemen:P er helemaal niet bij met zijn achterbeen enzo maarja ging om het idee!) en van halt naar galop. Vegas vond het helemaal leuk en zij ook. Dus we gaan vaker met ze tweetjes naar buiten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 17:08

Geryon schreef:
Springen is inderdaad 'mijn leven' maar met dit paard KAN ik wss niets anders dan af en toe een sprongetje maken.. Geryon heeft een peesblessure doordat een hond in het bos hem aanviel, Geryon helemaal gek werd en half viel en zichzelf daardoor aantikte omdat hij heel mongolig deed wegrennen en struikelen.. Niks slopen dus! En toen was Vegas helemaal niet van mij dus wil jij je er niet mee bemoeien als je niks zinnigs te zeggen hebt? Dankjewel!

Ik wil WEL advies, anders ga ik me tijd niet verdoen om op bokt een topic aan te maken he! Ik heb al heel lang niks meer gepost amper en ik postte al niet veel dus wil je even ophouden met dat bijdehante gedoe? Daar heb ik helemaal geen zin in!

Natuurlijk zou ik willen horen dat jullie vinden dat ik best kan springen, dat is natuurlijk het leukste antwoord. Maar ik ben hier om jullie mening te vragen en zoals de meeste vinden, is de scan afwachten. En wat ga ik doen? De scan afwachten! Dus waar haal je vandaan dat ik geen advies wil? Daarom ben ik hier toch? En ik volg het advies op ook! Dus wil jij even snel ophouden, bemoeial! Ouwe koeien uit de sloot halen he... Mijn manier van posten reageren was toen gewoon nog heel kind zegmaar.. Nu weet ik wel beter:)

En trouwens, jullie wilden toch niet geloven dat mijn paarden naar huis gingen? Nou, ze staan thuis hoor! En ik snap nog steeds niet waarom je paard laten gaan, gelijk slopen is.. Een keer het strand op gaan om je paard even te laten gaan is dus ook slopen.. Nou ik ken zat mensen en maneges en stallen die vaak naar het strand gaan, niks slopen.. Alles kan verkeerd gaan.. Een paard kan zich ook gewoon goed verstappen en struikelen in een dressuurproef.. (Mijn zus reed alleen maar dresuur in de bak)

Ik vind nog steeds dat je behoorlijk tekeer gaat, voel je toch niet zo aangevallen joh. Maar goed, als je volgens eigen zeggen zo bent veranderd, lees dat topic dan nog eens terug en zeg me wat je er nu van vindt ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 18:52

Ik voel me ENORM aangevallen ja, vandaar dat ik ''behoorlijk tekeer'' ga.. Al komt het wel erger over omdat ik vaak met een uitroepteken typ waardoor het vaak bozer aankomt zonder dat het mijn bedoeling is.

Misschien gaat dit paardje weg en komt er een jong springpaard voor in de plaats.. Eerst scan afwachten van alle twee de pony's!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 20:31

Natuurlijk moet je niet met je paard gaan springen tot je de scan hebt gezien. Als je toch al zo lang 'wacht' kan je net zo goed nog even wachten op de uitsluiting van de dierenarts, toch?

Wat ik ook niet helemaal snap is het volgende. Je schrijft eerst:
Citaat:
Maar hij gaat echt niet weg! (kan ook nergens anders heen dan nar de slacht denk ik:P) Er is genoeg te doen met een paard zonder te rijden!:) En die andere wil ik ook niet weg.. al kan ik hem wel inruilen voor een jong springpaardje wat ik heel graag wil! Maar ik wil liever Geryon houden..

En vervolgens:
Citaat:
Misschien gaat dit paardje weg en komt er een jong springpaard voor in de plaats..

Maar goed.

Vervolgens las ik ook deze opmerking:
Citaat:
Als hij kreupel word, dan heelt dat gewoon weer vanzelf omdat hij losstaat in de bak en weet ik gelijk waar ik aan toe ben.

Een peesblessure geneest niet 'vanzelf'. En de kans op schade als het genezingsproces nog niet geheel is afgerond is heel groot. Dus springen, in wat voor vorm dan ook, zou ik als ik jou was nu even helemaal laten!

Veel succes met je paardje, ik hoop dat hij er gauw bovenop is ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-10 22:31

Vanmiddag heb ik een goed lang gesprek gehad met mijn moeder erover en ben ik even op internet wezen kijken. Hij kan makkelijk als recreatie of voor een jong meisje of als gezelschapspaard en dan kan ik gewoon contact blijven houden enzo. Dit had ik niet verwacht. Ik wil Vegas echt niet kwijt, maar ik moet maar genoegen ermee nemen dat hij dan weg gaat en ik contact kan blijven houden en regelmatig bij hem kijken enzo. En dat heeft mij wel aan het denken gezet..

Als ik oktober te horen krijg dat ik niet meer mag springen met Geryon (of niet meer intensief wedstrijden) wil ik eigelijk een springpaard. Ik mag er geen 3 dus moet 1 van de 2 weg. Ik ben toch wel iets meer gehecht aan Geryon.. (Vegas heb ik nog niet zo lang en Geer was toch mijn eerste sportpony'tje waar ik mijn eerste wedstrijden mee deed enzo)

Maar ik weet niet eens of ik Vegas wel weg kan doen.. En of het wel nodig is. Laat ik eens wat meer gaan uitlegeen over zijn blessure;

Zijn pees is een soort van van zijn bot af waardoor zijn bot iets anders is gaan staan. Zoals het nu staat, loopt ie goed en kan ie alles doen. Maar zodra we veel gaan doen, kan het verslechteren en vegas dus slechter gaan lopen. De dierenarts zei ons dat als we hem dan gewoon zijn gang laten gaan, dat vanzelf wel weer goed komt, en als het niet goed komt dat het dan niet uitmaakt omdat hij toch zelf bepaalt wat hij doet (maar ik zou mijn paard nooit laten doorleven terwijl hij kreupel word voor altijd)... Hij zei dat het niet meer kon helen, dat het onmogelijk was. Maar misshcien is het wel verbeterd, waar ik echt op hoop! En dat zien we met de scan.. Het hoeft niet eens te verbeteren, als het blijft zoals het nu is, is het ook goed :)

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 22:32

Je vergeeft het jezelf niet als je hem nu kapot rijdt omdat jij geen geduld meer kan opbrengen tot oktober.
Laat hem gewoon dressuurmatig wat werken, loop wat cavalettis, maar ga er nog niet mee springen, ook niet in vrijheid.

Je hoeft ook niet zo aan te vallen op andere adviezen, als ze je niet aanstaan, reageer er dan niet op ipv op deze manier?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 22:43

Ja ik heb de keuze gemaakt. Ik blijf in ieder geval wachten tot oktober met springen. Mischien gaat hij daarna weg, maar misschien gaat hij ook eerder weg.. Ik heb al wat gezocht en gevonden en wat berekeningen gemaakt met de kosten (bij iemand thuis waar hij kan staan als gezelschapspony terwijl ik wel zelf eigenaar blijf maar de kosten veel minder zijn omdat ik dan geen stalhuur enzo betaal) en dat geld kan ik zelf met werken wel opbrengen heb ik uitgerekend :) Dus we zien allemaal wel!