Patella Fixatie / knie op slot ... diverse vragen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianaJones

Patella Fixatie / knie op slot ... diverse vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 10:30

na het lezen van diverse topics hierover ;) heb ik toch nog wat vragen.

Mijn Tinker (nu 5 jaar) heeft sinds een jaar of 2 a 2,5 last van het op slot gaan van 1 (en soms 2) knieen.
Binnendoor bekappen, speciaal beslag. Alles helpt tijdelijk. We hebben hem laten inrijden en betuigen toen hij 4 jaar is geworden, zodat we met hem konden gaan trainen om hem sterker te maken.
Dit gedaan, veel in een lang weiland en buiten met de kar getraind. Door het op wigjes zetten is zijn stand van zijn benen en daardoor bovenin lichaam zo veranderd dat hij zichzelf in z'n bekken etc helemaal vast is gaan zetten. Verder heeft hij ws toch door pijn die alles meebracht maagklachten ontwikkelt. Al met al moesten we op een gegeven moment noodgedwongen stoppen met trainen. Op zich ging het redelijk met de knieen, heel af en toe lichtjes vast zittend.
Onderhand zijn we een maand of 7 verder, z'n maag en algehele toestand is weer stukken beter. Ook de knieen gingen goed, ondanks dat hij niet meer op speciaal beslag stond en nog maar iets binnendoor bekapt. Week of 2 geleden kwam de hoefsmid en hij vroeg me hoe het ging...nou super eigenlijk. Ik had het nog niet gezegd of hij stond weer te knakken en lichtjes vast.
Hij is weer behandeld door een chiropractor, want z'n heiligbeen en SI-gewricht staan ook scheef. Het zou met elkaar in verband kunnen staan, maar 100% zeker is het niet. Kan toch ook gewoon een probleem zijn van z'n knieen.
Nu haakt hij nog steeds wat lichtjes, iedere dag. En hij loopt met 1 achterbeen gewoon een stuk korter dan de andere (het been wat ook steeds op slot schiet).
Ik denk dat ik wederom een fysio kan laten komen, want het laatste lijkt toch uit het SI-heiligbeen te komen.

Nu had ik het er afgelopen week met de dierenarts over. Ik wil weer met het paard beginnen te trainen. Vindt het moeilijk om te bepalen wat. Kreeg het advies om NIET in het mulle zand te gaan trainen.
Als het niet over gaat en ik er "zat" van ben, wilde hij de binnenste knieband wel doorsnijden.
Nou ben ik daar op de een of andere manier gewoon erg huiverig voor....zie dat niet zitten en kan die beslissing (nog) niet nemen. Wil het toch steeds weer op een andere manier proberen. Ondanks dat ik al met al wel ietsie "radeloos" begin te worden in de zin van "wat moet je nou?!?"

Wat ik me ook afvroeg....STEL het zal verbeteren met hem, door weer te gaan trainen (en te zorgen dat z'n SI gewricht en heiligbeen goed behandeld blijven) etc...het zal waarschijnlijk (zoals de da zegt) altijd wel een "terugkerend probleem kunnen" blijven.
Is het dan zo, dat STEL ik ben op een buitenrit en je komt in het bos op een mul zandpad terecht...dat dit absoluut NIET kan?!?!?
Kan zo'n paard in de toekomst wel een "normaal" recreatiepaardje worden, waarbij je toch leuke lange ritten kunt doen? Of is het altijd een kwestie van goed om denken en alles aangepast?

En STEL je zou die binnenste band wel door laten snijden...is het dan zo dat een paard bovenstaande dingen allemaal wel met gemak en zonder problemen kan doen!? (dat kan er bij mij namelijk bijna niet in)
Misschien schieten me nog meer vragen te binnen...dan meld ik me weer hoor.
Voor nu hoop ik dat er wat mensen zijn met ervaring hiermee en misschien wat van mijn vragen/ongerustheden weg kunnen nemen of uitleggen.

Overigens...paard staat nu niet binnendoor bekapt. Haakt wat met de benen, staat niet "ECHT" vast momenteel.
Hij heeft vrij steile achterbenen...al een stand zeg maar waarbij dit probleem vaak voorkomt.
Volgens de dierenarts kan het ook zijn dat het niet in verband staat met elkaar, de problemen van heiligbeen/SI-gewricht en losse knieen, maar dat het gewoon 2 losstaande dingen/problemen bij het paard zijn.
Al met al... ?!?!?

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:21

Dat het paard zijn patella niet kan deblokkeren kan verschillende oorzaken hebben. Vaak speelt echter de M. Gastrocnemius hierin een grote rol. Het kan zijn dat deze spier door een bovenliggend probleem niet op de optimale manier kan werken. Dit bovenliggende probleem is mijn inziens echter een probeem in L3 (de 3e lendewervel), daar waar de zenuw van de M. Gastrocnemius uittreedt. Uiteraard is het belangrijk dat het bekken ook recht staat tov de wervelkolom, maar een probleem zit nooit alleen in het SI (daar zit érg weinig, vrijwel geen beweging in).
Wat ook nog zou kunnen is dat de mediale band te kort is. Deze band 'gooit' een paard over een verhoging bij de knie, dit kan gedeblokkeerd worden door oa aanspanning van de gastrocnemius. Anyway, mocht dit het geval zijn, kan ik me voorstellen dat een paard juist zijn knie moeilijk op slot kan zetten omdat de band te kort is. Mocht dit dan wel lukken, dat het dán ook moeilijk gedeblokkeerd wordt. Je vertelt dat je paard juist erg snel en vaak zijn patella kan blokkeren.

En wat de gevolgen van een operatie kunnen zijn, daar kan je dierenarts je vast meer over vertellen!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 15:39

Mijn merrie heeft hier ook last van. Op stal springt haar knie bijna constant op slot, maar springt relatief snel en makkelijk terug los. Je kan het vergelijke met vertraagd vertrekken. Op de weide heeft ze er nagenoeg geen last van. Tijdens het rijden gebeurt het 2-5x en het lijkt voor mij als ruiter dat ze achteraan wegzakt, maar eigenlijk komt haar achterbeen "te laat", dit is meestal bij uitstappen of draf-stap overgang. Ik heb al 2x de kniebanden laten opspuiten, waarvan slechts 1x duidelijk resultaat. paard staat alleen binnendoor bekapt, meer wil de smid er ook niet aan doen om hogerop problemen te voorkomen

Mijn DA (geen 1 van de 2) noch de osteopaat heeft ooit geopperd om de kniebanden te laten doorsnijden. En het meest duurzame vinden ze spieren kweken om het kniegewricht te stabiliseren. ik laat 2x/jaar een osteopaat komen om alles los te maken.
Rijden in mul zand resulteert een dag later in vaker op slot springen dan normaal en iets langer vastzitten. Mul zand is algemeen ook veel zwaarder voor spieren en gewrichten. Ik probeer voor het dressuurmatige werk te losse ondergrond te mijden, zal bv instappen op het asfalt de buitenpiste vermijden bij droogte en pas gesleept, onze binnenpiste ligt vrij hard ( te hard om ideaal te zijn, maar ideaal voor mijn paard)
Op wandeling galoppeer ik ook gewoon door het mulle zand, eerder galopperen dan stappen (gevoelsmatige keuze, weet niet of dit effectief makkelijker is voor het paard).
Ik doe ook conditie en snelwerk training op een galopbaan, maar deze zal ik toch minder gaan gebruiken tijdens de zomer maanden, omdat dan de baan veel te los ligt (paarden zakken 15-20cm diep in los rijzend zand zoals in duinen)

Katja

Re: Patella Fixatie / knie op slot ... diverse vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:01

Verplaatst van MD naar BEH.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:14

Ik heb een pony gehad waarbij ik de kniebanden wel door heb laten snijden. Pony was toen bijna 2 en had gewoon geen leven. Beide knieen sloegen (ondanks binnen door zetten, spierversterkers en veel naast de fiets mee langs de weg) zo veel op slot dat ze in de groep soms omgeduwd werd en niet meer overeind kon komen door die kniene. Hier werd ze extreem angstig van terwijl het een hele makkelijke lieve stoere pony was. Meer trainen dan mee naast de fiets en veel wandelen was voor een 2 jarige ook niet haalbaar, longeren wilde ik nog niet, en voor betuigen was ze ook nog echt te jong.
Nadat ze door gehaald zijn kreeg ze al binnen een week weer zo veel vertrouwen in haar lijf dat ik weer mijn super fijne kleuter terug kreeg.
Ze mocht gewoon alles en heeft nooit meer last gehad.

Hoe het zich in het werk zou houden weet ik niet, ze is helaas maar 3 jaar en een maand mogen worden. Verder dan er 1x op zitten zijn we niet gekomen (had niets met die knieen te maken, ze is overleden aan droes).

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:37

@dennis: wat een triest verhaal. Jammer dat het zo gelopen is, in jou geval was het doorsnijden van de kniebanden echt wel de best keuze als ik dit lees.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:44

Ik had idd geen keus. Kniebandjes is daarna echt prima gegaan, nooit geen last meer. Het is erg jammer dat onze super kleuter niet langer bij ons heeft mogen zijn, maar dat heeft dus niets met haar knieen te maken.
Die 1x 5 minuten dat ik er op heb mogen zitten kon je geen werk noemen.

Bij haar moeder (heb ze samen gekocht) heeft ook soms last. Maar een tikkie binnen door zetten en de zelfde dag een half uurtje aan het werk en het was weer goed. Pony mankeerd van alles in haar voeten en benen, maar is wel noord hollands kampioen dressuur geworden in februarie.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:49

Mijn fell pony merrie had hetzelfde probleem. Bij haar hebben we ook haar eerst binnendoor laten bekappen en diverse keren naar de Fysio gedaan. Maar niks hielp, na het binnendoor bekappen had ze zelfs nog meer pijn. Mijn liever werklustige pony zag ik veranderen in een valse pony want ze begon zelfs te bijten.

Toen hebben wij toch de knoop doorgehaak en haar laten opereren en de band door laten snijden. Onze dierenarts deed dat gewoon aan huis. Het werd plaatstelijk verdoofd en ze kreeg een roesje natuurlijk want ze moeten wel echt doodstil staan. Binnen een kwartier was alles gepiept en was het gehecht. Ze moest toen een maand zoiezo op boxrust. We moesten haar er wel 3 x per dag uithalen en dan 5 tot 10 minuten stappen aan de hand. Daarna mocht we het wat opbouwen met wat draven. Wij hebben haar toen overdag in een weitje van 3 bij 3 gezet zodat ze wat kon grazen. Wij zagen haar gelijk veranderen, ze beet niet meer en leefde helemaal op.

Toen kwam de strenge winter en we hebben het lekker zo gelaten haar wel weer gewoon naar buiten gedaan elke dag. Maar zij is rustig van zichzelf en heeft niet uit zichzelf gerend want dat mocht nog niet , alles moest heel rustig opgebouwd worden. Na de stenge winter hebben we haar weer gewoon opgepakt want ze had extra tijd gehad.

En ik kan niet meer zeggen dan dat dit haar leven gered heeft, ze leeft weer! Ze is zielsgelukkig ze werkt ze glanst ze loopt zelfs beter dan ze ooit in haar leven gedaan heeft! Het herstel duurt wel even en je moet wel een vechter hebben dan gaat t sneller, Jane haalde ook gelijk het maiximale uit haar been. De eerst tijd zag je met losrijden nog dat ie niet helemaal meekwam. Toen liep ze niet helemaal rad zegmaar. Maar door het trainen is ie heel snel sterker geworden, je ziet t niet meer. Ze kan nu alleen nog maar met haar linkerbeen op rust staan zegmaar. Rechts is ze aan geopereerd en die kan ze nu niet meer op slot zetten maar daar heeft zij geen last van want ze ze ligt ook veel met slapen.

Wij rijden dressuurmatig in de sport en met sommige dingen duurt t ietsje langer dan met een gezond been. Met wijken bijvoorbeeld kan ze haar rechterbeen minder ver over laten zwaaien dan haar linker maar hij komt al steeds verder.

Het is een lang verhaal geworden maar dit zijn onze ervaringen. Ik wil niet zeggen dat het betekend dat het bij alle paarden zo goed uitpakt maar bij haar dus meer dan goed.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 15:56

Ik heb nu de rest van de reacties ook gelezen en ik wil nog even wat toevoegen.

Het is inderdaad heel definitief het doorsnijden van een knieband. Maar al die andere methodes werken dus niet allemaal optimaal. En als ik naar mijn merrie kijk , die loopt nu beter dan ze in haar leven ooit gedaan heeft, ze is ook verder erg positief veranderd in haar manier van doen. Dat betekend dus dat ze voor de operatie altijd pijn heeft gehad. Altijd last. En nu niet meer.

Dus ik kan me voorstellen dat je niet zomaar zo'n beslissing ( doel nu niet op de TS) wilt nemen en dat Da's het niet zomaar doen. Wat maar goed is ook maar bedenk wel dat je paard altijd last en pijn heeft. Dat wist ik ook niet tot ik nu het verschil zie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:08

Die van mij is op de kliniek geopereerd, 1 nachtje ter controle gebleven en de volgende ochtend thuis weer lekker het land op. Moest alleen zorgen dat ze niet in de blubber ging liggen, gewoon in het gras mocht wel.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:20

@ dennis: was het bij jou langs 1 kant of bij beide knieën?
Mijn merrie heeft namelijk aan 2 kanten last (de ene al meer dan de andere)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:40

Beide kanten. Daarom kon ze ook met geen mogelijkheid meer opstaan als ze omgeduwd was en haar beide knieen zaten vast.
Ze moest toen wel na een x aantal dagen terug komen om de hechtingen er uit te laten halen.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 19:11

Ik heb dus geen ervaring met aan beide kanten.

En bij ons kwam de DA ook weer terug om de hechtingen eruit te halen.

MissMelTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 15:56

Mijn Quarter hengst van 5 heeft ook patella fixatie. Ieder ochtend als ik hem van stal haal staat hij op slot. Links rechts of allebei de benen. Eerst was het het af en toe maar het afgelopen jaar iedere ochtend en op een gegeven moment zelfs overdag in de wei. Trainen, binnendoor bekappen, achter ijzertjes met opzet aan de buitenkant gewoon niks hielp. Doorhalen en inspuiten met jodiumtinctuur (mag niet meer trouwens) van de knieband zijn voor mij echt uiterste opties. Een paar weken geleden heb ik van beide benen de kniebanden laten splitten. Dan maken ze kleine sneetjes in de lengterichting van de band (ongeveer 1/3 van de gehele lengte). Deze procedure kun je meerdere malen laten doen. De gedachte hier achter is dat de band dikker en korter gaat worden als de sneetjes gaan genezen en er littekenweefsel ontstaat. Na 1 a 2 weken moet je aan het werk. De kniebanden moeten een beetje geirriteerd raken om littekenweefsel te ontwikkelen. Na 6 weken moet je echt resultaat gaan merken. Die van mij is wel al beter maar tis zeker nog niet over. Hij heeft het gelukkig nooit tijdens het werk gehad. Maar ik begrijp als geen ander dat je er moedeloos van wordt. Iedere ochtend voor het werk haal ik hem zelf van stal, ga met hem wandelen tot hij goed van slot is en dan zet ik 'm op de wei. Soms denk ik ook ik haal die kniebanden door....ik ben er klaar mee. Lastig....de DA's zitten alles behalve op 1 lijn en dat maakt een keuze maken nog moeilijker.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-10 18:58

jeetje zeg...kan me voorstellen dat ook jij er moedeloos van wordt.
Zijn er voor jouw paard ook niet toch goede momenten?? Dat is hier namelijk wel zo en ook niet zo dat ie dagelijks vast zit. Gelukkig niet. Nu gaat het namelijk best weer goed (heel hard afkloppen ws).
Bij die van mij was het op een gegeven moment dat hij TE VER binnendoor stond door bekappen en de wigjes onder z'n ijzers. Gevolg...heel z'n bekken vast, dit met gevolg knieen nog erger op slot.
Dus besloten hem weer rechterop te zetten en IETSIE binnendoor bekappen en geen ijzers meer. En een paar keer heel goed laten behandelen door een chiropractor.
Nu gaat het goed...maar nogmaals...even afkloppen. We zijn het werk nu weer aan het opbouwen.

Ik moet wel zeggen...hij trekt nog wel met 1 been vind ik, achter. Ziet er erg raar uit met lopen. Volgens da en chiropractor nu maar gewoon eerst gaan trainen, kans ook aanwezig dat 1 kant spieren een stuk korter zijn, waardoor hij zo trekt. Echt de oorzaak kunnen ze niet echt vinden.
T'is allemaal heel frustrerend en naar en ik hoop dat het hier nu even wat langer goed blijft gaan.

En ook hier zoveel tegenstrijdige berichten en meningen dat ik het ook moeilijk vindt hoor!

Jij in ieder geval ook heel veel sterkte met je paard!

(heb je overigens niet de mogelijkheid hem ook 's nachts buiten te laten???)

MissMelTT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:24

Nee gewoon standaard iedere ochtend. De ene keer ben ik echt een uur bezig om hem goed van slot te krijgen en de andere keer is het binnen 10 minuten goed. Na de operatie heb ik wel een paar x gehad dat hij niet op slot stond en dat is echt geweldig. Met iedere verbetering ben ik zo blij. Ik heb ook regelmatig m'n chiropactor erbij gehad, SI zat vaak vast. Vorig jaar november ook de knieen op de foto gezet. Helemaal 100% zo mooi, alles perfect. Z'n groeischijven waren nog niet gesloten. Dus hij groeit nog steeds. Daar wordt het ook niet beter van.
Sunday staat op blote voeten en ook niet meer binnendoor. Dat helpt niet meer.
Hij is er gelukkig nooit kreupel of onregelmatig van geweest. Zelfs na de operatie niet. Nog geen stap. Onder het zadel loopt ie geweldig. Geen enkel probleem.
Soms denk ik ook dat het misschien beter is als hij 's nachts ook buiten staat, maar dat is helaas nu niet mogelijk. Ik ben al heel bij dat hij als hengst de hele dag en avond lekker buiten kan staan.

Jij ook heel veel sterkte met je paardje.