rijden op het asfalt zonder hoefijzers?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

rijden op het asfalt zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:20

eigenlijk staat in de titel alles wat ik wil weten .
wat vinden jullie van rijden op het asfalt zonder ijzers.

ik rijd zonder ijzers of het asfalt , stap , draf en soms een galopje ( maar galop nauwelijks)

is dit verkeerd , en kan het kwaad?

liefs femke

magriet

Re: rijden op het asfalt zonder hoefijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:22

Ik stapte hoofdzakelijk op verhardeweg. Heel af en toe een drafje maar galop deed ik nooit. Ook met ijzers zou ik niet zo snel galopperen op verharde weg

joyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:24

Mijn pony/paard heeft altijd ijzers als we buiten over de verharde weg rijden.
Ik stap veel en af en toe een klein drafje.
Galop op een verharde weg vind ik not done, die pezen krijgen veel te verduren dan ..

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:24

oke , galop doe ik ook niet snel hoor.
maar om in het bos te komen moet je een flink stuk over de weg.
vandaar:) dus om er sneller te komen doe ik wel eens een drafje.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:25

Galoperen is geen goed idee op de harde weg. Dit is niet erg goed voor de pezen. Je kan best wat draven op het asfalt, maar de hoeven slijten er wel van af. Af en toe kan dus geen kwaad, scheelt je weer een maandje hoefsmid ;)

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:26

stappen en draven is oke, maar zou het niet teveel doen (meer voor het slijten)
op het verharde lopen is heel goed zelfs voor de benen !
maar voornamelijk loop ikzelf met mn paardje zonder ijzers op het ruiterpad of de berm en de stukken dat ik nergens anders kan doe ik dus stappen of draven.. ;)

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:27

stap en draf doe ik wel zonder ijzers.
galop zou ik niet doen

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:30

Omdat ik op het asfalt stap en draaf hoef ik eigenlijk nooit naar de hoefsmid. De hoeven zijn helemaal aangepast op wat ik met mn paardjes doe.
Als je dat wilt bereiken moet je wel een jaartje volhouden. Het duurt nml een jaar voordat de hele hoef van bovenaf naar beneden is "vernieuwd" (bij gebrek aan een beter woord)
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 16-05-10 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:32

Ik rij heel veel op asfalt en onze paarden staan al jaren op blote voeten. Geen probleem. Ik draaf / tölt soms wel kilometers lang achter elkaar. Toen ze in het begin op blote voeten stonden sleten de hoeven wel sneller, maar tegenwoordig valt het heel erg mee, hoor.

Ik galoppeer niet op asfalt. Dat lijkt me gewoon pijn doen aan hun benen. Elke keer die klap opvangen...

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:34

Stappen en draven is heel goed voor de pezen. Galop niet dat kun je beter in de berm doen (en dat rijd lekkerder)

Ik reed iedere week een half uur lang in draf over de weg om naar les te gaan en terug ook. Zonder te stappen en ze had geen hoefijzers. (en witte hoeven, die zijn minder sterk als zwarte heb ik gehoord) ;)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:37

Akhal_teke dat is een gevaarlijke uitspraak die je daar doet. het is NIET zo dat als je stapt en draaft over asfalt je paard niet meer naar de smid hoeft!
Het ene paard moet ook vaker naar de smid dan de ander, omdat de hoeven bijvb sneller groeien. Geen paard is hetzelfde. Onder controle staan van een goede hoefsmid is wel belangrijk.

Ik stap en draaf veel met mijn pony over het asfalt, heb 2x een klasse endurance rit uitgereden zonder ijzers en daarvoor uiteraard ook getraind zonder ijzers. Gaat prima je moet het alleen wel opbouwen als je dit niet eerder deed/doet met je paard.

Galop over asfalt doet ik niet, tenzij hij per ongelijk uit de berm de weg opspringt o.i.d. maargoed niet bewust dus.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:37

oke , bedankt iedereen:D

maar weetje, ik vraag me eigenlijk af waar hoefijzerd nou écht voor bedoeld zijn . want als een paard draaft met hoefijzers lijkt mij dat gevaarlijk , ik zie soms de ''vonkjes'' ervanaf . ben ik nou dom of..? want een hoefijzer dat neerkomt met zo'n 500 kilo , daar komen dus vonkjes vanaf( van het ijzer dan hé:P)

vroeg ik me ff af .

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:40

Ineke2 schreef:
Akhal_teke dat is een gevaarlijke uitspraak die je daar doet. het is NIET zo dat als je stapt en draaft over asfalt je paard niet meer naar de smid hoeft!
Het ene paard moet ook vaker naar de smid dan de ander, omdat de hoeven bijvb sneller groeien. Geen paard is hetzelfde. Onder controle staan van een goede hoefsmid is wel belangrijk.

.

Volgens mij staat er ook duidelijk bij "IK" Het gaat dus om "in mijn geval".
Dit kunnen de meeste paarden ook bereiken. Tenzij ze echt probleemhoeven hebben.
En, als aanvulling, Iedere keer dat de hoefsmid voor de andere paarden komt, worden die van mij ook nagekeken. Ik krijg regelmatig complimenten over de conditie van de hoeven, er hoeft zelden tot nooit iets aan gedaan te worden. Ook niet bij het paard wat een bokvoetje heeft.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 16-05-10 19:43, in het totaal 2 keer bewerkt

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:42

Kan voor veel dingen hoefijzer. bv standcorrectie, voor het rijden op gras (wedstrijden) als de hoeven snel slijten/ schuren. Bij blessures.

Ik rij ook zonder ijzers buiten, eigenlijk alleen stap en in de ber draf en galop.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:53

YelaBrenda11 schreef:
eigenlijk staat in de titel alles wat ik wil weten .
wat vinden jullie van rijden op het asfalt zonder ijzers.

ik rijd zonder ijzers of het asfalt , stap , draf en soms een galopje ( maar galop nauwelijks)

is dit verkeerd , en kan het kwaad?

liefs femke

?
Waarom rijden over verharde wegen, als er alternatieven zijn zoals berm en zandwegen? Stap en draf kan nog maar galop waarvoor is dat goed?
Als uw paard zonder ijzers kan, wees dan zuinig op zijn hoeven voor u spijt krijgt omdat u uw paard moet laten beslaan.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:55

ik zeg al , ik galoppeer bijna nooit op de weg . eigenlijk helemaal nooit .

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:57

YelaBrenda11 het is ook van toepassing voor stap en draf, het geen ik u beantwoord heb?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:01

Mij is van jongs af aan geleerd de verharde weg met paarden of pony´s zoveel mogelijk te mijden.
En alleen te stappen wanneer het toch nodig was over de weg te gaan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:05

Wij hebben hier asfalt of een berm met grint (grof en fijn en puntige brokken), keus is dus snel gemaakt, op het asfalt dus, incl draf en soms een galopje als het paard gaat en ik hem niet direct terug krijg.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:20

ik doe met men verzorgdraver tochten van 15 kilometer blootvoets. Stap, draf, stukjes gallop. Hij doet het super graag, hij heeft het zelf aan moest hij pijn hebben, maar da heeft hij niet.
De schokken worden juist veel beter opgevangen zonder hoefijzers. met hoefijzers zou ik het niet aanraden te galloperen over baan. zonder kan niet veel kwaad, als ze juist bekapt zijn
zie site www.hoefnatuurlijk.be of nl

zijn hoeven zien er heel goed uit. ze slijten, maar groeien ook aan. hij geniet er vollop van te kunnen lopen over harde, goed voor zijn hoeven. hij draaft zelfs over steentjes pad.
heeft hij allemaal geen last van!

Miss eens kijken op die site, je leert er veel van

groetjes

kikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:24

Ik rij met mijn ijzerloze paard ook gewoon op de weg. In stap en draf.
En als ik aan het galoperen ben in de berm heb je wel eens van die stukken asfalt
ertussen zitten en die pak ik ook gewoon mee in de galop.
Professor schreef:
Mij is van jongs af aan geleerd de verharde weg met paarden of pony´s zoveel mogelijk te mijden.
En alleen te stappen wanneer het toch nodig was over de weg te gaan.

En mij is altijd geleerd dat je gewoon op het asfalt kan galoperen dit om het beenwerk te harden.
(je moet het alleen opbouwen en niet te lange stukken in een keer mee pakken)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 20:52

Ik stap en draaf gewoon op het harde, maar galoperen doe ik sowieso niet op het harde. Zelfs in de draf draven ze dan al wat rustiger/voorzichtiger omdat het toch een hardere ondergrond is, dus doe dat ook niet zo heel veel.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:26

kikia schreef:
Ik rij met mijn ijzerloze paard ook gewoon op de weg. In stap en draf.
En als ik aan het galoperen ben in de berm heb je wel eens van die stukken asfalt
ertussen zitten en die pak ik ook gewoon mee in de galop.

En mij is altijd geleerd dat je gewoon op het asfalt kan galoperen dit om het beenwerk te harden.
(je moet het alleen opbouwen en niet te lange stukken in een keer mee pakken)

Arm paard, vooral de gewrichten.
Golop over een verharde weg is uit den boze.
Ook met ijzers, legt u maar eens uw hand op de achterhand wanneer u paard over een verharde weg gallopeerd.
Sorry dit moest verboden worden.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:27

stappen en draven over de verharde weg zonder ijzers is zelfs goed voor de benen en als de hoeven er niet te veel van slijten zou ik dat zeker niet laten.
galoperen zou ik niet doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 21:28

Ik voel het idd wel de schokken, maar soms demp gras (in droge of bevroren tijden) ook erg slecht, zou je de paarden dan ook niet op de wei mogen laten? En hoe zit dat dan met rijden op de wei (als deze rijdbaar is).